Nästa artikel
Officiell: Volvo S90
Nyheter

Officiell: Volvo S90

Publicerad 2 december 2015 (uppdaterad 2 december 2015)
Volvo S90.
Volvo har dragit skynket av nya S90 vid ett event i Göteborg. Sedanen ska skaka om premiumsegmentet.
S90 blir efterträdaren till S80 och har ett tungt ansvar på sina axlar. Den är Volvos hopp om att nå 800 000 sålda bilar år 2020. Med S90 vill Volvo, som är synonymt med suvar och kombibilar, ta sig an premiumsegmentet på sedanmarknaden.

– Vår idé var att tillföra något helt nytt för detta ganska konservativa segment och leverera ett visuellt uttryck som utstrålar ledarskap och förtroende på utsidan. På insidan har vi tagit S90 till nästa nivå , vilket ger en högklassig lyxkänsla som lovar komfort och kontroll, säger Thomas Ingenlath på Volvo Cars designavdelning.

20150212092054.jpg?itok=Z8ft0dI2

S90 är utrustad med en halvautomatisk självkörande funktion, Pilot Assist. Det introduceras också en vidareutveckling av autobromsfunktionen City Safety, inriktad på stora djur. Systemet kan hjälpa till att unvika kollisioner med älgar eller hästar. När det gäller drivlinor avslöjar Volvo att S90 kommer att få XC90:s motor T8 Twin Engine i laddhybridversion.

20150212092112.jpg?itok=RtFR11J4

Bilens chassi har utvecklats tack vare Volvos nya investering i en chassisimulator, där tekniker kunnat testköra och samla in detaljerad data i virtuell miljö. S90 är baserad på den nyutvecklade plattformen SPA, Scalable Product Architecture, som den delar med nya XC90.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Se rörliga bilder här:
  
  

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S90?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-02 15:43
GDS

Man kan bara älska grillen med sin P1800 touch...
Väldigt elegant, stark och harmonisk design i helhet.
Kan man få den i 3/4 storlek?
Får väl hoppas att formspråket förs över på nästa face lift av 40-serien.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-02 15:59
Bilnerd

Ingen vidare från sidan. Tror inte många väljer en sån här framför SUV volvo. En XC90 e ball och nästan hipp. En S80, numera S90, är gubbilar. Då köper folk hellre en merca eller bmw.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-02 16:14
GDS

Ja när de här orcherna med stora skor ska hållas i schack av ridande poliser :)

#4 • Uppdaterat: 2015-12-02 16:26
celef

Jag gillar bilen, men har svårt för storleken på lamporna bak, dom är för stora, se bara hur stora baklamporna ser ut från sidan! Hur tänkte dom där? Ser ut som första modellen s80! Och varför har man valt högtalare från bowers & wilkins, varför inte dynaudio? Annars riktigt najs!

#5 • Uppdaterat: 2015-12-02 16:31
pinjong

Hoppas att den säljer bra i, öh, uhm, Kina!

Inget för särskilt många svenska konsumenter tror jag.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-02 16:36
ENTJ1

Tycker den är designrätt,fronten är riktigt lyckad.
Ang bakljusen,det hade blivit mer harmoniskt om man skippat segmentet i luckan,men vem vet i verkligheten kanske det ser bra ut.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-02 16:50
Grosser

Ousch, vad jag gillar nya Volvo. En del kallar den tråkig, men jag tycker att den ser modernare och bättre än motsvarande Audi och BMW.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-02 17:04
A_q

Tyckte förut att Saab hade en ful, platt och hög instrumentpanel. Men Volvo toppar det...
Som att sitta bakom (eller framför) en mur.

Fronten ser ut som en något modernare C70 och bakdelen som en Skoda Superb, fast i Frankensteinutförande.
Dessutom så finns det ju ingen röd tråd mellan front och bak.

Burr...

#9 • Uppdaterat: 2015-12-02 17:59
Axa

Nej, tyvärr.

I vissa avseende påminner den om tidigare Volvomodeller men jag tycker att den åtminstone på bild har dåliga proportioner.

Interiört ser den trevlig ut men jag kan tycka hålla med om att hela framkonsolen är som en "mur".

Är uppväxt med Volvo, har haft Volvo och äger Volvo. Dock tycker jag att de designmässigt inte har utvecklats väl. V60 är skön att köra men har vissa allvarliga designbrister så man undrar om det är en lågprisbil.

#a • Uppdaterat: 2015-12-02 18:19
George

Jag gillar fronten och sidan. Från c-stolpen och bakåt påminner den om S80 . Håller med om lite Skoda varning bak. Interiören är säkert premium men lite konservativ jämfört med premiumtyskarna. V90 blir bästsäljare i Sverige men priset blir också premium.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.