Bild
Nästa artikel

Nytt leveransrekord för Tesla

Nyheter

Över 95 000 Teslabilar har levererats under årets andra kvartal.

Trots en tung start på året där försäljningen minskade har Tesla nyligen fått lite gladare nyheter. Ett nytt leveransrekord har satts för årets andra kvartal, det vill säga från april till juni.

Totalt har Tesla levererat 95 200 bilar under kvartalet vilket är 7 500 fler än tidigare kvartalsrekord. Det skriver ExtremeTech. Klart populärast är Teslas billigaste modell Model 3. Av de levererade bilarna var 77 550 av Model 3-modellen, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med förgående kvartal.

Model S och Model X gick också bättre jämfört med förgående kvartal med 12,100 respektive 17,650 levererade exemplar, men dessa siffror är dock sämre än sista kvartalet 2018. Något som skulle kunna bero på att fler väljer den billigare Model 3. 

Tesla kunde också rapportera att man under andra kvartalet av 2019 ökat produktionsaktiviteten med 13 procent. Målet är att sälja 400 000 bilar under detta år. Under första halvåret har man sålt över 158 000 Teslor.

Diskutera: Tror du att Tesla kommer nå sitt försäljningsmål?

Kommentarer

#1
2019-07-11 08:19

Tror inte de klarar 400 000 bilar i år.

#2
2019-07-11 08:39

De skulle behöva komma med en facelift på S och X.

#3
2019-07-11 09:01

Ska de nå det behöver de få fart på den nybyggda fabriken samt öppna upp försäljning på fler marknader. Men nej, jag tror inte heller att de når riktigt dit även om de troligtvis inte landar jättelångt ifrån.
Nästa år däremot när de har större produktionskapacitet samt släppt Model Y till försäljning, då tror jag de går mot halvmiljonen.

Thommy: De har ju trots allt fått en större utvändig facelift samt löpande under tiden fått både invändiga och tekniska förbättringar/uppgraderingar. Nu senast nya frontmotorer som är mer effektiva och förbättrad luftfjädring.

#4
2019-07-11 09:32

Tesla kommer att nå sina mål, tack vare en målmedveten och driven organisation. Dessutom har de produkter som, fortfarande har en tekniknivå på som konkurrenterna har en bit kvar till att nå.

#5
2019-07-11 10:18

Oavsett om de når målet eller inte så tycker jag att det är imponerande att Tesla klamrar sig fast som nya på marknaden och fortsätter sälja.

#6
2019-07-11 10:27

Det behövs nog mer än en facelift på S och X, för att konkurrera med den billigare och modernare 3. Jag tror dock att Y kan bli en riktig succé.

Dessutom har det ju visat sig att är svårare för de "etablerade" bilmärkena att konkurrera med Tesla på elbilsmarknaden än man trodde. Tesla har fortfarande ett stort försprång.

#7
2019-07-11 16:22

Tesla tillverkar nu ca 1000 bilar per dag. De tillverkade 87.048 bilar under Q2 2019.
Och de säger att de kommer att sälja 360.000 till 400.000 bilar under 2019.
Jag är helt övertygad om att de klarar att sälja minst 360.000 bilar 2019.

Tesla ökade sin försäljning med 51% från Q1 till Q2.

Om 6 till 9 månader kommer Teslas kinafabrik igång. Den ska kunna tillverka 3000 bilar i veckan.

Under 2020 så börjar Tesla Y tillverkas.
Tesla tror själva att Tesla Y kommer på sikt sälja mera än Tesla 3.

#8
2019-07-12 00:14

Tesla är som SD. Kommer öka 20% varje år framöver.

#9
2019-07-12 09:44

Men konkurrensen kommer att öka väsentligt de närmaste åren när de stora drakarna kommer igång med sina bilar och en mängd nya tillverkare som vi knappast hört talas om tillkommer.
I Kina finns många tillverkare och t.ex. Nevs siktar på att bli världens största elbilstillverkare 2030 med mer än 5 miljoner enheter!
Oavsett hur det blir med den saken kommer knappast de många kinesiska elbilstillverkarna att nöja sig med hemmamarknaden, de kommer att satsa på en stor export över hela världen.
Sedan har vi Indien som även de kommer att konkurrera.
Tesla har nu ett försprång, dels tekniskt, dels marknadsmässigt, men dessa kommer att försvinna relativt snabbt.

#10
2019-07-12 11:08

Tesla säger att man ska passa på att köpa deras bilar nu för sen kommer de inte att vara till salu utan bara vara tillgängliga som "taxi".

