Bild
Nästa artikel
Nya Mercedes V-klass – bilder och fakta

Nya Mercedes V-klass – bilder och fakta

Nyheter

När Mercedes presenterar en ny upplaga av sin stora familjebuss skrotas både det gamla namnet och förra modellens V6-motorer.

Mellan 1996 och 2003 hette Mercedes familjetransportör V-klass, sedan bytte den namn till Viano, men när nya generationen lanseras i vår är namnet återigen V-klass.

Ersättaren får ny design utvändigt, nya material invändigt, mer utrustning och snålare motorer. Den finns i en rad olika utföranden, med två olika längder, två olika axelavstånd, åtta eller nio sittplatser, med en eller två skjutdörrar.

Den som vill använda V-klass som sovplats kan också beställa den spanskbyggda bilen med ett tillval som gör att de bakre sätesraderna kan fällas ned till en säng.

Tidigare har stor-Mersan funnits med V6-motorer, men de har nu ersatts av en fyrcylindrig turbodiesel som utvecklar 136, 163 eller 190 hästkrafter. Enligt Mercedes är bränsleförbrukningen 28 procent lägre än tidigare trots likvärdig prestanda.

V-klass utmanare heter bland annat Volkswagen Multivan och Ford Tourneo.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes V-klass?

Kommentarer

#1
2014-01-31 12:16

Interiören håller enastående klass (som vanligt), men vem f*n har stått för exteriören? Nu är visserligen den här fordonstypen svårdesignad, men ändå ...

#2
2014-01-31 13:19

Kan den rosta lika mycket som sina föregångare tro? Och problem med elektroniken?

#3
2014-01-31 14:30

Anledningen till att V-klass försvann vara att det i grunden är en transportbil och den ej levde upp till personbilsnivån. Uppenbarligen anser de nu att den förtjänar namnet V-klass igen.

Shogun är verkligen en gåta. Medelålders man som försöker vara "seriös" som sedan blandar med rena trollkommentarer för att provocera.

#4
2014-01-31 18:09

Man får inte blanda ihop Mercedes Sprinter med V-klass. Sprintern som sedvanlig bland skåpbilar är rostiga skrammelburkar. Om man har tur är dom inte allt för rostiga vid leverans.
Tycker som Kapten att nya V-klass har fräsch interiör men är lika tråkig som en Sprinter exteriört.

#5
2014-01-31 18:13

Fräcka hjul/däck för att va' en minibuss :o)
.
Sa nå'n att Shuggan försöker vara seriös? Hur seriöst är det? ;o)

#6
2014-01-31 19:09

Att berätta sanningen hur de bilar man ägt varit, tex våran Golf.......som inte var någon höjdare jämfört med många andra. Och våran MB E-300 diesel som rostade bort och likaså en bekants, och Mercedes ovilja att rätta till rosten som det blev en artikel av i VIB av Boo Wennerberg, det var seriöst. Och sedan blev det en följetong i VIB om MBs problem och framförallt ägarnas problem med MB när de inte tog sitt ansvar. Finns ingen anledning att ljuga för sig själv om sina bilar, vill man ljuga för sig själv att de är bättre än de är?

#8
2014-02-01 10:52

Shogun....problemet med dina "jämförelser" är att de haltar otroligt mycket.

Du jämför fel du har på en begagnad Golf med okänd bakgrund och många tusen mil på mätaren med en ny Kia och gör slutsatsen "Golfen går sönder inte Kia:n. Alla Golf är skräp."...ser du själv det orimliga i dina "slutsatser"?

Så länge man inte köper bilar nya av samma årsmodell och kör de på precis samma sätt kan man inte göra dra några som helst trovärdiga slutsatser

#9
2014-02-01 12:17

SiggeNn det är DU som gör den jämförelsen, inte jag. Jag jämför naturligtvis med andra begagnade bilar man haft. Så MINA jämförelser haltar inte, det gör däremot kostnaderna när man jämför dom för olika bilar och modeller vi ägt.

