Bild
Nästa artikel
Det kalla vädret kombinerat med stillastående luft har ökat luftföroreningarna i Oslo.

Oslo stoppar dieselbilar

Nyheter

Kör inte på diesel om du har ärenden i den norska huvudstaden, det kan bli dyrt.

Vårt grannlands huvudstad har förbjudit dieselbilar med start idag. Detta på grund av att luftkvalitén är så dålig i Oslo just nu. Den som bryter mot förbudet kan få 1.500 norska kronor i böter.

Förbudet är tillfälligt och kan lyftas de närmaste dagarna, beroende på väderlek. Det är upp till innevånarna att informera sig via Oslo kommuns hemsida om dieselbilar är tillåtna eller inte. Stoppet för dieselbilar gäller det kommunala vägnätet mellan 06.00 till 22.00. Undantag är statligt ägda vägarna E6 och E18 där dieseldrivna bilar fortfarande får köras dygnet runt. Tunga dieselfordon med Euro6-klassifiering är fortfarande tillåtna i centrum.

De senaste dagarnas kyliga vinterväder med stillastående luft har skapat så kallad inversion i Oslo. Den kalla luften, som är tyngre än den varma, pressas ner från bergen i staden. Den varma luften lägger sig sedan som ett lock över, och föroreningarna stängs in.

Diskutera: Vad tycker du om dieselförbudet i Oslo?

Kommentarer

#1
2017-01-17 10:12

Klokt och välkänt sedan före dieselboomen hos fackfolk att diesel är en dum teknik för bilar som kör bland folk. Tänk om några biljournalister hade ringt AVL MTC i Jordbro i tid och bett om en liten genomgång av hur emissioner funkar...

#2
2017-01-17 10:32

Vi får väl hoppas att vädret ändras så de slipper plågas länge. På den här sidan gränsen är väl Göteborg närmst liknande problem.

#3
2017-01-17 11:12

Bra att man tar tag i problemet!

#4
2017-01-17 11:18

Bra initiativ!!

#5
2017-01-17 11:29

Så det var inte dubbdäcken?

#6
2017-01-17 11:33

Lite dubbelmoral är det allt från Ola Normans sida. De har gladeligen letat upp oljefyndigheter, pumpat upp och raffinerat oljan för att sedan sälja den via Statoil.

#7
2017-01-17 11:57

"Politik" naturligtvis, inget annat och absolut ingen omtanke om luftmiljön.

#8
2017-01-17 12:28

Många norrmän torde ha råd att chansa på att få 1500 kr böter så frågan är om det får nån större effekt.

#9
2017-01-17 12:30

Bra att man tar tag i problemet med det skadliga Nox utsläppen för vår hälsa. Länge leve hybridbilen och elbilen i många olika former!

#10
2017-01-17 12:42

Vi Svenskar är lika lurade...här ska kommunerna få bestämma vilka åtgärder som ska till.
Gissa vart du får åka....till jobbet affären eller din närmaste stad....storstad knappast.
Min bil är från 2015 kosta 350.000 Kr..... får börja märka bilarna bäst före

#11
2017-01-17 13:26

Karl Johansson,
Kommunerna bestämmer väl redan idag ganska mycket om hur vi får röra oss inom deras område.

Tyvärr verkar det vara svårt att få ihop totalt låga utsläpp och ekonomi på ett bra sätt. Första steget borde vara att förbjuda privatbilar över en viss totalvikt, exempelvis två ton. Nästa steg kanske vore att ha krav på max luftmotstånd och rullmotstånd.
Till slut har man en energiförbrukningsformel att gå efter.

#12
2017-01-17 15:37

Det vore ju bra om Oslo kunde sluta elda med VED också.

#13
2017-01-17 15:44

Det är bara att börja vänja sig. Det är strax dags för stora städer i Europa att börja införa sina beslut om.stopp för dieselbilar., några har redan bestämt tidpunkt för när det skall blrja gälla. Tokyo har haft det sedan lång tid tillbaka. Handlar nog mer om oss bilägare, att vi inte fattar allvaret förrän det finns mitt framför ansiktet på oss.

