Bild
Nästa artikel
Opel Insignia uppdateras 2012

Opel Insignia uppdateras 2012

Nyheter

Prisbelönta Opel Insignia uppdateras till modellår 2012. En ny 1,4-litersmotor introduceras och 2,0-litermotorn uppgraderas.

Opel Insignia har tagit hem en rad priser, däribland Årets bil. Nu står det klart att modellen uppdateras till modellår 2012, efter att hittills ha sålts i 400 000 exemplar.

En ny motor introduceras: 1,4-liters bensinmotorn turbo ecoFlex, som ersätter den tidigare 1,8-litersversionen. Genom bland annat sex manuella växlar, elektrisk servostyrning, och start/stop-teknologi har bränsleåtgången kraftigt reducerats.

Nya motorn gör åt 0,57 l/mil, en minskning med 25 procent, vilket ger CO2-utsläpp på 134 g/km. Allt utan att någon av de 140 hästrafterna går förlorad, och med en 15-procentig höjning av vridmomentet till 200 Nm. Med den nya motorn går bilen från 0 till 100 på 10,9 sekunder och har en maxfart på 205 km/h.

Fyrhjulsdrift
Föredrar man en Opel Insignia med 2,0-litersturbo har denna motor uppgraderats. Bilen finns med sex manuella växlad och som automatväxlad. Motorn har fått 30 nya hästar och landar på totalt 250 hk, samtidigt som vridmomentet har ökat från 350 till 400 Nm. Bilen accelererar från 0 till 100 på 7,5 sekunder och når en toppfart på 250 km/h.

På samma sätt som med den nya motorn har 2,0-litersturbon även den blivit mindre törstig och gör nu åt 0,84 l/mil, vilket genererar ett CO2-utsläpp på 197 g/km.

Utökade säkerhetsfunktioner
Kartfunktionen i Opel Insignia har utvecklats till att kunna anpassas efter förarens behov. Den kan nu visa såväl den bränslesnålaste vägen som den kortaste och den snabbaste vägen.


Även säkerhetssystemet har fått sig en uppdatering. Frontkameran som tidigare registrerade hastighetsgränser och avvikande kurs mäter nu också avståndet i sekunder till framförvarande fordon. Funktionen aktiveras automatiskt när föraren kör fortare än 40 km/h och varnar föraren om han eller hon håller för kort avstånd.

Uppdaterade Opel Insignia kommer att kosta från 23 300 euro.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Opel Insignia?

Taggar: Nyheter, , Opel Insignia

Kommentarer

#1
2011-08-10 14:30

Säkert en fin bil men det stora problemet är varumärket. Vem vill efter många års strävande köpa en bil som heter Opel???Tanken till 60- talets Record och Olympia är inte så kul. De fäder till oss grabbar på den tiden som hade Opel, var ju de som slirade på kopplingen "härifrån och ända till affären." Nej tyvärr, Opel låter lika tråkigt som Ford Taunus... Kalla den Chevrolet Eurostar istället!

#3
Raymond K
2011-08-10 15:15

Det här var en riktigt snygg bil och 0.57 L/mil är riktigt bra. Priset är inte helt fel heller

#5
2011-08-10 15:32

Plastig, pluffig och från sidan tråkig och dyster. Ser billig ut.

#6
2011-08-10 16:13

Opel Insignia är INTE plastig på något sätt. Det finns betydligt plastigare bilar, till o med nya 9-5 an är mera plastig än Insignian. Dessutom är den solid och tyst, vilket inte de första i första serien var. Man hade sparat för mycket på ljudisolering baktill. Opel trodde att det räckte med deras unika bakhjulsupphängning.
Visserligen lever det förgågna kvar. Omdömen som lätt i baken och Gevalia är historia. Opel tråkig? Har ni glömt Opels framgångar inom rallysporten och Stcc? Opels framgångar inom STCC stoppades av GM USA som hellre ville se Chevrolet. Samma öde drabbade Saab.
Opel av idag är en kvalitetsbil. Det finns många bilar som rullat över 30000 mil utan en enda reparation. Inte ens avgassystem har behhövt bytas. Taxibilar visserligen, män ändå. Jovisst det finnns en Opel med problem, och det är Vivaro och systermodellerna som Opel köpt in från Reanult.
Dessbättre har man numera endast karossen gemensamt.

#7
2011-08-10 16:13

Foxhunter du tycker säkert att saab är otroligt mycket mer premium och väldigt svenskt?

#8
2011-08-10 17:10

Snyggt formgiven. Så klart ett intressant alternativ. Jag bryr mig förresten inte ett dugg om vad det sitter för märke på bilen eller i vilket land bilen är byggd så länge det är kvalitet och den är ordentligt hopskruvad.

#10
2011-08-10 19:09

Bakdörrar och takhöjd i baksätet är bara avsett för barn dessvärre...

#11
2011-08-10 19:21

Det är ju som Erik N skriver: Har man barn som tittar ner på sin stackars fader, så räcker takhöjden bak ganska dåligt. Och jag instämmer även med Leifer. Priserna är lite höga. Och bilen osäljbart lång. För att vara icke-premium. Detta är faktiskt nya Vectra! (Nu är Corsa större än gamla Vectran.) Mitt råd till den som är ute efter en Insignia: Köp en -09:a, 220 hk. Billig. Och den är riktigt kul att köra. (Man köper knappast en Insignia av nyttoskäl.)

