Bild
Nästa artikel

Opel Corsa får ansiktslyft 2011

Nyheter

Opel Corsa presenteras nu med en ny effektiv dieselmotor, omarbetad front och ett paket med breda stripes. Säljstart i januari 2011.

Corsa är en viktig modell för Opel. Under de senaste åren har ungefär 400 000 exemplar sålts i genomsnitt, vilket har utgjort mer än en fjärdedel av Opels totala försäljning.

För fyra år sedan introducerades generation nummer fyra och ifjol fick bilen en större uppdatering av motorer och chassi. Inför 2011 har Opel valt att finjustera minstingen och lansera en ny motor.

Framtill har Opel Corsa fått en bredare grill samtidigt som strålkastare och dimljus formats om. Intrycket är nu mer sportigt, menar Opel. Anpassningen kan sägas gå i samma linje som övriga bilar i modellprogrammet.

Andra yttre förändringar är nya fälgar och en större Opel-blixt på bakluckan. Därtill erbjuds utrustningspaketet Race Edition som omfattar 17-tumshjul och svarta eller vita stripes längs karossen med sidospeglarnas kåpor i samma färg.

Effektiv turbodiesel
Inuti bilen ger Opel möjligheten att dekorera instrumentpanelen i ”moderna” färger. Nytt är också en pekskärm på fyra tum som styr navigator, ljudanläggning och anslutningar till telefoner och musikspelare.

Bilen erbjuds med två karosser, en variant med tre dörrar och en mer familjevänlig femdörrarsbil.

Nytt i motorprogrammet är en turboladdad dieselmotor på 1,3 liter och 95 hästar som med stopp/start-teknik nöjer sig med 3,4 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 94 gram/km. Övriga motorer rör sig inom effektspannet 75 till 192 hästkrafter

Ansiktslyfta Opel Corsa börjar säljas i januari 2011.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Corsa?

Taggar: Nyheter, , Opel Corsa

Kommentarer

#1
2010-11-25 15:15

En trevlig liten bil har alltså blivit ännu lite trevligare.

#2
2010-11-25 19:24

En bil, som är misstänkt lik sin otrevlige föregångare. (lågt baksäte, förarsäte utan stöd för klena ryggar, brummig, för lågt växlad och klen diesel) Annars tycker jag Opel är ett sympatiskt märke: 5 års garanti, som inte alls är så dålig som ViB påstår, bra rostskydd, och flera modeller som klarar grov asfalt utan att ge tinnitus. Jag hejar på Opel, men är innan jag är motbevisad skeptisk till Corsa.

#5
Gunnar44
2010-11-27 13:09

Jag har krt många hyrbilar av märket Opel Corsa i flera europeiska länder. Inte har jag märkt att stolarna skulle vara så dåliga som Pender påstår.
Det finns andra småbilar som har betydligt sämre säten.

#6
2010-11-27 18:24

Gunnar44, som du skriver finns säkert småbilar som har ännu sämre säten (och baksäte) än Corsa. Men dessa missfoster har jag inte kört, eller inte kört så länge att ryggen protesterat. Min egen ägandes Yaris har visserligen inte sämre förarsäte, men nästan lika eländigt som Corsa.. Dock har Yaris betydligt bättre baksäte (högre och lutningsbart ryggstöd.)
Fast det där med säten är ju särdeles subjektivt. Har man dromedar-rygg, så är ju Corsa som skräddarsydd.

#7
Gunnar44
2010-11-27 18:40

Jag hade negativa tankar beträffande Corsa innan jag körde den första i Portugal i början av 2000 talet. Jag upplevde en förhållandevis bra förarstol som redan då var tiltbar. Ryggstödet var bra men tiltningen räckte inte riktigt till för att ge bra stöd. Men den nya har ju helt andra ergometriska stolar med ställbart svankstöd. Håller nya Corsans stolar samma klass som övriga (Insignia eller Astra), blir den näst intill oslagbar.

#8
2010-11-27 19:20

Gunnar44, du menar att nya (nuvarande?) Corsa har "ergometriska stolar med ställbart svankstöd". Den nya Corsa (173 mil på mätaren) jag hyrde för några månader sedan i Frankrike hade inte såna stolar. Sällan har jag saknat svankstöd så mycket. Istället fick jag knöla in ett badlakan bakom ryggen, för att undvika långtidssjukskrivning. Jag kollade för säkerhets skull på deras hemsida. Ergonomi och svankstöd finns ej nämnt. Talar vi om samma bil?

