Nästa artikel
Nytt avhopp – Ford lämnar rally-VM
Nyheter

Nytt avhopp – Ford lämnar rally-VM

Publicerad 16 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
Bilkrisen i Europa slår hårt mot motorsporten och rally-VM i synnerhet. Nu kommer beskedet att även Ford drar sig ur mästerskapet.

Mini aviserade nyligen att den pågående rallysäsongen blir märkets sista som fabriksstall. Nu meddelar också Ford att man drar tillbaka sitt fabriksstöd efter 2012.
 
– Det här var inget lätt beslut. Vi har dock bestämt att det är bättre för företaget att minska engagemanget i rally-VM och använda våra resurser på andra områden, kommenterar Roelant de Waard, vice ordförande för Ford i Europa.

Raset i den europeiska bilförsäljningen har naturligtvis drabbat Ford och mot den bakgrunden bedöms rallysatsningen som för dyr. Under årets första nio månader har Ford nyregistreringar i Europa minskat med över 12 procent, jämfört med i fjol.

Beskedet innebär ett hårt slag mot ett redan sargat rally-VM. De fabriksunderstödda stallen som nu återstår är Citroën, Volkswagen och nykomlingen Hyundai. Fordbilar kan dock stå på startlinjen även nästa år, under förutsättning att ett privatstall hittar tillräcklig finansiering.
 
Diskutera: Vad betyder Fords avhopp för rally-VM?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-16 12:10
dogdex

Det kan inte vara roligt att köra för ford när dom bara lägger ner sin rallykörning men dom har nog blivit för stora det är dyrt att hålla igång så många bilar och inte leda gruppen dom hsde nog haft bättre försäljning av sina bilar om dom haft bättre förrare och nu var det väl en olycka och då lägger dom ner snart finns det inga fabriksstall kvar och sen får dom tävla på lika premisser.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-16 17:56
MichaelTow

Så klart är detta besked jätte tråkigt men det kommer knappast som en överraskning då Citroen och Loeb har dominerat World Rally Championship 9 år i streck.
Dogdex skriver "om dom haft bättre förare". Riktig duktiga förare har de haft; Latvala är grym (likväl Ogier som kommer tillbaka nästa år med VW; det lär bli en intressant fight att följa). För att vinna mot Citroen stallet är man tvungen att ta risker och köra på gränsen, då är risken för misstag större, och det kostar.
Dodgex skrive: "snart finns det inga fabriksstall kvar". Det stämmer int då VW och även Huyndai kommer in nästa år:
Se: http://www.wrc.com/news/hyundai-confirms-wrc-return/?fid=17523
Samt: http://www.wrc.com/results/2012/championship-standings/manufacturers/

Det är inte enbart en fråga om

#3 • Uppdaterat: 2012-10-16 18:39
Peter E

Ford insåg väl att även om Loeb slutar så finns ju Ogier kvar, och dessutom i en helt ny bil/team. Chanserna för att Ford skulle kunna ta något VM har väl inte direkt ökat. Vissa rykten gör ju gällande att Latvala är intresserad av en plats hos VW.
Att Citroen kanske slutar med sin rallysatsning efter 2013 är väl ganska naturligt...vad har de mer att bevisa? Med Loeb bakom/framför? ratten så har de mer eller mindre varit ostoppbara.
När Loeb slutar så slutar Citroen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.