#14
2017-01-17 15:46

Undrar om det är okej att elda i kaminen i Oslo?

#15
2017-01-17 16:01

@Karl Johansson: Vem är lurad? Ett framtida dieselförbud har varit uppe för diskussion i många år nu. Att det kommer att införas kan inte komma som någon överraskning. Har man köpt en diesel de senaste åren eller planerar att göra det idag får man skylla sig själv. Lite bättre koll bör man ha när man gör ett 350 000 kronors inköp.

#16
2017-01-17 16:03

Misstänker miljöpartister bakom det vansinniga beslutet i Oslo. Deras syskonparti i Sverige såg till att etanolbilar infördes och särskattebbehandlades, bara för att senare ta bort förmånerna och lura de naiva etanolfrälsta som får se etanolbilarnas värde sjunka som en sten, med ventilproblem och korroderade slangar. Bensinmackarna tvingades till miljoninvesteringar för etanolpumpar som knappt används. Miljöpartiet ligger bakom ideliga bränsleskatte- och elskattehöjningar samt minskningen av antalet parkeringsplatser och höjning av parkeringsavgifter och böter. Detta parti är minst sagt tekniskt okunningt och slår mot de resurssvaga i samhället. Måtte de hamna under spärren vid nästa val så vi slipper dem och deras ideologiska utsvävningar!

#17
2017-01-17 16:13

Dette var fiasko, plenty med dieselbiler i Oslo i dag polisen brydde seg ikke, statens veivesen hadde kontroll og stoppet en del med pekefinger formaning om å parkere bilen, ingen fikk bøter

#18
2017-01-17 16:19

Idiotbeslut! Skulle förstå om man förbjöd bilar som släpper för mycket NOx eller partiklar (eller välj själv vad du vill begränsa) men att förbjuda "diesel" är ett typiskt beslut av sådanda som inte förstår sej på teknik eller sak. Själv skulle jag sätta gräns på partiklar, för dom anses farligare, så bensinare skulle förbjudas, inte dieslar. Idioter!

#19
2017-01-17 16:23

Peugo, du har kanske missat att det är dieselbilar som släpper ut stora mängder NOx, 10 gånger mer än en lastbil :)

#20
2017-01-17 16:28

@Simon no1, du kanske har missat att titta på grafen jag postade hur det ser ut vid verklig körning? Eller så tittade och klickade på "bromsa" för att de ruckade din världsbild? Klantigt oavsett!

#21
2017-01-17 16:31

Swemba nu är du nog i fel tråd och skriver :)

#22
2017-01-17 16:38

@Simon no1, tycker nog det var en relevant replik på din kommentar #19

#23
2017-01-17 16:42

Swemba nu postade ju du din graf efter att jag svarade Peugo som pratade om bensinbilar? Så vad din graf har med mitt inlägg att göra förstår jag inte alls?

#24
2017-01-17 16:43

Är väl alla Fiat som stänger av reningen som skitar ner, och Renaulterna.
Förbjud dom så blir luften klar som på Hardangervidda. :-)

#25
2017-01-17 17:04

NOx är ju inget problem att få bukt med (krävs strängare och vettigare regler) och hur mycket är "10 gånger mer än lastbil" i praktiken? ;)
Partiklarna är problem i bensinbilar och dom är farligare. Vet dock att filter kommer from i år men måste se testresultat för att se om dom fungerar.

#26
2017-01-17 17:14

Peugo, det klart att NOx är ett problem för dieselbilar, annars hade de aldrig behövt fuska, var får du ditt påstående om att partiklar från bensinbilar skulle vara farligare?

#27
2017-01-17 17:18

Simon, häng med nu, vem har fuskat med NOx? Ingen tills vidare. Kolla Faurecia ASDS o dyl. så stoppar man NOx i en när framtid. Diesel kan köras med massor av olika bränslen (gjord av matrester (Neste Oil i Finland) o dyl skräp), det är vår framtid, vet dock inte hur det ser ut efter 100-200 år.

