Bild
Nästa artikel
Opel bygger färre Adam

Opel bygger färre Adam

Nyheter

Opel skär ner på produktionen av småbilen Opel Adam i oktober. Enligt Opel beror dock beslutet inte på svag försäljning.

Opel meddelar att man ska minska produktionen i sin fabrik i tyska Eisenach under flera dagar i oktober. Den nerskalade produktionstakten berör modellerna Adam och Corsa.

Sedan Opel Adam gick i produktion i januari och under sju månader därefter har Opel hunnit med att bygga 41 000 exemplar av modellen. Samtidigt sålde man 27 214 exemplar.

Opel förnekar dock att den sänkta produktionstakten skulle bero på avstannande efterfrågan, och avfärdar teorin som rykten. En talesperson för Opel påstår i Automotive News att beslutet snarare beror på att Corsa går mot slutet av sin livscykel. Försäljningen för Adam ska dock vara bra.

Opel är, tillsammans med systern Vauxhall i Storbritannien, viktiga för GM:s försäljning i Europa. Under de åta första månaderna 2013 har de tappat fem procent av försäljningen, jämfört med samma period förra året.

Diskutera: Hur ser du på att Opel drar ner på produktionen av Adam?

Taggar: Nyheter, , Opel Adam

Kommentarer

#1
2013-10-04 10:03

Hur säljer den här i Sverige?

Jag har ännu inte sett en enda Adam trots en semesterresa ner till huvudstaden i Augusti.

Verkar tyvärr floppa trots den lyckade designen men den har ju fått ganska ljumma recensioner i övrigt.

#2
2013-10-04 10:20

64 stycken januari-september. Jag har heller inte sett någon, inte så konstigt kanske med så få inregistrerade. Verkar inte vara någon större hit på kontinenten heller. 41000 tillverkade, 27200 sålda, då är det väl naturligt att dra ner på tillverkningstakten.

#3
mcregor
2013-10-04 10:22

Skulle säkert sälja väsentligt bättre med ett attraktivare pris. Det är ju trots allt fortfarande en Opel och en liten sådan och därmed slåss den väl naturligt närmast med modeller som Kia Picanto, nya Hyundai i10 och VAGs trillingar. Men med priser mellan 130.000 -- 175.000 kr, där de flesta tycks ligga runt 150.000 kr, är det nog inte rätt prisnivå för denna lilla bil om man tror att den skall säljas i volymer. Visst är den säkert mera utvecklad än de enklare Asiaterna men ändå - knappast nåt man handlar för det priset... Hade det stått t ex BMW i nosen hade det nog varit enklare att sälja den...

#4
2013-10-04 10:26

Jag har sett en Adam, den stod utanför en Opel-säljare i Södertäljetrakten som jag såg för någon månad sedan och så har jag för mig att texten på den var "Provkör nya Adam". Den var mörk i färgen, mörkblå? Var inget särskilt i övrigt jag reflekterade över, jag var bara en förbipasserande...

#5
2013-10-04 10:28

En hel del av de inregistrerade lär ju vara provkörningsbilar dessutom... Men Sverige och småbilar i minsta klassen, ja det är en utmaning. Finns många erbjudanden, men få kunder.

#6
2013-10-04 10:28

Det är ju en utpräglad stadsbil.
Som inte går att få med automatlåda!!!
Svagt. :-(

#7
2013-10-05 00:23

Att Corsa bidrar förvånar mej inte. Hyrde senaste veckan en nästan ny diesel i Frankrike. Fy sjutton vilken trist historia. Satt illa. Bullrig från motor. (hade behövt en 6:e växel.) Och, ovanligt nog, även vägbullrig på fransk asfalt. Den var så bedrövlig att t.o.m. min toleranta fru körvägrade. Kändes som en 5 år gammal småbil. Den hade knappt 4 månader på nacken. Från himmel (ny Seat Leon) till helvete.

#8
2013-10-05 08:42

Dags att bygga en "Eva" istället.

#9
2013-10-05 15:42

Bara att plocka en krockbalk ( revben ) och sätta igång! =)

#10
2013-10-06 12:44

:oD
Fyndigt!

#11
2013-10-07 10:28

Nä Adam har inte haft det lätt och när man då helst vill liknas med Mini och Fiat 500 så vill det till att bilen är bra.
Några bra vitsord får dock Adam aldrig utan den verkar förbli mest udda och dyr.
Att man sen INTE sänker produktionstakten p.g.a bilarna säljer dåligt är ju som vanligt bara ofattbart skitsnack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.