Bild
Nästa artikel
Opel Astra får kraftfull diesel

Opel Astra får kraftfull diesel

Nyheter

Den som är intresserad av en Opel Astra får snart en ny motor att välja på. Modellens kraftfullaste diesel finns snart på marknaden.

Opel nöjer sig dock inte med att lansera en ny fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor med dubbelturbo, motorn kommer att finnas i tre versioner av Opel Astra. Femdörrars kombi, GTC Coupé och Sport Tourer kommer alla att få tillgång till det nya tillskottet.

Hur kraftfull är då BiTurbo CDTI, som motorn kallas? Svaret är: Kraftfullare än någon annan diesel som hittills funnits i Opel Astra. Motorn finns redan i Opels flaggskepp Insignia och ger 195 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på 400 newtonmeter.

Det ger Opel Astra en toppfart på 226 kilometer i timmen, den snabbaste hittills för en Astra på diesel. Modellen gör åt 4,9 liter bränsle per 100 kilometer och släpper därmed ut 129 gram koldioxid per kilometer.

Opel passar i och med introduktionen av BiTurbo-motorn att ge Astra en lättare ansiktslyftning på invändigt och utvändigt. Det inkluderar bland annat dubbla avgasrör samt nya former på den bakre stötfångaren.

Opel Astra med dess nya dieselmotor finns redo för leverans i slutet av året.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra BiTurbo?

Taggar: Nyheter, , Opel Astra

Kommentarer

#1
2012-08-02 12:10

OTROLIGT unik diesel som vill ha 4,9 liter bensin per 100km

#2
2012-08-02 12:15

Så fel det kan bli ibland! Nu är det rättat. Tack för att du säger till!

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#3
2012-08-02 12:17

Det var så lite :)

#4
2012-08-02 12:32

Racerdiesel!

Skulle säkert trivas bra i en sån här. Synd bara att det är en GM-produkt och därmed totalt uteslutet numera.

#5
2012-08-02 16:12

Signaturen Rålle G kan tänka sig en sådan bil - OM det inte vore en GM produkt??? - Vad är det som är så negativt med det i Dina ögon - OBS Ingen kritik, bara intresserad av att veta!
Jag kan också tänka mig att det innebär ytterligare ett kliv för Opel handlarna ( Oftast f.d.. SAAB-handlare att få in denna utmärkta bil på företagsmarknaden som försvann som i ett Trollslag ifrån Trollhättan när SAAB försvann i en "morgonförkylning" som Victory Victor uttryckte saken då.
Åker själv en V50 med största Dieselmotorn och automat som går fantastiskt bra - när det är dax att byta om något år så lutar det åt en Astra ---Lite grann tack vare att det är en GM-produkt., som jag har goda erfarenheter av i säljarledet! - och att jag gillar Oplarna väldigt mycket redan tidigare.

#6
2012-08-02 16:13

Jag vidhåller att märket har mycket bättre kvalitet än ryktet. Opel har varit väldigt bekymmersfria bilar i min ägo, och även hos bekanskapskretsen. Att GM har aktieandelar är att beklaga, men inget som påverkar mitt ställningstagande. GM har i vart fall mindre att säga till om nu när det gäller Opel/Vauxhall, än tidigare. Det finns dock ett stort men, och orosmoment. Nämligen detta att GM kräver att Andelen Chevrolet (Koreatilverkad) ska öka sin marknadsandel med 20% per å¨r, samtidigt som man klagar på att Opel har överproduktion. Är det något bilmärke som ska bojkottas är det Chevrolet.
Sedan är det synd och katastrof med Opels ledning i Sverige! En ledning som tycks bestå av Saabfrälse! I vart fall är det samma chefer idag som under SaabOpel tiden. Chefer som Inte är intreserade av att öka andelen sålda Opelbilar i Sverige.
Detta har jag fått videmerat av återförsäljare, vilka säger sig få dåligt stöd från generalagenten. Dessutom har man svårt att få fram de bilar som återförsäljarna beställer. Opel Sverige har dessutom slutat svara på klagomål beträffande uteblivna leveranser.
Det är kanske dags för en ny ledning?

#8
2012-08-02 19:07

Opel är ett doldis-fabrikat som lider av mycket gamla synder.
De Oplar som finns i min bekantskapskrets tycks bättre leva upp till Toyotas rykte än Toyota.
Men visst är det svårt att hitta en återförsäljare ... 1

#9
2012-08-03 00:18

@ kingking:

Skulle kunna ge ett långt svar med massor av orsaker till att jag föraktar GM men kort är de viktigaste skälen dessa:

Deras misskötsel av Saab, (de fattade aldrig vad Saab stod för), och inte minst varför de vägrade sälja till de i början seriösa intressenterna. (Nevs är jag skeptisk till).

Deras misskötsel av Opel som nu förmodligen bara har några år kvar tyvärr. De hade köpare klart för några år sen men ändrade sig och taktiken nu är uppenbarligen att låta Chevrolet ta över här i Europa. Var hamnar Opel då?

Deras fiasko med alliansen med Fiat år 2000 där de fick italienarnas kunskap på dieselsidan utan att Fiat gynnades på nåt sätt tillbaks, utom en summa pengar när jänkarna fick kalla fötter efter några år.

Nu har de också lurat PSA in i "samarbete". Nästa Citroen C5 ska t ex tydligen baseras på Opel Insignia.... Helgerån!

GM har alltid styrts av bönräknare ,(ekonomer), istället för ingenjörer och produkterna blir oftast därefter.