#28
2017-01-17 17:21

Peugo, jag tror jag hänger med ganska bra, det är ju bland annat NOx man fuskat med, om du läser här så är det väl ganska klart eller?

http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-erkanner-nox-fusk

#29
2017-01-17 17:25

Aah, jag trodde du pratade om Europa!

#30
2017-01-17 18:11

Just nu pågår en helt vanlig klappjakt på en motortyp såsom det alltid är. Häromåret bannlyste man bensinbilar som ersattes av etanolbilar som sedan bannlystes och ersattes av dieselbilar som bannys till förmån för elbilar som man sedan kommer att bannlysas till förmån för något annat! Sådan är människan, logiken och politiken...

- Jag kommer aldrig att byta bort diesel motorn i min Toyota eftersom går bara utvecklingshjulet snurra ett tag så är dieseln snart ett smart val igen. Klimatsmart dieselmotor hör trots att framtiden till. Heja Toyota.

#31
2017-01-17 18:49

@Simon no1, det har fuskats med krocktester, försäkringssystem, sjukpengar och Vård av Sjukt Barn också. Det innebär inte att vi inte ska krocktesta bilar eller att vi inte ska låta människor vara hemma med sina sjuka barn.

Lösningen på NOx-fusk och utsläppstest som bara fungerar i lab är inte att förbjuda bilar eller dess drivkällor, utan att skapa bättre regelverk och mätmetoder. Sådant som politiker och samhällets lagar och förordningar ska driva.

#32
2017-01-17 19:17

Edit:

#33
2017-01-17 20:02

Bättre att man bara tillåtit trafik med personbilar som t. ex. uppfyller Euro 5 och 6, och detta oberoende motortyp. Då hade man antagligen snabbare kunnat få en föryngring av bilparken och även hindrat gamla bensinbilar från att köra. Förbudet av dieselbilar i Oslo och de kommande förbuden i andra städer i världen, är till största del ologisk och liknar en häxjakt.

#34
2017-01-17 20:53

Euro 5 er ikke bra nok på diesel i byen der mener jeg at kun euro 6 som duger, euro 5 og bedre når det gjelder bensin er vel greit per i dag

#36
2017-01-17 22:11

#34: Men gammal törstig bensinbil utan katalysator, är bra för luftkvaliteten?! Det verkar så eftersom inget förbud gäller dessa och andra bensinbilar.

#38
2017-01-18 11:46

I USA där man har mycket högre krav på avgasrening än Europa så ser man inga dieselbilar i listan över bilar med lägst utsläpp. Europeiska biltillverkare säljer sina bäst renade diselbilar även i USA som tydligen ändå inte klarar att hamna på listan över bilar med lägst utsläpp vilket visar att man med bensindrivna bilar lyckats bättre med att minska farliga utsläpp samtidigt som CO2 utsläppen är lägst för dessa bilar.
http://greenercars.org/greenercars-ratings

Här är listan över utsläppskraven för bilar.
http://greenercars.org/greenercars-ratings/tailpipe-emissions
VW var nära listan med bilar med lägst utsläpp innan fusket upptäcktes och deras bilar hamnade i mitten av listan med bilarna med högst utsläpp och då togs bilarna bort från listan av myndigheten tills nya bilarna blir godkända.

#39
2017-01-18 12:40

Previa, jag antar att du vet att det är olika typer av utsläpp från bensin och diesel-bilar? Att säga "lägst utsläpp" generellt går inte. Bensinbilar släpper ut mer kolväten och partiklar. I praktiken så är det olika gränsvärden för respektive bränsletyp och hur dessa gränsvärden ser ut är till största del politiska beslut.
Diesel utgör en liten del av den amerikanska fordonsflottan. Där har man råd att vara strängare även om det egentligen kanske är så att det är bensinbilarna som är den största boven för både miljö och hälsa.

