Bild
Nästa artikel
Nya Volkswagen Passat lanseras 2014 – här är första skissen

Nya Volkswagen Passat lanseras 2014 – här är första skissen

Illustration

När nya Volkswagen Passat lanseras 2014 kommer den både som laddhybrid och med nio konventionella motorer.

Om knappt två år är det dags för en ny upplaga av Sveriges för närvarande näst mest sålda bilmodell. Vi talar förstås om VW Passat, som under 2014 lanseras i sin åttonde generation sedan starten 1973.

Den nya bilen bygger på samma tekniska grundstruktur som nästa generation av VW-syskonet Golf. Fast Passaten blir givetvis betydligt större. Yttermåtten är i stort sett oförändrade jämfört med den nuvarande modellen, men kupén blir rymligare tack vare ett större axelavstånd.

När det gäller designen är den nya VW:n lite mer utstuderad än dagens modell. Karossvecken är skarpare, taklinjen har en tydligare coupékaraktär och nosen får ett mer aggressivt uttryck. Men det hindrar inte att nya Passat i ett senare skede kommer i en formmässigt ännu mer vässad CC-version (fyradörrars coupé).

Bilen ska också finnas som laddhybrid med en el- och en bensinmotor. På enbart el uppges räckvidden till sex mil vid lugn körning. Dessutom finns hela nio konventionella drivlinor att välja på – från enklaste bensinaren 1.4 TSI på 130 hk till en 2-liters diesel med dubbla turbo som utvecklar 204 hk. VR6 försvinner ur sortimentet och ersätts av en 2-liters fyrcylindrig TSI-motor på 250 hk.

Diskutera: Vad tycker du om nästa VW Passat?

Kommentarer

#1
2012-05-16 08:21

Förr eller senare kommer jag att bli VW-ägare - den saken är klar.

#2
2012-05-16 09:05

VW och tysk bilindustri tex VW, Mercedes Benz, Audi och BMW har alltid byggt snygga och fräscha bilar av mycket hög kvalitet detta blir ännu en!

#3
2012-05-16 09:36

Ni två under mig, ni kanske missade att detta är ViB:s illustration... Knappast säkert att den kommer se ut sådär.

#4
2012-05-16 09:40

Platt och bred. Ser ut som en padda. Kia Optima är betydligt snyggare och förmodligen driftsäkrare.

#5
2012-05-16 09:47

Filips, de här illustrationerna brukar stämma ganska bra (jo, jag såg att det var en illustration). Men det spelar egentligen ingen roll - VW rycker upp sig steg för steg i mina ögon.

#6
2012-05-16 10:07

Ser ut som man utgått från en CC och bara gjort om lite. Jag är mycket tveksam till denna illustration, och jag tror inte att nästa Passat kommer ha mycket gemensamt med denna.

Några kommentarer:
- Illustrationen har CC'ns interlagos-fälgar, denna typ av fälgar kommer aldrig sitta på en bil med liten 'stance' - de funkar bara bilar som CC och Scirocco.
- Taklinjen, sidofönstrer och vecket ovanför dörrhantagen är identiska med dagens CC. VW kommer aldrig göra en så agressiv taklinje på vanliga Passat, inte heller så små sidofönster.
- Grillen är hämtad konceptbilen Cross Coupe, nya Golf kommer visa om man verkligen vågar göra om fronten så mycket.

Med andra ord, illustratören har tag en bild från en Passat CC och bytt ut fronten mot Cross Coupe. Nästa Passat? - Knappast...

#7
2012-05-16 11:53

Nä, inte är det här nästa Passat. Tror att det dröjer innan våra bilar är tre meter breda.."Raks" analys är nog ganska spot on.

#8
2012-05-16 15:14

Hoppas och tror att nästa Passat INTE ska se ut så här. Måste bli mer praktiskt utformad, vi pratar ju om Passat, en folkvagn. Denna ser för platt ut och borde ha dåligt med takhöjd. Förr fanns Passat i halvkombi, tänk om den kunde återkomma det vore något för det finns inte så många i den klassen.

#9
2012-05-16 15:22

Vem har stampat på bilen?
Åter en av dessa gissningar.

#10
2012-05-16 15:39

VW brukar vara försiktiga med formspråkets steg. Nyheterna brukar mest upptäckas vid närmare granskning.
Jag tror inte nästa Passat blir riktigt sååå platt. Jag kan däremot tro att VW cc kan utformas med aggressivare front ..