#9
Ponder
2010-11-27 19:25

Håller med Pendar.
Dessa bilar som har sämre säten än Corsa och Yaris har vi inte provat varför de måsta vara missfoster till bilar. Yaris har förvisso inte sämre förarsäte som Corsa men bara dåligt. Vi som har klena kamelryggar passar inte i dessa skräddarsydda säten. Ni med dromedar-ryggar passar säkert bättre.
Tinnitus är inte trevligt på grov asfalt eller i en Corsa.
Opel är bra för man får 5 års garanti, fast Corsa är inte bra om jag inte ändrar mig. 5 år med tinnitus vill man inte ha.

#10
2010-11-27 20:54

Ponder, du är säkert inte dum, men om du skriver innan du tittat för djupt i flaskan blir det bättre. Lite för många språk och skrivfel.
PS. Jag ber om ursäkt, ifall du är dyslektiker eller under 8 år gammal.

#11
2010-11-27 21:01

Glömde nåt. Efter 17 dagar och dryga 500 mil i en ny Corsa diesel blev min spontana tanke: Lyckliga mej som inte valde denna. (det var nära). Ungefär tvärtom tänkte jag när jag kört en Clio diesel ca 500 mil: "Synd att denna inte finns miljöbilsklassad i Sverige. Underbar bil" (Ja, nu finns den.)

#12
Ponder no2
2010-11-27 21:27

Nej jag har inte dyslexi, som det faktiskt heter, nåja inte lätt att stava till om man lider av det.
Jag är gammal nog till att ha kört många bilar av olika storlekar och sorter.
Aldrig har jag menat att någon bil, oavsett komforten i förarsätet och speciellt inte bilar jag inte kört, vara "missfoster".
Corsa är en trevlig bil med god komfort för sin klass.

#13
2010-11-27 22:15

Nja, Ponder 1 och 2, den som lider av dyslexi benämns dyslektiker. Ej Dyslexiker. Men det är bara en parentes. Skål!!
Nyare småbilar i Clio-klassen har jag kört många. I20, Picanto, Micra, Fabia och Corsa undviker man helst. (De 4 första p.g.a. vår grova asfalt.) Nya Swift har jag ej provat. (Men den förra gillade jag) 207, Yaris och Clio är ok. (Clio bensin/etanol med stor tvekan) Polo är mycket bra. Men kostar därefter.
C3 har jag ej kört eller ens åkt.

#14
Gunnar44
2010-11-28 17:17

Vad är bra med en Clio bäste herr pender, svampigare stolar får man leta efter. Det enda som är bra med Clio är priset, och man får åka därefter. Clio är en hyrbil jag inte väljer. Bytte omedelbart bil vid senaste tillfället. De stolar som finns har tillräckligt svankstöd, även om svankstödsinställning saknas. Stolarna är dock lite väl hårda, men den nya modellen kanske får någon ändring på stolpaketen.
Det är endast OPC som har recarostandard.
Jag hoppas dock att Opel byter diesel snabbare än den planerade tidpunkten 2014, för Fiatmotorn verkar inte hålla måttet.

#15
2010-11-28 18:52

Gunnar44, det skulle bli en kommentar längre än en toa-rulle, om jag plitade ner ett fullständigt svar. Nöjer mej med:
Clio har, tvärtom mot Corsa, en tyst diesel med ordentligt driv. Dessutom något snålare än Corsa.
Det du benämner svampiga stolar, kallar jag mjuka. Men, hårda eller mjuka spelar mindre roll för mej. Jag behöver bra stöd för svanken. Och det saknade jag i Corsa. Det enda negativa jag hittade i förarplatsen hos Clio, var den icke-teleskopiska ratten. En riktig snålmiss. Spar väl mindre än 100-lappen. Men ger trist upprätt körställning för oss med korta armar, långa ben.

#16
Ponder
2010-11-28 20:21

Jag har långa armar och korta ben, en släng av dyslexi och dromedarrygg.
Du Pender har tydligen omvända handikapp, för korta armar, för långa ben, kanske en släng av dyskalkyli (dyskalkylator då?) och så den där kamelryggen.
Tycker du inte det är fel att kalla bilar för missfoster?

#17
2010-11-28 22:05

Visst Ponder, allt här i världen är relativt. Det är orättvist att kalla den mest vanskapta bil för missfoster. Om man t.ex. jämför med en och annan kommentator här, så är marknadens sämsta bil synnerligen välskapt.

