Bild
Nästa artikel
Nya Peugeot 208 – rapport från provkörningen

Nya Peugeot 208 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya Peugeot 208 går mot strömmen – den är mindre än sin föregångare. Vi Bilägare har provkört fransmännens nya småbil.

Vi Bilägares Tommy Wahlström är nyligen hemkommen från Portugal och den första provkörningen av nya Peugeot 208.

– Jag körde bilen i trakterna av Lissabon och den gamla medeltidsstaden Sintra, där det finns härliga, slingriga, matsalsbordsjämna asfaltsvägar. Och en massa cyklister, säger Tommy Wahlström.

– Nya 208 är en helt ny generation av Peugeots småbil som avlöser 207:an. Och Peugeot har då kommit fram till att 207 var för stor och därför gjort 208 lite mindre. Man går alltså mot trenden med att bilarna växer för varje ny generation.

Varför gör man så?
– För att spara vikt. Lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning. Och så säger man att kunderna uppfattat 207:an som för stor jämfört med de tidigare modellerna 205 och 206. Man siktar också in sig mot kvinnor och att familjer ska ha 208 som andrabil.
 
Ditt första intryck?
– Jag är förvånad att man inte satsat mer på aktiva säkerhetssystem, som autobroms, när man kommer med en ny generation. Den här bilen ska ju ändå leva i sex-sju år. Man kan i alla fall konstatera att Peugeot inte valt att lägga sig i framkant.
 
– Den passiva säkerheten ska i och för sig vara bättre än tidigare, men än så länge har den inte testats av Euro NCAP.


Hur är den att köra?
– Den går bra, fin styrning och så där. Jag tycker dock att Peugeot satt fjädringen för hårt, jag skulle gärna vilja ha den lite mjukare.
 
När kommer den till Sverige?
– I början av maj och den billigaste versionen med bensinmotor på 1,4 liter kommer att kosta från 144 900 kronor. Den är snäll och trevlig, men drar också rätt mycket bensin (5,6 l/100 km) och blir inte miljöbilsklassad (129 g/km). Den finns bara med femväxlad låda, så det blir rejält surrigt på landsväg. Men kvinnorna man siktar på kanske inte kör på landsväg?

– Sedan finns 208 också med en dieselmotor på 1,6 liter. Den var absolut trevligast, men som vanligt blir det stora prispåslag med diesel. Plus 20 000 kronor, ungefär. Först i sommar kommer nya, trecylindriga bensinmotorer som är miljöbilsklassade.

Läs en utförlig provkörning av nya Peugeot 208 i Vi Bilägare 6/2012. Tidningen utkommer den 17 april.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 208?

Taggar: Nyheter, , Peugeot 208

Kommentarer

#1
2012-03-15 13:22

Det där med bensinförbrukningen ska man ta med en nypa salt, för hur ofta är det i verkligheten ens möjligt att nå de otroligt låga siffror som vissa fabrikanter uppger?

Formgivningen är ganska harmlös, inget som sticker ut. Lite snäll sådär, men inget av föregångarens friska linjer. Skönt att slippa jättekäften i fronten.

För övrigt noterar jag att instrumentgruppen verkar totalt korkat utformad, med mätare som kommer att skymmas bakom ratten. Varför detta idiotiska mode?

#2
2012-03-15 14:05

Helt okey på utsidan men vad har de gjort med instrumentbrädan....?

#3
2012-03-15 14:22

Kanske lite väl anonym men med mindre plåt så är det ju svårare att få till designen. Bra iaf att den är mindre och lättare än föregångaren, samma som Mazda gjorde med sin 2.

Och nog är instrumentbrädan lite annorlunda men jag gillar den.

#4
2012-03-15 15:20

Det här är inte likt Peugeot. Alldeles för tamt formgiven. Jag har förknippat Peugeot med fräck design särskillt på de mindre bilarna. Men inte längre.....