#12
2011-08-10 19:59

Intressantaste motorn saknas i texten, det är tidigare Turbon på 220 hk som fått sänkt förbrukning till 7.6 och CO2 till 179 g.

Det gör den konkurrenskraftig med motorn i BMW 523 som har 204 hk, betydligt svagare vridmoment, samma förbrukning på 7.6 och 177 g.

#13
2011-08-10 20:22

Hoppas dom fixat den studsande fjädringen, har själv testat 3 exemplar och alla hade samma fel. Dvs, framvagnen studsar fastän du inte ser några ojämnheter på vägen, andra bilar har inte samma "fel". Gillade annars bilen.

#15
2011-08-10 22:23

Den 220 hk motor med CO2 på 179 gram, som Niklas hittat, har jag inte skymtat. Dock har dagens 220 hk sänkt CO2 från (typ) 206 gram till 192 gram. Jag misstänker att Niklas läst kors mellan rader, och dessutom blandat ihop år 2011 och 2012. (Eller så har Niklas bättre info än jag.)
(Att 220 hk ger fri boendeparkering 3 år i Göteborg och 5 år fri skatt, får man dra från det lite höga priset.)

#16
2011-08-10 22:29

Du har rätt crister_1. Corsan är inte lika stor som Vectra. Den är större. Och då syftar jag på den Vectra, som fanns när du inte var född. (mitten på 1990-talet.)

#17
2011-08-10 22:40

PS. Fast mätt i totallängd så vinner även en gammal Vectra över Corsa. Men i form av användbart utrymme, så ser jag Corsa som den större. (Kupé plus max lastutrymme.)

#18
2011-08-10 23:39

Undrar om de 30 miljarderna som Angela Merkel pumpat in i Opel har förbättrat Insignia. Den har inte varit fri från barnsjukdomar etc.

#19
2011-08-11 02:07

Pender.

Nej, allt detta gäller ju 2012.

Där blev det lite hopblandat troligen därför att det nu finns en ny 2.0 turbo och det förvirrar tydligen eftersom det därmed finns två med samma beteckning.

Dagens 220 hk är verkligen sänkt till 179 g, det är den nya motorn på 250 hk som har 197 g.

Utöver detta har alla tre motorversionerna också start/stopp, en ny panelinklädnad av undersidan för lägre luftmotstånd och specialdäck med lågt rullmotstånd.

Dessa uppgifter kommer direkt från Opel.

Antalet Insignia med fel är betydligt färre än man kan tro om man ägnar tid åt att leta efter alla redovisningar som går att få tag i, kanske, max 10 000 uppskattad siffra, av 400 000 tillverkade, men de har fått stor uppmärksamhet via rykten eftersom många ogillar Opel och gärna vill krydda soppan med så mycket negativt man kan hitta på.

#20
2011-08-11 05:42

Niklas, då har du tydligen hittat aktuellare info än jag. Jag trodde du blandat in den svagare (180hk?), som väl har 179 gram idag. Men det är ju bra (för bl.a. Opel) om dina siffror är de korrekta. Är denna 179 gram/220 hk även etanol?

#21
2011-08-11 10:26

1.4-liters motorns specifikationer imponerar verkligen och räcker förmodligen till de flesta då ju Opel sällan köps av kategorin med tunga gasfötter.

Synd att de inte fixade fronten samtidigt med den i mitt tycke väl kromtyngda grillen. Hygglig bil annars men inget som höjer min puls. Som lätt begagnad skulle jag dock kunna rekommendera den.

#22
2011-08-11 10:28

GM,s prägel leverkvar
När jag ser insignian(sceciellt den som sålts under året) ser jag en 9-5a. väldigt lika. saaben är dock "hattprydd" med ett plattare tak, men jag gissar att plattan är samma?

#23
2011-08-11 12:01

Vill kommentera en del av inläggen nedan. Dom kommer dock troligen inte att ändra sin förutfattade mening om vissa märken, men i alla fall.

Foxhunter
ca 1,3milj Opel säljs årligen. 2 modeller i topp-5 i europa.Varför? Du refererar till -60 tals Rekord(som fö var en omåttligt populär bil). Wake up, det har gått 50år sen dess.

Uno L
Smaken är visserligen delad, men ingen kan på allvar säga att Insignian ser plastig/tråkig/dyster/billig ut. Vad jämför du med?

Erik N
Takhöjden bak är lätt begränsad på flertalet bilar med den här snygga coupeliknande taklinjen. Är själv kortväxt men bad en person på 187cm (ganska storväxt tycker lilla jag)provsitta bak på min Insignia. Bår bra utan att det tar i taket. Jag offrar gärna den begränsningen för utseendet.

Peugo
Det där om fjädringen får du nog formulera om för att bli trovärdig.

PeterS
Insignia utsågs av Tyska Dekra till felfriaste bilmodell. Alltså bättre än det fina bilmärke som pryder din signatur.

