Bild
Nästa artikel
Nya uppgifter: Ford Focus RS läggs ned – ingen ersättare i sikte

Nya uppgifter: Ford Focus RS läggs ned – ingen ersättare i sikte

Nyheter

Utsläppskrav och pengabrist sätter stopp för klassiska modellnamnet.

Det senaste offret i bilvärldens coronakris verkar vara Fords prestandaversion av Focus – åtminstone om uppgifterna från franska Caradisiac visar sig stämma.

Ford Focus RS är definitivt en prestigemodell för märket och att behöva lägga ned den kan inte ha varit ett helt enkelt beslut. Ford Focus RS dök upp första gången 2002 men kan nu alltså vara på väg att läggas ned.

Senaste generationen Ford Focus har ännu inte visats upp officiellt i RS-kostym och enligt uppgifterna är utvecklingen av den alltså nedlagd. Det beror på EU:s nya utsläppskrav som innebär att tillverkarna måste komma ned i en snittsiffra för koldioxidutsläpp på 95 gram per kilometer. 

Eftersom Ford ännu inte fått ut några elbilar eller laddhybrider i större skala på vägarna har märket inte råd att lansera en Focus RS som skulle dra upp koldioxidsnittet för mycket även om den skulle utrustas med ett hybridsystem.

Den andra anledningen är att Ford redan innan coronakrisen behövde kapa kostnaderna drastiskt. Då gäller det att fokusera insatserna och det innebär att exempelvis elbilen Mustang Mach-E går före i prioriteringsordningen.

För den som är på jakt efter en prestanda-Focus gäller det alltså att hålla tillgodo med Focus ST med mindre effekt och enbart framhjulsdrift, jämfört med Focus RS som hade blivit starkare och fyrhjulsdriven.


Minns du prestanda-Fordarna?

Nya uppgifter: Ford Focus RS läggs ned – ingen ersättare i sikte

Första generationen Ford Focus byggdes i bara 4 501 exemplar och fick en turboladdad 2,0-litersmotor på 215 hästkrafter. Det fanns bara en särskild blå lackering, Imperial Blue, att välja på.

Nya uppgifter: Ford Focus RS läggs ned – ingen ersättare i sikte

Den andra generationen dröjde till 2007 och fick en 2,5-liters turbofemma som även delades med Volvo. Effekten låg på hela 305 hästkrafter, vilket innebar att ingenjörerna fick ta fram en avancerad framvagn kallad Revoknuckle för att det framhjulsdrivna chassit skulle klara av effekten. 

Ford släppte även en specialversion kallad RS 500 i lika många exemplar med motorn trimmad till 350 hästkrafter. Bilen sålde slut på tolv timmar.

Nya uppgifter: Ford Focus RS läggs ned – ingen ersättare i sikte

2015 dök tredje generationen Ford Focus RS upp och nu hade den även fått ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och ett särskilt ”driftingläge”. Motorn tappade en cylinder och cylindervolymen minskades till 2,3 liter, men effekten ökade till 350 hästkrafter och 0–100 km/h gick på 4,5 sekunder.

Taggar: Nyheter, Ford Focus

Kommentarer

#1
2020-04-16 19:26

Eldriven Focus RS bör väl gå att ta fram?
Kanske inte i denna generation, men nästa, som säkerligen kommer utvecklas som elbil direkt.

#2
2020-04-17 07:02

Ford Focus kom som elbil 2011. I början med minimalt batteripack och strypt laddning. 2017 fick den större batteripack på 33,5 kWh och snabbladdning. Med roligare prestanda kommer köparna att gräva djupare i plånboken. Det blir ju förstås lite kompromissande när man konverterar en avgasbil till elbil. Men med modernt batteri kan det bli en storsäljare.

#3
2020-04-17 08:49

Det lär garanterat komma en eldriven Focus RS i framtiden som kommer att spöa sk*ten ur den gamla fossildrivna både när det gäller prestanda och väghållning.

#4
2020-04-17 09:06

Tiden är tyvärr förbi för oss som gillar roliga bilar, slakten har redan börjat med flera bilar som inte tas fram mer pga EUs straffskat på CO2. Även tex Suzuki Jimny kommer begränsa sin försäljning i europa för att inte sabba siffrorna.

#5
2020-04-17 10:13

Rätt beslut, inget vi behöver nu.

#6
2020-04-17 10:35

Maisch: Vad säger att tiden är förbi för roliga bilar? Har du inte testat nån lite vassare elbil?