#6
2012-03-15 16:40

Peugeot har ju varit för ärlig med sina förbrukningssiffror, tycker också dom borde "fuska" mera för att vi ska få bilarna billigare. :P

#5
Uno Lööw
2012-03-15 16:40

Kul att de börjar se ut som en bil lite. Förut så de ut att vara byggda för 7-åringar. Kul med udda instrumentbräda!
Dock inte bra med sådär lutande framruta vilket brukar ta utrymme, bli farligt vid älgskrock och bli farligt vid vissa typer av rullningar. ser bara knäppt ut.

#7
2012-03-15 18:33

Tycker den verkar vara trevlig! Skulle absolut kunna tänka mig en 208:a som andra bil.

#8
2012-03-15 18:40

Hultarn du har fel. Instrumenteringen är perfekt utformad. Felet du gör är att du tror att man ska kolla genom ratten. Peugeot har gjort en ratt som är mindre än vanliga rattar, det syns inte på bilden för man måste ställa den mot en vanlig ratt för att se att Peugeots ratt är mindre. Sedan så är instrumentgruppen placerad högre och närmare vindrutan. Detta innebär att du kan se ovanför ratten och se instrumenten. Ratten skymmer alltså inte instrumenten. Jag uppskattar innovationsrikedomen. En liten och knubbig ratt med direkt styrning är sportigt.

Designen - jag gillar den. En sober och gullig design på samma gång, med fräcka färger. Särskilt gillar jag den nya brons-rosa. Där har vi en färg för den nya tidens män!

Och med de nya trecylindriga motorerna kan detta bli en konkurrent till Fiat, som skördar framgångar med sin 2-cyl twinair turbo.

#9
2012-03-15 22:06

Ja, normallånga förare kan nog titta över ratten. Korta får nog se det lilla dom kan se. Plus att instrumenten skymmer utsikten framåt. Men vem bryr sej om kortisar? Ägde själv en 207:a, 120 hk bensin. Och den var extremt ärlig ifråga om deklarerad/verklig förbrukning. (Min i övrigt utmärkta Yaris 1,33 var ett dåligt skämt ifråga om detta.)

#10
Sture Oxelhieck
2012-03-15 22:46

För halva summan denna kostar kan man få en lite äldre småbil från japan. Då får man med både strålkastarrengöring, sidoskyddslister och inte minst driftsäkerhet på köpet!

#12
2012-03-16 07:12

Ni ser det där uttaget i instrumentenhetens underkant - det är som grepp för att kunna ta loss enheten och lägga i knät om man är kortväxt. Ärligt talat - jag vet inte vad det är till för.
Vill nog gärna se det hela IRL.

#13
2012-03-16 08:36

Pender har missat att bilen har höjdjusterbar förarstol som standard, vilket antagligen beror på att Pender kör en Toyota... Det är tydligen en okänd finess att korta förare kan höja förarstolen. Men betänkt, igen, detta faktum att ratten är mindre än i andra bilar och att instrumenten är flyttad närmare vindrutan, alltså instrumenten sitter längre bort från föraren än i andra bilar, det är detta som gör att man kan se dem ovanför ratten. Om en kort förare har problem med att se instrumenten, då har en kort förare även problem med att se vägbanan för att vindrutetorkarna är i vägen.

#14
2012-03-16 08:38

Peugeot är driftsäkra bilar. Min mor har kört Peugeot sedan 1987 (det var en Peugeot 205). De har alltid fungerat, alltid startat, gått i ur och skur. Att Peugeot inte är driftsäker är en fördom. Själv kör jag Citroën med samma teknik som Peugeot och jag är inne på min tredje Citroën. Fungerar, startar i ur och skur, går bra. Driftsäker till tusen.

Dessutom har peugeot 5 års nybilsgaranti om man skulle vara orolig.

#15
2012-03-16 09:17

Hoppas det "Raphael".....annars får man som sagt förlita sig på garantin. :)
Funderade lite på en billig 207:a men den kändes väl "klen" bredvid en 308:a och dessutom står ju bilen i artiklen i fokus nu.

