Bild
Nästa artikel

Förbifart Stockholm försenas och blir dyrare

Nyheter

Färdig fyra år senare än beräknat och tre miljarder kronor dyrare.

Det stora infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm, som genom tunnlar och sexfilig motorväg ska avlasta infarterna till centrala delarna av huvudstaden, kommer att bli både dyrare och färdigt senare än man först trott.

Projektet började 2016 och planen var att det skulle ta tio år, men nu har Trafikverket gjort nya beräkningar som visar att det kan bli klart först 2030 – alltså fyra år senare.

Dessutom blir slutnotan högre – de estimerade 34,4 miljarder kronorna höjs till 37,7 miljarder istället. 
– De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger Johan Brantmark, projektchef. 

I våras valde Trafikverket att häva kontraktet med en byggfirma som ansvarade för tunnelbygget på Lovön, skälet var främst arbetsmiljöbrott.
 
Förutom det har det vid andra byggplatser visat sig att berget håller en sämre kvalitet än vad man räknat med. Bland annat finns svaghetszoner vid Mälarpassagen och i de norra delarna har berget haft behov av extra tätning. 

Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?
 
Fakta Förbifart Stockholm
  • Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
  • Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
  • När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.

Källa: Trafikverket

Kommentarer

#1
2019-11-06 13:18

Nya Hallandsåsen ... Vi kan redan nu utgå från att slutsumman blir minst 50 miljarder.

#2
2019-11-06 13:18

De skulle ha börjat nåt decennium tidigare. Daniel Helldén har säkert också kostat projektet en miljard extra.

#3
2019-11-06 13:56

Skönt. Då får pendlare från norr och söderort fyra års ytterligare frist innan trafiken till Stockholm korkar igen totalt. För när förbifarten öppnar kommer det att bli kaos på alla tillfartsvägar som inte alls är dimensionerade att klara av den ökande trafiken.

Mer vägar ger alltid upphov till mer trafik och situationen blir alltid värre än innan. Trots att många fortfarande tror att det går att bygga bort trafikköer. Det finns det flertalet exempel på https://www.citylab.com/transportation/2018/09/citylab-university-induce...

Så köerna som idag börjar vid Skärholmen i rusning kommer att flytta ner och börja vid Salem/Södertälje när förbifarten öppnar och det kommer ta mycket längre tid att ta sig till Stockholm än det gör idag.

#4
2019-11-06 17:49

Att bygga tunnlar är i alla fall inte en svensk paradgren.
Nästa spännande projekt är byggandet av vattentunnel från Hargebaden vid Vättern norrut för Örebros vattenförsörjning.
Kostnadsberäkningen slutar på 3,3 miljarder och allt klart 2030./Tack @Saabium/
Den som lever få se hur det slutar!

#5
2019-11-06 14:05

bgl, 3,3 miljarder kr ska det nog vara...

#6
2019-11-06 14:36

Måste hela jävla sträckningen (2 mil) vara tunnel, vad är det för fel på vägar och broar?
Och hur ofta kommer trafikverket stänga infarter, södra länken som bara är 6 km är en katastrof på den punkten!
Pappskallar till politiker, och M (sthlm) har övergett Österleden för att få regera med MP!

#7
2019-11-06 14:56

Ja jag tycker tunnlar är dålig idé. Man har alltid sämre sikt i en tunnel p.g.a. det sämre ljuset samt att det känns instängt och tråkigt och ingen fin miljö att se heller.

#8
2019-11-06 15:01

bgl, nu var det ju faktiskt italienare som till stor del är skyldiga till förseningen med tunnelbygget.
Men tanken med den här länken var ju att man skulle kunna åka förbi Sthlm utan att fastna i smeten och slippa ta omvägen över Strängnäs-Enköping!

#9
2019-11-06 15:31

stonebreaker, det är långt från hela sträckningen som går i tunnel. Väster om stan är det ett knippe broar som byggs.

#10
2019-11-06 16:33

Det skulle gått utmärkt att ha vägen på mark över hela Lovö, det är bara åker och en golfbana, väldigt få hus som skulle drabbas. Man skulle kunnat gräva ner vägen en bit, som typ i ett dike för att minska bullret.

#11
2019-11-06 17:34

Rikard, men det kunde ju störa golfarna, tänk bara på att de skulle kunna behöva offra något av sin helgedom!
Jordbrukarbandyn måste väl gå före allt?