#24
2011-08-11 14:35

Niklas, jag tror mej nu fått bättre info än den du har. Opels produktchef (Sverige) bekräftar att 220 hk kommer att finnas kvar 2012. Dock ej med sänkt förbrukning. (0,82/0,84 för 5D/kombi även framöver.) Utsläpp 192/196 gram CO2. Värdena är hyfsade, men ingalunda märkvärdiga.
Lars58, jag som är 179 cm, fick in mitt tunna pekfinger mellan flinten och taket. Hade jag varit 180,5cm så hade det blivit fettfläckar. Även med nuvarande längd vid körning på guppig väg. (Din 187cm figur förtjänas nog att visas upp på cirkus.)
Benutrymmet bak är ungefär som på min Yaris. Alltså ypperligt. Dock har den 18 cm kortare Jetta betydligt bättre benutrymme bak än Insignia. Dessutom något större bagage. Men som sagt, man köper knappast en Insigna (eller AUDI TT) för att man är ute efter en praktisk bil. Det finns många andra skäl till vars och ens bilval.
PS. Insignia kombi har väl tilltagen takhöjd bak.)

#25
2011-08-11 15:35

Jaha, har man hört, det var värst vad märkligt!

Det var ju tråkigt för produktchefen att han inte är bättre informerad.
Det är inte första gången som kunskaperna hos GM/Opel i Sverige visat sig skrala.

Om det går bra att läsa engelska så är detta ett citat från Opels Press Releases och nog vet Opel bättre än någon annan vad det är man pysslar med.

”Opel Insignia Model Year 2012: New Engines and Premium Features
2011-08-09

Opel Start/Stop system with many engine variants

Not just the two units already mentioned benefit from the Opel Start/Stop system. The 162 kW/220 hp 2.0 turbo with front-wheel drive and six-speed manual transmission will soon be available with the intelligent fuel-saving technology – including aerodynamic underbody paneling and rolling-resistance-optimized tires.

This reduces fuel consumption by 0.5 to 7.6 liters per 100 kilometers. The Start/Stop system is in its element in city traffic, where up to one liter per 100 kilometers can be saved. The CO2 emissions in the combined cycle were reduced accordingly to 179 instead of the former 189 grams per kilometer.”

#26
2011-08-11 16:05

Det är möjligt att det handlar om att de Svenska bilarna kanske inte får den nya tekniken, det är ofta som utrustning och teknik som finns tillgänglig i resten av Europa inte tas in till Sverige för att man trott att det ändå inte finns någon som är intresserad av att köpa den.

Marknadsföring och försäljning har ju aldrig varit Opels starka sida.

#27
2011-08-11 16:11

Audi A4 med 2 litersmotor på 211 hk drar i blandad körning 0,64 liter per mil. Så Opel har en bit kvar att vandra...

#28
2011-08-11 16:18

Foxhunter

Opel Rekord vann Rally-EM 1966 o 2:a 1967
med Lillebror Nasenius(fanns inget VM på den tiden)
Rally-SM dominerade Opel från -67(vann även grupp1 SM-66) och är det märke i Sverige som har flest SM

#29
2011-08-11 18:46

Niklas, jag har 100% fel och du har 100% rätt. Jag har nu äntligen hittat det pressmeddelande du citerar. Min feluppgift kommer sej av ett mail:
"Jag kontaktade Opels produktchef som bekräftade att Opel Insignia 2012 har två olika alternativ.
220 hk som är en etanol/miljöbil med 8.4 förbrukning eller automat (ej miljöbil)" Så skrev alltså Therese Oscarsson, Opels press-avd.
Det vore synd om den nya, snålare 220 hk inte tas till Sverige. Visserligen kanske modellen säljs mest som diesel. Men för mej låter det väldans konstigt om man skickar en "gammal" bensinvariant till Sverige. Insignia har det nog trögt, utan att belastas av ytterligare dumheter. Vi bör få besked inom några veckor, exakt vilka 2012:or som är planerade att tas in.

#30
2011-08-11 19:05

Peter E, nu råkar ju A4 vara en mycket mindre och lättare bil än Insignia. A6 är marginellt större, men något lättare. Den drar 0,77 med 211hk bensin. Alltså likvärdig med Insignia (2012) ifråga om bränsleekonomi. Visserligen lite dyrare. Men vad spelar 100.000 kr för roll, när varken du eller jag har råd?

#31
2011-08-11 21:13

Vet inte med vilka andra ord man kan beskriva fjädringens onödiga hoppande? flexridechassi har jag inte testat. Kanske däcken inte passade bilen men tror knappast på det? Har också efter provkörningarna läst samma sak i olika biltidningar och på nätet. Vill inte låta "elak" el.dyl. för bilen känns annars bra, speciellt när man kör en kurvig väg (bakvagnen vill ut i kurvorna när man drar på). OT: Nyaste VW Passat hade också sämre fjädring än den förra Passat -modellen, den nyaste darra på högfrekvens efter även små guppar, inte bra! Jag är tydligen extra känslig för dessa men man blir ju trött på att köra en bil som rör på sej fast vägen inte ser värst ojämn ut?

EDIT: Har också en jobbkompis som märkte samma egenskap med Insignias fjädring. Stör det er inte så är det bara att köpa! Jag köper i alla fall vilket märke som helst om jag har pengar och bilen är intressant och skön att köra.

