Nästa artikel
Nya uppgifter: Kraschade Teslan kördes med full gas
Nyheter

Nya uppgifter: Kraschade Teslan kördes med full gas

Publicerad 27 oktober 2021
Den krockade bilen totalförstördes i den påföljande branden. Foto: NTSB
Amerikansk polis antydde först att Teslas Autopilot var ansvarig för dödsolyckan. Nu framträder en annan bild.

I april i år inträffade en allvarlig olycka med en Tesla Model S i Texas, USA. Bilen körde av vägen i hög fart, kolliderade med ett träd och började brinna. Två män, 59 och 69 år gamla, omkom.

Strax efter olyckan hävdade den lokala polisen att ingen hade suttit i förarsätet vid olyckstillfället, vilket ledde många till att tro att Teslas Autopilotsystem hade orsakat kraschen. 

Den teorin avfärdades däremot i en preliminär rapport från trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB i maj. Enligt den satte sig den ena personen i förarstolen och den andra i passagerarstolen när bilen kördes iväg. Det stöds av bilder från en övervakningskamera hemma hos bilägaren. Därefter hann bilen köras drygt 170 meter innan den kraschade.

Sedan dess har utredningen fortsatt. Nu har NTSB publicerat ny information som de lyckats hämta från bilvrakets så kallade event data recorder, en databox som fungerar som en svart låda i ett flygplan. 

Informationen i databoxen bekräftar att det satt människor i förar- och passagerarstolen när olyckan inträffade, och att de hade säkerhetsbälte på sig. Dessutom verkar föraren ha accelererat kraftigt ögonblicken innan kraschen. "Applicering av accelerationspedalen befanns vara så hög som 98,8 procent”, skriver NTSB i sin rapport. 

NTSB:s analys av olycksförloppet.

Den högsta uppmätta hastigheten under de fem sista sekunderna innan olyckan var 108 km/h – mer än dubbelt så hög som hastighetsgränsen i det bostadsområde där olyckan inträffade. NTSB rapporterar också att ratten i bilen var skadad på ett sätt som antyder att en person satt i förarsätet.

Utredningen av olyckan är ännu inte fullföljd, och NTSB har ännu inte fastställt den exakta orsaken till olyckan. En slutgiltig rapport kommer senare, skriver myndigheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 27 oktober 2021 Fast de flesta förare är…
  • 27 oktober 2021 Det är knappast bilens fel…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.