Blir jag nöjd kan mycket väl Clion bytas ut mot en 208:a om ett år.

#16
2012-03-16 11:21

@ Raphael, din mor har tur...:) Svärföräldrarna har också kört Peugeot länge men har nu haft så mycket problem och reperationer på sin 307:a att de lämnar märket... Det är egentligen ganska ointressant att nån kört problemfritt och nån annan haft bekymmer, den enda statestik ingen kommer undan är Bilprovningen dit alla bilar kommer efter 3 år, där är det inte svårt att se hur de olika bilarna funkar.....

#17
2012-03-16 15:52

@Simon no1, vad fel du har. Bilprovningen bevisar nästan bara hur bra man sköter om sin bil. Har aldrig haft nåt fel vid besiktningen under 25 år och kan inte förstå hur jag nånsin skulle ha nåt fel på bilen. En gång per år är bilarna på service. Billigare begagnade bilar förs ju oftast till besiktningen så man får sin fel-lista så man inte servar bilen för mycket. ;) Känner massor av folk med lite pengar som gör på detta viset och oftast kör dom billiga franska bilar.

#18
2012-03-16 16:59

@ Peugo, då har du läst på dåligt, styrleder, bussningar elfel, är några av sakerna som avslöjas.....

#19
2012-03-16 18:53

Raphael, din kommentar var ovanligt fånig. Att du inte vet att Toyotor har höjdjusterbara stolar, tyder bara på att din bilvärld är begränsad. Men att du fått för dej att höjning av förarstolen gör att korta förare kommer upp lika högt med huvudet som normallånga, visar att även din fattningsförmåga är begränsad. Skulle en kort förare höja framsätet extra mycket , så når han inte ner till pedalerna. (Ja, möjligen med ratten i magen.)

#20
Andreas F
2012-03-16 23:37

Lite kul med SBPs statistik. Oavsett om vi kikar på 07or, 97or eller 87or är amerikanska och franska i botten. Vissa lär sig aldrig...

#21
2012-03-17 00:41

Nej, vissa lär sig aldrig att världen förändras. T.ex. gjorde Facit och Nokia inte så. (och kanske Andreas F). Om bilar som tillverkades för 5 år sedan hade stora brister, så handlar det inte om bilar som tillverkas idag. Men fortfarande finns de som tror att Opel snabbrostar. Eller att japanska bilar håller 10.000 mil.

#22
Andreas F
2012-03-17 10:14

Pender: Det senaste har du kommit på själv va? Jag har kompisar som jobbat med japanska bilar och har hört om flera Mazdor, Toyotor osv, vissa från rätt tidigt 1980-tal fram till idag som rullat hur jävla långt som helst och då även varit friska på andra sätt. (Förutom att vissa av dem som inte var så bra skötta hade en hel del rost.) På dig låter det som om det varit så vilket inte stämmer. Japanarna går längre än många andra.

Däremot har Opel haft rostproblem. Idag kanske det ser lite bättre ut men Ford verkar aldrig bättra sig på den eller på andra punkter.

Hur kan du påstå att franska bilar är bättre nu när de varit skit förut i alla tider? De nyaste är inte ens beprövade ännu. Kan du, Pender se in i framtiden? Skärpning på nivån här tack!