Plus hundra orsaker till.

#10
2012-08-03 00:58

Saab var dock ungefär tvärt om - styrt av ingenjörer som hade noll koll på ekonomi. Någonstans i mitten hade nog varit ett recept för framgång.

#11
2012-08-03 21:01

Varför är den inte miljöklassad? Volvo V60 D5 är ju det 215hk 420nm. Jag bara undrar. Inte för att volvo skulle vara bäst på något sätt, men man tycker ju att den borde kommit under den magiska gränsen när det finns konkurenter som gör det.

#12
2012-08-05 14:08

Märkligt att den inte miljöklassats när den uppgivna förbrukningen stannar vid 0,49 blandad körning. Insignia och Astra med 160 hk motor har denna förbrukning och är miljöklassade. Saab med denna bi turbo hade även den 0,49 i blandad körning. Därför kan det inte röra sig om stora förändringar som behövs om bara viljan finns.

#13
2012-08-05 14:48

Man måste komma ner till 120 gram koldioxid för att bli miljöklassad, något som Saabs tekniker lyckades med men som Opels tekniker sa var omöjligt.

#14
2012-08-05 15:09

Nej inte omöjligt, men det fanns andra aspekter i det avseendet. Nämligen kraven på tillförlitlighet vilket Opels ledning inte tummade på. Eftersom tillvekaren tvingas genom eu s regelverk att motorerna ska klara avgaskraven visst antal mil o år, och Opels ledning tvivlade var man inte mogen för denna moifiering. Numera klarar Insignia o Astra 119 gr med 160 resp 165 hk motorerna, därför borde det vara en enkel sak att få även denna 195 hk motor och bilmodell att klara 120 gr-gränsen.

#15
2012-08-05 16:20

Man får väl anställa några Saabtekniker då, det är där kunskapen verkar finnas!

#16
2012-08-06 10:34

I dessa tider av fixering vid att uppfylla formella testkrav i krocktester, som innebär att bilarna kan bli farliga att krocka med i alla andra hastigheter utom just de som används i krocktesterna.

I förbrukningssiffror där jakten på låg friktion och låg vikt i motorn kan leda till sämre livslängd, mindre motståndskraft mot tuffa förhållanden, kraftigt ökad oljeförbrukning och även påverka avgasvärden negativt på de oråden där testerna INTE mäter några utsläpp.

Och till varje pris uppfyllandet av olika klassningsregler som ex. 120g som även det kan vara en nivå man uppnår genom att prioritera ner andra viktigare egenskaper hos motorn som slitstyrka och kvalitet på lång sikt.
(över 40 000 mil)

Är det nödvändigt att inlägga kraftig kritik mot denna blinda och ogenomtänkta jakt på att uppfylla vissa krav utan att ta minsta lilla hänsyn till HUR man uppfyller dessa krav eller VILKA trix och genvägar man tvingats till för att klara detta.

Det är allmänt bekant att i mördande konkurrens och jakt på vinster och marknadsandelar till vilket pris som helst, är det väldigt få som har moral och karaktärsstyrka nog för att inte falla för frestelsen att FUSKA för att framstå i bättre dager genom att prestera bästa siffrorna.

Genom att människor aldrig talar om vikten av kvalitet och att man INTE vill ha en bil som visserligen på ytan ser ut att imponera med fina siffror, men som under skalet är ett enda stor bedrägeri från början till slut – så inbjuder man biltillverkare med låg moral och stark image att dra bilköparna grundligt vid näsan.

Att Opel inte uppfyller 120g kan tolkas som att man ännu inte är beredda att gå över lik som många andra.

#17
2012-08-06 10:48

Eller så handlar det om kunskap? http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/102204.pdf

#18
2012-08-06 13:41

JA herrejisses,...Att t.e.x Cherokee inte är miljöklassad beror på att Jeep inte vill sjunka så djupt i detta miljöträsk eftersom att det skulle begränsa bilens fina egenskaper.
Man skulle helt enkelt inte få samma klockrena kvalite som utbjuds idag.
Skälet till att en del tillverkare inte kan lev. miljöbilar är alltså att man inte vill fuska.
Vill man ha en bra bil skall man alltså därför hålla sig långt ifrån miljöbilar då de kanske inte rullar mer än 40.000 mil.

#19
2012-08-07 08:21

Jes:
"De Oplar som finns i min bekantskapskrets tycks bättre leva upp till Toyotas rykte än Toyota."

Ja, det stämmer med vad Dekra rapporterar. Opel har ett gammalt (och på den tiden välförtjänt..) dåligt rykte att brottas med, men idag verkar de funka riktigt bra.

#20
2012-08-08 15:16

Hur ofta har man inte hört dåliga ursäkter när någon inte lyckats. Nu beträffande att inte få ner utsläppsnivåerna. Suck.

Opel är bra märke. Slut punkt.
De har ofta haft barnsjukdomar i nya modeller, men de har snabbt kurerats och sen har de varit minst lika pålitliga som medelbilen. Köregenskaper, komfort och utrymmen har stått sig bra i konkurrensen och rostskyddet är i i toppklass.

#21
Unos sista nick
2012-08-08 22:18

Jo, hamburgare får man äta med händerna, inte så mkt flott som bakterierna från dagens shopping tex fastnar i som i pommes.

Undrar vilka som har bäst kött. BKs känns mer senigt ut men det kanske är för att det är mer grovmalt än MCDonalds bara? BK är skitgott dock! Godast!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.