Bild
Nästa artikel
Nytt test avslöjar effektivaste hastigheten för elbilen

Nytt test avslöjar effektivaste hastigheten för elbilen

Nyheter

Hyundai Ioniq är som allra mest effektiv i 120 km/h – inklusive laddstopp, visar ett tyskt test.

Alla bilar har en viss hastighet när den är som allra mest effektiv – alltså när du kommer så långt som möjligt med så lite bränsle som möjligt. Men vilken är den effektivaste hastigheten för en elbil? Det har Auto Motor und Sport tagit reda på i ett test.

Rent generellt brukar elbilar vara effektiva i stadstrafik och även i något högre hastigheter, men på tyska autobahnsträckor ökar förbrukningen snabbt. Och när elbilen måste stanna och laddas oftare blir den totala restiden längre. 

Tidningen har kört sex olika elbilar en sträcka på 60 mil runt en tre kilometer lång, oval teststräcka som drivs av Bosch. Det handlar alltså inte om något praktiskt test i vardagstrafik ute på vägarna, utan om ett mer teoretiskt test för att ta reda på den effektivaste hastigheten med laddstopp inräknat.

Alla bilar kom längre ju långsammare de kördes. Hyundai Ioniq kom 348 kilometer vid en konstant hastighet på 60 km/h men i 160 km/h blir räckvidden bara 121 kilometer.

Att köra i 60 km/h är dock inte effektivt ändå eftersom det tar nästan elva timmar att köra de 60 milen inklusive ett laddstopp. Den allra effektivaste hastigheten för Hyundai Ioniq visade sig vara 120 km/h – trots att det då behövdes tre laddstopp. Där blev restiden knappt sju och en halv timme.

Om föraren istället körde 160 km/h behövdes fem laddstopp och det drog upp restiden till åtta timmar.


Kommentarer

#1
2020-03-20 06:57

Skulle vilja säga att 100km/h ser snyggast ut i mina ögon. Minst energi, ok laddstopp, marginellt långsammare.
Fast i praktiken är ju såna här 100 DoD cykler ganska pissiga för batteriet.

#2
2020-03-20 07:17

Besvärande!
Hyundai anses vara en av de allra bästa på elbilar. Ändå kan man inte - på rimligt sätt- köra 60 mil! När det finns elbilar som kan köra i "rimlig" hastighet 60 mil med enbart ett laddstopp, har man kommit långt.

#3
2020-03-20 07:59

Det förutsätter naturligtvis att det är ledigt på laddstationerna och att alla pågående inte nyss har stoppat in laddhandsken.

#4
2020-03-20 08:14

#1 Långresor är inte 100 DoD cykler -det är ju i praktiken omöjligt. Och är man smart väntar man ju inte på de sista långsamma % att fylla batteriet -utan när man sitter där har man tid på sig att avgöra hur fort och vilken marginal man vill ha till nästa stopp.
Den Thailändska, engelsktalande Norrmannen "Tesla Björn" gör bra tester för er som är intresserade -i kallt klimat skall man ju också se till att anlända till laddning med ljummet batteri om man skall få full effekt från laddaren..

#5
2020-03-20 08:22

esselius, för en som inte kör elbil, hur vet jag att jag har ljummet batteri

#6
2020-03-20 09:21

Jag hittar uppgiften 311 km räckvidd WLTP, och det kommer de nästan upp i vid 80 km/h. Är det ungefär där snitthastigheten ligger för WLTP-normen?

Vad gäller räckvidd för elbilar tycker jag att det är litet intressant att göra en jämförelse med mobiltelefonhistorien. Innan iPhone dök upp var det väldigt viktigt (det var en vanlig uppfattning) med lång samtalstid och stand by-tid. Nokias telefoner var kungar, och Ericsson låg alltid litet i bakvattnet med sämre prestanda i detta avseende.

Sedan kom iPhone, och plötsligt var batteritid ointressant. De första iPhone-modellerna behövde laddas om inte hela tiden, så åtminstone minst en gång per dag, ibland två (vad jag minns). Vid vanlig användning. Detsamma gällde alla andra tidiga smartphones.

Nu har jag inget bra uppslag om vad -- om något -- som skulle kunna bli en motsvarande game changer för elbilar, utan poängen så länge är att det finns andra produkter för vilka lång batteritid ett tag var jätteviktigt, och sedan plötsligt var mindre intressant. Självklart finns det personer som kör 60 mil var och varannan dag, men de allra flesta gör det inte!

#7
2020-03-20 09:32

Tjalle: Det finns redan gott om sådana.....

#8
2020-03-20 09:33

Optimus: Smarta elbilar värmer själv upp batteriet inför laddning om du har laddaren i navin.

#9
2020-03-20 10:16

All urladdning skapat också värme i batteriet så bara genom att köra så håller man det tempererat - sen är det upp till bilens batteri-kylsystem att hålla det i rätt temperatur. Och givetvis - lägre effektuttag skapar mindre värmeförluster.

