Nästa artikel
Nya Kia Carens – första bilderna
Nyheter

Nya Kia Carens – första bilderna

Publicerad 27 juli 2012 (uppdaterad 27 juli 2012)
Kia presenterar en ny generation av flexbilen Carens på höstens bilsalong i Paris – men redan nu ges ett första smakprov.

Nästa år är det dags för familjefraktaren Kia Carens att komma i ny tappning. Modellen såg dagens ljus 1999 och följdes upp av en ny generation år 2006.

Två illustrationer visar hur designchefen Peter Schreyer – tidigare Audi – tagit sig an Carens formgivning. Jämfört med tidigare är taklinjen lägre, hjulbasen längre och hjulen större. En linje i krom som löper längs sidorna har dessutom tillkommit.

Bilen är byggd utifrån plattformen som används till Kia Cee’d och koncernsyskonet Hyundai i30. Bensin- och dieselalternativ på 1,4 och 1,6 liter väntas stå till buds.

Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Carens?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-27 11:06
Hackenbush

Gillar inte riktigt den bruna och gröna färgen, hade varit bättre om bilen varit enfärgad.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-27 11:59
Mistro

Mig gilla mycket,...hade gärna köpt en Carens tidigare om de bara inte vore så fula.
Spännande bilar som har och kommer att spottas ut ifrån den här koncernen ...Ge mig en mindre spydig återförsäljare och jag är såld!

#3 • Uppdaterat: 2012-07-27 15:50
Raphael

Dagens Kia Carens är en funktionell och praktisk no-frills basbil.
Morgondagens tycks tyvärr anamma den nuvarande trenden om en "sportig" design, vilket innebär sämre utrymmen och att den är mindre praktisk. Inget jag vurmar för alltså. En trist utveckling.

Dacia börjar allt mer kännas som det ensamma valet när man vill ha en enkel, praktisk och förnuftigt formgiven basbil för familjens behov.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-30 08:13
Mistro

Har varit hos tre olika "Shogun" och två av dem är helt otänkbara. Har aldrig sett några sämre säljare...de hade allt. ( arrogans och nonchalans blandat med en stor okunnighet även utav bilarna de sålde )
Får bli den lokala handlaren då om jag lyckas stå ut med hans självbelåtenhet,..då det vore nära och bra.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-01 01:27
Roger Skagerström

Den sportiga designen har nog med säkerhet att göra med. Ambitionen borde vara att flytta föraren så långt bak i bilen det går, när fronten är så kort. Då blir det automatiskt en rätt kilformad bil då det inte skulle se klokt ut med någon större skillnad i vinkel mellan huv och vindruta :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.