#32
2011-08-12 08:43

Njae Pender, visserligen är A4.an kortare men om man går på tillverkarnas egna uppgifter så stämmer vikten överens nästan på pricken. Så, ännu en gång: Opel har en bit kvar att vandra

#33
2011-08-12 11:11

Ev. har jag svar på varför Sverige kommer att ta in den "gamla" törstigare 220 hk även framöver. Kan vara så att den nya snålare 220hk-varianten inte är anpassad för etanol. Och då väljer Opel att ta in den gamla, som är miljöbilsklassad. Och med de (snällt sagt) udda miljöbilsregler vi har i Svedala, så gör Opel måhända rätt bedömning. För stunden. Och det är ju ingen idé för Opel att ta både den nya och gamla 220 hk. Då vill få ha den gamla. Trots att den (tills vidare) är miljöbil. Det gäller bara för Opel att ingen vaken motorjournalist skriver om denna röra, som orsakas av minister Carlgrens etanolsörja. Men kommer inte info serverad på svenska, så missar nog journalisterna. Och Opel kan låtsas som det regnar. Jag instämmer helt med Niklas att den nya 220 hk är den intressantaste varianten av Insignia. (Har visserligen bara provat en diesel.)

#34
2011-08-12 11:12

Att Insignian skulle hoppa fram på vägen är kvalificerat skitprat. Det finns ingen peugeotmodell som når Insignian när det gäller komfort och bra vägegenskaper. Hos Peugeot får man välja mellan olika modeller för att få en del av det som Insignian har.
På halt underlag, är Insignian helt överlägsen, emedan Peugeoten i samma storleksklass släpper grepp när vägbanan blir guppig. Det skiljde 20 sek till Insignians fördel på en 2,6 km lång isbana, och det gällde samltiga oss som testade.
Visserligen har Peugeot en framgångsrik fyrhjulsdriven rallymodell, men det räcker inte för mig som vardagsbilist. Jag kräver att man ska kunna köra 60 mil utan ryggproblem, och samtidigt bra vägegenskaper. Insignia och nya Saab 9-5 är sådana bilar, inte Peugeot.

#35
2011-08-12 11:23

PS. Förutom 140 och 220 hk bensin.
Peter E, jag tycker Opel vandrat ikapp Audi. När det gäller bränsleförbrukning, så är vikt och frontarea av stor betydelse (givet samma motorteknik). Och då är A6 och Insignia ganska identiska. Insignia faktiskt lite större frontarea. A4 både lägre och smalare. Alltså ett litet äpple bland päronen. Men om man tittar på andra motorer, så är säkert Audi snålare. Och det tycker jag man ska göra, om man vill övertyga sej om att Audi är bättre. Även jag tycker Audi är bättre än Opel i de flesta avseenden. Dock inte lika prisvärda.

#36
2011-08-12 12:03

@ Gunnar:

Dina egna högst subjektiva åsikter att Opel Insignia är så överlägsen Peugeot 508 på alla områden. I de tester på nätet jag läst så anses 508 ha minst lika goda vägegenskaper som Opeln. Angående komforten så är inte 508 typiskt franskt mjuk i fjädringen men jag har inte läst någonstans att den är dålig. (Men du kanske har en OBJEKTIV källa till dessa påståenden ?). Insignian har däremot fått en del ris av vissa pga. för stötig fjädring, bl a svenska AMS. Så utan att ha kört den kan jag nog konstatera att Insignia INTE har klassledande komfort. (Däremot anses stolarna vara av toppklass vilket är mkt viktigt.)

Lite objektivitet skadar inte även om man som i ditt fall är märkesfanatiker eller?

#37
2011-08-12 12:41

Pender. För att återgå till takhöjden så gjorde jag detta test med en 187cm person pga att alla påstår att bara barn kan sitta där..
En längre person är ju oftast tyngre också och kanske sjunker djupare ner i sätet. Men en 187cm man sitter rak utan att böja nacken. Så är det bara.
Den här taklinjen ger lägre takhöjd bak helt klart, inte bara på Opelmodeller, men jag offrar som sagt den begränsningen för det snygga utseendet.

Har kört nu bara ca 300mil med min nya Insignia och har bara positivt att rapportera. Noll leveransfel. Gillar den kraftfulla motorn/ silkeslena automatlådan/underbart väguppträdande/designen utvändigt-invändigt. Säger inte att den är världsbäst då många av dagens bilar är likvärdiga och fina att köra. Dom nybilstester där bilar skiljs åt är igentligen bara personliga tyckanden från sk biltestare.
Men för att få nåt märbart bättre får man nog langa upp minst 50lakan till.
Bensinförbrukning snitt 9,1l/100km tycker jag är ganska bra för en stor bil med 220hk/automatlåda.

För kvalitets olyckskorparna kan jag meddela att min förra Vectra C 2.0T gick 6år/15000mil i stort sett felfritt.

Dom 0,64l/mil för Audi A4 som nämndes nedan är nog en laboratoriesiffra som ingen A4ägare kommer i närheten av.

#38
2011-08-12 16:27

Alla tillverkare uppger väl laboratoriesiffror..även Opel.
Jag förstår vad du menar Pender med frontarea o så, vi kan väl åtminstone vara överens att om bilarna blir snålare så är det en fördel, sedan är det ju faktiskt upp till hur var o en kör som påverkar mest. Angående prisvärdhet så verkar det ju faktiskt som fler anser att Audi är prisvärd gentemot Opel i sverige...om man ser till försäljningen.

