Elbilsförare är inte mer utsatta för elektromagnetisk strålning än den som kör en vanlig bil med förbränningsmotor. Det visar en studie med över 975 000 individuella mätpunkter.
Testerna har gjorts av tyska organisationen ADAC och strålningsforskare vid ett tyskt universitet. De gjorde mätningar på elva elbilar, två laddhybrider och en bensinbil.
Resultatet visar att alla mätningar ligger långt under de gränser som kan påverka hälsan, även om värdena var väldigt olika mellan enskilda bilmodeller.
Nivåerna är något högre när bilen startas, när föraren accelererar eller bromsar samt – kanske något överraskande – när stolsvärmen sätts på. Men även då höll sig nivåerna gott och väl på säkra nivåer, även för gravida eller personer med pacemaker.
Nivåerna är också högre i fotutrymmet än i huvudhöjd eller vid bålen eftersom bilens elektronik och motorer är placerade långt ned. Det finns inget tydligt samband mellan motoreffekt och strålningsnivå, men ett ”sportigt” körsätt orsakade mer strålning än lugnare körning.
– Resultaten är goda nyheter för konsumenter som redan kör elbil eller funderar på att byta, säger Inge Paulini, ordförande för det tyska strålskyddskontoret som beställt studien.