#11
2012-05-16 16:35

Nej så bred och platt Passat skulle nog ingen vilja ha. Svårt att bilda sig en uppfattning om bilen när den är så oproportionerlig.

#12
2012-05-16 21:49

Jag gissar på att den kommer se ut precis som nu. Fast Passat kanske är skrivet med kursiv.

Det jag skulle önska var att VW bytte namn på Passat och Golf. Dels tycker jag att Passat är ett fruktansvärt fult ord. Ser felstavat ut. Båda namnen får mig att tänka på sunkiga 70-talsbilar. Golf måste väl vara det tråkigaste namnet som någonsin satts på en bil. Till och med Mondeo, som typ betyder "alldaglig" låter som poesi i öronen jämnfört med .. Gollffff. Uäk.

Men det lär väl inte hända. Men önskvärt från min sida iallafall.

#13
2012-05-17 09:16

Orden Passat och Golf har flera betydelser Roger .. Golf är synonymt med "vik" och en sport (liten boll, klubba, spikskor, rutiga knickers och en jättelik spelplan) men nästan alla tänker på VW Golf när ordet "Golf" nämns. Jag tror aldrig bilmodellen byter namn ... Tänk också på att just Golf är förebilden för en hel bilklass :o)

#14
2012-05-17 09:59

Roger, Mondeo är ett hitte-på-ord baserat på det latinska ordet för värld "mundus" just för att den skulle vara en världsbil.. Betyder alltså inget annat, även om den kanske kan uppfattas som alldaglig?

#15
2012-05-17 10:58

VW var en tid influerat av naturfenomen. Golfströmmen och passadvindarna. Scirocco och Bora är också vindar.

Somliga retar sig på att jag säger Folkvagn (eller Folka) Passad, vilket ju faktikst är en helt korrekt översättning till svenska av det tyska Volswagen Passat.

#16
2012-05-17 23:51

Mondeo låter otäckt likt mondane, som betyder det jag sa där. Men tvivlar på att det var det de syftade på utan det var nog det du sa FLAC ;)

Mjo vet att det är vindar. Fruktansvärt tråkiga namn ändå.

#18
2012-05-18 23:03

Om jag får gissa, så tror jag nya Passat inte kommer att ha minsta likhet med bilden, och vidare gissar jag att ViB håller sej med norra tidnings-Europas sämste "illustratör".

#19
2012-05-19 22:32

Inte minsta likhet med bilden? Nog för att det mest är en hoptryckt Passat men man ska inte överskatta VW's förmåga att förnya sig ;) Bilen kommer med största säkerhet se ut precis som den som finns nu, men med nya mått och kanske någon djärv linje ditritad någonstans.

#20
2012-05-20 11:15

Volkswagens framgång ligger i långsam förnyelse, tror jag. Deras köpare vet vad de får. Volkswagen går alltid försiktigt fram. De presenterar samma bil igen och igen, med några små modifieringar. Självklart behåller de namnet.

Betänk, det var strategin för första Folkvagnen som tillverkades från slutet av 40-talet tills den sista rullade av bandet år 2001 i Mexico.

#21
2012-05-20 14:18

Något som inte är så bra med Passat som har gått långt är att det är mycket vanligt att ABS-styrboxen börjar krångla. Min har precis börjat krångla och Bilcentrum gav mig beskedet att en ny box kostar 20.000:- och arbetet kostar ca 4500:- så i runda slängar kostar det 25.000:- att få detta bytt på en bil som gått 20.000 mil. Om jag har tur och hittar en begagnad men duglig styrbox kostar det "bara" ca 10.000 att få denna bytt. Hutlöst betalt för ett fel som är mycket vanligt på Passat:er som gått långt. Det blir ingen mer Passat för mig.
Bara att koppla upp sig till en dator för att se vad som var fel kostade på Bilcentrum 1345:-

#22
2012-05-20 17:29

@Hackenbush, du är lite off-topic men ett tips till dig är att istället skicka ABS-modulen till någon som kan reparera den, förslagsvis Innosund - då kommer du betydligt billigare undan.

#23
2012-05-20 18:04

Tack för tipset!

#24
2012-05-21 11:32

Hackenbush: På bildelsbasen.se finns många för 2.500kr (Passat 01-05), 2.850kr (Passat 06-10), byte borde kosta max ett par tusen på liten bra verkstad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.