#40
2011-08-12 19:34

Det går inte att komma ifrån att körkomforten är superb i Insignian. Att den skulle vara stötig stämmer inte, men dess fjädring är bestämd. Den svamighet som 508an har tycker jag påminner om 60 talets Opel. Stötigheten kanske upplevs om man är van Franska svampiga stolar?

#41
2011-08-12 19:43

Svampighet skule det vara.
Ett tillägg dock. Takhöjden baktill är densamma som årsmodell 90 av Omega med taklucka. Ingen tänkte väl då på att klaga, eftersom många bilar hade lika låg takhöjd. Men jag medger att takhöjden är i minsta laget, men som sagt, Insignian är långt ifrån ensam. Takhöjden bak är betydligt bättre i 508an.
Jag klarar att sitta i baksätet i Insignian om jag sitter vid ytterplatserna med mina 185cm, med ca 15mm tillgodo, vilket är exakt samma som nya Saab 9-5.
Peugeot är dock före när det gäller dieselmotorer.
Men Opel via samarbete med Fiat, kommer med nyheter på dieselsidan, såväl nya som uppgraderade miljöklassade motorer.

#42
2011-08-12 19:50

Peter E, bilar säljs inte alltid proportionellt till deras prisvärdhet. (Ej heller t.ex. parfym.)
crister_1, statusvärdet behöver inte räknas in i prisvärdet. (Men naturligtvis har det stor betydelse om man säljer bilen innan statusvärdet flagnat av åldersskäl.)
Lars58 påstår 187cm sitter rak bak Då påstår jag:
1. Lasses Insignia har fått sänkt sittdyna sen -09.
2. Lutningen på ryggstödet bak har minskats sen -09.
3. Baksätet har flyttats fram sen -09.
4. Baksätet har stoppning som snabbt sjunker ihop.
5. Lasses kompis skryter bara om sina 187 cm.
6. Kompisen väger +160 kg.
7. Kompisen har extremt udda kroppsproportioner.
8. Lasse har en kombi, och tror att 5D är likadan.
Nån eller några av dessa punkter måste vara sanna för att jag, med mina 179 cm och kort övre kroppshalva, ska klara mej från takkontakt enbart på grund av utrymmesbesparande flint. (OBS jag är inte ute efter att kasta sk-t på Insigna. Jag skulle gärna köpa en själv. Men jag har en fru som vill ha en smidig stadsbil. Men än är inte sista ordet sagt. Och behåller vi inte Yarisen, kan den måttligt klumpiga Jetta bli en kompromiss.)

#44
2011-08-12 21:03

Bilarna jag prövade hade alla Michelin Primacy 225/55 R17 och det var framvagnen som studsade i onödan (kollade upp det för jag har skrivit rapporter om alla bilar jag provkört). Kör bilarna 1,5h -> 2 dagar och har provkörning som en hobby, har provkört ca 10 olika bilar i sommar. Såklart känner man av olika saker (alla är vi olika) så ta det inte så hårt tack! :)
Det var nån som nämde 508:an och den körde jag i vintras och på nytt nu i sommar (1.6 diesel) och fjädringen var annars perfekt för tom sportig körning (däcken hade hela tiden kontakt med vägytan även i kurvorna fastän vägen var ojämn) men i sakta hastigheter kändes den lite elastisk men under provkörningen blev man van med det , Insignias onödiga studsande blev jag aldrig van med och det störde mej alldeles för mycket. :( Som sagt är jag inte enda som har märkt av problemet men om ni inte har märkt det eller inte störts av det så har det ju ingen som helst betydelse, njut av bilen! ;)
508:an är också en tystare bil än Insignia men tror inte nån väljer bort Insignia för att den skulle vara för bullrig för det är den inte. All är vi olika och det är ju roligt att få en annans åsikt om saker, man kan ju lära sig något nytt eller lär känna olika människotyper!?

#46
2011-08-13 07:52

@Pender. Märkligt att bli misstrodd, men jag säger det en tredje gång. En person på 187cm kan sitta rak bak i min Insignia 4dr utan att böja nacken!!!
Vet inte om Opel sänkt dynan sen -09 men du har nog fel på alla punter i din lista.
Min är en 4dr sedan -11.
Tog några mätvärden på bilar som står på min garageuppfart. Mätt mellan dyna/tak
Insignia 4dr sedan -11 91cm
Volvo V70 -00 92cm
Opel Omega 4dr -95 94cm
Skiljer alltså 1cm mellan Insignia 4dr och en V70 -00. Har aldrig hört någon klaga på takhöjden i en V70...

#47
2011-08-13 10:21

Det här med invändig takhöjd kan vara lite lurigt.
Jag minns en gång för många år sedan då jag och en kompis var och tittade på just Opel.
"Den verkar lite låg i baksätet" sa kompisen.
"Absolut inte" sa bilnasaren och klev in och satte sig.
"Se, minst en dm ovan huvudet"!
Kompisen klev in och hade huvudet i taket.
Försäljarn begrep inget, han var ju över 180 och kompisen 170!
Men han vägde säkert 110kg och kompisen som har extremt lång rygg vägde 52kg!
Man bör alltså prova själv och inte enbart gå efter siffror.
Personligen har jag inget problem med takhöjden i varken Insignia eller nya 9-5, men att ta sig in genom de trånga bakdörrarna är mindre bekvämt.