#12
2019-11-06 19:28

Mycket prisvärt i mina ögon. Här i Gbg får vi (möjligen) en tvåspårig tågtunnel på 6 km (ca 1/3-del av ovanstående) för i runda slängar samma pengar. Dessutom projekterar man en linbana(!) över älven för 1,3 miljarder, som blev 4 miljarder när polletten föll ner. Nu har man (det är dyrt att bo i Gbg, men man får i alla fall en del kul för pengarna) lyckats halvera kostnaden till 2 miljarder. Det är faktisk så man beskriver det - alltså ingen fördyring, utan en besparing. Jag får mina gapskratt här med jämna mellanrum, förvisso kostar det en del, men det är det värt.

#13
2019-11-06 20:06

Dom kunde rådfrågat världens bästa ”drill and blast” tunnelbyggare i vårt västra grannland.
Skulle tro att Statens Vegvesen har bland världens bästa erfarenheter och kunskap om vägtunnelbyggnation, med traditionell sprängning, både över och under havsnivå.
Och även där så misslyckas ofta sydeuropeiska entreprenörer.

#14
2019-11-06 20:59

Problemet här handlade mycket om svenskt säkerhetstänk. Säkerhet är förvisso ingen dum idé, men här är det ofta en överdriven pappersprodukt, och det var nog svårt för Italienarna att förstå detta.
Jag vet inte hur tänket är i Norge på den punkten, men när vi har kollegorna här från Dannmark undrar de om vi är riktigt riktiga på den punkten. Vår chefsmontör har varit i runt 50 länder och jobbat på byggen och fabriker och säger "Ni är fan inte kloka med alla papper Och säkerhet, hur hinner ni göra nått"
Hur Dannmark ligger till i arbetsskador vet jag inte.

#15
2019-11-06 21:37

Klantigheter med bygget av Förbifart Stockholm och nya Karolinska etc etc, det är häftigt att betala skatt!

#16
2019-11-06 22:28

Wow! Jag räknade ut det här 2 år innan dem började arbeta med bygget. Jag kanske ska bli chef över det hela? Ge fan i utländskt skit, kör svenskar rakt igenom som både kan språk och kan bygga. Blir både billigare och enklare för alla parter. Billigt blir alltid dyrt i slutändan. Sorgligt att ingen fattar det som sitter på en hög position.

#17
2019-11-07 12:00

Bilköerna som i dag börjar minst en mil norr om förbifarten norrifrån kommer säker vara minst två mil när förbifarten är färdigbyggd och den delen av motorvägen går inte att bredda vilket gör att det inte blir någon större skillnad från i dag då bilister kommer som i dag välja filen där trafiken flyter bäst oavsett var man skall åka.
Det förträffliga Trafikverket har i Rosersberg lyckats med konststycket att göra för kort påfart som är en lång backe vilket gör att långtradare inte kommer upp i fart när de kör norrut vilket skapar köer hela vägen från Stockholms utfarter.
Trafikverket består av ett talangfritt gäng som inte lyckas med något inom alla trafikslag som dem har ansvaret för!

#18
2019-11-07 16:25

Trafikverket och politiker förtjänar allt klander de kan få. Men tyvärr är det inget som väljarna bryr sig om utan röstar som vanligt nästa gång igen. Sverige i ett nötskal. Sedan är det någon som hävdar att bilköer inte går att bygga bort. Så dumt att det bara är miljöpartister som tror på det. Klart att om vägarna är anpassade för trafiken så blir det inga svåra köer, i alla fall på förbifarter så länge staden inte är riktigt stor. Exempel på detta finns överallt. Stockholm är en jämförelsevis liten stad med världens sämsta trafikplanering, med ett enormt uppdämt behov av ny förbifart och östra länken sedan länge. Till nackdel för vårt näringsliv och möjlighet att leva här.

#19
2019-11-08 09:11

Miljöpartister och trafikplanerare tror att köer inte går att bygga bort. Farbröder på internet vet förstås sanningen... ;-)

#20
2019-11-08 09:40

Klart köer går att bygga bort om man inte gör det i efterhand hela tiden. Dimensionerar man trafiknätet med en smula framförhållning fungerar det bättre.
Fast nog sjutton flyter trafiken bättre på E4 genom Stockholm efter att de byggde bort rödljuset vid Haga Norra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.