Bild
Nästa artikel
Opel Astra OPC Extreme – ny racer

Opel Astra OPC Extreme – ny racer

Nyheter

Den som vill åka blixtsnabbt i en Opel får ett nytt alternativ i racerbilen Astra OPC Extreme. Aldrig tidigare har Astra varit snabbare.

På Genèvesalongen i mars visar Opel en dräparvariant av Astra. Modellen är baserad på racerbilen Astra OPC Cup och det märks bland annat på störtburen, jättevingen bak, de fyra avgaspiporna och racingstolarna med sexpunktsbälten.

Bilen får köras på allmänna vägar, men det är så klart på racingbanan den hör hemma. Opel avslöjar varken motorn eller prestandan, men tipset är att den nya extrem-Astran åtminstone blir ett snäpp vassare än 280 hästkrafter starka Astra OPC, som accelererar från stillastående till 100 km/tim på 5,9 sekunder.

Mer information om bilen väntas i samband med Genèvesalongen.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra OPC Extreme?

Taggar: Nyheter, , Opel Astra

Kommentarer

#1
2014-01-30 18:05

Den liknar Honda civic från sidan ;-)

#2
2014-01-31 13:36

Denna var snygg! Men vingen bak var lite för mycket. Se skillnaden på denna och Golf Rs design tex.

#3
2014-01-31 14:25

Nu är ju detta mera av en kupé medan Golf R kan användas som praktisk familjebil när pappa inte behöver "busa"...:) Denna kan väl närmast jämföras med Megane RS användningsmässigt. Olika bilar har olika användningsområden och olika design - så enkelt är det.

#4
2014-01-31 17:05

Astra Coupé OPC är riktigt snygg. Kanske snyggast i klassen. Ska man jämföra den med en bil från VW så ligger nog Scirocco närmare till hands än Golf.
http://www.carversation.com/wp-content/uploads/2009/05/vw-scirocco-r-10.jpg

#5
2014-02-01 15:05

Vad ska gubbarna köra nu när opel blivit racerbil?
Eller finns den med 1,2 L sugmotor och 155x13 som tillval?

#6
2014-02-01 18:17

Kanske fortsätta köra det de redan kör, Hyundai, Kia och VW.

#7
2014-02-01 18:53

N-iklas...en fråga på vad du skrev i en tidigare Opel-tråd!

"Men det innebär oundvikligen att det mesta som tillverkas är skräp eftersom majoriteten inte har kunskap, insikt, intresse eller kompetens att önska sig det bästa.
Så bara för att någon vill ha och tycker om skräp ska man tillverka skräp.
Det är ett nonchalant och kortsynt synsätt som kommer att innebära förintelsen av mänskligheten och allt liv på planeten."

...så innebär det att vi borde köra Opel för att rädda planeten?

#8
2014-02-01 19:17

Med sådana uttalanden av N-iklas, som SiggeNn citerade, så måste man ju säga att N-iklas har en mycket nedvärderande attityd till människor i största allmänhet - alltså de som inte väljer premium-märket Opel som sitt bilmärke.

#9
2014-02-01 20:13

Billist@ Det var mitt i prick, för att inte tala om hur många Soplar finns kvar idag före 2000 talet sopel har rekord i vad?

#10
2014-02-01 21:15

Frågan är om man kan attrahera nya kunder i samma takt som dom gamla ser sej om efter alternativ...

#11
2014-02-02 10:34

N-iklas har en poäng, det är nog endast killar med kepsen bakofram som skulle köpa denna Opeln. Jag som är gubbe skulle aldrig köpa den.

#12
2014-02-02 18:10

Ser ut som en Honda.

#13
2014-02-02 18:27

Ser du rost i golvet?

#14
2014-02-02 19:26

Rädda planeten genom att köra Opel?

Både ja och nja… på sikt, förhoppningsvis.
Det är en mycket komplicerad fråga.

Om alla köpte Opel av rätt skäl och rätt orsak, väl genomtänkt och motiverat med full insikt vore det ett mycket stort steg mot en ny värld, eftersom det skulle innebära att dessa människor tagit ett stort steg mot en högre intellektuell och mental utveckling som därmed skulle resultera i att de också skulle agera bättre och klokare på alla andra områden också.
Och det är DÄR det viktiga kommer in i bilden.

En politiker som köpt Opel av alla de rätta skälen har alla förutsättningar att fatta betydligt klokare beslut och därmed skapa ett bättre samhälle.

Enkelt handlar det om att skaffa sig riktiga kunskaper och att börja bry sig om viktiga saker
istället för oriktiga kunskaper och att man bryr sig om det oviktiga.
Det oviktiga är det man själv trivs med men som är betydelselöst för eller påverkar samhället negativt.