#48
2011-08-13 10:47

Lars58, hur märkligt tror du då inte jag tycker det är att bli misstrodd? Jag, som alltid försöker sätta sanningen i främsta rummet. Dock tror jag att vi nu är lösningen på spåret: Vi skriver om olika karosser. Du har köpt en 4-d. (Vilket du inte berättat tidigare.) Jag skriver om 5-d. Som jag berättat. Och då är det troligen så att 4-d har bättre takhöjd bak än kombikupé (5-d). Jag förutsatte att du hade 5-d. Alla icke-kombi Insignia jag tittat in i (8-10 st) har varit 5-d. Och tittar man på Opels egna måttskisser, så ser 5-d och 4-d ut att ha likadan taklinje baktill. Men som den Dr. Watson jag är, kommer jag inom kort kunna bekräfta (eller, hemska tanke, kunna avfärda) din sanning. Ska ta ut min stålspringare (ej Yarisen, utan cykeln) och leta upp en 4-d Insignia.

#49
2011-08-13 10:54

PS. Saabnisse, är du längre än 180cm och har du krupit in i kombikupé, Insignia? (Som är förvillande lik 4-d.) Jag har också försökt med kort/lång rygg i denna tråd. Men det lyckades Lars58 avfärda med sitt måttband. Dock har han ännu inte helt avfärdat min fråga om 160 kg kompis, och eftergivlig dyna.

#50
2011-08-13 12:56

@Pender. Vill egentligen inte kommentera detta ännu en gång... Tror dock inte att jag bestridit dina uppgifter, utan endas hävdat det jag själv mätt/testat med en NORMALBYGGD 187centimetare.
Som jag sa tidigare och även Saabnisse påpekar så har nog det här med vikten en stor roll också. En längre/tyngre person sjunker naturligtvis djupare ner i sätet än en kort/lätt, så vi kan nog ha lika rätt båda två.
Kan vi komma överens om att Insignia med sin coupeprofil har lägre takhöjd än en traditionell 4dr, men långtifrån den katastrof som vissa hävdar(barnbaksäte etc.) ???
Var ej intresserad av 5dr modellen då jag tycker 4dr är snyggare , med lite mer tradiotionell sedanbaklucka så jag har ej kollat den så bra. Taklinjen är samma, ev. kan det finnas skillnader i innertak/bakdyna, vet ej.

#51
2011-08-13 14:31

Lars58, jag kommenterar gärna detta ännu en gång. Har nu provat baksätet i 2 ex. av Insignia 4-d, -09:or.
I båda så blev det kontakt mellan flinten och taket.
Och jag är som sagt 179 cm lång. 82 kg tung. Dessutom är jag inte av den sydeuropeiska ras, som har korta ben och lång kropp.(Alltså inte av gorillastuk.) Utan istället kortkroppad och långbent. Så för mej återstår nu bara 2 möjliga förklaringar:
1. Insigna har -11 förbättrad takhöjden bak.
2. Vi lever med olika sorts sanning. T.ex. läser jag om de som älskar sin Yaris 1,33 så mycket, att den drar långt under 0,5 l/mil vid blandad körning. Medan jag (och motorjournalister) hamnar på 0,60-0,65.
Den dag jag hittar en 4-dörrars Insignia, av årets modell, så kommer i alla fall den definitiva sanningen bli uppenbarad för mej.
PS. Ovanstående betyder inte att jag misstror uppgiften, att din Insignia hållit ihop över 300 mil.

#52
2011-08-13 15:14

PS. Lars58, för att inte bara skriva emot, så instämmer jag helt i att de Insignia jag provsuttit, har ett helt ok baksäte. För de flesta. T.ex. hade den Vectra 5-d du tidigare ägde ett sämre baksäte. Visserligen bättre takhöjd, men istället satt man instängd nere vid golvet. Med hakan i knäna, om man var lång. Bara inredning att titta på om man var liten. Jag tröttnade efter 1500 mil. (Ja, bullret var en ännu viktigare säljfaktor för mej.)

#53
2011-08-13 20:08

Pender. Du ignorerar helt möjlighjeten att en tyngre/längre person sjunker djupare ner i sätet? och därigenom klarar den begränsade takhöjden i Insigia.(ca 1cm lägre än V70).Bara nya krav för att min sanning ska gälla.
Kommentaren om hållbarheten, onödig eller hur?

#54
2011-08-13 20:30

Det här gamla takhöjdsresonemanget är nog tämligen meningslöst eftersom det inte går att se något mönster i det alls, vissa korta får inte plats och vissa långa får plats, enda slutsatsen är att man i det läget får ta fram måttbandet och helt strunta i personliga upplevelser.

Själv är jag 177 och har ca 10 cm kvar till taket respektive 5 cm till överkanten sidorutan och god plats för benutrymmet.

Mycet bra säte, verkligt bra komfort och sportig känsla men läslamporna i taket är inte snygga, gamla Omega hade mycket vackrare glas.

#55
2011-08-13 20:41

Skulle kanske nämnt att jag talar om en 4-d sedan 2009 och jag väger 67 kg och sjunker alltså väldigt lite ner i sätet.

Combicoupen har en starkare ram runt bakrutan där gångjärnen sitter och ska ha omkring 2 eller 3 cm sämre takhöjd.

