Bild
Nästa artikel

Opel Zafira Tourer – mer flexibilitet

Nyheter

Tredje upplagan av Opel Zafira är här, med tilläggsnamnet Tourer. Ett nytt sätessystem ger familjefraktaren en mer flexibel insida.

 

Nya Opel Zafira visades som koncept på bilsalongen i Genève i början av mars. Nu har det blivit dags för produktionsbilen att göra entré.

Generation nummer tre av Zafira får tillägget Tourer, vilket ska markera att modellen är mer flexibel jämfört med föregångarna. Det sjusitsiga sätessystemet, som Opel kallar Flex7, har uppdaterats med flera smarta lösningar.

Den mittersta stolsraden har förvandlats till tre separata stolar som kan justeras och fällas ned var för sig. Mittstolen kan roteras för att bli ett armstöd och ytterstolarna flyttas 28 centimeter i längsled och 5 centimeter mot bilens mitt. Enligt Opel ska detta skapa en ”lounge på hjul”.

Tredje sätesraden kan i sin tur fällas ned i golvet, precis som tidigare, och bilda en plan lastyta. Med fem sittplatser ryms 710 liter i bagageutrymmet, 65 liter mer än tidigare. Upp till 1 860 liter kan stuvas in med båda baksätena nere, 40 liter mer än dagens modell.

Den som vill ta med sig cykeln kan kryssa för FlexFix i tillvalslistan. Cykelhållaren dras fram som en skrivbordslåda ur bakre stötfångaren.
 
Premiär tidigt 2012
Nya Opel Zafira Tourer har ett ansikte som vi känner igen från laddhybriden Ampera, med sina karaktäristiska bumerangformade strålkastare. Vi noterar också att A-stolparna är tvådelade för att ge bättre omkringsikt.


Till skillnad från lillebror Meriva får Zafira Tourer en konventionell dörrlösning. Insteget till tredje sätesraden skulle ha blivit för trångt med gångjärn baktill och förstärkt C-stolpe.

För ökad stabilitet har hjulbasen förlängts med 57 millimeter (2,76 meter) och spårvidden breddats 96 millimeter fram (1,584 meter) och 78 millimeter bak (1,588 meter). Adaptiva chassiet FlexRide anpassar bilen efter väg och körstil, och föraren kan välja mellan tre lägen: Standard, Tour och Sport.

En lång rad tekniska hjälpmedel finns också till hands, till exempel: radarbaserade farthållaren Adaptive Cruise Control med autobroms, uppdaterade kameran Opel Eye som läser av väglinjer och trafikskyltar, filbytesvarnaren Side Blind Sport Alert och parkeringsassistenten Advanced Park Assist.

När bilen kommer till Sverige står tre motorer till förfogande. På dieselsidan finns 2,0 CDTI med 130 eller 165 hästar, båda turboladdade och direktinsprutade. Den som i stället föredrar bensin hänvisas till 1,4 ECOTEC på 140 hästar.

Kraften skickas till framhjulen via en manuell eller automatisk växellåda med sex steg. Stopp/startsystem erbjuds som tillval för samtliga motoralternativ. I ett senare skede väntas även en gasvariant och motorer med högre prestanda.

Nya Opel Zafira Tourer lanseras i Sverige i början av 2012.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira Tourer?

Taggar: Nyheter, , Opel, Opel Zafira

Kommentarer

#1
2011-05-18 16:17

Ser inte otrevlig ut. Gäller även intriört med viss reservation för eventuell knappsammanblandning och panelspeglingar i vindrutan.
(Kan inte påstå att filmsnutten var mer informerande än bildserien, snarare tvärtom.)

#2
2011-05-18 19:13

När fransmännen backar med att (över)designa så stiger Opel fram, bra Opel! Interiören tycker jag dock inte om.

#3
2011-05-19 08:42

Var hittade du bilder på interiören "Peugo" ?

#4
2011-05-19 09:47

bild 14 i bildspelet är en bild på inredningen.

#5
2011-05-19 09:49

...och än så länge finns inga fler inredningsbilder.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2011-05-19 10:48

Jag gillar inredningen speciellt avsaknaden av den så vanliga tysksvarta överdelen på instrumentbrädan.
Synd bara att man inte har den smarta lösningen med bakhängda bakdörrar som finns på Meriva.

#7
2011-05-19 11:47

Bild nr 14 är på konceptbilen! ....lär inte på långa vägar se likadant ut!
Bilen för övrigt designmässigt kunde lika gärna varit vilket annat fabrikat som helst,...men visst är den snygg!

#8
2011-05-19 16:05

Den framsätesbild som visas här är alldeles äkta, detta är den verkliga bilen och ett av dess utföranden men det kommer fler, med andra färger precis som i Astra och Meriva.
Just denna färgsättning används för att man vill understryka hur lite som ändrats sedan konceptet.

Vill man ha bevis är det bara att titta på mittkonsolen som i konceptet helt saknar knappar och på innertaket som är helt annorlunda i produktionsversionen.

Dessa bilder är kanske för små men det finns andra som är betydligt större, där syns det tydligt.

Bakdörrarna är som de är därför att Zafira har tre rader med säten och Merivadörrar skulle ha försvårat insteget till bakre baksätet.

Designen är mycket tydligt Opel om man känner till Opel, gör man det däremot inte så är det av rätt naturliga orsaker svårare att se Opel, det man inte känner till kan man heller inte se.

Så gott som alltsammans har setts på flera andra Opel i varje fall tillbaka till 2003.
Hela frontkonceptet kommer från första Meriva, bakre sidorutan är en version av linjen från Insignia och Astra, fronten kunde inte vara någon annan och aktern är tydligt lik Insignia S.T.
Till detta kommer veck och linjer som är väldigt typiskt Opel.
Det är inte sannolikt att någon annan skulle ha gjort just det här.

Att viss yttre likhet i mycket stora drag återfinns på två, tre andra bilar av denna typ beror på att det är nästan omöjligt att ändra så mycket på en kaross av den här typen, om konstruktionen ska bli effektiv och inte bara avvikande och konstig just i syfte att vara avvikande och konstig.

Vad man får titta på är mer ingående detaljer och om det aktuella utseendet kan spåras tillbaka i designarvet från bilmärket i fråga.
Gör man det är detta en mycket tydlig Opel inte bara i utförandet utan också i intryck och känsla.

#9
2011-05-20 09:20

Det skulle ju förvåna mig mycket om NÅGON byggde en bil som inte liknade någon annan OCH var typisk ett visst märke.
Tycker främst att bilen har drag utav C4 Picasso och Grand Scenic,..men att Zafiran är snyggare.
Om den även är lika praktisk och samtidigt kan konkurrera med pris och förbrukning återstår att se,..men helt klart det vettigaste som jag har sett ifrån Opel.

#10
2011-05-23 19:42

Hoppas lacken sitter bättre på bakluckan, min2008 zafira flagnar åvan kromlisten. Verkstadens gensvar under all kritik. Vet nån hur länge man ska vänta på åtgärd. Opelverkstad i Värmland. Jag påpekade skadan redan i april 2010 och nu april 2011. Men skamm den som ger sig jag tycker zafira är en bra bil att äga och långresa i.

#11
2011-05-26 11:45

Hur sitter lacken på resten av bilen?
Sitter den fast så är det kanske inte fel på HELA lacken?

Dessutom händer det att nya bilar som levereras blivit skadade under transporten och fått skadan omlackerad av försäljaren som av naturliga orsaker sällan gör det lika bra som Opel, så när det gäller sådana här punktskador på ett enda ställe kan man aldrig veta säkert vad som ligger bakom…

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.