Bild
Nästa artikel
Nytt kinesiskt bilmärke till Europa

Nytt kinesiskt bilmärke till Europa

Nyheter

Det har blivit dags att bekanta sig med ett nytt kinesiskt bilmärke. Under 2014 lanserar Qoros sin första bilmodell i Europa.

I samband med bilsalongen i Genève i mars 2013 väntas Qoros presentera en satsning på den europeiska bilmarknaden. Där kommer den kinesiska tillverkaren visa en sedanmodell i Golfklasstorlek som tagits fram med Europa särskilt i åtanke.

Bakom formgivningen står välmeriterade Gert Volker Hildebrand, som tidigare var designchef för Mini. Qoros betonar också att den ännu inte namngivna bilen utvecklats för att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och inte sälla sig till raden av kinesiska bilar med usel säkerhet.

Även om bilen är ritad av en europé kommer tillverkningen ske i Kina. Just nu bygger Qoros en ny fabrik med kapacitet att producera 150 000 bilar per år, men den siffran ska kunna skruvas upp till 450 000 bilar om efterfrågan blir tillräckligt stor.

Qoros nya sedanmodell börjar säljas i Europa tidigt 2014.

Diskutera: Vad tror du om Qoros chanser i Europa?

Taggar: Nyheter, , Qoros

Kommentarer

#2
Sture H
2012-12-07 13:31

Räcker det inte med Volvo och Ssanjong?

#1
Leif Larsson
2012-12-07 13:41

Tja, i stort sett så kommer ju nästa allt ifrån Kina. Så varför inte en bil ochså. Hur den blir mottagen här, det återstår att se.

#4
2012-12-07 13:49

qoros er en ren kopi av honda vicic rover 200 serie har sett den på gatan her i
longquan/Chengdu flereganger

#3
Leif Larsson
2012-12-07 13:50

Ssangyong är en Koreansk bil.

#5
Sture H
2012-12-07 13:50

Okej Leif, tack för informationen.

MVH

#6
2012-12-07 14:44

@Leif: det beror på oss bara, vad vi köper det finns på marknaden.

Aldrig i livet skall jag köpa en kinesisk bil!

#7
2012-12-07 14:51

Har inte kineser tillverkning av bilar i sverige med? :-)

#8
2012-12-07 14:54

Vi kommer nog att få vänja oss vid att Kinesiska bilar börjar tåga in på den Europeiska marknaden. Kineser är lite som Japaner, energiska och lär sig snabbt. Lite mer konkurrens från det hållet kan inte skada.

#9
2012-12-07 14:57

rac , jag tror inte Kina tillverkar bilar här ännu men många Svenska företag tillverkar utrustning till Kinesiska bilfabriker. Jag har själv varit involverad i att konstruera utrustningar till Kínesisk bilindustri.

#10
2012-12-07 15:21

Jag är nästan säker på att rac menar Geely, för inte kan det väl vara NEVS som menas, de har ju inte gjort någon bil än, eller?

#11
2012-12-07 15:29

Jo man är nog bra naiv om man inte inser att kinesiska bilar är på väg till Europa och om man jämför med mobiler där väl 90% är kinesiska idag kommer de säkert att hålla väl så hög kvalité.
När det gäller säkerhet så är det väl samma sak, klarar de inte den är de borta och det känner de naturligtvis till.
Men det är ju här de ligger efter och det var ju därför bl.a. Youngman var så intresserade av att köpa Saab.
Och jag skulle inte bli förvånad om BAIC kommer till Sverige med C60 och C70.

#12
2012-12-07 16:55

Varken märket, fabriken eller bilen finns ännu. Vilken bil har Stressulf sett? Bilen blir inte så här platt, men den blir lägre, lägre och bredare än Ford Focus. Den backas upp av Chery, en av Kinas relativt små (ca 800 000 bilar/år) oberoende tillverkare, dock större än Geely, samt av israeliskt kapital. Bilen kommer att försöka få till full europeisk/amerikansk modern klass då man siktar också på den krävande amerikanska marknaden. Jag tror att det närmast blir en KIA-klon. Frågan är om det räcker; den måste sälja på design, pris, utrustning, trovärdig kvalitet och säkerhet, garantier. Den kommer att försöka bjuda över KIA. Kanske har den en chans, men det tar några år. Några fler som liksom jag skrattade åt Hyundai Pony? De här försöker göra en ny KIA på en gång.För den som inte bara reagerar med reptilhjärnan och får äckelreflexer på kinesiska bilar finns här litet mer att läsa: http://chinaautoweb.com/2012/12/qoros-gq3-new-teaser-images-released/

#13
2012-12-07 21:51

Jag om man försöker sälja den i Sverige eller Tyskland kan man ge upp direkt sedaner är stedöda i Sverige och stora delar av Europa
Titta Tex på Kia Optima 2000 talets största flopp
Hitts har man lyckats sälja cirka 100 exemplar och rear nu ut resten av lagret, Och dagdrömmarna på Kia var oroade för att dom bara sku få 600 ex
Men dom för göra som med Sorrento exportera bilarna som står lagrade och blir gamla

#14
2012-12-07 22:26

http://www.dn.se/ekonomi/nu-ar-volvo-personvagnar-kinesiskt
så visst bygger kineserna bilar i sverige

#15
2012-12-08 10:48

Visst kan det tänkas att kineserna kan bygga bra bilar, någon gång i framtiden. Jag tänker i alla fall inte satsa mina pengar på att ta reda på när bilarna blir bra. Det får andra göra. Jag är fortfarande misstänksam mot koreaner, så för min del så hinner jag nog bli för gammal för att köra bil innan kinesbilarna står för kvalitet och premium. Åtminstone i min hjärna.