#10
2020-03-20 10:48

Elbilen behöver alltså mer än 2 timmar längre tid än dieseldito i bästa läge.
Frågan är då vad gubben/gumman bakom ratten kostar per timme?
Alternativt tar varje 30 mil 1 timme längre.
5000000 bilar i landet x 1200mil/år delat med 30 mil, bara att räkna.
Vilket medför störst co2-utsläpp, dieselbilen eller alla dessa personers liv?

#11
2020-03-20 10:56

Man borde kanske skilja på tidseffektivt och energieffektiv, här handlar det bara om tidseffektivt efter vad jag kan se.
I bränsledrivna bilen pratar man om energieffektiv och i elbilens fall om tidseffektiv vilket är lite missvisande.
Elbilar med luftkylda batterier får problem vid högre effektuttag då batteritemperaturen blir för hög vilket gör att laddningen går långsammare för att inte skada batteriet vilket ger långsammare långresor inte minst på sommaren.

#12
2020-03-20 11:04

Tjalle #2
Jag körde nästan 70 mil förra helgen.
Stannade en gång i 30 min, det var enda stoppet. (Tesla M3 LR).
Hann knappt äta...
Lider med alla som kör långt och inte ens hinner gå på toa :-)

#13
2020-03-20 11:05

Bgl: Detta gäller just denna bilen som har hyfsat kort räckvidd. När jag i praktiken kört 100-milaetapper så har jag pausat ungefär 15 minuter mer för laddning än vad jag hade gjort med fossilbil på samma resa.

#14
2020-03-20 12:38

Bgl, så du tror att alla bilar som finns i Sverige enbart används på långresor? För det är just långresor det här handlar om, inte vardagsbruk.
För min del har jag räknat ut att jag i själva verket har mer tid över tack vare att elbilen inte behöver tankas titt som tätt.
Alla brukar räkna att det tar 3 minuter att tanka, men det stämmer ju inte, eftersom det tar också tid att åka till macken, stanna, betala osv. Lite snällt räknat tar en tankning 10 minuter med allting. Ibland lite mer, ibland lite mindre.
När jag körde dieselbil har jag tankat lite drygt en gång i veckan, ca 60 gånger per år. Det blir 10 timmars tankning per år. Tid som man kan spendera på trevligare sätt.
Elbilen laddar jag hemma. Tidsåtgången är 5 sekunder per dag för att stoppa in laddsladden. 200 arbetsdagar ger alltså drygt en kvart som går åt för laddning, vilket är försumbart i sammanhanget. Jag har med andra ord tjänat in 10 timmar, mer än en arbetsdag per år, på att inte behöva tanka. Den tiden spenderar jag gärna när jag åker på semester och bilen behöver snabbladdas några gånger på vägen.
Sen innebär det inte att dieselbilen aldrig behöver stanna på långfärd. Även om tanken kanske inte behöver fyllas på så är det rätt vanligt att man ändå stannar någon gång. I alla fall gör jag det.

#15
2020-03-20 12:51

Balansgång.. luftmotståndet gör sitt..speciellt i lite högre hastigheter. Redan efter 70 km/h är utgör luftmotståndet största delen vart energi tar vägen. Därför är det extremt viktigt att bygga elbilar som är aerodynamiska... Tesla visar vägen än så länge, de har lyckats utforma sina bilar väldigt bra ur det perspektivet. Sedan tyvärr som allt annat, man kan inte få allt på samma gång. Tex en aerodynamisk bil kanske inte lika lätt att kliva in/ur.. men det får man ta tycker jag Effektivitet måste gå före bekvämligheter.

#16
2020-03-20 13:08

Ojojoj, vilka välfärdsfenomen till bekymmer.....

#17
2020-03-20 13:23

Mati #14,
Precis så är det.
Vardagskörningen blir så mycket smidigare med elbil.
(framförallt om man kan ladda hemma)

#18
2020-03-20 13:41

Kul! Tidigare har jag bara sett teoretiska beräkningar. Jag har inte heller varit tillräckligt nördig för att göra ett eget experiment.

Jag blir lite fundersam över kommentaren "15 minuter har lagts till varje laddstopp." Har man räknat med att snabbladdare står 7,5 minuters körning från vägen man vill åka?

#19
2020-03-20 13:52

Flera frågor kvarstår gällande detta test:
* Vilken Ioniq är det? Den gamla eller den nya? Den gamla laddar mycket snabbare.
* Hur snabb var laddaren? Om det var den gamla Ioniqen så kan den laddas med 65 kW, men så klart går inte det från en 50 kW laddare.
* 5 min tillägg för varje laddstopp låter rimligare för övrigt.

#20
2020-03-20 14:31

Min kommentar bygger helt på försöksupplägget!
Att detta "test" är orealistiskt och knappast ens borde ha publicerats är en annan fråga och inte mitt problem.

#21
2020-03-20 15:09

#19
Det är den nya Ioniq med det större batteriet och dem förklarar att om Ioniq skulle klara att laddas med 100 A så skulle den vara snabbast mål på den här körningen.
Då skulle färden ta 6 timmar och fyrtiofem minuter i 140 kmh.

