Nästa artikel
Nya miljöbilsregler klubbade
Nyheter

Nya miljöbilsregler klubbade

Publicerad 23 november 2012 (uppdaterad 23 november 2012)
Riksdagen har röstat igenom förlaget på de nya, tuffa, kraven på miljöbilar som presenterades tidigare i år.

De nuvarande reglerna för vilka bilar som får kallas miljöbilar ska skärpas. Det har Riksdagen beslutat när man nu har röstat igenom förslaget på en ny miljöbilsdefinition som regeringen tidigare har lagt fram i sin budget.

I dag klassas en bil som miljöbil om den släpper ut max 120 gram koldioxid och ger därmed sin nya ägare fem års skattebefrielse på bilen. Dagens nytillverkade bilar har oftast inge större problem att klara gränsen, men ifrån och med nästa år blir det betydligt tuffare.

Enligt förslaget som nu har röstats igenom i riksdagen ska miljöbilsklassningen inte bara bero på utsläppen, utan även på bilens storlek. En normbil, det vill säga en bil som väger 1 372 kilo, kommer att miljöbilsklassas om den släpper ut max 95 gram koldioxid per kilometer. Större bilar ska tillåtas släppa ut mer, vilket innebär att en riktigt tung bil i teorin kan miljöklassas även om den släpper ut mer än 120 gram.

Bilar som kör på biobränslen blir lättare miljöklassade än andra bilar. En normbil som går på biogas eller E85 mijöbilsklassas om den släpper ut max 150 gram per kilometer. Dessutom får en elbil eller laddhybrid som mest dra 37 kilowatt på 100 kilometer.

Diskutera: Hur ser du på den nya miljöbilsdefinitionen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-23 16:06
Lingonnasse

Som vanligt problem att hålla isär effekt och energi när enheten "watt" är inblandad. 37 kilowattimmar ska det nog stå, vilket känns som en ganska hög siffra. En ren elbil bör inte ha några problem att komma ner till ca 20kWh/100km. Iaf inte om körcykeln är tokoptimerad för låg förbrukning som den är för förbränningsbilar.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-23 17:42
S-E S

Urbota klantigt! En miljöbilsdefinition ska fastställa ett max-utsläpp som gäller för alla bilar oavsett storlek annars kan vi få höra:
JAG MÅSTE SKAFFA MIG EN MYCKET STÖRRE BIL FÖR ATT FÅ EN SOM ÄR MILJÖBILSKLASSAD. MIN NUVARANDE LILLA BIL KLARAR INTE KRAVEN. HOPPAS ATT JAG HAR RÅD MED ALL SOPPAN DEN NYA STORA MILJÖBILEN DRAR?

#3 • Uppdaterat: 2012-11-23 19:58
Per_K

Från ett märkligt system till ett ännu märkligare. Det är ju nästan skrattretande att snåla bilar inte uppfyller kriterierna, för att de är för lätta!

Ta bort alla konstiga regler med fasta gränser och låt beskattningen ske vid bränslepumpen!

#4 • Uppdaterat: 2012-11-24 02:45
John2008

Det är väl ändå utsläppet som borde komma i första hand och möjligen kombinerat med hur många personer bilen kan ta. Att räkna på vikten borde ju vara helt oväsentlig i sammanhanget. Varför inte sänka siffran till max. 100 gram CO2 per km istället? Fanns det en bil med tjänstevikt 900 kg som släppte ut 75 gram/ km, cirka 0,3 liter diesel milen, så skulle jag utan tvekan köpa den även om den inte är miljöbilsklassad. Galet var namnet på de nya miljöbilsreglerna 2013!

#5 • Uppdaterat: 2012-11-24 05:37
Roy J

Vilken jämrans tur att alla supersportbilar är så tunga! (Ironi.)

#6 • Uppdaterat: 2012-11-24 05:52
Peugo

Per_K har helt rätt! "Ta bort alla konstiga regler med fasta gränser och låt beskattningen ske vid bränslepumpen!". Tror att det svåraste problemet är att få in lika mycket skattepengar som förut?

#7 • Uppdaterat: 2012-11-24 07:47
Thommys

Som vanligt har Per_K alltid lika kloka synpunkter.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-24 10:51
Mythbuster

Faktiskt är inte reglerna så dumma. Vi skall inte använda skattepengar för att sponsra små men ineffektiva bilar. Det är fortfarande svårare för en tyngre(större) bil att klara definitionen. Detta möjliggör att de populära och nödvändiga stora kombis i Sverige har en chans att nå målen. Samtidigt som Svenska skattepengar inte sponsrar ineffektiva bilar som ex. Toyota Aygo (926 kg och drygt 100 g CO2). Tyvärr kommer denna definition bli mycket svår för konsumenten att förstå. Och moroten med 5 års skattefrihet är förmodligen för låg.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-24 13:00
FZR600R

En bil som det går 1/10 000 utgör knappast något miljöproblem.

#a • Uppdaterat: 2012-11-24 18:26
S-E S

Snart kommer de nya miljöbilarna Veyron och Königsegg. 1000 hk ock mycket lätta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.