#16
2012-12-08 11:42

Den ser konstig ut. Ska den levereras i platt paket från Ikea?

#17
2012-12-08 11:59

Verkar vara en vanlig företeelse idag att de som illustrerar bilar ritar dem väldigt breda och platta av någon anledning. Eller kommer detta att vara den nya trenden?

#18
2012-12-08 13:22

En designers våta dröm vore väl att kunna designa bilen sådär. Det är det man utgår ifrån, sen får man höja taket, göra den smalare etc så pass att det funkar. En designgubbe på Aston Martin sa i en intervju att en bil inte ska vara högre än ett av bilens hjul x 2. Ser man på bilden så är det ungefär det förhållandet som finns. Troligen därför alla skissade bilar har jättestora hjul med - för att få till de rätta proportionerna. Sen mesas det till de halvtråkiga bilar vi ser på gatorna idag :P Kanske bäst så ifs. Men ur en designsynpunkt så tycker jag de flesta av designskisserna som släpps är hur grymma som helst, sen blir man besviken när bilen kommer sen.

#19
2012-12-08 13:38

En fördel är ju att de blir lätta att tvätta o vaxa på taket om man når in på bredden.

#20
2012-12-08 14:08

Ett annat sätt man kan få en bil att se lägre och slankare ut är att sänka midjelinjen med bibehållen takhöjd.

Hoppas detta eländiga kilformiga bilmode är borta snart så man slipper usel bakåtsikt, backvarnare och kameror.
Åtminstone på familjebilar...

#21
2012-12-09 02:59

Problemet är att om man sänker midlinjen, så blir det svårt att få ihop linjerna med motorhuven, då det idag måste finnas en del luft mellan motor och plåten pga fotgängarskydd. BMW har ju under åren kört med det receptet, även på de senare modellerna som har lite bulligare/mindre slimmad front. Resultatet blir dock inte allt för lyckat jämfört med de äldre. Iallafall inte på bilar mindre än 5-serien. På E90 lirar det bra, då motorhuven är mycket låg. Men den är o andra sidan rätt värdelös att bli påkörd av.

Säkerhetstänket tar tyvärr "död" på lite av designfriheterna. Mycket därför många anser att alla bilar är stöpta i samma form idag tror jag. Ska man uppfylla kraven blir det inte så mycket spelrum över för kreativitet. Man får försöka få in så mycket märkesidentitet det bara går i de detaljer som går att variera.

#22
2012-12-09 09:29

Roger, det går utmärkt att sänka midjelinjen (och få större sidofönster) utan att sänka motorhuven.
Titta hur Volvo gjorde på 740 och 940.

#23
2012-12-09 10:30

Nu har ju vare sig 740 eller 940 ngt fotgängarskydd så...

#24
Sture H
2012-12-09 12:02

Håller med Gunnar.

När det gäller bilar blir design utan funktion tråkig och meningslös. Denna kinabil är ful.

#25
2012-12-09 13:25

junkers, helt riktigt, det var ju inget man tänkte på då.
Men det var inte riktigt det saken gällde utan att kunna sänka midjelinjen under ö.k. på motorhuven.
Den idiottrend som de flesta bildesigners hänger sig åt nu ger bara små tittgluggar till sidofönster som både är otrevligt och opraktiskt.
Jag skulle vilja se en återgång till de ljusa kupéer som fanns i slutet av 1960-70 talet.

#26
Sture H
2012-12-09 13:27

Kan bara hålla med saabnisse. både trevligare och framförallt snyggare! Vem vill åka runt i en plåtigloo?

#27
2012-12-09 18:48

Det går ja. Som sagt - nuvarande BMW har ju fortfarande väldigt låg midlinje. Men då ser motorhuven ut som snoken på en näsapa med ;) Samt att jag reagerat på att E90 iallafall ser väldigt konstig ut rakt fram och bakifrån, som om det var en jättebubbla på den typ.

Lagom är nog bäst. Både Golfen och Cee'd'en som jag ser till höger om kommentarsrutan här har ganska väl avvägda proportioner på det viset.

#28
2012-12-09 21:42

Fronten är nog den del av bilen där man har minst frihet i utformningen. Fronten ska normalt vara relativt hög och bullig för att minska fotgängarskador. Volvo V40 kunde göras extra låg tackvare den nya motorhuvsluftkudden. Vi får kanske se den lösningen på fler bilar och fler relativt låga fronter igen. Det finns en gräns för hur låg en front kan vara, eftersom bilen måste bromsas upp adekvat vid kollisioner med SUVar. Är fronten för låg klättrar suven över bilen och mosar med hög kraft överdelen av passagerarburen. Märkligt att man visar den här skissen som teaser för Qoros. Det finns ju (se sajthänvisningen på mitt förra inlägg) omaskerade bilder med schackrutemålning, och där ser den mer ordinär ut i proportionerna. Bilen lär f ö konstrueras till rätt stor del av Saabtekniker enligt TeVä.

#29
2012-12-10 00:00

Förresten ett designtips för att baksätespassagerarna ska få bättre utsikt: papamobilen http://www.speedheads.de/auto/news/neues_papamobil__das_heilige_blechle_ist_eine_mercedes_m_klasse-243784.html

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.