Bild
Nästa artikel
Nya förslaget: Varningstext på bensinpumpen ska minska beroendet

Nya förslaget: Varningstext på bensinpumpen ska minska beroendet

Nyheter

En grupp forskare vill införa samma typ av varningsmärkning på bensinpumpen som på spritflaskor och cigarettpaket.

För att varna och påminna bilister om att förbränning av fossila bränslen påverkar miljön och klimatet borde bensinpumparna på macken ha samma typ av varningstext som exempelvis ölflaskor och cigarettpaket.

Det skriver en grupp forskare och miljöexperter i en artikel i British Medical Journal. De vill även införa märkningen på fler varor och produkter – till exempel flygbiljetter och elavtal utan förnybar energi. Bland de fem personer som står bakom artikeln finns en regionchef för folkhälsa samt fyra professorer i antingen hälso- eller miljövetenskap.

Tanken är att märkningen ska vara ett billigt och relativt enkelt sätt att få fler att reflektera över sin miljöpåverkan. Den långsiktiga planen är att få fler bilister att gå över till mer klimatsmarta bränslen.

”Varningstexterna kopplar ihop det abstrakta hotet av nödsituationen för klimatet med användningen av fossila bränslen här och nu”, står det i artikeln.

Förslaget är alltså att bensin- och dieselpumpar på mackarna ska märkas på samma sätt som alkoholhaltiga drycker och tobaksprodukter. Där varnas konsumenterna för hälsoeffekterna av att exempelvis dricka alkohol eller snusa, och forskarna skriver även att rökning bland annat på grund av märkningen inte längre ses som ett vanligt livsstillsval utan ett skadligt beroende.

På vissa produkter finns även obehagliga och grafiska bilder för att varna konsumenterna och enligt det här förslaget kan bränslepumparna märkas antingen med enbart text eller kompletterat med bilder på följdverkningar av klimatförändringarna. Bilderna skulle kunna visa lungor som skadats av fossila utsläpp eller stormar och andra väderkatastrofer till följd av klimatförändringarna.

”Budskapet och bilderna ska vara skarpa och fångande”, står det i förslaget. 

Om forskarna får som de vill rullas varningstexterna med tillhörande bilder först ut i höginkomstländer som exempelvis Sverige.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-31 12:41

"lungor som skadats av fossila utsläpp" ? nu går skogstokig galenskap på torra land, tvärtom så är det vi människor som producerar och släpper ut koldioxid genom utandningen, ska utandningen dödskallemärkas ?

#2
2020-03-31 12:46

Svenne: Du är medveten om att en bils utsläpp består av lite annat än vad din utandningsluft gör? Du menade inte den kommentaren på allvar väl?

#3
2020-03-31 13:34

Däremot borde alla flaskor med alkoholhaltigt innehåll ha varningstext "om du dricker det här får du inte köra bil"

#4
2020-03-31 14:30

Svenne60, du liksom jag vet att en människa släpper ut ca 1/10 av vad en bil gör per km. Utandningsluften som människor släpper ut påverkar inte global uppvärmning på något sätt. Lite tramsigt att du i alla inlägg sprider falsk information. Att människor äter mycket kött påverkar mycket ...mycket mer, du kanske skulle bli vegetarian istället om du är orolig. Överbefolkningen är ett stort problem, speciellt när många har pengar att spendera på flygresor, konsumtion och köp av SUV. Att använda mycket el påverkar också klimatet, speciellt i länder där kolkraft är vanligt.

#5
2020-03-31 14:48

https://www.eposten.se/asikt/okunskap-om-koldioxidutslapp-unt4668891.aspx
Denna artikel kanske upplyser dig bättre. All ökad förbränning av saker som bildar koldioxid (typ olja mm) som inte fanns i kretsloppet kommer att rubba balansen i atomsfären. Människor som påstår att vi utan vidare kan börja skörda en massa träd mm och göra HVO bränslen kommer sluta i samma sak, vi tillför mer koldioxid som inte fanns i kretsloppet. Många menar på att detta korta kretslopp går runt, utan att utsläppen ökar.. och jag har inte sett några som helst beräkningar att detta skulle vara sant. Så det där med HVO, tar jag med en nypa salt tills dessa verkliga studier har gjorts och fullständig bevisning finns.

#6
2020-03-31 14:48

Min första tanke är att varningstexter inte behövs eftersom alla vet vilka hot som finns och vad vi efter bästa förmåga bör välja. Men så läste jag i den här tråden och då inser jag att när en varningstext faktiskt hade kunnat göra nytta så kommer den ändå inte att läsas.

#7
2020-03-31 14:55

Borde inte aprilskämtet publicerats i morgon?

#8
2020-03-31 15:12

Har varningstexter på cigarettpaket och spritflaskor hejdat någon från att röka och dricka? Jag är skeptisk...

#9
2020-03-31 15:20

Det blir bara dummare och dummare. Ska vi kanske "pryda" också våra nya bilar med ilskna klisterdekaler? Alla vet väl vid här laget att det farligaste rovdjuret på jorden inte är blåvalen eller något annat djur, utan människan. Varningstext intatuerad i pannan på alla personer världen över?

#10
2020-03-31 15:38

Eller märk bilar som släpper ut mer än typ140g med miljöbov på hela sidan.

#11
2020-03-31 16:39

mso1000, utmärkt förslag. Kör på det.