#18
smack
2010-11-28 22:37

Ponder, Pender eller vad ni heter, surt att göra sig lustig över någon som har rätt;-)
Är det något att käfta om i ett bilforum, googla ordet om ni inte begriper, lider man tex av dyskalkyli är man dyskalkyliker.

#19
2010-11-28 23:09

Heter du smack? Kul namn i så fall.

#20
R8 v10
2010-11-29 04:15

opel va e de för nåt???????????????????????????? går de å äta

#21
Barny
2010-11-29 09:04

Vi köpte en ny Opel Corsa i januari förra året och är väldigt nöjda. Mycket trevlig och snygg (3-dörrar) bil. Positiva erfarenheter med Corsan resulterade att vi köpte an ny Astra Turbo för en månad sedan. Helt klart den bästa bilen vi har haft.

#22
Gunnar44
2010-11-29 11:51

Köp en riktig bil av märket Opel pender, men det har du kanske inte förstånd till? Beträffande stolar och rygg, kan jag säga att jag har problem med min rygg när jag kör Volvo, oavsett modell. Jag har inga problem heller i Saab och övriga Oplar. Inte heller vållar Corsa några problem.
Är du förståndig köper du en Opel, en bil som liksom Volvo och Saab klarar älgkrockar.
Renault är en bil som jag vägrar köra helt enkelt. Jag är en av dom som jobbat många år inom räddningstjänsten. Jag har sett hur det brukar gå med Franska bilmärken i synnerhet.

#23
2010-11-29 15:19

Nu visste jag inte att det fanns en Opel pender. Men ok, man kan ju inte veta allt. Även så var det en nyhet för mej att Renault-bilar har dålig krocksäkerhet. Att t.ex. Laguna var den 1:a att få 5 stjärnor i EuroNCAP, väger lätt mot vad en kommentator från räddningstjänsten fått för sej.

#24
2010-11-29 15:47

Nu var de ju inte bara de jämra framstolarna, som fick både mej och min fru tacka vår lyckliga stjärna, att Corsan bara var en hyrbil. Den störande (över 110 km/t) och trötta dieseln var ett annat viktigt skäl.
Att Clio ligger 1:a och Corsa bland de sista (10:a) i svensk köpstatistik, (Clio-klassen), beror antagligen på att konsumenterna inte har förstånd till bättre. Typ simpla bagare och kontorister. Få förståndiga räddingstjänstemän.

#25
gunnar44
2010-11-29 18:38

Pender, jag har tyvärr sett vad Renault Laguna går för. 2 personer förare och passagerare svårt skadade vid en älgkrock. Då minsann fick man se vilket fiasko EuroNCap är. Där testas minsann inte älgkrockar. Renault bygger bilar som passar just detta test, men skiter fullständigt i att det finns älgar med en vikt omkring 500kg, vilket även andra märken gör. Men av vad jag kunnat se, är det Opel och VWs minstingar som klarar älgkrockar lika bra/eller näst intill de Svenska fabrikaten.
Att Opel sålt dåligt i Sverige beror inte på att bilen är så dålig som du vill göra gällande, utan på en urusel marknadsföring. Corsan ligger ju till o med före clio på hemmamarknaden!

#26
gunnar44
2010-11-29 18:41

Jag har dock lite frågetecken kring Opels diesel från Fiat. Den motorn är inte min favorit, dessutom har det varit si o så med turbons hållbarhet. Även oljesludgeproblem har funnits.

#27
2010-11-30 20:22

Gunnar44, du är övertygad om att Renault gör bilar som är extra olämpliga för älgkrockar. Kan det vara så att Opel gör bilar extra olämpliga för bilkrockar? Nej, jag tror varken på det ena eller andra. Har inte påstått att Corsa är en dålig bil. Men när jag körde min hyr-diesel-Corsa 500 mil, så vantrivdes jag med den de sista 499 milen. Men för den som tycker sej sitta bra, och tål motorljudet, så kan nog Corsan kännas som en "trevlig" bil. För min del ger jag Corsa en svag 2:a, C3 Picasso diesel stark 3:a (efter 400 mil.), Clio diesel stark 4:a. (Men Picasson blir det självklara valet för den som behöver extra utrymme. Förvånansvärt snål, för att vara så hög.)

#28
DeN
2010-12-01 22:05

Peder, nu var det inte den här faceliftade corsan du hyrde. Du bör kanske prova den?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.