#40
2017-01-18 14:28

Det kanske inte är bensinbilar som är största boven för miljö och hälsa, då det hela tiden är dieselbilar som man vill förbjuda och som har stora svårigheter att uppnå lågt satta gränser.
Trotts att dieselbilar tillåts ha högre utsläppsvärden än bensinbilar så måste europeiska myndigheter tillåta eftergifter för europeisk bilindustri ligger så långt efter länder som USA som ett exempel. Sverige ville gå ännu längre i eftergifterna för biltillverkarnas gränser för utsläpp.
Här i teknikens-värld går att läsa om eftergifterna.
"I stället för max 80 milligram kväveoxider per kilometer (Euro 6) ska man tillåta utsläpp som är 110 procent högre (max 168 mg/km) fram till och med utgången av 2019. Från och med januari 2020 ska man permanent tillåta 50 procent högre utsläpp, det vill säga 120 milligram kväveoxider per kilometer.
Det uppluckrade regelverket framöver är alltså tamare än det som gäller i dag, men flertalet biltillverkare kommer ändå tvingas behöva skärpa sig.
I USA är reglerna betydligt hårdare, där får dieselbilar inte släppa ut mer än 43 milligram per kilometer."
Miljömyndigheterna i USA har nog full koll på vad man anser är största hälsorisker i bilars avgaser oavsett bränslesort som förbränns.

#41
2017-01-18 15:27

Utsläpp och deras olika komponenter är ett stort och komplext område. Det går inte att, precis som Swemba är inne på, peka på enskilda utsläpp eller motorlösningar för att avgöra vad som är mest gynnsamt för samhället som helhet. Dels beror det på folkmängden och exponeringen, dels beror det på toxiditeten hos respektive utsläpp och därtill finns det effekter i interaktioner mellan olika utsläpp som inte är helt kartlagda än. Variationer i bakgrundsnivåer, meteorologi samt byggnadssammansättning är andra saker som påverkar. Listan kan helt enkelt göras lång.

Studerar man de delmål som finns inom projekt "Ren luft" så ser man att det finns 16 olika områden som man mäter. Kväve är alltså ett, men även partiklar, kolväten och mängder av andra komponenter ingår.

Beslutet i Oslo är därför inte nödvändigtvis applicerbart på de förhållanden som vi har i Sverige - eller ens våra större städer.

MVH AL

#43
2017-01-18 18:00

@Previa, är NOx det enda utsläppsvärdet man ska titta på? Varför i så fall? Är du medveten om att Diesel släpper ut mindre av kolväten som bensen, propen och eten samt andra högaromatiska ämnen som inte direkt är någon hälsokur?
Det enda som dieseln egentligen ligger generellt sämre till på jämfört med bensinmotorn är kväveoxider och där finns det effektiv reningsteknik.

#44
2017-01-18 20:12

1996 lanserade Mitsubishi den första direktinsprutade bensinmotorn. 2000-2001 utförde företaget Rototest på uppdrag av bl.a dåvarande Vägverket, i dag Trafikverket, en jämförande test mellan bilar med sugmotor, turbobensin och direktinsprutade dito, samt turbodiesel. Avseende partiklar visade direktbensin en mycket oförmånlig utsläppsbild, med höga utsläpp och en partikelstorlek avsevärt mindre än motsvarande från dieseln. Alltså ännu oförmånligare ur hälsosynpunkt än dieselsotet. Eftersom Vägverket var en av beställarna av studien borde rimligtvis resultatet ha hamnat på ansvarit statsråds skrivbord. M

