Bild
Nästa artikel
Kia Carens av tredje generationen är i stort en högbyggd Ceed – fast med plats för sju personer.
Kia Carens av tredje generationen är i stort en högbyggd Ceed – fast med plats för sju personer.

Begagnat: Kia Carens (2013-)

Begbil

Kan du leva med Carensdagar? Vi granskar Kias sjusitsiga kompakta familjebuss som begagnad.

Karens är inget positivt laddat ord, de flesta svenskar associerar det med minskad ersättning. Ändå är det namnet på Kias kompakta MPV, som tillverkaren valt att stava med C. Till Sverige kom bilen 2002, modellskiften skedde 2007 och 2013, det är generation tre som vi granskar här. 

Tekniskt sett baseras Carens i stort på mellanklassaren Ceed. Vanligaste motorn är 1,7-liters diesel som finns med tre olika effektuttag; 115, 136 eller 141 hk. Vi tyckte att den svagaste motorn är rätt slö i karaktären. Bensinmotorn är på 1,6-liter och ger 135 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt är underhållsfri. 

Vägegenskaperna är trygga, men knappast särskilt roliga. Carens klarar en undanmanöver i 70 km/tim med last, även om den kränger rejält. Styrningen kan ställas i tre olika lägen – bäst i konbanan går bilen i läget ”Sport”, trots att bilen inte är ett dugg sportig. 

Förarmiljön är tydlig och enkel både vad det gäller instrument och reglage. Däremot gör den breda A-stolpen att sikten snett framåt är dålig, trots en liten sidoruta. Framstolarna ger acceptabel komfort för de flesta.

När det kommer till bullernivå börjar jag ana varför Kia valt namnet Carens. Kanske handlar det om att avstå från en del ljudisolering, Kia Carens är nämligen en rätt högljudd umgängeskamrat. I varje fall på grov asfalt, vilket det finns gott om på svenska vägar. 

Plus: Utrymme, finns sjusitsig, garantier.

Minus: Buller, kvalitetsmissar, sikt snett framåt.

Baksätet består av tre stolar, som går att skjuta i längsled. Stolarna är rätt små, men vuxna sitter bra på ytterplatserna. Dessa har också utfällbara ”flygplansbord” i framstolarnas ryggstöd. Bagageutrymmet sväljer 17 läskbackar i normalläge, med fällt säte får 40 läskbackar plats.

En del exemplar har två extrastolar längst bak i kupén, vilket i så fall gör bilen sjusitsig. Extrastolarna är främst tänkta för barn, längre personer lär vantrivas där. Det är lågt i tak och trångt för knän för passagerarna i extrastolarna. Med sju sittplatser blir bagageutrymmet också starkt begränsat, då ryms bara 100 liter last. Extrastolarna går enkelt att fälla ner när de inte används.  

Kia har upp till sju års garanti, vilket ger ökad köptrygghet för begagnatkunderna. Märket ligger också bra till i Länsförsäkringars maskinskaderapport. Ändå finns det en del problem.

Slitna bromsskivor och belägg är relativt vanligt. Fel på kopplingen har förekommit och den ska också ha varit föremål för uppdatering. Slitna fjäderbensfästen är inte ovanligt, det märks på ryckig gång över ojämnheter och knackande ljud från hjulupphängningen. Slitna stötdämpare förekommer också. AC-anläggningens kondensor har rostat sönder på en del bilar. En del ägare klagar också på att batteriet laddar ur. 

Fel på givare till kamkedjan kan ge startproblem eller att motorn misständer. På dieselmotorerna kan partikelfiltret sota igen om inte bilen regelbundet körs längre sträckor. Det finns också en risk att regenereringen stängs av i förtid. Då kan oljesystemet förorenas med bränsle, med risk för motorskador som följd. Om oljenivån stiger gradvis har detta troligen skett. Ryckig gång kan också tyda på fel på motorns luftmassemätare, spjällhus eller fel på en givare. Då lyser vanligen motorlampan för fel. Igensatt bränslefilter är ett annat motorfel som förekommit. 

På den manuella växellådan har det på vissa exemplar varit svårt att få i rätt växel. Orsakerna kan vara flera, men om lådan behöver bytas ut – vilket är sällsynt – kan det bli rejält dyrt. Om ESP-lampan tänds omotiverat kan det vara fel på bromsbeläggen. I Sverige har inga återkallelser av säkerhetsskäl gjorts. 

Bilar som slutat säljas som nya har sällan bra andrahandsvärde. Kia Carens har inte sålt särskilt bra och köpsuget för begagnat är rätt måttligt, vilket ger hyfsat låga begpriser. 