#23
2012-03-17 10:59

Pender, det är givetvis höjden av fånighet att kalla mitt inlägg för "ovanligt fånigt". Nu var det du som menade att Toyota inte har höjdjusterbara stolar och inte jag eftersom höjdjuserbara stolar uppenbarligen inte finns i din värld. Man kan höja stolen i Peugeoten och därmed finns inte det problem som du försöker hitta. Du har uppenbarligen även missat att ratten också är justerbar, inte bara i höjd utan även i längsled. Kanske det även är så i Totyotas värld att ratten inte är justerbar och därmed har du missat existensen av denna biltekniska innovation? Vad en kort förare gör, är att en kort förare höjer stolen så att den korta föraren kan se ut utan att vindrutetorkarna skymmer sikten, och om den korta föraren måste höja stolen så mycket att fötterna dinglar i luften flera centimeter ovanför golvet och därmed gör att den korta föraren inte når pedalerna, ja då flyttar den korta föraren givetvis stolen närmare pedalerna. Eftersom ratten är justerbar i längsled, så skjuter givetvis den korta föraren även in ratten så att den inte hamnar i magen. Dina ansträngningar att försöka hitta problem som inte finns är i sanning rörande, men icke desto mindre bygger på felaktiga föreställningar om konstruktionen.

#24
2012-03-17 11:07

Att franska bilar skulle varit "skit" i alla tider, det är ju trams.
Mina franska bilar har alltid fungerat ypperligt, och så har de franska bilar gjort som finns i min bekantskapskrets. Däremot stämmer det att förare av franska bilar är sämre än andra förare på att byta glödlampor, jag erkänner mig själv syndig för jag hade en fallerande glödlampa i ett dimljus och därmed var jag en av de som sänkte statistiken för franska bilar. Jag brukar inte kolla lamporna innan besiktning.

De japanska tillverkarna har längre erbjudit förbesiktning av sina märken och fixat felen innan besiktningen till kraftiga rabatter, det har även förekommit att de fixat fel utan att berätta för kunderna. Det avslöjades ju för några år sedan att Mitsubishi spenderade hundratals miljoner att fixa fel utan att berätta för någon, och skandalen var att Mitsubishi inte ens berättade för sina aktieägarna att de gjorde detta... reparationerna gömdes i bokföringen.

Men det är inte de franska bilarnas fel att ägarna inte kollar om lampan gått eller inte. Det är dessutom busenkelt att byta glödlampa på min bil, så jag har ingen ursäkt.

#25
2012-03-17 11:12

Simon no 1.
Min har haft en 205:a, en 309:a, en 306:a och hela tre stycken 307:or.
Den första var med 1,6 liters bensinaren och den tyckte hon var för klen, sen bytte hon till två liters bensinaren och så kördes den så många mil att hon ville ha något nytt och nu har hon senaste 307:an som gjordes och med diesel. Hon är supernöjd. Bilarna har rullats omkring 2 000 - 3 000 mil per år och hon byter när de kommer över 10 000 mil. Inga elfel eller andra fel, bara tuffar och går. Ja, det är ju bra då att hon har sådan tur som hon har då eftersom hennes bilar alltid har fungerat.

#26
2012-03-17 11:24

Och jag har väl också bara "haft tur" då... som har haft AX, Xsara och nu en Picasso, och alla mina tre Citroën har fungerat väldigt bra. Och så märkligt att jag också har lyckats ha "tur" med mina två Renault - Laguna och Mégane.

Mégane hade ett stort fel - ACC:n upphörde fungerade när en stor sten kom in i bilen vid körning på grusväg och slog ett hål i systemet. Hade kunnat hända vilken bil som helst, eller händer sådana saker bara franska bilar är det det som menas? Påstås bara massa trams på Vi Bilägare...

Min Laguna Phase II -00 var f ö en fantastisk bil på många sätt, bästa komfortvagnen av alla jag kört. Men då det var halvkombin fungerade det inte med en lerig hund i baksätet som dreglade över den ljusa plyshklädseln i dörrarna så sen fick det bli kombis... men bilen var härlig och den talande datorn var rolig.