#12
2020-03-31 17:28

Trams!

#13
2020-03-31 17:31

Alla som anser att koldioxid är en skadlig gas bör omgående sluta att andas ut. Tack vare ökad mängd koldioxid i luften växer det så mycket att vi alla kan äta oss mätta. Sätt varningstext på miljöpartister istället. Varning, öppnar jag munnen kommer dumheter ut.

#14
2020-03-31 17:36

Men seriöst, man blir ju mörkrädd när man läser en hel del kommentarer här.....som jämför att andas med en fossilbils utsläpp, som verkar tro att det enda skadliga i utsläppen är koldioxid.....

#15
2020-03-31 17:36

Lägg de pengarna på att utbilda människor att köpa (rena) elbilar istället..

#16
2020-03-31 17:44

Fantastiskt - undrar hur många år dessa snillen funderat för att komma underfund med att bensin/diesel är skadligt, har väl dessutom erhållit flera miljoner i bidrag för att kunna "dra" denna eminenta slutsats. Uppenbarligen finns det forskare som fortfarande tillhör begåvningsreserven!
Thomas

#17
2020-03-31 18:33

Fast ännu mera fantastiskt är väl det Henrik redan konstaterat - att så många i dessa spalter inte tycks förstå problemet med våra fossilbränsledrivna bilars avgaser. Det är liksom inte bara koldioxid som kommer ur avgasröret...

#18
2020-03-31 18:40

Batteribilar borde väl få varningstext:
OBS: bilen är miljöbelastad. Undvik körning de första 5 åren.

#20
2020-03-31 18:55

Tyvärr verkar allt fler forskare vara svaga för politiken samt jäkligt intresserade av tillförda ekonomiska medel. Och än värre: Många forskare hemfaller idag åt "confirmation bias", alltså konfirmationsbias. Precis som i övrigt är det pengar som styr. Om det sedan handlar om politik, affärer, idrott, forskning etc. verkar kvitta. Och själva motorn i allt detta? Den så förhatliga PK-soppan! Den som inte faller in i PK-spåret kan räkna med att snart vara ute ur bilden. Tragiskt.

#21
2020-03-31 19:35

Någon som intelligentes inte blockat som kan be honom om källa på detta påhitt att en elbil sliter 30% mer däck? Och passa på fråga honom om det inte är bra med mindre damm från bromsklotsar pga regenetiv bromsning istället?

#22
2020-03-31 20:30

Henrik - risken finns ju att alla som inte håller med honom är blockade redan så det är nog lika bra att släppa den fråga du hade.

#23
2020-03-31 20:35

STOREBROR SER DIG, IGEN

#24
2020-03-31 20:43

Pi: Jag skulle med tro det.....kan som visst motpåstående iaf konstatera att på ett år har min bils däck slitits mer eller mindre jämbördigt med V90:n jag hade innan, samma bredd och profil på däcken. Så vill påstå att det inte sliter varken mer eller mindre på bil i ungefär samma storlek. Dock sliter ju bromsarna med tillhörande bromsdamm betydligt mindre. Där märks verkligen stor skillnad. Och om jag inte minns fel har jag läst att bromsdammet nog är minst lika otrevligt som däckslitaget?

#25
2020-03-31 20:51

Låter som ett förslag från miljöpartiet igen, som tror att alla är idioter

#27
2020-03-31 21:35

Pi, sluta att göra dig så dum! Jag skriver det gärna igen: Endast fyra personer är blockerade och det har ingenting att göra med att dessa personer inte skulle hålla med mig. I just Henriks fall blev jag så innerligt trött på hans in absurdum försvar av Tesla att jag helt enkelt gav honom semester.

#29
2020-04-01 05:48

Jag ser inte renare luft i lungorna som en "nedgradering". Tvärtom.

#30
2020-04-01 12:30

Det mest dödliga som finns med sannolikhet =1 eller 100% är livet självt!
Då kanske varningsskylten skulle passa bäst på dörren till BB.
Komplettering 12:32
Kom inte ihåg Sven Delblancs kraftfulla formulering i morse men läste den nyss i annan tidning:
"Livet är ett sexuellt överfört tillstånd med garanterat dödlig utgång".

#31
2020-04-01 08:24

!! De glömde nämna Batteri tillverkningens som påverkar miljön, klimatet och människorna !!
Slutsatsen är att de tittade bara på bensin och diesel och uteslöt Batteriet.

#32
2020-04-01 13:03

...och idag är det första april......
April april

#34
2020-04-01 15:08

Varningsmärk i stället allt nöjesflyg och alla kryssningsfartyg. En siffra på utsläppsnivån på dessa "onödiga" transporter hade varit intressant.

#35
2020-04-01 15:17

Glimma: Du menar lika "onödiga" utsläpp som det ökade utsläpp du skapar när du drar runt din husvagn som du skrev om? Blir det bra med varningsmärkning på den med då?

#36
2020-04-02 11:06

Henrik M: Jämför du våra husvagnars merutsläpp ( jämfört med utan husvagn, ca 4dl/mil och få mil) med flyget så är det garanterat "en piss i Missisippi." De rullar inte särskilt många mil, många av dem bara till sitt säsongställe. Flyg och kryssningsfartyg konsumerar otroliga mängder fulbränsle. Ta reda på volymerna, återkom och be om ursäkt. Det där påhoppet var inte genomtänkt. Erkänn det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.