
Fotgängare och cyklister löper 44 procent högre risk att omkomma om de blir påkörda av en högbyggd bil som en suv, pickup eller lätt lastbil jämfört med en vanlig personbil.
Det visar ny forskning från Imperial College London och London School of Medicine and Tropical Hygiene, där data från över 680 000 kollisioner i bland annat USA, Nederländerna, Frankrike och Tyskland analyserats.
Barn löper hela 82 procent högre risk att omkomma om de blir påkörda av en suv eller lätt lastbil jämfört med en personbil. För barn under tio år är risken 130 procent högre.
Suvarnas högre front innebär att fotgängare träffas högre upp på kroppen. Dessutom ökar risken att kroppen slungas iväg framåt och träffas en andra gång.

Forskarna flaggar samtidigt för att siffrorna bygger på biltillverkarnas egen kategorisering för vad som utgör en suv och inte. Siffrorna baseras också till stor del på siffror från USA och de tar inte hänsyn till risken för att en olycka ska inträffa – bara risken att skadas eller omkomma när olyckan väl inträffat.
Suvarnas globala marknadsandel har ökat från 15 till 48 procent mellan 2010 och 2023.
– Våra resultat tyder på att spridningen av allt större bilar hotar att undergräva alla framsteg inom trafiksäkerhet som görs på andra områden, Anna Goodman, en av författarna bakom studien.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.