#56
2011-08-13 22:38

frågan var väl vad man tycker om uppdateringen av bilen, har inte tjafset om takhöjd i baksätet gått lite väl långt nu? Själv sitter jag i framsätet när jag kör, jag ser till att de jag skjutsar på i vanliga fall (barnen) ryms. Övriga som vill åka med får väl huka om de inte ryms, jag köper inte bil för att kunna skjutsa runt på en massa folk i olika proportioner.

#57
2011-08-13 23:00

Visst, Lars58, var min kommentar om Insignias hållbarhet komplett onödig. Men var inte ditt skryt om att den hållt ihop 300 mil ännu onödigare? Vem är intresserad att höra att nån ny bil är felfri efter 300 mil.? "Solen går upp även imorgon"
Niklas, jag ger dej kredit för att du rotat fram den snålare 220 hk. Men jag hoppas verkligen du inte har rätt i ditt resonemang kring 4-d resp 5-d. För är det som du skriver klarar inte ens en 175cm åkare baksätet i 5-d. (Eftersom jag med min korta överkropp, som del av totala 179 cm, precis klarar 4-d. Och det du skriver om att sjunka ner pga kroppstyngd har minimal betydelse. Jag har nu kollat att stoppningen i baksätet är riktigt fast.(till skillnad mot t.ex. en del fransoser.)
Denna baksätesdiskussion är säkert helt ointressant för alla riktiga bilentusiaster och karlakarlar. Alltså de som använder allmänna vägar som substitut för de tävlingsbanor de var för usla att platsa in på. För egen del använder jag bil att förflytta mej med. Dock tycker jag att det kan vara lite smäkul med bra drag i motorn. Som t.ex. 220 hk Insignia. Men dessa hästkrafter skulle jag bara använda när det inte stör omgivningen. (Min Yaris har den fördelen att man får varva hysteriskt för att få de 100 hästkrafterna att blekt likna 90 pigga hästkrafter.)

#58
2011-08-13 23:10

FLAC, du träffar huvet på spiken. Vem bryr sej om baksäte? Just därför har många stora bilar uselt baksäte. De som köper dem, bryr sej ofta inte om att titta in där. Än mindre sätta sej där och fundera.
PS. Jag kör ofta från baksätet. Jag så att säga anvisar min fru om när det t.ex. är dags att växla upp. (Vår bil har så enbarmligt tyst motor, och frugan hör dåligt..) I passagerarsätet fram sitter oftast nån gammal förälder eller svärförälder eller nåt annat oknytt. Men FLAC, vi människor, har olika levnadsförhållanden. Det har du aldrig tänkt på, va?

#59
2011-08-13 23:18

Pender. Skrev faktiskt inte att den hållit i 300mil utan att den hade noll leveransfel. Vanligt att nybilsköpare(av andra märken då:-) får återvända direkt för justering av fabriksslarv.
Baksätesdiskussionen har redan gått för långt och kommer nog inte längre. Du sa du hade provsuttit ett antal 5dörr. Verkar dock trots allt inte så efter ditt senaste inlägg...

#60
2011-08-14 11:04

Nej, Lars58, jag har inte provsuttit baksätet i ett antal 5-d. Om man inte kallar en, som egentligen är ett ental, för ett antal. Dock har jag tittat in i ett antal 5-dörrars. Men så stor livsnjutare, att jag passar på att sjunka ner i alla soffor jag ser, är jag inte. Min baksätesupplevelse (av det pyttelilla antalet 1 stycken) skedde vintern när Insignia kom till Sverige (tidigt -09).
Dock har jag nyss, närmare bestämt igår, provsuttit baksätet i ett dubbelt så stort antal 4-dörrars. Båda (tyvärr) modellår -09. Och med mina kortryggade 179 cm, nådde mitt huvud taket i båda. Tvärtom, mot vad en och annan här föreslår, så tror jag att 4-d nog har ännu något sämre takhöjd bak än 5-d. Denna tro grundar jag dels på mitt minne, och dels på noggrannt studium av Opels egna måttskisser. Men allt vad jag skriver faller platt om Opel ändrat takhöjden till årets modell. Vilket dom måste ha gjort om inte en av Lars58 och jag, har ett något för lösaktigt förhållande till sanning. Fast jag säger som FLAC: Vore min svärmor längre än jag, så skulle jag med glädje stoppa in henne bak i en 4-dörrars Insignia. (-09:a alltså)
Som nån påpekade, har de flesta bilar med coupé-stuk, problem med baksätet. Dock vill jag minnas att Mazda lyckats trolla till det med 6:an. Kortare bil, högre bakstäte och ändå något bättre takhöjd än Insignia.

#61
2011-08-14 11:16

PS, den enda "nya" bil jag behövt lämna in för leveransfel, var en Vectra -07. Mätaren på den helt nya bilen skulle stå på 750 km, för att bilen skulle kunna säljas som begagnad. Men Opel hade ställt vägmätaren på 750 mil. Annars brukar mina nya bilar hålla ihop långt över 300 mil. Men jag lovar att i fortsättningen, meddela om mina bilar håller 300 mil eller mer. Det är tydligen anmärkningsvärt. (Eller är det bara anmärkningsvärt för de som brukar köpa skräpmärken?)