#7
2020-04-17 15:24

Kommer att ta ett tag nu innan roliga bilar kommer igen.
En elbil må vara snabb rakt fram, men hittills kan de ju inte svänga.
På tok för tunga med alla batterier.
Jag vet att några här kommer opponera er, men vad jag sett så klarar tex en Tesla inte ens en rondell.
Och trenden nu är att bygga stora tunga SUV som elbilar.
Kanske Honda's lilla retro-elbil kan vara något.

#8
2020-04-17 16:58

LC4ever: Vilket skitsnack......tycker du ska ut och testa en Model 3, gärna en Performance, så ska vi se om du fortfarande anser en elbil inte kan svänga......
Jag har en Model S som är tyngre och större, men svänga, det kan den.....vad tror du batteriet i golvet gör med balansen och tyngdpunkten? Vad tror du fullt vrid hela tiden gör vid utgången ur apex?
Nejdu, ut och testa innan du rapar ur dig massa dynga du inte begriper något om....

#9
2020-04-17 17:55

Grejen är att alla fordonstyper och storlekar från mopedbilar till dubbeldäckarbussar ska ställas om till avgasfritt. Oljeberoende, miljö, buller, klimat och folkhälsa är faktorer som måste prioriteras. Det är vettigt att folk som i dag omvandlar mest olja till avgaser byter till elbil först.

#10
2020-04-17 19:28

Jag såg Andy Torbets test av Tesla S och 3 på sjöis och inte var det ett uppträdande jag hade uppskattat. Understyrning som hade fått en Audi avundsjuk...

#11
2020-04-17 23:26

Mäkinen: Då gjorde han nåt fel eller hade ställt in bilen konstigt.....Min Model S är överstyrd när den pressas, Model 3 går att åka riktigt brett med, tror det var top gear som driftade den mot en Bmw M3 på torr asfalt....

#12
2020-04-18 07:49

Ford idag har väl inga roliga bilar. Går dessutom dåligt rent ekonomiskt så dom fokuserar nog endast på att pum(p)a ut SUVar...

#13
2020-04-18 09:07

Henrik,
Här är testet
https://youtu.be/py8PKNcrPx8

#14
2020-04-18 09:58

Jarl Karlsson, när körde du en Ford senast?
Provkör och jag tror att du blir förvånad!

#15
2020-04-18 11:30

Håller med saabnisse, nu var det ett tag sedan jag hade Ford men som jag förstått det så är Ford fortfarande duktiga med att ha körglada chassin.

#16
2020-04-18 12:59

Alla som har den minsta förståelse av vad körglädje är måste ju inse att vikten spelar roll.

Elbilar har låg tyngdpunkt vilket i teorin och säkert i de flesta fall även i praktiken bra väggrepp men den högre vikten innebär givetvis även en massa nackdelar.

Är så oerhört less på dessa märkesxxxxxxx vars enda syfte med tillvaron tycks vara att ständigt framhålla sitt egna märkes totala överlägsenhet och idiotförklara alla som ens antyder en liten brist.

Och nej, jag tror på elbilen och skulle gärna i framtiden äga en. Även en Tesla...

#17
2020-04-18 17:26

Jag tror också på elbilen och Tesla speciellt som ligger åtskilliga år före konkurrenterna.
Men konkurrenterna kanske kan komma ikapp och framförallt presentera något mindre bilar.
Ford har en del på gång och säkert har de resurser att även ta fram prestandamodeller.

#18
2020-04-18 18:36

Saabnisse. Ford har en prisbelönad trepip som dricker bensin och vibrerar i karossen både på fiesta och focus.
Jag har varje gång sedan den kom funderat på varför motorn ger vibrationer som märks under 1600 varv och tycker dom borde fått bort det eget så många år.
Men visst, rs är lite annat.

#19
2020-04-18 19:23

mso, Ford har också en V8 som sitter i bl.a. Musse och den är riktigt trevlig.
Men jag tror att de kommer med elmotorer mer och mer, det måste de göra om de ska vara kvar.

#20
2020-04-20 13:20

@Henrik M, varför ser man då alltid en Tesla krypa runt en rondell.
Har en kollega som tidigare kört BMW och nu kör model 3 som kan intyga att kurvtagninen och vägkänslan inte är så hemskt bra.
Om alla förare av en viss bilmodell kör på ett visst sätt så är det också naturligt att dra vissa slutsatser.
Så har ni gjort i årtionden om BMW och Audi-förare.
Om nu Tesla är så himla bra, varför visar ni inte det då i trafiken????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.