Nästa artikel
Opel Meriva får ansiktslyft – bilder och fakta
Nyheter

Opel Meriva får ansiktslyft – bilder och fakta

Publicerad 10 oktober 2013 (uppdaterad 10 oktober 2013)
Nu uppdateras lilla familjebussen Opel Meriva. Största nyheten är en nyutvecklad dieselmotor – men den kommer inte till Sverige.

Nuvarande upplagan av Opel Meriva har hängt med sedan 2010 och nu har det blivit dags för ett ansiktslyft för familjebilen med de bakvända bakdörrarna.

Utvändigt handlar uppdateringen om diskreta förändringar. Grillen och strålkastarna har fått ny design, dimljusen har ringats in med krom och längs fönsterlinjen löper numera en kromlist. En annan nyhet är LED-lamporna som skänker ljus fram och bak.

När det gäller motorutbudet får Meriva en helt ny dieselmotor, 1.6 CDTI, som ersätter den tidigare 1,7-litersdieseln. Effekten är 136 hästkrafter och förbrukningen anges till 4,4 l/100 km, det är tio procent snålare än föregångaren. Samtidigt har prestandan förbättrats. 0-100 km/tim går på 9,1 sekunder i stället för tidigare 9,9 sekunder.

Opel Sverige har dock beslutat att inte erbjuda den nya motorn till Meriva.

Varför inte?
– För att det inte finns någon efterfrågan i det här segmentet på den typen av stark dieselmotor, säger Annicka Troedsson, informationschef på Opel Sverige.

För Sveriges del kommer motorutbudet att bestå av en fyrcylindrig bensinmotor med turbo på antingen 120 eller 140 hästkrafter, och en 1,3-litersdiesel som ger 95 hästar.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Opel Meriva?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-10 12:35
Leif Larsson (ej verifierad)

"-men den kommer inte till Sverige"

Nu kanske de som undrat varför det går dåligt för Opel, här är svaret.
Informationschefen i Sverige "TROR" att det finns ingen efterfrågan på en stark diesel i Sverige!?

Svenskar håll tillgodo med vad Opel erbjuder i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-10 22:29
Gunnar 44

Det är tydligen så, att Opel Sverige inte vill sälja Opel överhuvudtaget! Jag har hört av säljare på olika ställen i landet, att Opel Sverige inte samarbetar med sina återförsäljare överhuvudtaget. Dessa återförsäljare får själva stå för all annonskostnad. Man satsar inga pengar centralt för att finansiera Opelreklam, annat än ett fåtal kampanjer med nya modeller, inget när det gäller redan etablerade modeller.
Man får dessutom väldigt kryptiska svar när man kritiserar Opel Sverige.
Som mångårig kund hos Opel, borde man behandlas med respekt,
Man skriver visserligen att man vidarebefordrar kritiken till berörd avdelning, men det händer ingenting.
De handlare jag talat med, klagar fortfarande på att man inte får de bilar man beställer.
Man undrar då om Opelledningen i Sverige består av den tidigare SaabOpel Sweden anställda.
Jag undrar om inte tiden är mogen att Opel söker en ny generalagent i Sverige. Hoppas att denna kritik når Opels marknadsavdelning i Tyskland!!

#3 • Uppdaterat: 2013-10-11 01:55
Roger Skagerström

136 häst!? Låter mer som "lagom" än för mycket... Konstigt folk. Vad kan det kosta att bara erbjuda den?!

#4 • Uppdaterat: 2013-10-16 17:27
Bilvetaren (ej verifierad)

Vi hade en Kadett, min fru och jag. Rostade överallt. Aldrig mera Opel!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.