#11
2019-07-12 11:12

Saabnisse: Jag håller med dig till vissa delar, att det kommer komma oväntad konkurrens från Kinamarknaden är jag övertygad om med.
Däremot trodde jag mer på stora drakarna för nåt år sen, nu när jag ser vad de presenterar när de väl satsar lite så minskar den tron lite....VAG och Mercedes med sina resurser presenterar sämre än vad Tesla gjorde 2012 mer eller mindre i form av effektivitet, nytänk och tekniska lösningar. Det oroar mig lite. Sen om de håller igen för att inte döda sin fossilbilsförsäljning helt för fort, så är det ju lite trist.
Att Tesla inte kommer ha lika stor del av marknaden framöver är jag med övertygad om. Däremot tror jag helt klart de kommer tillhöra "de stora" även om 5-10 år, och fortfarande då ligga i teknisk framkant.
Det jag tror däremot, helt egen tro såklart, är att vi kommer se några av de "gamla" märkena gå under och försvinna inom 10 år.....och istället kommer vi köpa bilar vi idag inte hört talas om, eller som vi idag ser som en marginalprodukt.

#12
2019-07-12 19:02

Saabnisse
Jag har svårt att tro att Indiska och Kinesiska produkter ska ta över elbilsmarknaden globalt så som du beskriver. Av vilken anledning?
De har ju knappast rosat marknaden med bränslebilar.
Tittar man på andra produktkategorier så finns det ju knappast större spridning av konsumentprodukter från indiska och kinesiska företag. Det finns några få undantag inom elektronik annars är det tillverkningsföretag med uppdrag åt utländska företag.

#13
2019-07-12 20:41

Axa, när det gäller Kina handlar det om en enorm marknad och en ekonomisk stormakt. Nevs påstår att de ska vara världens största elbilstillverkare 2030, det kommer väl att visa sig om det stämmer, men de är långt från ensamma att tillverka elbilar i Kina och har man pengar har man också resurser.
Indien har väl mest exporterat till närliggande länder, men var säker på att de vill vara med på marknaden om tio år.
Tesla har helt klart ett försprång, men i teknikbranschen skiftar det snabbt.

#14
2019-07-12 22:07

Saabnisse
Jo, de har en stor inhemsk marknad men globalt? Nej, kinesiska elbilar kommer ha lika svårt att slå igenom globalt som deras övriga teknikprodukter. När Nevs till slut lyckas så kommer Tesla vara ännu större och etablerade tillverkare kommer ha fullgoda alternativ.
Nevs har tragglat i flera år utan att komma någonvart och det är mest tomma nyhetsrubriker.

#15
2019-07-13 08:22

Någon som vet hur driftsäkerheten och kvalitén är på Tesslorna som beg?
Ska jag köpa elbil så blir det en beg Tessla :)

#16
2019-07-13 10:14

Mb600 Tesla är nog lika säkert / osäkert som konventionella bilar. Men batteriet är inget problem, dessutom är livslängden på bromsarna i Taxitrafik överlägset Volvo, där klotsarna håller 4000 mil mot Teslans 16 000 mil. https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/

#17
2019-07-13 11:15

Mb600: Driftsäkerheten är grymt hög, där är det nog inte många andra märken som slår den oavsett drivsätt. Däremot är detaljkvaliteten sådär på de äldre Model S innan facelift. Bland annat småsaker som de motoriserade dörrhandtagen där ett kugghjul som tidigare var i plast har gett upp på många ex. och behövt bytas. Sen är ju de äldre Model S lite sämre vad gäller säten, inredningsmaterialval m.m. De upplevs helt enkelt lite plastigare. Finns budgeten är ju mitt tips iaf försök hitta en facelift med premiumpaketet.(detta blev standard senare).
Men som sagt driftsäkerheten är grym. Kolla som sagt Taxiteslorna där ägarna hyllar dem som betydligt mycket mindre service och underhållskrävande än sina dieseldrivna konkurrenter.

#18
2019-07-13 14:20

För åkarna måste det vara väldigt ekonomiskt att välja Tesla. Även om initialkostnaden blir högre måste ändå totalkostnaden ses som det avgörande för lönsamheten och där är ju underhållskostnader avgörande.
Varje timme som arbetsverktyget står på verkstad betyder en avsevärd förlust!

#19
2019-07-14 13:51

Gör man vinst på bilarna man säljer?

#20
2019-07-15 09:25

Trasten: Ja det tjänar bra på bilarna de säljer, dock lägger de den vinsten på att bland annat bygga ut sitt superladdarnätverk i en rasande takt och utveckla nya modeller. Så företaget som helhet har väl bara visat plussiffror nåt enstaka kvartal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.