#23
2020-03-20 18:18

ToRy:
För just Ioniq verkar den hamna runt 70 km/h enligt denna testen. För dom flesta andra skulle jag tippa på att den ligger klart lägre än så. Ioniq och Tesla är klart mer aerodynamiskt byggda än dom flesta andra elbilar.

Vid nästa generation Ioniq så tror jag att vi är framme vid en bil som funkar för mig. :)

#24
2020-03-20 21:16

Ja, nästa Ioniq med aerodynamisk karossform, 800V-batterisystem och dragkrok lär bli en bil som funkar för alla.
OBS! Killgissning!

#25
2020-03-20 21:57

#21
Previa, antar att du menar 100 kW laddeffekt?
För 38 kWh klarar ca 140A (320 V x 140 A = 44,8 kW), medans "gamla" 28 kWh klarar upp till 175A (390 V x 175 A = 68,2 kW).

#26
2020-03-20 22:52

Ja 100 kW laddeffekt! Tesla 3 har väl samma Cd tal som Ionic men eftersom den är bredare så blir totala luftmotståndet CdA högre för Tesla tror jag., sedan har Tesla 3 ingen värmepump så då drar uppvärmningen av kupén mer under den långa kalla årstiden.

#27
2020-03-20 23:03

Var inte så fixerade vid maximal laddeffekt som kan tas emot - det beror mera på hur hela laddförloppet ser ut. Ibland är det bara nån minut som man tar emot full, specad effekt - sen sjunker det rätt snabbt. Dock ingen egen erfarenhet av just elbilsladdning utan bara det jag sett via diverse artiklar.

#28
2020-03-20 23:25

Det skrivs så otroligt mycket dumheter, gissningar, felaktigheter och rena lögner i varenda elbilsartikel så man undrar vart alla får allt ifrån, och varför en del bara måste skriva ner något de inte har en aning om....
OM man är nyfiken och intresserad av elbilar, ut och testa dem, låna hem, prova, testladda, se hur det fungerar, träffa andra på elbilsträffar m.m.....ta reda på hur det verkligen fungerar för dem som använder dem i vardagen!
OM man INTE är intresserad av elbilar, kanske tycker det känns läskigt med nåt nytt, ja men skit i dessa artiklar då, hoppa över dem.....men gå inte in och skriv massa saker som inte stämmer om ni inte har en aning......jag förstår verkligen inte det...

#29
2020-03-21 08:59

Helt rätt Henrik!! +100

#30
2020-03-21 09:52

Här ett exempel var man får alla gissningar ifrån.
https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperie...
70 mph = 113 kmh och 100 mph = 161 kmh för enkelhetens skull.
Här ser man att Tesla S från 2012 har samma låga luftmotstånd som Prius 3 trotts sin större frontaria. Teslas låga luftmotstånd som till en del kan förklaras med dels bättre aerodynamik och Teslas luftfjädring som sänker bilen på landsväg vilket är fördelaktigt för lägre luftmotstånd hos alla bilar. Bara 14 hk krävs för att köra Tesla S och Prius 3 i 113 kmh.

#31
2020-03-21 10:10

Bra kommentar Henrik M Jag har bara provkört en elbil 1 gång det var en Ioniq det var den provkörning som imponerade mest på mig,jag har jobbat som mek och verkare i hela mitt liv på många olika märken det fanns två nackdelar,priset plus att man inte får dra släp,jag förstår inte varför priset är högre på ren elbil än en laddhybrid det är ju så mycket mindre teknik i elbilen enklare motor inget avgassystem enklare kraftöverföring inget bränslesystem enklare service

#32
2020-03-21 10:41

Hans.antnas: Kul att läsa att elbil imponerade. Tror många skulle bli förvånade om de testade.
Priset skulle jag säga beror än så länge på 2 saker i stort, dels att utvecklingskostnaden måste bäras på mindre antal sålda bilar, samt för att de kan....
Du nämner även dragkrok, redan idag finns det flera elbilar med drag, och fler är på väg.

#33
2020-03-21 16:02

Man kunde hoppats på att andra elbilstillverkare tog efter Tesla att inte ha fördyrande servicekrav för att behålla garantin på bilarna vilket kan göra elbilen lika dyr eller dyrare än fossilbilen att serva. Batterier är fortfarande dyra vilket står för en stor del av produktionskostnaden vilket gör elbilen dyr vid köp med sedan tar man igen det på billigare tankningar över tid med elbilen.

#34
2020-03-21 17:33

Luftmotståndet betyder mycket.

#35
2020-03-21 22:05

Lite nörderi: Jag håller med apkungen om 5 min tillägg för varje laddstopp låter rimligare. Om man justerar tabellen ovan till 5 i stället för 15 min för att ta sig av och på "stora vägen" är det fortfarande 120 som är effektivaste hastigheten med 6:54 i total restid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.