Nästa artikel
Höga och kantiga bilar orsakar värre fotgängarolyckor
Nyheter

Höga och kantiga bilar orsakar värre fotgängarolyckor

Publicerad 14 november 2023 (uppdaterad 14 november 2023)
”Det finns ingen funktionell fördel med massiva frontpartier”, säger forskningsingenjören.

En bil med högt uppdragen och rakt sluttande front riskerar att orsaka betydligt allvarligare skador vid en krock med fotgängare än andra bilar.

Det visar en genomgång av 17 897 fotgängarolyckor på amerikanska vägar av försäkringsinstitutet IIHS. Bilar med autobroms som kan upptäcka fotgängare har exkluderats.

Studien visar att pickuper, suvar och skåpbilar med en motorhuvshöjd på minst 100 centimeter, och där fronten sluttar 65 grader eller mindre, orsakar olyckor där fotgängaren löper 45 procent högre risk att omkomma än fordon med lägre motorhuv eller mer sluttande front.

– Några av dagens bilar är ganska läskiga när du passerar framför dem på ett övergångsställe. Det här resultatet visar att vår instinkt stämmer: bilar som ser mer aggressiva ut kan verkligen orsaka mer skada, säger IIHS ordförande David Harkey.

”Bilar som ser mer aggressiva ut kan verkligen orsaka mer skada”

Siffrorna visar också att en genomsnittlig amerikansk bil blivit tio centimeter bredare, 25 centimeter längre, 20 centimeter högre och 450 kilo tyngre de senaste 30 åren.

– Det finns ingen funktionell fördel med dessa massiva och kantiga frontpartier, säger Wen Hu, forskningsingenjör på IIHS.

Ett test Vi Bilägare gjorde nyligen visade att suven Mazda CX-60, med en lång motorhuv och hög front, har en 4,1 meters dold sikt framför huven. Motsvarande siffra för småbilen Skoda Fabia är 2,1 meter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 19 november 2023 Det finns - eller fanns -…
  • 19 november 2023 Det finns ingen allmänt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.