#62
2011-08-14 12:18

Pender. Puh... Bryr mig för övrigt inte om vaga "sanningar",som nu gick över i den vanliga pajkastningen.

#63
2011-08-14 12:59

Men Lars58, om jag med mina 179 cm får hjässkontakt med taket, och din bekant med 187 cm inte slår huvet i detsamma, så handlar det inte om pajkastning. Utan antingen om en nyligen modifierad Insignia, eller nån som tummar på sanningen. Det där med extratunga provsittare och dylikt, måste vi nog lägga åt sidan. Skillnaden är alldeles för stor i kroppslängd, och baksätet i Insignia har alldeles för oeftergivlig dyna.

#64
2011-08-14 16:49

Snälla sluta. Nån annan än Pender och Lars som har åsikter om Insignia?

#65
2011-08-14 16:54

Jo, peugo, finns säkert andra som har åsikter om ett och annat rörande Insignia. Men dom ids kanske inte bryta in i denna baksäteshöjdtråd.

#66
2011-08-14 19:26

Man kan läsa vad ViB skriver om baksäteshöjden; "Det sluttande taket ger en snygg profil men man får huka sig djupt för att komma in genom de låga bakdörrarna. Längre baksätespassagerare kan inte räta på huvudet.

Men benen har det bra. Avståndet till framstolarna är tre centimeter längre än i gamla Vectra.

- Kombin som kommer i vår får betydligt bättre takhöjd i baksätet, lovar projektledare Andreas Häfele."

Även Teknikens Värld påpekade att takhöjden var "så där.

Själv har jag inte en susning. Men i min bil sitter jag med huvudet i taket i baksätet. Men jag sitter inte så ofta där och då jag gör det så får jag ju skylla mig själv som köpt bilen.

#67
2011-08-14 21:15

Har haft min nya Insignia i snart 3 månader nu och är supernöjd. Kan rekommenderas. 2.0T motorn är underbar och får nu då ännu mera kraft. Behövs det?
Men det finns många trevliga bilar i denna klass och skillnaden är inte större än att du kanske finner att sista märke i ett storbilstest passar dig bättre än ettan.

#68
2011-08-16 11:54

Mjukare baksäte på senare varianter är en del av sanningen. Om man däremot riktar in sig på personers kroppslängd, är det ju så, att vi är olika skapade. En del har långa ben o kort överkropp, andra är byggda precis tvärtom.
Varför så många skriverier om takhöjden bak, när det gäller Insignia? Det finnsmånga fler märken i samma storleksklass, däribland nya Saab 9-5 som har samma takhöjd bak. Skillnaden är bara den att Saabens baksäte är mjukare i mitten. Men varför dammar jag i huvudet i Saaben men inte i Insignian?
Förmodligen därför att Insignian sluttar mer så man tvingas luta fram kroppen mer. Det är precis samma förhållande i nya Passaten, där huvudet tar i trots att man nästan sitter på golvet i baksätet!, men det skrivs det inte om.

#69
2011-08-16 12:54

Gunnar44, nu var det ju så att nyhetsartikeln handlade just om Insignia. Och då kan det vara lämpligt att ha åsikter om just Insignia. Jag har åkt, eller provat baksäten i många nya mellanklassbilar. Och Insignia är den enda jag kan minnas, där jag nådde taket med huvudet. I nya Passat hade jag flera cm tillgodo. T.o.m. i Passat CC gick huvet fritt. Fast till Insignians försvar, upprepar jag att man i somliga modeller med sluttande tak, löst problemet med att placera soffan nära golvet. Och då föredrar jag Insignias begränsade takhöjd.
PS. Även jag skulle uppskatta fler åsikter om t.ex. Insignias motorer. Eftersom takhöjden bak visserligen är av personligt intresse för mig, men näppeligen för de flesta bilintresserade.
PS. Volvo S40 har ännu sämre takhöjd bak, men den ser jag som minst en halv klass mindre bil.

#70
2011-08-16 18:03

När det gäller Insignians drivlina, tycker man att det räcker med de 230 hk som 2 liters bensinmotorn har idag. Personligen tcker jag att man borde se till att sänka förbrukningen på den variant som redan finns.
Att öka effekten kan väl vara bra, men borde inte Opel prioritera sänkt förbrukning istället för fler hästkrafter?
Men det finns ju mindre turboladdade bensinmotorer, 1,6 på 180 hk och 1,4 på 140, oklart om den senare kommer till Sverige.
På dieselsidan är ett nytt program på gång, i samarbete med Fiat/Lancia. Fler miljöbilar är på gång, dock inga fler etanolmotorer. Det påstås dock, att alla nya motorer kan köras på etanol. Hur det är med det känner jag inte till.

#71
2011-08-19 19:46

Gunnar44, instämmer med din åsikt om de nya extra 30 hk. (Dock var det 220 hk, ej 230) Har just fått besked från Opel att de inte tänker ta in den nya snålare 220 hk till Sverige. Dom bedömer att den "gamla" miljöbilsklassade är attraktivare hos oss. Och det finns nackdelar med att ta in båda, antar jag dom tycker. Min åsikt är att dom borde erbjudit båda, och låtit kunderna välja. Hur som helst tror jag Insignia framöver kommer få ett rent helsike med den billiga och välutrustade Peugeot 608.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.