Så menar du att folk måste köpa nya bilar för att kunna jämföra hur de varit att äga? Äh, kom igen! Naturligtvis jämför folk som även köper sina begagnade bilar hur de varit med varandra att äga i kostnader etc.

Sedan har vi jämfört nya Golf med den Kia Ceed frugan köpte förra året med fördel till Kian då hon valde den. Då vi körde Golfen i masters och 4motion utförande under hela påskhelgen förra året. Det avgör inte ett test i en biltidning vilken som är bäst för oss tex, det kan man avgöra själv. Däremot kan jag gå på mera vad ägare som kört/ägt bilarna tycker om dom till viss del.

Men var och en får ju tro på vad dom vill, och hur man ska gå tillväga i sitt bilägande för att få en så rättvis bild av kostnaderna. Jag vill ju inte lura mig själv att köpa en bil som är dyrare att äga och sedan säga att den är billigare än den är att äga för att övertyga mig själv om det. Vad tjänar man på det?

Sedan är det märkligt vad vanligt det är idag att ha flera olika nick.

#10
2014-02-01 12:56

Shogun...ta till dig istället för att gå i försvarsställning.

Naturligtvis kan du inte dra några generella slutsatser mellan bilmärke när du köper begagnade bilar av olika årsmodeller och märke. Du har ingen aning hur de behandlats av tidigare ägare.

Att man provkör en bil säger inte mycket om hur den fungerar i verkliga livet. Golf är en erkänt bra bil med känd hög kvalité och stabilt andrahandsvärde. Kia är ett betydligt osäkrare kort som riskerar få dyr totalkostnad.

Möjligt att du upplevde Kian som trevligare under din provtur men jag tror vi andra litar mer på biltidningar som kör mer än runt kvarteret och tittar på lacken.

PS: Jag väljer att använda samma signatur alltid...men själv Conny Karlsson/Shogun/Birger Karlsson...? (Känns som ett onödigt försök till påhopp.

PSS. Jag har föresten inget intresse av att diskutera detta vidare i telefon med dig :0)

#11
2014-02-01 14:24

SiggeNn. Det är ju synd om dig att du inte själv kan avgöra då vilken bil som är bäst för dig utan låter biltidningar avgöra åt dig, men det är upp till dig och"vi" andra......

Hur kan du veta att Kia är ett mer osäkert kort? Har du ägt någon? Så hur kan du avgöra detta och hur kan du veta att den får en dyrare totalkostnad än Golf? Gissning? Inte ens vi som äger bilen än vet totalkostnaden än! Men du kan få svaret om du söker i VIB långtest om kostnaden för Ceed och Golf.......Sedan så var det frugan som tyckte Ceed var trevligare i det mesta som var viktigt för henne och valet föll på den före Golf. Jag fyllde i med mina intryck att jag fick till en betydligt bättre körställning i Ceed då den hade elinställbara stolar så jag fick bättre stöd för låren än i Golf med masterutrustningen och de stolar som ingår där. Sedan betydligt längre garantier.

Klart att bilägare som köper begagnade bilar jämför kostnaden mellan olika bilar de har, så där har du också fel. Men vill man lura sig själv så är det upptill var och en.

Ja,jag har blivit beskylld för att vara Birger Karlsson och det var lika fel som vanligt det också. Och jag säger bara att jag tycker det beklagligt att några använder flera olika nick, och det har jag skrivit förut här under andra artikel kommentarer och även denna. Men du tog åt dig av någon anledning, oklart varför? Men vill du ventilera något är det bara att ringa, jag har inget att dölja vare sig med namn eller telefonnr eller annat. Åter till artikeln.

#12
2014-02-01 14:33

Alltför långt inlägg....

Shogun...läs vad jag skriver istället för att försöka förvränga.