#45
2017-01-19 11:32

I Norska undersökningen skriver man att man inte kan dra några slutsatser av deras test av bilar som innehåller bara två direktinsprutade bensinbilar och två dieselbilar. Nu finns det sedan slutet på nittiotalet bilar med bensinmotor som inte har några utsläpp av partiklar alls och som precis som övriga bensinbilar har katalysator som förbränner alla kolväten som inte förbränns i motorn kan man läsa här. http://www.katalysator.n.nu/sa-fungerar-en-katalysator
Inga dieselbilar hamnar i listor över bilar som har minst skadliga utsläpp som den här listan.
http://autoecorating.com/comparing-leading-green-contenders/
Nu när direktinsprutning ökar bland bensinbilar så kan partikelutsläppen öka om inte några åtgärder görs för att ta bort partiklarna vilket självklart inte är något bra.
Diselbilarna har direktinsprutning vilket ökade de farliga partiklar från dieselbilarna och då kom partikelfilter till som tyvär bara klarar att fånga upp större partiklar och det efter att partikelfiltret blivit varmt vilket kan ta en lång tid i en kall motor med stort luftöverskott som dieseln är.

#46
2017-01-19 17:47

Usch, Diesel... bara tunga fordons bränsle. Saken är nog att alla som vill göra på diesel har en anledning, de vill kunna köra sin tunga SUV's eller andra fordon som drar mycket bränsle. Saken är den att bilarnas förbrukning ökat över tiden och ingen är kritisk till utvecklingen. BMW, Mercedes och Volvo's större kombi-bilar går inte heller att köras på bensin, förbrukningen skulle bli för hög då de väger uppåt 2 ton. Alla framsteg på motorsidan har slösats bort på ökad vikt. V90 ca 1900 kg, en 945:a ... 1400 kg. Kom inte och snacka isolering mm... en modernare bil går att bygga mycket lättare, men ingen vågar.

#47
2017-01-19 17:56

Fast det där är faktiskt för ensidigt Styggavargen. En V90 är längre och bredare. Dessutom är materialen tjockare rakt igenom. Vidare har den just mer ljudisolering och mer avancerade lösningar som kostar vikt.

Så det som är fel är i så fall att köparna vill ha större och säkrare bilar. Tycker man inte om det kan man argumentera för en annan lösning, som kommer resultera i att fler förolyckas på våra vägar. Men det kanske är syftet med vargens hållning och perspektiv? Att på alla möjliga sätt få ner överbefolkningen?

MVH AL

#48
2017-01-20 07:30

Nja AL - skulle "alla" åka i lite mindre men moderna bilar så tror jag faktiskt inte att det skulle resultera i nån avgörande höjning av skadetalen i trafiken eftersom då t ex frontalkollisioner skulle ske mot mera jämbördiga fordon och inte mellan ett stort/tungt och ett mindre fordon. Det är väl helt klart att vi i väldigt många fall har onödigt stora och tunga fordon i Sverige eftersom man i många andra länder klarar sig med klart mindre bilar. Har en stark känsla av att det är en hel del prestige i bilvalet hos många - och när detta tillåts som förmånsbilar utan att det kostar speciellt mycket så är det nog svårt att styra om bilvalen. Är helt säker på att många som väljer t ex en V90 som förmånsbil inte valt detta om man fått stå för hela kostnaden själv. Då hade säkert t ex en kombi i Golfklassen fått räcka för många för utrymmesmässigt är faktiskt inte skillnaden speciellt stor.

#49
2017-01-20 07:54

På min arbetsplats får de som har "rätt till tjänstebil" bara välja kombibilar av större modell vilket stämmer dåligt med många ynglingars livssituation. Nu har en säljare lyckats få OK på en Golf Alltrack, men mindre än så får de inte köpa.

Det totala krockvåldet minskar med lättare bilar, energiåtgången minskar med lättare bilar, däcken och bromsarna håller längre med lättare bilar.

#50
2017-01-20 08:53

Mäkinen - tyvärr är jag rädd för att du talar för döva öron även om du har rätt. För alldeles för många anser sig behöva stora bilar i detta land - och "tjänstebil/förmånsbils"-reglerna eldar på detta genom att det är relativt sett billigt att välja just en stor/tung bil.

#51
2017-10-13 12:41

Det är viktigt med ett dieselförbud när en större del av lägenheterna i Oslo fortfarande eldas med kol, ved, fotogen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.