Nästa artikel
Opels chef slutar
Nyheter

Opels chef slutar

Publicerad 13 juni 2017
Så här glad var vd Karl-Thomas Neumann förra året när han presenterade Opels GT-koncept. Nu slutar han chefstjänsten på Opel.
När slutförandet av PSA:s uppköp av Opel rycker allt närmare kliver Karl-Thomas Neumann ner från posten som vd.
Tidigare i år blev det klart att PSA-gruppen med märken som Peugeot, DS och Citroën, köper upp Opel. Affären är så gott som slutförd och i och med det slutar Opels vd Karl-Thomas Neumann. Han ersätts av ekonomichefen Michael Lohscheller.
– Det var ett svårt personligt beslut att välja att inte fortsätta med Opel/Vauxhall-teamet när det övergår till PSA-gruppen. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit och är säker på att flytten till PSA kommer att göra Opel/Vauxhall till ett starkare och ännu mer framgångsrikt företag i framtiden, säger Karl-Thomas Neumann.

Nyhetsbyrån Reuters spår att nästa karriärsdrag för Neumann blir att gå tillbaka till gamla arbetsplatsen Volkswagengruppen. Uppdraget skulle kunna vara att leda Audidivisionen, där nuvarande chefen Rupert Stadler fått en hel del kritik för sitt hanterande av dieselskandalen.

Diskutera: Hur tror du att Opels framtid i PSA kommer att bli?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-06-13 10:16
Raphael

Karl-Thomas har getts många chanser men fortfarande är Opel en förlustaffär, av såpass hög grad att GM inte orkade längre utan valde att sälja. Opel kan vara glada över att någon ville förbarma sig över dem.

#2 • 2017-06-13 11:35
N-iklas

Det är ingalunda förbarmande utan istället cyniskt utnyttjande av omvärlden, eftersom syftet inte bara är att prostituera Opel utan också att bedra så många kunder som möjligt som inte vill köpa en Peugeot att ändå ovetande smälla till på en.

#3 • 2017-06-13 11:50
Raphael

N-iklas, då antar jag att du tycker att det hade varit bättre för Opel, deras anställda och deras kunder att GM helt enkelt lagt ner Opel eftersom du ser PSA som ett sämre alternativ än nedläggning. GM ville bli av med Opel eftersom Opel faktiskt var en förlustaffär sedan många många år tillbaks, GM hade varken ork, tid eller pengar att fortsätta misslyckandet med Opel. Bättra att lämpa över åbäket på någon annan som Tavares som är såpass naiv och godtrogen att han tror att han kan lyckas få liv i den dödförklarade patienten Opel. Jag önskar Tavares givetvis lycka till och ibland är det rätt skönt med naiva och godtrogna människor som iaf försöker åstadkomma något.

Att Opel kommer att göra bilar baserade på de bottenplattor och drivlinor som PSA-gruppens märken gemensamt har samutvecklat, det gör inte automatiskt Opel till en Peugeot lika lite som Opel är en Chevrolet bara för att Opel delar bottenplatta med GM-produkter eller Chevrolet till Opel.

Men jag är förvånad över att du N-iklas tycker att det hade varit bättre att skrota Opel än att låta PSA köpa det. GM hade inga andra intressenter än PSA, så det var de två alternativ som fanns. Nedläggning eller låta PSA köpa Opel. Tydligen kan Opel entusiasmen vara så hög och antipaten för franska verksamheter så kraftig att nedläggning och att tusentals anställda förlora jobbet ses som bättre alternativ än att företaget drivs vidare av ett franskt bolag.

#4 • 2017-06-13 12:07
Hackenbush

På 60-70-80-talet såldes massor av Opel i Sverige men efter det har det minskat hela tiden för Opel och man kan ju undra varför.
Kan det vara så att när vi började på in en massa asiatiska fordon så måste något annat bilmärke få stryka på foten och här blev det Opel som klassades ut? Jag har ägt Opel förut på 80-talet men idag är jag inte alls intresserad av märket. Opel har inget som fångar min uppmärksamhet.

#5 • 2017-06-13 12:13
Raphael

Opels problem som jag ser det, är ett splittrat modellutbud. Opel tycks sträva efter att möta många såpass att de inte möter någon. Tittar vi på småbilarna så är det ju ett rent kaos. Adam, Corsa, Karl. Tre stycken olika! För vem och varför? Det saknas en enhetlig linje. Opel ger intrycket att de inte vet vilka de är, och om Opel inte vet vilka de och ej heller vilka deras kunder är eller ens vilka kunder som de vill ha, varför ska då köparna ha en Opel? Opel behöver hitta sin identitet. Och jag tror faktiskt att PSA kan hjälpa dem med det, det kan iaf inte bli värre än det blev under GM.

#6 • 2017-06-13 12:15
Hackenbush

Det var lättare när de hade typ Kadett, Rekord, Commodore, Admiral.

#7 • 2017-06-13 12:33
Raphael

Ja, Opel har inget varumärke idag som klarar av många modeller och oklar linje... Strama åt och fokusera på en kärnmålgrupp, och bygg utifrån det - det är vad jag tror Opel behöver. Skippa Adam och Karl, det skulle jag göra om det var upp till mig att bestämma. :)

#8 • 2017-06-13 12:37
N-iklas

Tavares är ingen idiot, tvärtom är han lika slipad och slug som figurerna bakom VW.
Det här är en fantastisk affär som PSA kommer att kunna skär guld med täljkniv av.
En mängd nya Peugeot att sälja utan att man behöver investera något i alla de nya modellerna.

#9 • 2017-06-13 12:46
N-iklas

Men vad är det för mindre intelligent tal om oklar linje som man tjata om under väl 20 års tid?

Jag har aldrig begripet ett dugg av det resonemanget, vill någon vara vänlig att förklara hur i all världen man tänker här???

Jag har ju sett detta som en av de viktigast orsakerna till varför jag gillat Opel, medan jag djupt föraktar alla andra som bara haft en smal inriktning och få modeller, jag ser det som bristande intellektuell förmåga - att vara begränsad, stel, fantasilös och inskränkt utan ambitioner, liv och lekfullhet.

Andra bilmärken har framstått som döda hösäckar.
Tråkiga och totalt ointressanta, aldrig några nyheter, samma gamla skit i hundra år.

#a • 2017-06-13 12:58
Hackenbush

Men N-iklas inte alla ser samma orsaker som du till varför de skulle gilla Opel.
Vad är det som säger att just dina åsikter är de rätta?
Jag tycker som många att Opel är lite ofokuserade nu och det ger ett rörigt intryck och om det är just detta du tycker är bra så får det stå för dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.