Bild
Nästa artikel
Nya Opel Adam Rocks – bilder och fakta

Nya Opel Adam Rocks – bilder och fakta

Nyheter+10 bilder

Höjd småsuv och samtidigt cabriolet – den annorlunda nischen tillhör nya Opel Adam Rocks. Taket öppnas på fem sekunder.

På bilmässan i Genève i början av mars premiärvisas nya Adam Rocks, en ny modellvariant av Opels minsting med den udda kombinationen öppningsbart tak, höjd markfrigång och terrängstuk med hasplåtar och skyddande plastlister. 

Jämfört med vanliga Adam har frigången höjts med 1,5 centimeter och bilen rullar på större hjul som mäter antingen 17 eller 18 tum. Adam Rocks har också fått ett tygtak som kan öppnas mellan dörrarnas fasta ramar. Manövern tar ungefär fem sekunder. 

Modellen blir också först med Opels nya trecylindriga enlitersmotor som kommer med antingen 90 eller 115 hästkrafter. Bensinförbrukningen för den snålaste varianten är 4,3 l/100 km enligt Opels officiella siffror. 

Tillverkningen sker i tyska Eisenach och den startar i augusti 2014. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam Rocks?

Taggar: Nyheter, , Opel Adam

Kommentarer

#1
2014-02-19 14:48

En utpräglad citybil som ska se ut som en terrängbil. Känns som någon tänkt riktigt fel här.

Hur ser kunden ut för denna? Finns han i verkligheten eller enbart hos marknadsavdelningen?

#2
2014-02-19 15:28

Sigge, när man inte vet vem kundkretsen är så kallas det livsstilsbil.

#3
2014-02-19 15:50

Hackenbush...aha...känns som Opel är extra duktiga på just "livsstilsbilar"...inte konstigt att de är konkursmässiga.

#4
2014-02-19 15:51

Hur sjutton har man tänkt när man släpper en sån här fjuttbil som bara är till för tätort utan att erbjuda en automatlåda?
Det här är väl ett typexempel på när en CVT borde vara perfekt.

#5
2014-02-19 18:52

Om den ska tillverkas i Eisenach blir det i den gamla Wartburg-fabriken då? Å andra sidan så var det ju en BMW-fabrik från början så man kan undra hur dagens bilar blir, BMW eller Wartburg?

#7
2014-02-19 21:17

crister-1...sur gubbe kan du vara själv. Du har åldern till att kallas gubbe (och gubbilen number uno ;-)) . Jag har varken de det ena eller det andra.

Kom med någon intressant och läsvärt. Dags för dig att höja nivån Crister!

#9
2014-02-19 22:19

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.thats-thuringia.com%2Fopel-eisenach-gmbh-leistung.html&ei=exsFU-20EI364QTD-oGACQ&usg=AFQjCNEWzYzGviFPsJDeIIKVWgndTN3ckw&sig2=gGNx226796_xkV8_Dko1bw&bvm=bv.61725948,d.bGE

Livsstil i betydelse som ”varande något avvikande” innebär:

Signalering av samhällspolitisk ståndpunkt, värderingar, och vad man prioriterar i livet.

Ett sätt att säga till omgivningen ”jag är inte en av er i den stora grå massan, jag går min egen väg och jag njuter av att göra det.”

I Sverige är den grå massan religion och alla är livrädda för att inte vara likadan som alla andra.

#10
2014-02-19 22:42

Nja - Adam är väl inget annat än en flopp och denna version ser ju inte direkt bättre ut - snarare tvärtom eller om jag själv får säga det rent ut sagt fånig. Sorry Opel - bättre kan ni ! Har svårt att tro att nån med minsta självaktning i behåll kan tänkas köpa denna... Fast å andra sidan - smaken är som baken....

#11
2014-02-20 10:39

Käck bil för de som inte vill vara som alla andra och köra en trist Volvo.

#12
2014-02-20 10:46

klas.j.n...vilken modell har Volvo i denna storleksklass?

86 bilar sålda i Sverige i fjol (undrar hur många som är registrerade som demobilar)...snacka om fiasko. Säljer den bra på någon marknad?

