Laddhybrider marknadsförs ofta som en smidig lösning: de kan köras på el kortare sträckor, men på långresor startar i stället en förbränningsmotor.
I praktiken har det dock visat sig att laddhybriderna inte alltid är någon bra lösning. Förbrukningen beror helt på hur mycket bilägaren laddar, och den kan vara betydligt högre i verkligheten än i testlabbet.
När EU:s förbud mot att sälja nya bilar med förbränningsmotor närmar sig arbetar flera biltillverkare och branschorganisationer för att tillåta ett undantag för laddhybrider – trots de höga förbrukningssiffrorna.
”Laddhybrider skulle kunna utformas så att regelbunden laddning är obligatorisk”
Nu lanserar den tyska branschorganisationen VDA:s ordförande Hildegard Müller en minst sagt annorlunda lösning. Hon vill se en ”laddplikt” för laddhybrider.
– I praktiken skulle laddhybrider kunna utformas på ett sätt som gör att regelbunden laddning är obligatorisk, säger hon i en intervju med FAZ.
Hur det skulle fungera rent tekniskt är oklart, men Hildegard Müller vill att batteriet ska behöva laddas regelbundet. Annars ”stryps” motorn.
Hon avslöjar inte exakt hur ofta som ägaren behöver koppla in laddsladden – det blir en avvägning. Om bilen behöver laddas för sällan ökar förbrukningen. Men om den behöver laddas för ofta kommer laddhybrider ockupera många laddpunkter längs motorvägarna när de körs längre sträckor.