#27
2012-03-17 14:22

Det som Pender inte förstår här, det är att instrumenten sitter närmare vindrutan än i andra bilar, i kombination med att ratten är mindre än i andra bilar. Det är alltså lätt även för en kort person att se över instrumenten. En kort person behöver inte ha huvudet lika högt som en person på 175 centimeter för att ha full blick över instrumenten. Genom att instrumenten är närmare vindrutan än i andra bilar så blir det en helt annan vinkel än om instrumenten vore närmare ratten och föraren. Placeringen av instrumenten där andra bilar har luftutsläppet för defrostern till vindrutan, gör att det finns en mycket god marginal för att se instrumenten även för en kort förare på 155 centimeter. Om man anser att instrumenten skymmer sikten så anser man även att vindrutetorkaren på en vanlig bil också skymmer sikten eftersom dessa instrument ligger i den höjden.

Det är så tråkigt när personer argumenterar utifrån sin mycket kreativa fantasi istället för utifrån fakta, det blir så meningslösa diskussioner då. Det kan säkert roa vissa men inte mig.

#28
2012-03-17 19:09

Andreas F, samla ihop dej och sluta yra. Kanske någon i denna tråd påstått att franska bilar är bättre nu. Men denne eventuelle någon är inte jag. Läs om och läs rätt.
Raphael, 208:ans ratt skymmer instrumenten för kortväxta. Men det är klart, vore ratten skjutbar 15 cm istället för normala 5-7 cm, ryggstödet i framsätet hade den unika funktionen att kunna flyttas framåt över dynan och pedalstället justerbart i längd, så kunde kanske bilen bli ok även för kortväxta. Men nu råkar ju 208:an vara som andra bilar ifråga om nämnda egenskaper. Men de värsta problemet med instrumentplaceringen är inte att de skyms av ratten för kortväxta, utan att instrumenten även skymmer sikten framåt för dessa våra kortväxta vänner.

#29
2012-03-17 19:37

PS, hade Peugeot placerat instrumenten där nu den stora (GPS-)skärmen finns, så hade det varit fri sikt för både korta, långa och medellånga. Dessutom hade korta kunnat se vägen framför sig. Min nuvarande (Scenic) och min förra bil (Yaris) är/var så fiffigt byggda. Ja, även min gamla Matiz. Nya Lancia Ypsilon likaså. Men så länge konservativa motorjournalister förargar sej, så kommer mittplacering vara en ovanlig lösning.

#30
2012-03-17 20:26

I den finska besiktningsstatistiken var det igen konstiga resultat, i 3 år gamla var Peugeot 206 tredje bästa och i 5 år gamla var Peugeot 107 på 3. plats och Renault Laguna(!) på en 5. plats. Också andra franska placerade sej bra men det konstiga (inte för mej) är att varje år placerar sej just dessa billigare bilar lite här och där på listan. Mina begagnade franska har varit väldigt billiga i drift och den sämsta bilen jag haft är överlägset Volvo 460 men gissar att den hade nån fuskat med (köpte den som begagnad). Dom som inte har råd (har en del av dessa som kompisar) gör också "dumma" beslut (ibland ett måste) och köper dåliga delar till bilarna och det betyder att chansen för att komma igenom besiktningen blir enormt mycket sämre. Jag använder alltid originaldelar i mina begagnade bilar och det har varit ett väldigt bra beslut. Tex. Peuget har haft väldigt bra placeringar i Brittiska statistiker men att dom inte "klarar" sej i Tyskland borde inte komma som nån överraskning för någon för så kära för sitt hemland är tyskarna. ;)

#31
2012-03-17 23:57

Pender : Hade instrumenten suttit där GPS-skärmen sitter nu hade endast en person i bilen haft direkt överblick över den, den som sitter på mittenplatsen i baksätet. Aldrig förstått vad som är så bra med instrumenten i mitten, förutom att det är lite snikigt då man kan använda samma instrumentbräda till både höger och vänster-bilar. Tycker det känns väldigt avigt att ha instrumenten där. De instrument som sitter till höger hamnar ju nästan på passagerarsidan. Jag är väldigt kort men ser inte vilken nytta det skulle göra att jag såg en decimeter eller nåt av väg framför mig, ser ju inte var fronten är pga de runda formerna ändå. Tycker nog det där instrumentklustret där är en av de smakfullaste kreationerna i genren instrumentkluster jag sett på länge :p Små och nätta, men ändå markant inramde och sportiga.

