Bild
Nästa artikel
Officiell: Hongqi E-HS9 är en lyxig elsuv med brutal front

Officiell: Hongqi E-HS9 är en lyxig elsuv med brutal front

Nyheter

Kinesiska lyxbilsmärket Hongqi har en eldriven lyxsuv på ingång.

Kinesiska lyxbilsmärket Hongqi har visat upp en ny suv-modell med eldrift och minst sagt karaktäristisk frontdesign. 

Modellen heter Hongqi E-HS9 och ska utstråla lyx och exklusivitet. Den blir en utmanare till bland andra BMW X7 och Range Rover, och bokstaven ”E” står för den helt eldrivna versionen.

Hongqi E-HS9 har en elmotor på varje axel och blir därmed fyrhjulsdriven. Den främre elmotorn ger 218 hästkrafter och den bakre 333 hästkrafter. Det ska även finnas en svagare version med lägre prislapp.

Läs också: Hongqi H9: Kinesisk Rolls-Royce med ett kul partytrick

Officiell: Hongqi E-HS9 är en lyxig elsuv med brutal front

26 centimeter längre än XC90

Batteripaketet är på 92 kWh vilket ska ge en räckvidd på 50 mil, men det är enligt den utdaterade och väldigt tillåtande NEDC-körcykeln.

0–100 km/tim ska gå på 3,9 sekunder i den snabbaste versionen. Köparna kan välja mellan tre olika konfigurationer: med fyra, sex eller sju sittplatser. Bilen mäter hela 5,2 meter på längden vilket gör den 26 centimeter längre än Volvo XC90.

De första leveranserna körs igång i september. Priserna är inte officiella.

Officiell: Hongqi E-HS9 är en lyxig elsuv med brutal front

Designchef från Rolls-Royce

Hongqi har tidigare visat upp lyxmodellen H9 som beskrivs som en kinesisk utmanare till Rolls-Royce. Det är faktiskt inte helt taget ur luften eftersom märkets designteam leds av Rolls-Royce tidigare designchef Giles Taylor.

För att etablera sig på den europeiska marknaden finns uppgifter om att Hongqi ska öppna ett design- och utvecklingscenter i norra Italien för tio miljarder kronor.

Läs också: Hongqi intar Europa – nytt utvecklingscenter för 10 miljarder

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-08-06 18:34

Mer pondus än x90 och säkert lika kvalitetsmässigt.

#2
2020-08-06 19:30

Fet!! :D

#3
2020-08-06 19:39

Som helhet ser den bättre än flera nyare Rolls Royce modeller såhär på bild. Rolls Royce ser faktiskt inte så bra ut alls längre, annat var det förr på hela 1900talet. Vad jag tycker, är bäst att skriva innan någon påtalar det om de inte fattar att man uttrycker sin egen åsikt när man skriver......

#4
2020-08-06 20:40

Betydligt snyggare och fetare än XC90! Kineserna är på G på allvar...

#5
2020-08-07 00:26

Fronten får mig att tänka mer på nya Lincoln än Rolls Royce. Tänker jag helt fel eller?

#6
2020-08-07 07:15

Finns den beg om några år så köper jag gärna.

#7
2020-08-07 07:15

Ful plåtlåda! Passar säkert bra på den Kinesiska och Ryska marknaden’

#8
2020-08-07 07:47

Hundter.
Kan man åka kina volvo så går det med denna lyxigare variant :)

#9
2020-08-07 09:09

Vart har allt nödvändigt kinesiskt glitter tagit vägen på den överdimensionerade grillen?
Börjar man få dåligt med krom?
En front som passar bäst på en större lastbil!

#10
2020-08-07 12:20

Ser ut som en V90 i skala 1,05:1 (förstoring)...det var det första jag tänkte på när jag såg den ifrån sidan..

#11
2020-08-07 15:03

Är ändå härligt att Volvo XC90 har blivit en "normbil" som alla tycks ha kört. Sen är man ju extra cool om man trycker ner den och säger att allt annat är bättre. Speciellt eftersom man kört alla bilarna i drömmarna på Youtube.
Fotnot: Nej, jag kör inte Volvo inte heller Toyota eller folkvagn.

#12
2020-08-07 17:22

Flera europeiska märken har något som kinesiska märken saknar: historia och renommé. Visst, kineserna kan bygga bilar av samma kvalitet, men en Rolls-Royce är alltid en Rolls-Royce, även om märket återstartades av BMW i början av 00-talet.

#13
2020-08-07 17:48

Den är inte ens snygg.

#14
2020-08-07 20:10

Styggavargen har faktiskt rätt i #10!

#15
2020-08-07 21:10

Ser ingen likhet med V90, bilen är ju betydligt större och är faktiskt riktigt snygg från sidan och bakifrån.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.