Bild
Nästa artikel

Nya Kia Cee’d – rapport från provkörningen (2012)

Direktrapport

Volkswagen Golf har tappat försprånget. Det säger Vi Bilägares testförare efter första provkörningen av nya Kia Cee’d.

Tommy Wahlström är precis hemkommen från ett soligt Wien och en exklusiv provkörning av helt nya Kia Cee’d.

– Det var bara de 59 medlemmarna i Årets Bil-juryn som var inbjudna. Resten av världen får köra den först i mitten av april, säger Tommy Wahlström.

Vad är nytt?
– Det är en helt ny bil. Saker som du inte ser och som du inte känner delar den med Hyundai i30. Allt som du ser och allt du känner är utvecklat av Kia. Och det är ett otroligt lyft, ett stort steg framåt jämfört med nuvarande Cee’d.

Vad har blivit bättre?
– Framför allt är det lyftet i kvalitetskänslan, det jag tidigare haft emot Cee’d var att den känts plastig. Tidigare har jag också haft problem att sitta bra i Cee’d, men nu känns körställningen bra. Bilen har också blivit några centimeter rymligare i framsätet och så lastar den 40 liter mer i bagageutrymmet.

Hur är den att köra?
– Lättkörd och smidig. Fjädringen är lite hård, men Kia ska ju vara det sportiga alternativet. Bilen kommer också med en direktinsprutad bensinmotor som klarar miljöbilsgränsen med manuell låda, vilket bara Cee’d och i30 klarar i den här klassen.

Några minus?
– Jag undrar hur det är med däckbullret. Det var någon passage med grövre asfalt som jag tyckte dånande en del. Vi får sätta en liten varningsflagga och kontrollera det när vi testar bilen i Sverige.
 


Nuvarande Cee’d är en storsäljare. Vad tror du om den nya?
– Cee’d har ju legat i toppen på den svenska försäljningslistan bland folk som köper bilar för egna pengar. Och nu kommer en ny generation som till och med känns bättre än Volkswagen Golf. Det är väl tur för Volkswagen att man kommer med en ny Golf i höst, för jag tror att man tappat försprånget.

När kommer den till Sverige?
– Bilen introduceras i maj, men har ännu inget pris. Kia säger att deras strategi är ”value for money”, men de tänker inte vara billigast, utan ligga någonstans mitt i fållan. I höst kommer kombiversionen och det blir kanske den som säljer allra mest i Sverige, så har det i alla fall varit med nuvarande Cee’d.
 
Läs provkörningen av nya Kia Cee’d i Vi Bilägare 6/2012. Tidningen utkommer i butik den 17 april och kommer till prenumeranter från den 10 april.

Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Cee’d?

Kommentarer

#1
2012-03-28 15:16

Vilket försprång? Har inte Golf rasat ner i Golf-klassen, och det är inte bara jag som tycker så?

#2
2012-03-28 15:32

Kan bara hålla med Peugo,vilket försprång har Golf? Det är bara motorjournalister som envisas med att fortfarande kalla klassen för Golfklassen trots att flera är bättre i mitt tycke. Vad är så märkvärdigt med Golf?

#3
2012-03-28 15:47

Fördelen med Golf är att den har inte dessa uppdragna bakrutor och Golfen får därmed ett ljusare och luftigare intryck och även barn kan då se ut.

#4
2012-03-28 15:48

Det märkliga med VW Golf är att ALLA småbilstillverkare vill nå upp till VW Golfs fina klass med fina köregenskaper, snåla och väldigt pigga motorer. "Golfklass" helt enkelt men det är få tillverkare om ens någon som nått dit ännu men visst nya Cee´d är snygg påminner lite om nya fina Ford Fiesta. Inredningen påminner lite om Ford Focus från början av 2000 talet lite plastig och väldigt rörig. Frågan är om den kan jämföras och konkurrera med klassledaren Golf? Inte ännu men avståndet minskar, kanske?

#5
2012-03-28 15:56

Swenssons

Jag tycker du bara svamlar utan att veta något konkret!

#6
frb
2012-03-28 16:10

Ständigt samma kommentar från journalister att konkurrenterna närmar sig Golfs klass. De går aldrig om, det är uppenbart sedan 1974.
Utrymmen t ex, Volvo V50 är en bil för pygméer medan Golf är rymlig.
Ceéd, Astra, 308 m fl har små, fula bakrutor medan Golf har bra sikt bakåt.
Helt enkelt mer praktisk och genomtänkt. Men det är upp till var och en om vill man köpa en dålig kopia för 10.000 kr i lägre inköpspris som rostar och ger träsmak efter 10 mil.

