Bild
Nästa artikel

Opel Astra Sports Tourer – rapport från provkörningen

Nyheter

Opel Astra Sports Tourer kombinerar form med funktion och lastar mer än Opel Insignia. Läs rapporten från provkörningen.

Vi Bilägares testförare Mikael Schultz har varit i Istanbul för att provköra Opel Astra Sports Tourer.

– Det bor 17 miljoner människor i den här staden och trafiken är knölig men inte direkt våldsam. Man måste tuta mycket, det gör alla, säger Mikael Schultz.

Vad innebär Sports Tourer?
– Opel Astra i kombiutförande hette förut Caravan och Kombi, nu heter den istället Sports Tourer. Tanken är att man hellre ska associera till en livsstilsbil än en familjetransportör.

– Bilen har blivit 18 centimeter längre och allt har fördelats till kofferten. Med Opel Insignia har man låtit design gå före funktion och utrymme, men så långt har man inte gått med Opel Astra Sports Tourer.

– Tittar man på lastutrymmet med baksätet uppfällt är det nästan lika stort i Astra Sports Tourer som i Insignia. Och när baksätet är nedfällt lastar Astra mer än Insignia, 1 550 liter jämfört med 1 530 liter. Med Opel Astra Sports Tourer har man hittat en bättre balans mellan funktion och utseende.

Hur är den att köra?
– Den är trevlig, det är ju precis samma chassi som Astra. Sports vet jag inte om jag håller med om men väghållningen är bra och komforten hög.

Några minus?
– Opel Astra Sports Tourer är en vettig kombi, plumpen med bilen är det trånga baksätet som är identiskt med Astra.
 


När kommer den till Sverige?
– I januari och kostar då 186 000 i grundutförandet med en 1,4-liters bensinmotor på 140 hästar. 17 000 är påslaget för ett sportpaket. Några månader senare kommer en ny snål dieselmotor på 95 hästkrafter som förbrukar 0,41 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 109 gram/km.

– Om man inte behöver ett större baksäte blir nog Opel Astra Sports Tourer ett ganska vettigt köp.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?

Taggar: Nyheter, , Opel Astra

Kommentarer

#1
Fordonsutvecklaren
2010-11-04 21:39

Åja, så litet är inte baksätet, jag med mina 185 cm och även min 200 cm långa kollega satt riktigt bra därbak.

Det är trots allt en mindre mellanklassbil vi pratar om.

#2
Guess who
2010-11-04 22:25

Nog bra. Fina kärnvärden. Inget tjafs. Bara den håller (ingen Toyota) ...

#3
Crister A
2010-11-05 18:01

Den håller nog Guess who för det är en Opel.Toyota verkar däremot ha problem.

#4
HAUBITS77B
2010-11-07 01:10

Opel suger! Värre skit får man leta efter. Elfel och rost så det ryker om det.

#5
Roger T
2010-11-07 07:52

Kanske den snyggaste kombin i klassen just nu och samtidigt en riktig storlastare! Håller med Fordonsutvecklaren, upplever inte ny Astra som trång bak på någon ledd, särskilt inte höjden. Sitter utmärkt bak i 5 dörrars Astra med mina nästan 190 cm, och då finns det ännu plats kvar.

#6
Roger T
2010-11-07 07:56

Ps. ViBilägares rostskyddstester är bra om man vill läsa på om bilars rostskydd.

#7
Crister A
2010-11-07 15:49

Roger T:Det spelar ingen roll hur mycket rosttester du har,för myten säger att Opel rostar mest i alla fall.

#8
Magnus1973
2010-11-10 21:45

Ser mycket trevlig ut särskilt med den nya 1,4 turbomotorn. Rosten är ett minne blott på Opelbilarna och i Europa kallar man Astra för den Europeiska Corollan. Har kört både japanskt, svenskt och nu en Astra G med 20000 mil på mätaren utan några större problem alls. Billig i drift också. Vänner har VW med betydligt större fel. Mycket elfel. Många tror att driftskvaliten sitter i namnet eller i vad dom kostar. Så är det inte idag. Så en ny sportstourer skulle sitta fint.

#9
freddan1
2011-01-22 00:08

ruskigt nöjd! jag kör diesel 1.7 liters versionen.
vilken bil!!!
bästa nånsin, vi älskar den =D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.