#32
2012-03-18 01:43

@ Raphael, lite konstigt att jag inte tror dig, 307 tillexempel fick inte köras ombord på färjor ett tag för att de var tvugna att åtgärdas, men du har aldrig haft ett fel på din, att det slarvas med lampor är nog inte hela sanningen, vi har en granne som byter sin peugeot efter ett till två år och då har han redan haft trasiga lampor, så det är nog kvaliten även där som spökar....

#33
2012-03-18 07:08

Det att inte 307or fick köras ombord på färjor är en lögn (jag, och de flesta andra kom med) och bevisar igen hur vår dumma människohjärna fungerar, dvd. "allt franskt är skit i evighet". Nyligen Subaru (en elmotor som risk för brand) och Mercedes med flera har haft samma risker för brand men får man fråga sej varför dessa vågas ta in på färjorna? 307an fördes för snabbt in men de senare exemplaren har ju varit väldigt driftsäkra, undvik de första årens modeller! Just ell-funktionerna är en sak som fungerar exemplariskt på nya PSA bilar. När du startar motorn kommer belysningen med först när strömmen är ok. Min 207 hade Osrams 3-års garanterade H7or i 3 år och 4 månader. Om dom inte håller så är felet till 99,9% i batteriet som då måste bytas (gäller även tyska och japanska bilar). Har bekanta som haft felaktiga batterier från början med sina Audi , det är bara att byta ut på garanti. Samma batterier i nästan alla europeiska bilar.

#34
Andreas F
2012-03-18 07:16

Nej, ägare till franska bilar köper inte mer delar på Biltema än andra.
Japanska bilar håller sig i topp enligt bilprovningen trots biltemaskit mer än någon annan? så det kan ni inte skylla på.

Många av felen på franska bilar är sådana som inte syns i bilprovningens statistik. T ex elkontakter och all el testas inte etc...

#35
2012-03-18 08:11

@ Peugo, nu fattar jag inte vad du menar, en lögn du har hittat på att Peugeot 307 inte fick köra ombord på färjor...?

Det var jag som påstog detta och jag skriver aldrig något jag inte kan styrka så det är ingen lögn utan helt sant och för att du ska slippa beskylla mig för osanning så får du länk också...:)

http://www.svd.se/naringsliv/farjeproblem-for-brandfarliga-peugeot-307_1057187.svd

#36
2012-03-18 09:38

Roger, ditt påstående att du är väldigt kort är en skymf mot de verkligt kortväxta. Är man (och då oftast kvinna) klart under 155 cm, så får man siktproblem i många bilar. Och det handlar inte om att missa nån decimeter väg. Utan för somliga handlar det om 10-tals meter närmast framför bilen. Om du inte är extremkort, sjunk ner 10 centimeter i framsätet, så får du uppleva den kortes problem. Då längtar du inte efter en extra upphöjd instrumentbula framför nosen. Ifråga om mittinstrument, så har 3 av mina 4 senaste bilar haft detta. Jag och alla övriga i familjen har efter kort tillvänjning föredragit fri sikt till instrumenten. OBS, jag har ägt ett 20-tal, och hyrt ännu fler, bilar med rattskymda instrument. Och det har oftast funkat hyfsat. Men i somliga bilar (bl.a. Ibiza -09) så krävdes mycken huvudgymnastik, för att läsa av instrumenten bakom den tjocka skymmande ratten. Det råder en vanföreställning bland landets motorjournalister, att mittinstrument medför att man lämnar framåtsikten extra mycket. Sanningen är tvärtom att siktvinkeln instrument/väg ofta blir större men rattskymda instrument.