#13
2014-02-20 10:55

Det stora felet på vanliga Adam är nog inte bilen i sig utan prissättningen. Man får nog krasst se den som en konkurrent till Kia Picanto och Hyundai i10 och då måste nog också priset ner i den nivån.

#14
2014-02-20 12:04

Japp och komplettera med automatlåda.

#15
2014-02-20 13:00

Saabnisse...precis samma kommentar ifrån dig nu på minst 3 artiklar på två motorsajter. Vi känner nu till din åsikt.

Svaret är att finns marknaden/efterfrågan kommer det att erbjudas.

#16
2014-02-20 13:08

Saabnisse har rätt att skriva precis det han vill, även på flera olika hemsidor!!
Vänligen, lägg inte näsan i blöt!

#17
2014-02-20 13:21

Shogun/Conny Karlsson/???....lyssna på dina egna råd:
"Vänligen, lägg inte näsan i blöt!"

Rekommenderar dig att radera din kommentar skyndsamt så du slipper framstå som en stor fåne. ;o)

#18
2014-02-20 14:17

Vi kollade in Adam inför vårt bilköp.Den gick bort rätt så omgående.
Blev en Mazda 2, kändes trevligare.

#19
2014-02-20 14:40

SiggeNn, varför har du problem med att jag tycker att den här fjuttbilen bör vara utrustad med automatlåda?
Jag tror att den skulle vara lättare att sälja då och den skulle kanske nå den kundkrets som kan tänka sig en sån här bil.
Alternativet till automatlåda vore väl att göra Adam helt elektrisk. "El Adam"
Det är knappast de som söker sportiga bilar som köper en sån här.

#20
2014-02-20 15:01

Jag gillar Adam, kul liten bil med rolig design och som också hittat rätt i designen interiört...

Det mesta verkar modernt förutom en sak, MOTORERNA....sweet lord vilka tråkiga siffror dessa visar i specifikationen.

Nu kanske det är en annan sak att köra bilen, men en bil som inte kommer under 0-100 med den "största" motorn luktar lite skandal.
Speciellt när man är ute och vill tävla mot Mini och Fiat 500

EDIT: Återstår att se hur det nya motorerna som anges i artikeln kommer prestera, kommer sannolikt bli bra mkt bättre

#21
2014-02-20 19:46

Jag har fortfarande inte sett en enda på vägarna!

Och den här versionen lär inte hjälpa försäljningssiffrorna.

Annars är vanliga Adam säkert en okey stadsbil, dock lite väl dyr och med "fel" märke i grillen för att locka de unga och trendiga som Opel tydligen siktade på. En flopp men en riktigt läcker sådan...

#23
2014-02-20 20:49

Det är märkligt att kommentarsfälten i biltidningar till 93 % enbart fylls med dravel utan minsta värde.

En stackare som försöker få information inför ett bilköp hittar ingenting alls – tomt som en öken.

Vill man köpa en digitalkamera, en ficklampa, en luftpistol en cykel finns det massor av relevanta kommentarer att hitta på sidor där man skriver saker man kan ha nytta av, när man läst ett hundratal kommentarer ser man vart det lutar.

Men det enda man får ut av att läsa vad som skrivs i fälten hos svenska biltidningar är att nästan ingen vet något, nästan ingen har faktisk kunskap och erfarenhet men en demonisk mängd sprutar ut bludder i apokalyptiska proportioner.

Rent sabotage.

#24
2014-02-20 21:12

ohlmark...mycket väl skrivet och dessvärre sant.

Alla kommentarsfält översvämmas av märkesfanatiker som gör sitt bästa för att spamma sönder trådarna med rent trams.

Se ex Crister_1 totalt infantila påhopp på mig (och han ska vara 61 år) eller Shoguns utfall (och han är i övre medelåldern),

Alla intressanta kommentarer försvinner dessvärre i dynghögen som produceras i favoritmärkets namn.

Tokigast blir det alltid när Toyota, Opel eller något franskt märke nämns. Artiklarna om VW ska det även skrivas obegränsade mängder med trams ifrån Toyotatalibanerna.

Otroligt nog tillåter ViB tramset fortgå utan någon som helst reaktion.

#25
2014-02-20 21:16

Jag håller med saabnisse, en CVT-låda i den skulle vara fint!