#7
2012-03-28 16:19

Jag förstår att de som väljer Golf uppfattar den som en prydlig och redig bil där allt sitter på rätt plats och finesserna inte bara finns, utan fungerar bra, dessutom. Den enda egentliga rediga missen är vägbullret.
Men jag personligen skulle nog ta mig en rejäl titt på konkurrenterna.

#8
2012-03-28 16:30

Kias inredning något Audi-liknande eller svamlar jag igen?

Instämmer för övrigt att vägbullret tycks VW ha copyright på men hoppas även jag att dom fixar det och om dom ännu gjorde Golf körglad som den varit nån gång i tiden så lovar jag lyfta hatten (tror jag är väldigt gammal då, om ens vid livet). Det finns ju GTI men nog borde standardbilen vara roligare att köra? Kan det vara så att nu när tyskarna slutligen kommit på vad komfort är så har fransmännen börjat göra dom körgladare hårdare bilarna (typ DS3/4/5)? :D

#9
2012-03-28 16:38

Säkert en mycket bra bil, men varför så ful front? Med en snyggare front hade den varit en fullpoängare.

#10
2012-03-28 16:48

Ordet golfklass missuppfattas av vissa till att betyda en särskild måttstock för teknik eller kvalitet.
När begreppet myntades betydde det egentligen en liten kompakt flexibel mycket praktisk framhjulsdriven bil med tvärställd motor och kombilucka och med för den tiden hyggliga prestanda.Dessutom ett överkomligt pris. Konceptet var mycket lyckat och alla andra började skapa kopior. Fiat Ritmo sålde mycket på 70-talet.
Jag köpte själv en ny Golf -75 och älskade den tills den började tokrosta och växellådan skar. Kvaliten var urdålig i början.
Idag är Gofen knappast bäst i någon gren men har ett mycket starkt varumärke och inga brister. Man ska inte ändra på en vinnare men i långa loppet blir man till slut omkörd. Kanske av nån Asiat? Men knappast av just denna KIA.

#11
2012-03-28 17:24

frb:
" Men det är upp till var och en om vill man köpa en dålig kopia för 10.000 kr i lägre inköpspris som rostar och ger träsmak efter 10 mil."

Det var mycket fördomar på en och samma gång!
Eller är det så att du kört alla konkurrenterna, upptäckt rost på samtliga, och insett att det enbart är Golf som har bra säten?

Eller är det så att folk har olika tycke och smak?

Kan ju inte låta bli att kommentera att 308 har betydligt bredare bakruta (som går runt hörnet) än Golf...

#12
2012-03-28 17:31

Jag tror iof inte att denna bilen rostar mer än nån annan bil men det finns ändå ting som gör att åtminstone jag hellre skulle köpa en Golf före denna bilen även om de rent tekniskt skulle, mot min förmodan, vara likvärdiga. Jag har själv kört mänger av Golfar från slutet av 80 talet till mitten av 90 talet och måste verkligen säga att VW Golf står verkligen i en klass för sig och det är säkerligen inte för inte som många för att inte säga alla biltillverkare i detta segment vill bli kommande Golf men som sagt många är "kallade men få är utvalda" och denna KIA bilen tillhör inte heller nån av de "kallade" men som sagt det finns vissa läsare som verkligen slåss med näbbar och klor, suck, tills de fått som de vill med sina "riskokare" men vem bryr sig? Inte jag iaf, men man blir så trött på dessa "Suckiacki-talibaner". Suck och stöön!

#13
2012-03-28 17:56

Swenssosn, det du skriver är sannerligen inte lättläst!
Man får i alla fall intrycket att du har kört ett antal Golfar men inget annat. Utan att alltså veta just någonting så gör du ner alla andra konkurrenter, varende en.
Du skriver på ett ställe att du inte bryr dig - men det gör du ju genom att skriva om det.

#15
2012-03-28 18:01

Med den invecklade och svårreparerade dyra teknik som de flesta har numera tror jag det har en avgörande betydelse hur lång garantitiden är. Märke med kort garantitid får svårt att hävda sig mot Kia:s 7-åriga och andra asiaters 8-åriga garanti. Detta är en anledning till att Kia säljer bra.