Om man bara köpte Opel av samma ogenomtänkta orsaker som man köper alla andra skulle det ha betydligt mindre effekt.
I det fallet skulle det positiva bestå i att om det gick bra för Opel skulle den filosofi och det tänkesätt man arbetar efter nå framgång, fortsätta att utvecklas och kanske sprida sig och det vore på lång sikt en mycket viktig faktor.

Nyligen syntes ett sådant exempel väldig tydligt genom att Opel var den enda biltillverkaren som stödde och ville ha de hårda miljökraven som alla de övriga var motståndare till.

Det viktigaste är att människor ändrar sitt sätt att tänka och allt som leder till det är rätt.
Så oavsett orsak är det rätt att hävda att köp av Opel på något sätt leder till en bättre värld.

Gör man det för att man tänker annorlunda går det fort, gör man det för att man inte riktigt vet varför går det långsammare - men resultatet blir till slut detsamma.

#15
2014-02-02 20:00

@N-iklas, har du rökt på?

#16
2014-02-02 20:37

Astra OPC är ett exempel på hur nischade Opels bilar numera är vilket automatiskt innebär att man inte längre riktar sig till de stora massorna och volymförsäljningen.

Det innebär automatiskt att många inte direkt finner att de gillar Opel och därav väldigt mycket helt onödig missriktad kritik beroende på okunskap och nonchalans inför att saker som rättvisa och sanning har något värde – det har inget värde menar man…

Man förväntar sig att biltillverkaren ska vara deras slav som skall uppfylla alla deras nycker och infall utan att hitta på något konstigt på egen hand, och gör de det så blir man sura och klagar missnöjt.

I själva verket handlar det bara om att Opel numera väljer att tillverka specialbilar som inriktar sig på att prioritera ett visst antal områden och egenskaper och har du andra prioriteringar är Opel inget för dig.

Det är inget fel att inte vilja ha en Opel, det är inte fel att säga att man inte gillar den här p.g.a. följande…

Men det är fel att bara för att man själv inte hittar sin favorit genast hävda att det därmed automatiskt är en medioker smörja och dålig bil.

Teknikens Värld gjorde det nyligen med Insignia och rekommenderade som alltid Passat istället, men det är fullständigt galet eftersom det inte går att göra en sådan jämförelse rakt av.
Det är två helt skilda koncept, målsättningar, avsikter, ideologier, syften, bakgrunder, två totalt vitt skilda sätt att betrakta ett tema som alldeles uppenbart vänder sig till helt olika användningsområden och kundkategorier.

Att komplett nonchalera allt detta och leka att det är precis samma bil med samma avsikter, prioriteringar och målsättningar och sedan frankt hävda att ”min” åsikt och ”mina” behov säger mig att denna bil som uppfyller ”mina behov” är bäst och den som inte gör det är medioker smörja tyder på stor dumhet.

Man ska titta på vad som är syftet med en bil, vad är det man vill göra här?
Är en Porsche 911 en medioker skitbil bara för att just du vill ha en kombi som lastar 700 liter?
Däremot om Porschen har vägegenskaper som gör den livsfarlig att köra fort med DÅ är det en skitbil för då har den misslyckats med sitt mål som alltså INTE var att var rymligaste kombin…

#17
2014-02-02 20:47

N-iklas skrev; "Teknikens Värld gjorde det nyligen med Insignia och rekommenderade som alltid Passat istället, men det är fullständigt galet eftersom det inte går att göra en sådan jämförelse rakt av.
Det är två helt skilda koncept, målsättningar, avsikter, ideologier, syften, bakgrunder, två totalt vitt skilda sätt att betrakta ett tema som alldeles uppenbart vänder sig till helt olika användningsområden och kundkategorier."

Ja, det var ju intressant. Den arme konsumenten behöver en rymlig kombibil (eller sedan) på 4 hjul för rimliga pengar. Nu ställs han inför frågan där " koncept, målsättningar, avsikter, ideologier, syften, bakgrunder," måste tas i beräkning innan köpet kan fullföljas. Det blir ju då inte så särskilt märkligt att Opel går kräftgång på marknaden;-)

#18
2014-02-02 21:07

Jag trodde Opel var ett bilmärke bland andra. Men så fel jag hade. Det är större än så. Mycket större än så. Det är en annan ideologi. Det krävs analyserande människor för att se det geniala.

Själv kämpar jag fortfarande med att förstå Insignias kombibaklucka (aka Bogporten). Men det finns säkert ett näst större syfte än praktisk användbarhet.

Kan måhända N-iklas förklara?