#26
2014-02-20 21:31

trasten@ Har du glömt remjohan hur den var att köra med CVT låda? det var ju ingen höjdare direkt, för jag har haft en sådan ;-)

#28
2014-02-20 21:53

Vad jag vill se är väl motiverade, väl underbyggda fakta, upplysningar och relevant information om bilen som intresserar mig.

Jag bryr mig inte ett smack om fördomar eller hur många bilar man säljer eller hur stora vinster man gör eller vad en farbrors nästkusin hade för erfarenhet av bilmärket för 12 år sedan…
Eller vad någon såg på gatan förra veckan…

Inget av detta har något med bilen framför mig att göra, då vill jag slippa läsa det.

Liksom om någon tycker att en viss bil bara är så fel…
Vadå?

JAG avgör om bilen intresserar mig eller inte, är jag intresserad är bilen inte fel, så enkelt är det.

#29
2014-02-20 22:00

Jag har sett ett par stycken på vägarna men desto mer utomlands, främst i UK.
Läste en test av topgear gänget där dom faktiskt tyckte bra om bilen, dom tyckte den kändes bättre ihopskruvad än Fiat 500.

Nu är iofs Opel (eller vauxhall om man ska vara sån) jäkligt poppis i UK, och frågan är varför den säljer bättre där än tex Sverige? Kanske har något med anknytningen till vauxhall eller så är Opel inte så dåligt som man tror.
Sen så hjälper väl det iofs till att det är GM som äger Opel, med tanke på hur dom vårdade Saab så tar det lite emot att sponsra dom.

#30
2014-02-20 22:08

@ohlmark:

Sök på "Opel Adam review" på nätet så hittar du både text, bild och ett helt gäng privata och professionella tester, bara att välja en av dom och sen åka och provköra.
Artikeln är ju bara om en bil som ska komma, och inte finns på marknaden och då blir det ju att människor spekulerar.
En ren test är en annan sak då vi "vanliga" faktiskt har möjlighet att provköra

#31
2014-02-20 22:24

Men tänk efter true believer, CVT i en tätortsbil i dagens trafik är ju perfekt.
Den behöver ju inte uppföra sig som remjohan, men även den är bättre än en bil som ska växlas upp och ner i ett.

#32
2014-02-21 06:59

ohlmark - den enklaste lösningen för dig personligen är väl att låta bli att läsa sådana här diskussionstrådar så slipper du det som så uppenbart stör dig för innehållet i dessa diskussioner lär inte anpassa sig till dina önskemål.

#33
2014-02-21 08:53

Att jämföra dagens CVT-lådor med remjohan är som att jämföra powerglidelådorna från 50-talet med dagens automatlådor!

#34
2014-02-21 09:06

Vad tillför SiggeNn?! Kommentarer bara för att kritisera vad folk skriver, som i Saabnisses fall. Han måste väl få skriva vad helst han vill på olika hemsidor bla VIB utan att behöva fråga SiggeNn om han får det, eller?

Lägg inte näsan i blöt, SiggeNn! Prova gärna din egen spray......;o)

#35
2014-02-21 10:05

trasten@ Det visar ju bara att du inte kan om bilar särskilt mycket tyvärr och babblar en massa strunt! Jag gillar inte gamla amrikanare/raggar bilar med powerglidelåda och aldrig provkört sådana, MEN jag har kört även modernare varianter av CVT växlade bilar , och kan säga att det var precis samma sak som remjohan!

#36
2014-02-21 10:35

Shogun....nu hade du rejäl otur när du "tänkte".

Du skriver "Kommentarer bara för att kritisera vad folk skriver"....också kommentar du och kritiserar vad folk skriver.

Vad har du med diskussionen mellan mig och Saabnisse att göra?

Allvarligt talat!

Du klarar inte av en normal diskussion. Försök agera som din ålder antyder och inte som en tjurig tolvåring.

Sluta nu kommentera för du framstår bara som en ännu större fåne för varje huvudlöst inlägg du skriver.

Hur mår du egentligen?

#37
2014-02-21 10:50

SiggeNn, ta nu och prova din egen spray!! Du har gjort bort dig mot Saabnisse med din urbota dumma kommentar till honom.......och be Saabnisse om ursäkt för din plumpa kommentar till honom.