#14
2012-03-28 18:06

Hmm, Teknikens Värld, Golf blev 7. http://www.teknikensvarld.se/2011/06/09/13920/tretton-pa-dussinet/
Aftonbladet fick ihop något liknande resultat vill jag minnas? http://www.aftonbladet.se/bil/article13448793.ab?teaser=true

#16
2012-03-28 18:25

@Roy:
Jag har kört ett flertal bilmärken - modeller - och funnit att i "Golfsegmentet" är just VW Golf klassledande och det är just MIN subjektiva erfarenhet. Jag har liksom väldigt få andra här kört alla bilar och modeller som finns på hela marknaden och kan inte strikt objektivt säga vilken bil - modell - som är genuint bäst. Det tror jag ingen kan avgöra eftersom det beror inte bara på vilken estetisk eller teknisk standard ett fordon har ej heller om den körs på det ena eller andra bränslet etc. Så ja, du har rätt i så måtto att jag inte rent objektivt kan säga vilken bil som är bäst och jag bryr mig egentligen inte alls om vad folk kör eller gör det som gör mig förbenad är att läsakollektivet tillåter vissa "Suckijacki . Talibaner" härja fritt även på denna site utan att någon vågar, törs eller orkar ifrågasätta dem! Jag har ägt många Golfar och vet att det är en alldeles utmärkt liten småbil för de som vill ha en dito och Cee´d är också en liten småbil som, i mitt tycke, inte passar mig oavett hur bra, dålig, rostig eller rostfri den vara månne.

#17
2012-03-28 20:37

Bara 10-14 något nedtonade mindre uppenbara detaljer från Opel, det tar sig, bättre än förr när man var inne hos Opelhandlaren och köpte delarna rakt av.
Tog hela tre sekunder att se att det inte var en Astra från sidan, för mycket kopiering där.

Kom just på att samma argument man nu ofta säger om Golf är identiskt samma man sa om gamla Opel Rekord.
Ord för ord, kanske man skulle börja tillverka Rekord 1986 igen med modern teknik för att förbättra försäljningen, när nu Golf är en sån succé.

#18
mcregor
2012-03-29 10:50

Vet inte hur många av er som verkligen provkört större delen av konkurrenterna till Golf men det var precis vad vi gjorde tidigt i höstas. Vi avslutade med Golf för den var egentligen inget alternativ - den skulle ju vara så bullrig sas det och dessutom mycket dyrare än många av konkurrenterna. Lyckligtvis provade vi även Golfen (Variant för vår del) innan vårt köpbeslut och det var ju tur det för det var det enda alternativet som hela familjen trivdes med.
Om någon tror att den är bullrigare än andra alternativ i klassen så var det i alla fall inget som vi upplevde - snarare tvärtom.
Golfens styrka är väl som redan sagts att den har få svagheter för oss som ser bilen som ett medel att transportera sig i rimligt bekvämt. Det mesta sitter logiskt placerat och man slipper "tivoli-looken" på instrumentpanelen. Uppskattar man denna enkelhet att "umgås" med bilen så uppskattar man antagligen också Golfen. Dessutom är den i många stycken bättre standardutrustad än många andra konkurrenter (i Masters-utförande). Därmed inte sagt att det inte finns alternativ som är bra och kanske ännu bättre om man har andra preferenser men underskatta inte värdet av en väl fungerande helhet. Skulle tro att t ex V70 säljer på ungefär samma kvaliteter.

#19
2012-03-29 11:01

"Då bestämmer vi att Golf är den bästa bilen" och allt annat är betydligt sämre även när dem inte är det o.s.v
Denna åsikten har vi utan att egentligen ha någon åsikt baserad på hur det var förr eller borde ha varit.
Bibehåller vi bara denna åsikt tillräckligt länge så blir världen en bättre plats att leva i.

Alla som har en annan mening skall ses som "Suckiacki-talibaner" som enbart finns till för att förstöra för alla andra normala människor.
Eftersom att vi nu vet om att ingen bil någonsin kommer att bli bättre än "orginalet" så kan alla andra modeller slutas att tillverkas och motortidningar läggas ner då det annars blev en ganska enformig läsning.

Amen ...

#20
mcregor
2012-03-29 11:31

Mistro: Moget skrivet.....
Jag accepterar om andra tycker annat - varför inte acceptera att vi alla har olika preferenser och sen är ju bilvalet fritt. Vi som uppskattar Golfen mera än konkurrenterna köper en sån - den som gillar t ex Ceed bäst köper denna. Varför bara se allt svart eller vitt ?

#21
2012-03-29 13:28

mcgregor: tycker din motivering till valet av bil är sansad och bra. Det är era pengar, och är det så att ni finner Golf bäst för er, så är det ju rätt.
Alla har lite olika värderingar och smak, vad som är intressant och passande.