Ang. KIa skrev jag "riskerar få dyr totalkostnad"....Conny läser som "hur kan du veta att den får en dyrare totalkostnad än Golf? " Historien talar dock för att andrahandsvärdet kommer bli betydligt lägre för Kia än för en VW.

"jag tror vi andra litar mer på biltidningar som kör mer än runt kvarteret och tittar på lacken"...Conny läser som "synd om dig att du inte själv kan avgöra då vilken bil som är bäst för dig utan låter biltidningar avgöra åt dig"

" inte dra några generella slutsatser mellan bilmärke när du köper begagnade bilar av olika årsmodeller och märke. Du har ingen aning hur de behandlats av tidigare ägare."...Conny läser..."Klart att bilägare som köper begagnade bilar jämför kostnaden mellan olika bilar de har" Klart man jämför kostnader men att utifrån det påstå i generella orda lag att "så här är det" är helt felaktigt.

"Jag väljer att använda samma signatur alltid...men själv Conny Karlsson/Shogun/Birger Karlsson."...Conny läser..."Men du tog åt dig av någon anledning, oklart varför? " Diskussion på minderårigs nivå. Cirkelresonemang.
Fakta är också att du på Teknikens Värld skrev kommentarer dels som Conny Karlsson och sedan berömde de som Shogun. Du blev avslöjad av redaktören och skyllde på att din son "hjälper till att skriva kommentarer".

Ständigt detta vridande och vändande utan att komma med något.
Saknar uppenbarligen helt förmåga att ta till sig andras uppgifter.

Men men..."diskussionen" avslutat för min del. Kommer säkert tolkas av Conny som "jag vann".

#13
2014-02-01 15:00

SiggeNn. Allvarliga anklagelser, bevis? Men jag är van att bli falskt anklagad när argumenten tryter. Du har mitt riktiga namn, du har mitt telefonnr som jag sa jag har inget att dölja. Hur är det själv?

Läs VIB långtest mellan Ceed och Golf där har du milkostnaden.........;o) VIB förvränger heller inte milkostnaden får man förmoda.

Signaturen Minimats har också uppmärksammat att några använder flera olika nicks, varför är oklart. Jag förvränger ingenting.

Åter till artikeln om Mercedes.

#14
2014-02-01 16:04

"Fakta är också att du på Teknikens Värld skrev kommentarer dels som Conny Karlsson och sedan berömde de som Shogun. Du blev avslöjad av redaktören och skyllde på att din son "hjälper till att skriva kommentarer"."

Det var intressant! Är det sant?

Edit; det var sant! http://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-storst-i-varlden-men-hotas-av-gm-2488?page=2

#15
2014-02-01 16:12

Är det det som kallas sitta med skägget i brevlådan Conny? :o)

#16
2014-02-01 16:26

Ja jisses.

#17
2014-02-01 16:34

Audi A5 SB.

Ja ,det var sant att min son gjorde det en gång. Men inte att jag själv gjort det om det är det du antyder att jag pratar med mig själv, hur friskt är det? Men det var även DU som anklagade mig för att vara Birger Karlsson som du sedan bad om ursäkt för när du hade fel, men det kanske var för att AL bad om ursäkt och då ska du göra likadant...... Så gör inte om samma blunder igen Audi!! ;o) Jag har rent mjöl i påsen. Även fast jag anklagar VAG, vilket inte är populärt, och då ska man anklagas för än det ena än det andra.......med personliga angrepp och nedvärderande invektiv, vilket vi kan se här om man inte dyrkar det tyska in absurdum i allt.

#18
2014-02-01 16:36

"Det var min son"
:oD

#19
2014-02-01 16:41

Tror ingen bryr sig om vilka märke man gillar eller inte Conny.

Däremot din förmåga att översvämma med diverse "fakta" och allmän fanatism bör mötas med ifrågasättande.