Köpguiden

 

Reg.år/mil 2014/8 000
Kaross MPV/5d
Motor 1,7 l/115 hk
Dekl. förbrukning 5,2 l/100 km
Skatt 2 458
Begpris 115 500 kr
Nypris -14 229 900 kr
Bilprov. Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

 

Tekniska data

 

  1,7 115 hk -14 1,7 136 hk -14
Längd/bredd, cm 452,5/180,5 452/180,5
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 644/596 1 642/628
Max släpvikt, kg 1 500 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 685 4/1 685
Effekt, kW/tim 115 136
Toppfart, km/tim 181 186
0-100 km/tim, s 12,4 12,0
Bränsle, liter per 100 km 5,2 6,1
CO2, g/km 137 159

 

Priser begagnat

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Grundutförande (Miltal och pris i kr)

Kia Carens 115 hk 7-sits Komfort/Advanced

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 118 300 113 400 107 400 101 500 95 600
2014 126 500 121 000 115 500 108 500 102 300
2015 135 200 129 600 122 700 116 000 109 300
2016 144 000 138 600 131 200 124 200 117 200
2017 154 600 148 600 141 200 133 800 126 500

 

Övriga utföranden

 

Utförande År Prisskillnad
1,7 EX 5-sits 13-15 -6 500
1,6 EX 5-sits 13-15 -5 000
1,6 135 hk 13-15 +2 000
1,7 136 13-15 +6 500
1,7 136 Aut. 13-15 +9 500
Action 5-sits 16-18 -5 000
141 hk. Aut. 16-18 +12 500
Launch Ed. 16-18 +4 000
UEFA Ed. 2016 -1 500
Adv. Plus 17-18 +5 000

 

Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Diesel: 13,88 kr.

  1,7 155 hk -14 1,7 136 hk -14
Pris 115 500 kr 122 000 kr
Värdeminskning 21 000 kr 22 000 kr
Skatt, besiktning 2 800 kr 2 900 kr
Försäkring 6 800 kr 7 400 kr
Bränsle 10 100 kr 12 600 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 5 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 48 700 kr 52 900 kr
Totalt per mil 32 kr 35 kr

 

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. kat 12 913 kr
Katalysator 29 476 kr
Hjullager hö. fram 3 307 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14  504 kr
Koppling 11 927 kr
Stötdämpare fram 2 st. 6 633 kr
12 000-milaservice 7 866 kr

 

Säkerhet

Tredje generationen Carens fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Det är en stjärna mer än föregångaren. Enligt Folksam är också skyddet mot whiplashskador bra, däremot finns det inte någon autobroms. Bältesvarnare för sittplatserna längst bak saknas. Krockstatistik från verkliga olyckor finns inte att tillgå från Folksam.

Bilprovningen

Enligt Dekra får Carens medelresultat vid besiktningen. Anmärkningarna gäller slitna bromsskivor och bromsbelägg, fel på däcktrycksövervakningen och kurvljus ur funktion.

Rostskydd

Kaross, hjulupphängningar och avgassystem av plåt. Dörrar, huv och baklucka med dålig limning i hörnen. Motorhuv och baklucka är väl behandlade inuti, sämre är det med rostskyddet inuti dörrarna. Bra skärmkantskonstruktion, plastinnerskärm fram och filtinnerskärm bak. Skumgummitätningen mellan framskärm och främre takstolpe suger åt sig fukt – rostvarning. Bränsletank och förankringsband i plåt. Den invändiga behandlingen av balkarna ger inget heltäckande skydd. Bra konstruktion av sparklådorna som också har rejäl ytbehandling. De flesta skarvarna undertill är väl behandlade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Taggar: Begbil, Kia Carens

Karens är inget positivt laddat ord, de flesta svenskar associerar det med minskad ersättning. Ändå är det namnet på Kias kompakta MPV, som tillverkaren valt att stava med C. Till Sverige kom bilen 2002, modellskiften skedde 2007 och 2013, det är generation tre som vi granskar här. 

Tekniskt sett baseras Carens i stort på mellanklassaren Ceed. Vanligaste motorn är 1,7-liters diesel som finns med tre olika effektuttag; 115, 136 eller 141 hk. Vi tyckte att den svagaste motorn är rätt slö i karaktären. Bensinmotorn är på 1,6-liter och ger 135 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt är underhållsfri. 

Vägegenskaperna är trygga,

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Vad vi skrev i nummer 10/2013

»Men den håller en hög och jämn lägsta nivå, den är rymlig, lättkörd, prisvärd och förefaller välgjord på viktiga punkter. På plumpsidan finns bullernivån som borde gå att mildra med andra däck samt högt pris på reservdelar.«

Kommentarer

#1
2021-01-15 08:45

Vi hade en Carens av den här generation ett par år (diesel 141 hk, dubbelkopplingslåda). Kan bara hålla med om att ljudnivån är ett problem med de här bilarna - har inte ägt någon bullrigare bil. För oss var sittkomforten ett problem också, igen av oss (vare sig vuxna eller barn) satt bra vid långkörningar - så ett tips är att försöka köra en lite längra sträcka om möjligt innan köp. Utöver problem med p-sensorer som garantin tog hade jag inga problem, servicen är dyr men ligger på 2 år/3 000 mil. Dubbelkopplingslådan är/var inte lika "mjuk" som en traditionell automat, utan den kan rycka vid växlingarna (speciellt på låga växlar).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.