Mycket kan sägas om Golf, men visst är det som du säger: De är inte dåliga på något, snittet blir högt. Den är inte alltid testvinnare, men å andra sidan ligger den inte heller i botten. Och tester säger inte allt.

Personligen är jag inget fan av Golf, men skulle ändå inte avråda någon att köpa den.

Nu halkade vi iväg från ämnet, Kia Cee´d.
Ja, vad kan man säga? Bara att gratta Kia till att ha utvecklats från att tillverka billiga kopior till fullt moderna bilar. Resan har gått fort. Samma gäller Hyundai.
Denna kommer med alla säkerhet att väljas av många, vettig bil för vettiga pengar. Jag gillar instrumenteringen med viktigaste mätaren i mitten, väl synlig. Formgivningen är... tidstypisk.

#22
2012-03-29 15:15

"mcregor": Som sagt,bra skrivet.
Om du drar dig till minnes så har vi pratat om ditt bilval tidigare där jag också gav dig kred för hur du valt bil.

Mitt inlägg skrevs medan du postade ditt och var således inte tänkt som en pik till dig eller Golf.
Mina åsikter är inte "svart/vita" :)

#23
mcregor
2012-03-29 17:45

Mistro: Tog det inte som nåt personligt påhopp men tycker att det är tråkigt att inlägg vinklas så hårt så att resultatet blir av typen "svart eller vitt".
Det är möjligt att jag missuppfattat dig och i så fall tar jag tillbaka min kritik.
Sen - för att återgå till ämnet - så tycker jag personligen att denna nya Ceed ser betydligt aptitligare ut än den gamla. Är dessutom körställningen bra så kan det säkert bli nåt.
Sen tycker jag generellt att det är lite synd att alla bilder på nya bilar nästan undantagslöst är tagna på de dyraste och mest välutrustade varianterna - alltså inte den som leverantören bedömer bli den mest sålda. Det ser givetvis bättre ut i tidningen men risken är att man som köpare blir lite besviken när man sen ser "the real thing" i bilhallen. Lite av den känslan drabbades jag tyvärr av när jag kollade nya i30.

#24
2012-03-29 18:12

Ja det är "lustigt" att bilarna alltid är fullutrustade då de testas.
Ibland finns inte ens dessa versioner hemma hos handlaren då de inte bedöms sälja så bra.
Vissa fabrikat envisas med att erbjuda vissa tillbehör endast till de dyraste versionerna varpå knappt någon köper dem p.g.a de blir så dyra och finns bilen inte heller att beskåda så blir det ju än mindre bilar sålda.
Denna infon finns oftast inte att återfinna ens på hemsidorna eller i broschyrerna vilket är synd.

#25
2012-03-29 21:16

Skulle nog ärligt kunna säga att den nya Kia Ceéd är 100% snyggare än den gamla modellen... Kan inte förstå att den äldre sålde så bra som den ändå gjorde, men visst vissa gillar ju plast plast och även plast av billigt sort.

#26
påskharen
2012-03-30 11:15

Grillen är snygg men mkt för stor.
Blaffor till framlyktor som går längs halva sidan på bilen börjar andra tillverkar sliuta med men Kia som är en låtsatjapan som ligger efter i utvecklingen har allt mer börjat med det. Och jösser, de har visst hittat Audis ledlampor och plötsligt blev Kia premium!
Trots allt så kommer den sälja bra i Sverige. En billig kombi och lika dan bil som grannen gillar allla de som inte har råd med en ny V70 men vill ha lika ny bil som grnnen...
instrumentbräda mm känns lika ute som bilen.
pajjasbil!

#27
2012-04-01 11:27

påskharen: Stor grill? Du måste skoja, särskilt när du vurmar för Audi som har MONSTERGRILLAR!!!

Se här förresten, Hyundai i40 blir bästa kombi och bättre än V70:

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111802.pdf

#28
2012-04-02 19:58

Det skall bli intressant att se hur denna bil kommer att se ut, och framförallt prissättningen, jag personligen tycker att den nuvarande "gamla" modellen är rätt prissatt med den utrustning den bilen har.

Jag står väl själv inför ett nybilsköp snart, och tankarna vandrar väl hit och dit, 3 kandidater finns just nu, Skoda Superb, VW Golf, Kia Ceed, Kia Sportage eller en VW Passat. A & O för mig är utrustningsnivå, komfort och dirftskostnad. En sak är i alla fall säker, det blir en dieselmaskin i nästa bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.