Det är detta ifrågasättandet du inte klarar av utan klagar högljutt på "personangrepp" och mailar diverse Internetredaktörer.

Hade du istället ansträngt dig att hålla en god civiliserat ton med rationella argument och motargument hade du blivit bemött på samma sätt.

Ingen sitter inne med "sanningen" ej du eller någon annan. Sedan må du ha kört hur många bilar som helst men de är din "sanning" någon annan har en helt annan "sanning".

Ska inte ensidigt hoppa på Conny då detta gäller många av "tjatmostrarna" som är här och skriver...ni vet vem ni är. :o)

#20
2014-02-01 16:53

Full diskussion om V-klass ser jag.

#21
2014-02-01 17:04

SiggeNn. Visst är det så det är våran sanning om våra bilar och det är det jag förmedlat genom alla år hur de varit att äga för OSS, inget annat. Men det jag brukar säga och ta stöd av är ATT tex många undersökningar stöder den erfarenhet jag själv fått genom vårat ägande ATT de japanska varit felfriast. Och så även för andra ägare när de delger sina synpunkter om sina bilar i ägarundersökningar tex Autoindex och andra. Och detta kan vi läsa år efter år i olika undersökningar från världens olika hörn. Så jag tror inte att jag är så långt ifrån sanningen om hur olika märken är att äga om man läser dessa undersökningar och lägger ihop dessa och försöka se en "röd tråd" av dessa.

Jag vill inte försöka lura mig själv i mitt bilägande med att en bil att den är bättre än den i själva verket är, vad skulle jag tjäna på det? Därmed inte sagt att du behöver tro mig var och en får ju tro vad han vill, men jag vill inte lura mig själv som sagt i MITT bilägande med kostnader etc.

#23
2014-02-01 17:18

Shogun...läs vad jag skrev en gång till. Se om du kan ta till dig något.

För övrigt lämnar jag nu denna tråd då det känns som att "diskutera" med en vägg (eller kanske ett glas vatten...).

#24
2014-02-01 18:09

SiggeNn. Ta till dej av det jag skriver också, ligger det inte något i det?

#25
2014-02-01 18:33

Undrar vilket av kontona som tillhörde sonen, "Shogun" eller "Conny Karlsson"?

#26
2014-02-01 18:41

Mörke Överherre; "tillhörde"? Tillhör, är väl ett mer riktigt epitet? Eller är det fortfarande sonen som skriver under "Conny Karlsson" på TV? Eller är det sonen som skriver här? Förvirring råder.

#27
2014-02-01 19:01

Audi, det råder mer förvirring som vi kanske kan reda ut samtidigt. Från början sa du att du var i korvbranschen, sedan hette det att du var i maskinbranschen. Jag frågade då hur det var med den saken, men fick inget svar. Så jag frågar igen. Korvbranschen eller maskinbranschen? Eller någon annan bransch?

#28
2014-02-01 19:19

Kapten; varför vill du veta detta? Spelar det någon roll?

#29
2014-02-01 19:41

Nej, det spelar ingen roll, men jag är mycket observant på detaljer och tyckte bara att det var en ganska onödig tabbe som du gjorde. Det ser inte bra ut att inte hålla reda på sådant - inte ens anonymt på nätet. Fast jag trodde på att du var i korvbranschen och när du surnade till på mig angående att jag skrev att skulle kunna tänka mig parkera mitt över två rutor för att "rädda en flådig bil från parkeringsskador" gjorde jag en "pudel" och fjäskade lite för dig genom att säga att jag nog inte skulle parkera så samt att jag typ "äter ju massor av korv". Lite tråkigt ändå om det du har sagt inte var sant, för sådant sätter jag faktiskt värde på.

#30
2014-02-01 19:45

Vilket motsatsförhållande ser du i att vara i korvbranschen och samtidigt vara i maskinbranschen? Korvmaskiner har du kanske hört talas om?