#19
2014-02-02 22:35

”Ja, det var ju intressant. Den arme konsumenten behöver en rymlig kombibil (eller sedan) på 4 hjul för rimliga pengar. Nu ställs han inför frågan där " koncept, målsättningar, avsikter, ideologier, syften, bakgrunder," måste tas i beräkning innan köpet kan fullföljas. Det blir ju då inte så särskilt märkligt att Opel går kräftgång på marknaden;-)”

Stämmer precis, det är väldigt mycket det allt handlar om.

Och den stora bakluckan liksom resten av bilen är ett resultat av 25 års massiva klagomål på att Opel skulle vara en tråkig bil.
I det fallet har man faktiskt gett marknaden vad den efterfrågat så man borde ju vara glada nu??
Inte det?
Ojsan, kan det möjligen vara så att Opel alltid gör fel vad man än gör?
Och i så fall är det kanske ingen vits med att någonsin bry sig om vad andra tycker?
Bättre gör något man tror på själv för sämre kan det ju inte bli.

Skämt åsido så är Insignia en livsstilsbil, den ska signalera, lyx, flärd, avancerad och dyr teknik, den där bakdörren kostar massor att tillverka… radikalt avvikande personlighet, form, funktion, egen stil, den ska visa på fantasi, nytänkande, införa lite av känslan från rena konceptbilar till en vanlig produktionsmodell.
Inget av detta hittar man hos en vanlig lådkombi som bygger på standardiserade komponenter.

MEN till lägre pris, pengarna spelar in för nivån det ligger på.

Och kanske det avgörande som väldigt få har fattat på ett tydligt sett, visa att Opels främsta specialitet är design och påkostade karosser och inredningar.
Det som brukar kallas USP.

Opels USP är design och det kan man inte signalera tillräckligt tydligt genom att tillverka funktionella lådbilar med enkla plåtar och simpla lösningar.

Själva iden till denna baklucka är annars inte Opels utan Audis, Opel har bara gjort den mer avancerad med tex. dubbla bakljus väl skyddade medan Audi valde lampor som kan krossas i stötfångaren.

Visst är det positivt att alla glömt Audi och alla bara pratar om Opel, det visar bara det att man gjort rätt som valt denna baklucka eftersom man får så mycket uppmärksamhet.
Även det en av orsakerna till valet av denna teknik – uppmärksamhet.

”Den arme konsumenten behöver en rymlig kombibil (eller sedan) på 4 hjul för rimliga pengar.”

Alla dessa som prioriterat detta framför allt annat i livet har ingen just sådan bil att hämta hos Opel, då får man titta på Meriva eller Astra eller dyrare Zafira och är de för små…
Och det är inget misstag utan exakt precis så man bestämt att det ska vara.

Allt ståhej kring Opel gör att man undrar förvånat om Opel är världens mest populära bil som alla vill ha?
Och är det därför alla klagar på att de inte kan få sin favoritbil tillverkad av sitt älsklingsmärke?

Så om Opel började tillverka gamla Rekord igen skulle man då bums konkurrera ut VW?

Man skulle nästan kunna tro att Opel var den enda biltillverkaren som finns – det skulle ju förklara missnöjet.

Om det däremot finns alternativ för den som söker en bil Opel inte tillverkar är det väldigt svårt att se orsaken till det massiva missnöjet med Opel?

Bara för att man vill ha en Ford Focus behöver man väl inte önska livet ur Ferrari?
Verkar lite knäppt.

#20
2014-02-03 08:09

Jag känner nog ungefär samma som Bilist i hans senaste inlägg...

#21
2014-02-03 10:24

Synd att man har gjort bogportsbaklysena så vassa i kanterna så att man riskerar att bli skalperad! Vad ska det representera? Lyx, flärd eller ideologi?

#22
2014-02-03 10:47

Ja, är nog nån här som rökt på eller sniffat i sig för mycket trollspray för artikeln handlar väl om Astra OPC Extreme. Och med denna kan man väl lungt säga att det är "game over" i den här busbilsklassen.

#23
2014-02-03 12:48

Detta är samma bil som tävlingsbilen, minus breddade framskärmar, med vanlig instrumentbräda och mer användarvänlig inredning.
Toppfart ca 280 km/t 0-100 ca 4.5

(Lyx, flärd och design.
Men mest design, allt för utseendet.
En sådan sidoprofil och akter har ingen annan – därför.

Det är konst helt enkelt, S-linjen vid bakljusen är mycket betydelsefull för hela designen.
Konst, skulpterad konst kallar man det och det är precis vad det är.
Konst brukar lyda under sina egna regler.

Annars har man hittat på en ny variant på Cascada och Monza utan hörnet som kommer på nästa modell.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.