#38
2014-02-21 10:58

Innan även denna Opelartikel stängs....skulle jag vilja säga att denna är ju hur läcker och tuff som helst. Trots att den förmodligen är lika värdelös i terrängen som en Volvo XC90...

#39
2014-02-21 13:36

true believer: Jag vet inte vilka bilar du kört men jag kört flera märken bl,a Nissan Juke med CVT och den var långt ifrån någon remjohan. Men du vet väl bäst! Jag har ju bara jobbat med bilar i 32år!

#40
2014-02-21 16:07

trasten - tänk bara på det gamla uttrycket "tomma tunnor skramlar mest"...:)

#41
2014-02-21 16:55

trasten@ Ok, men jag kan väl tycka att det är inte som en vanlig automat det är min högst personliga åsikt, jag har också kört Audi A6, Nissan micra, Ford Focus, tyckte inte om känslan, påminde mig om remjohan. Föredrar vanlig automat.

#42
2014-02-21 20:43

Vi kan väl lägga ner snacket om CVT, vissa gillar den, vissa inte.
Personligen tycker jag att den vore perfekt i den här bilen, det är ju verkligen ingen landsvägsracer.
Jag gillar ju också gamla konventionella momentomvandlarlådor bäst, även fast jag åker mest landsväg, men just här gäller ju att få ett bekvämt bilåkande till lägsta möjliga kostnad och det var därför jag föreslog en CVT.
Jag är så kontroversiell att jag t.o.m. skulle föredra gamla remjohan i stadstrafik framför en manuellt växlad bil.

#43
2014-02-22 00:26

Relevanta fakta är:

Taklucka av dragspelstyp (vilket mer pedagogiskt beskriver vad det rör sig om) som standard därför att vanlig taklucka inte får plats.

Vad som inte nämns i artikeln är att Chassi, stötdämpare, fjädring och styrning är ändrat, vilket är väsentligt.
Liksom en helt ny 6-växlad växellåda.

I övrigt ska man inte hänga upp sig på prat om terrängbil och suv det är inte det det handlar om utan helt och hållet design, mycket förfinade, konstnärligt utförda detaljer och kvalitet.

Partiet vid dörren är speciellt imponerande med nästan rakknivsvass precision och dörrhandtaget har en ny förkromad inläggning som gör det till ett verkligt smycke och döljer en hemlighet som det tyvärr inte är lämpligt att utveckla på detta ställe.

En liten ytterligare detalj är att de vita blinkersglasen fram inte längre är runda utan lätt kantiga, dessa små ytterst förfinade subtila ändringar och detaljer är symboliskt för vad Opel i allmänhet och denna bilen i synnerhet står för.
Omsorg om detaljer.

#44
2014-02-22 12:55

Nå men så äntligen precis sånt jag söker, upplysningar och information om bilen som kompletterar, nyanserar och förklarar utan en massa struntprat gripet ur luften.
Intressant att också få veta vad det är Opel speciellt lägger vikt vid ”omsorg om detaljer”.

Det är ju ganska sällsynt bland ”vanliga” bilar, är ju mest superlyxbilar där man hittar ”omsorg om detaljer” intressant.
Tack.

#45
2014-02-22 13:26

Jag förstår ohlmarks reaktion på tjafsandet typ "Men du'rå!"
Förvånar mig mer att SiggeNn instämmer, med tanke på vad han själv åstadkommit.

Man kan inte utan vidare jämföra "Rem-Johan" med en modern cvt-låda.

En kul bil!
Fast anar jag ett mått av ironi från N-iklas?
Gillar detaljen med urskärningen kring dörrhandtaget.

Kommer den verkligen med sexväxlad låda? Känns lite överdrivet på en så renodlad stadsbil. Håller med saabnisse om att en cvt-låda nog skulle vara perfekt. Håller även med om att gamla Rem-Johan hade sina fördelar, även om de första exen med centrifugalkoppling var lite ryckiga i starten tills man lärt sig tekniken.

En kul bil med kul detaljer för en lite avslappnad livsstil och umgänge som inte behöver transporteras i just denna bil.
Man köper den helt för sin egen skull.
Mig passar den nog inte. Eller...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.