Bild
Nästa artikel
Nya pengar till Saab

Nya pengar till Saab

Nyheter

Kinesiska Youngman lånar ut 70 miljoner euro, motsvarande 620 miljoner kronor, till Saab i utbyte mot ny teknik.

Kanske klarar Victor Muller sig ur knipan även denna gång. Idag meddelar Swedish Automobil att Youngman lånar ut 620 miljoner kronor till Saab i ett överbryggningslån i väntan på att de kinesiska myndigheterna godkänner att Pang Da och Youngman investerar i Saab. I utbyte mot lånet ska Youngman få rätt att utnyttja den kommande plattformen Phoenix som också nya 9-3 ska baseras på.

Om affären går i lås och de 620 miljonerna når Saab, skulle det innebära att företaget har möjlighet att reglera sin löneskuld för augusti samt förmodligen även betala ut de kommande septemberlönerna.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-09-12 23:38

Hoppas pengarna räcker .

#2
2011-09-13 10:43

Sorry, men jag förstår inte hur dessa pengar skall räcka till löner. Kronofogden tar väl dessa så fort de hamnar på något konto.
Sedan talar man om 600mille här och totalt 2,2miljarder från kineserna. När skall de riktiga pengarna komma från de riktiga investerarna?
Det krävs ju upp åt 10miljarder för att få igång skutan igen och ytterligare 20-30miljarder för att utveckla de nya bilarna som man snackar om. Var finns dessa pengar?

#3
2011-09-13 15:51

Luftslott är vad det handlar om. Man har inte pengar till fordringsägare. Man har inga pengar till löner. Kronofogden är redo för utmätning och har kvarstad på de pengarsom ev. kommer in. Även om pengar kommer in för att täcka löner och fordringsägare, finns det ju inga pengar till delar, för de flesta leverantörerna kommer att kräva förskottsbetalning!
Samtidigt släpper Muller den ena braskande nyheten efter den andra. Nya modeller 3 st. Varifrån fär han pengar till dessa, när han har svårt att få loss pengarna från Kina? Han har haft så lång tid på sig med detta, att Kina vid det här laget borde ha godkänt denna affär. Förmodligen är även Kineserna tveksamma. Dessutom kan väl inte Saab sälja nya 9-5 ans plattform och drivlina utan godkännande av GM, eftersom det inte är enbaart Saabs?
Hoppet är väl att rekonstruktionen godkänns, men pengar kommer ändå att saknas för att utveckla nya modeller. Och hur bra blir denna produkt, med en sinande kassa?

#4
2011-09-13 16:25

Det här är bara för att hålla liv i Saab, tills man fått det man vill ha. Sedan låter man Saab kursa och tar över resten av det man vill ha för en spottstyver.
Och då lär det inte bli några jobb i Sverige längre.

Som sagt tidigare: det saknas många miljarder för att ta fram nya modeller, miljarder som aldrig lär komma fram.

Allt det här trixandet gör att Saab dag för dag försvinner från sin gamla marknad. Kanske för att återuppstå på den enorma Kina-marknaden där suget efter nya bilar kommer bli stort.

Och Muller går nog flinande ur det hela, med ytterligare några miljoner i fickan...

#5
2011-09-13 23:12

Svenska regeringen reinfelt har väl inte varit till nån hjälp direkt.
Men hoppas nya 9-5 sportkombin hinner komma i produktion.

#6
2011-09-14 08:02

Du tycker förståss att det är konstigt "Medelpad" att regeringen inte bara har tryckt in dessa tiotalen miljarder som behövs för att fortsätta såpan?
Du och alla andra som vill göra detta till en regerings-sak ( ALLT är regeringens fel ...särskilt nu!? ) tycks som vanligt sitta inne på information som de saknar!?
Var då vänlig och ring upp Fredrik och Co och tala om dessa lysande åsikter så är ju alla problemen lösta! ....Sim sala bim!!!

#7
2011-09-14 10:57

Anspeglingar på att regeringen skulle bidraga till Saabs undergång, är väl ändå en total missuppfattning. Det är en stor skillnad på Sverige och övriga biltillverkarländer.
I Sverige har man ju sedan en längre tid tillbaka, sålt ut de statliga ägarandelarna. Det var Socialdemokraterna som påbörjade drivningen av Sverige enligt Ebberöds-bankprincip. Ett påhitt som påhejas och påskyndas av nuvarande regering.
I de andratillverkarländerna har man kvar sina aktieandelar i de företag som generarar vinster, även om något av dessa företag något enstaka år gått back.
Hade det varit så, att Svenska staten ägt aktieandelar i Saab, (en betydande andel) hade givetvis Svenska staten kunnat gå in och rädda Saab.

#8
2011-09-14 14:28

Alltså är det alla partiers fel?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.