#37
Andreas F
2012-03-18 10:45

Alla som kör franskt är väl lite korta på ett eller annat sätt... ;)

#38
2012-03-18 11:26

Seriösa kommentarer är ofta de mest läsvärda. Somliga lustiga kommentarer kan gå an. Men finns det nåt mer överflödigt än när en figur helt befriad från humor, ska försöka skoja till det?

#39
2012-03-18 16:38

Pender, du har fel. Ratten i 208:an skymmer inte instrumenten för kortväxta, detta därför att ratten är mindre än en vanlig bil och detta gör att även kortväxta har god syn över ratten till instrumenten. Och jag påpekar än en gång, att förarstolen är höjdjusterbar. Det är bara om du tar ut förarstolen och sätter dig direkt på golvet som ratten kan skymma sikten för en kortväxt person.

Om en kortvuxen person inte kan se instrumenten i 208:an ja då kan en kortvuxen inte heller se vägen därför att vindrutetorkarna skymmer sikten, och då får man helt enkelt höja upp stolen. När man höjer stolen så ändras även vinkeln på dynan och ryggstödet något, precis som görs i exempelvis C3 Picasso.

Jag hävdar fortfarande att du ser ett problem som inte finns.
Jämförelsen med bilar som har instrumenten i mitten är inte relevant för de har rattar som är av samma storlek som i andra bilar. Återigen, 208:ans ratt är *mindre*. Ratten i 208:an är alltså mindre än i exempelvis C3 Picasso och den har ändå ingen stor ratt.

#40
2012-03-18 17:44

Raphael, att ratten är liten hjälper föga. När dess tjocklek stjälper. För att se instrument genom ratten är gamla tiders stora, spinkiga rattar med litet nav idealet. För alla av hyfsad längd så är 208:ans instrumentplacering fiffig. Men de med ohyfsat liten kroppslängd, får i bästa fall se en instrumentpanel, där de istället skulle önskat se det närmaste av vägen framför bilen. Titta på bilderna och tänk!

#41
2012-03-18 18:21

Men pender, tjockleken för ratten saknar faktiskt betydelse för 208:an eftersom du inte tittar genom ratten för att se instrumenten. Du kan inte titta genom ratten för att se instrumenten, då måste du nästan ligga ner och titta uppåt för att det ska vara möjligt och det säger sig självt att det inte är praktiskt.

Ratten är liten för att man ska kunna se över ratten och för att ratten ska kunna ha den placering den har utan att man slår i knäna. Rattens tjocklek är alltså överhuvudtaget inte relevant.

Jag tycker det är dags för dig att tänka till nu. Om en person har problem med att se vägbanan för att vindrutetorkarna är i vägen, ja då kan jag gå med på att den personen kan ha problem med instrumentplaceringen i en 208:a. Men om man kan se ovanför vindrutetorkare placerade i sitt lägsta läge, då kan man också se vägen ovanför instrumenten i en 208:a.

Tricket är alltså en osedvanligt liten ratt i kombination med instrument som är framflyttade i placering. Instrumenten sitter inte högre upp än i andra bilar, däremot sitter ratten något längre ner och är betydligt mindre. Detta ger en optisk illusion i bilderna, och det är därför du uppfattar att instrumentpanelen är större och högre upp än den i själva verket är. För den lilla ratten visas utan ett jämförelseobjekt och därför uppfattar man inte storleken. Men om du tittar på dess högsta punkt så ser du att den är bara lite högre än vindrutetorkarna i viloläge. Det är därför jag skriver, att om du kan se ovanför vindrutetorkarna så kan du också se vägbanan ovanför instrumenten.

Så får att ta det igen, instrumenten sitter inte högre i en annan bil, de sitter bara längre in i panelen, alltså närmare rutan. Det är ratten som sitter lägre och därmed skapar illusionen att instrumenten sitter högre, och ratten är mindre än i andra bilar för att man inte ska slå knäna i den utan man kan ha knäna vid sidan av ratten istället om man skulle ha extra stora ben.

