
Rallyvärlden blir större. Under senare år har det bara handlat om Citroën och Ford i den stora VM-klassen, men från och med nu finns också BMW-ägda Mini (Countryman) med i bilden, och från och med år 2013 också Volkswagen (Polo R WRC).
Volkswagen presenterade sitt koncept i samband med det pågående VM-rallyt på Sardinien. VW:s tävlingsframgångar i Dakarrallyt, tre raka segar, ligger bakom nysatsningen på rally-VM.
Här gäller förstås helt andra bilar, motoreffekt på maximalt 1,6 liter med turboladdning och direktinsprutning. Och för Volkswagen passar lilla Polo perfekt in i sammanhanget. Ford kör numera med Fiesta WRC och Citroën med DS3 R3.
– ”Downsizing”, bränsleeffektivitet och tillförlitlighet är de högsta prioriteringen för våra kunder, säger Dr. Ulrich Hackenberg, ansvarig för utveckling inom Volkswagen AG:s ledningsgrupp. Timingen att debutera i WRC är optimal för Volkswagen.
Solberg bakom ratten?
Några förare har ännu inte namngivits, men norrmannen Petter Solberg finns redan med i spekulationerna. Solberg har under de senaste säsongerna tävlat i privat regi för Citroën.
PG Andersson och Skoda-rattande Patrik Sandell är de svenskar som ligger närmast till för fabrikskontrakt, men för Sandells del kan tyvärr VW:s inträde i VM innebära att Skoda – inom samma koncern – inte fullföljer sin satsning mot den stora VM-klassen.
Diskutera: Blir rally-VM mer intressant med Volkswagen?






Kommentarer
Har sneglat lite på en polo gti, men en polo r hade inte heller vart fel =)
Blir väl ett nytt fiasko för VW koncernen!