#31
2014-02-01 20:11

Helt riktigt, Audi. Men med korvbranschen tänker man en sak och med maskinbranschen en helt annan. Men detta inser ju du också.

#32
2014-02-01 21:34

Intressant diskussion Kapten, verkligen intressant. Korv, maskin eller korvmaskin......Kaptenen är bedazzlad!!

#33
2014-02-01 21:39

Ja, det är ju rätt obegripligt, det där Mörke Överherre. Vad ville Kaptenen komma till? Att jag hade dubbla identiteter? Mysko, minst sagt.

#34
2014-02-01 22:21

Mmm, korv...
För mycket bratwurst och surkål kan dock få vem som helst att se konspirationer överallt, lite lättstekt Gustafskorv och en kall öl får en att komma ner på jorden igen.
Rekommenderas...

#35
2014-02-02 10:24

Vad har korv med Mercedes att göra????

#36
2014-02-02 10:33

Hacken: inte ett dugg. Varför Kapten blandade in detta förstår jag inte. Jag tycker du ska ta bort hela raddan av inlägg.

#37
2014-02-02 11:01

Är det inte som så, att de som gillar mercedes äter mer bratwurst och surkål, än andra bilägare.

#38
Krister_L
2014-02-02 11:04

Om det kan intressera någon så är även jag på sätt och vis i korvbranschen

// Krister

#39
Krister_L
2014-02-02 11:05

Fast jag är faktiskt mer i maskinbranschen.

// Krister

#40
2014-02-02 11:09

Frankfurter är ganska gott och det är gott om plats i denna Mercedesen att sitta och äta sådana

#41
Krister_L
2014-02-02 11:13

För övrigt så tycker jag det är en ovanligt ful Mercedes. Påminner faktiskt lite om en korvkiosk.

// Krister

#42
2014-02-02 15:46

De som vill ha en familjebuss bryr sig kanske inte så mycket om den korvkioskliknande uppenbarelsen.

#43
Krister_L
2014-02-02 17:50

Det tror inte jag heller, Hackenbush, det är min alldeles egna subjektiva åsikt. Fast hade jag en stor familj så ...... det är ju i alla fall läckra fälgar på den, och som sagt; en riktig Frankfurter går inte av för hackor.

// Krister

#44
2014-02-02 19:28

Återgå till tråden och sluta att tjafsa om en massa oväsentligheter!
Jag kommer att radera allt övrigt f.o.m. nu.

#45
Krister_L
2014-02-02 19:56

Det är bra Nisse ... dags att pinka för kvällen när halva natten är gången

// Krister

#46
2014-02-03 09:31

Anledningen till det klena utbudet utav relevanta kommentarer är ju troligtvis för att få vet något om de här bilarna. Själv funderar jag på om det faktiskt rör sig om en MB eller om vi pratar om Vw eller kanske rentav Renault? Släktskapet med skåpbilen är förstås besvärande men det hindrar inte att nypriset på dessa bilar blir hiskligt.
En släkting vill ha en Multivan och jag förstod först inte detta intresse men ju mer man tittar på sådana bilar ju mer förstår man dess finess. Till det sanslösa priset kan jag ju dock tycka att bilarna borde ha en högre krocksäkerhet och detta gäller även de överprisade och renodlade transportbilarna,möjligtvis senaste Ford Ranger utesluten.

#47
2014-04-21 23:58

Hej!

Är det någon som kört nya V-klass och har något att säga om den?

Det är väldigt ont om riktigt rymliga bilar för en familj med fyra/fem barn om man vill kunna ha rejält med packning och campingutrustning och samtidigt få lite lyx och komfort. Jag provkörde förra Vianon för några månader sedan - den var väl "ok" men väldigt mycket transportbil och rätt så lik VW Multivan som jag tycker är trist, styltig och bullrig (jag har haft en -04:a V6 men sålde den pga bränsletörst - just nu åker jag alltför trångt i en trist Sharan).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.