#42
2012-03-18 18:56

Simon no1: Sorry, menade inte något illa, det vad jag ville säga var att det inte i *praktiken* stoppades 307or från färjorna, kanske ett par men för all del inte alla. :)
Ifall alla brandfarliga bilar skulle stoppas på färjorna så skulle det inte bli till något. Har du märkt hur stor skillnad det är på återkallelse beskrivningarna i olika länder? I Sverige/Finland står det aldrig mera att det kan vara ett fel som kan orsaka en brand, kolla sen i de brittiska och speciellt i de amerikanska så får du kanske en rättare bild av felen i bilarna (tex Subaru nyligen). ;)

#43
2012-03-18 22:12

Pender : Jag är 167. Jag ser inte varför man skulle tillverka bilar med efterbliven instrumentlayout bara för att några få % är korta. Och varför skulle just Peugeot ta den rollen? Är man SÅ kort får man kanske hitta en bil med bra justermån på säteshöjden istället för att resterande kanske 98% ska stå ut med instrument som inte ligger i siktområdet.

#44
Andreas F
2012-03-18 22:46

Roger Skagerström: Då är du lika lång som frugan min.

#45
2012-03-19 08:18

"Simon": Det är inte svårt att tolka din kommentar som en lögn om man tolkar den som att en 307:a inte får åka färjor!
Du tycks mena att folks egna och bra erfarenheter om franska bilar är lögner medan dina egna/andras erfarenheter om det motsatta är det riktiga? ( andra ljuger men inte du? )
Varför skulle miljoner människor varje år köpa beviseligen dåliga bilar?
Fungerar en bil bra för mig så anser jag att den duger oavsett om den är Fransk eller Japansk och jag ser ingen anledning till att ljuga om mina egna erfarenheter. ( dvs genom att säga att en bil är bättre eller sämre än vad den är )

Om du läser din "egna" länk så ser du hur många bilar som har brunnit samt vad som var orsaken till detta och hur man har löst problemet.
Många bilar brinner varje år utav olika anledningar men att de skulle råka att göra det på en färja är förståss inte särskilt vanligt.
Tolkar ditt inlägg som ännu ett försök att sprida din egna okunskap och fördomar.

http://www.expressen.se/motor/har-exploderar-volvo-v70-i-ett-eldhav/
( tydligen så brinner 8000 bilar varje år bara i Sverige ...)

#46
2012-03-19 08:40

Mistro (Peugo, Raphael, m.fl.):
det finns vissa här som aldrig skulle kunna förstå att folk faktiskt väljer en fransk bil frivilligt, och det går inte heller att förklara för dem att man faktiskt kan vara nöjd med sin franska bil. Skulle det i värsta fall vara ett faktum att den franska bilen fungerat bra, så är det i så fall renbart tur...
(möjligen är ägarna väldigt händiga och skruvar mycket själva, det är också ett vanligt argument)

Kritikerna har sällan ägt någon själv, men har alltid nån bekant som haft en, och den krånglade minsann.
De kan inte heller tänka sig att franska bilar blivit allt bättre med åren, och visar man dem svart på vitt att så är fallet, så accepteras det inte. För det kan ju omöjligen vara sant.

Åter till 208 - jag måste provsitta bilen innan jag är övertygad om instrumenten, men.. faktum är att många bilar har mätarna sådär brett isär, och jag gillar det inte.
Trots allt finns det några fabrikat som har hastighetsmätaren i mitten, den är ju faktiskt viktigast! Varvräknaren används väldigt sällan, och kan göras mindre.

#47
2012-03-19 09:36

Men Roger då, har jag påstått att 208:ans instrumentplacering är speciellt olämplig? För både mej, och de flesta andra Vikingar, är deras lösning bättre än traditionell rattskymd placering. Jag bara varnade att ovanligt korta (och dit räknar jag varken 167 eller 160 cm) kan få problem med framåt/nedåtsikten. Sen får väl var och en prova själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.