Nästa artikel
Nya Ford S-Max – första smakprovet
Nyheter

Nya Ford S-Max – första smakprovet

Publicerad 28 augusti 2013 (uppdaterad 29 augusti 2013)
En ny generation av sjusitsiga Ford S-Max är på ingång. Nu förhandsvisas modellen i form av en teknikspäckad konceptbil.

Familjetransportören Ford S-Max röstades fram till Årets Bil 2007, men nu har modellen fått några år på nacken och snart är det dags för en avlösare att ta vid.

Ett tydligt tecken på att generationsskiftet närmar sig är att Ford visar den till synes produktionsnära konceptbilen S-Max Concept på bilsalongen i Frankfurt i september.

När det gäller formgivningen får konceptet långt tillbakadragna strålkastare, gömda dörrhandtag och den nya Ford-grillen som påminner om den på Aston Martins sportbilar. Men Ford har också lastat bilen full med en del oväntade tekniska system.

Bland annat är en pulsmätare inbyggd i förarstolen och med hjälp av den kan bilen automatiskt kontakta läkare och aktivera säkerhetssystem om föraren upplever komplikationer med hjärtat. Ford har också tagit fram en bildskärm som på samma gång kan visa relevant information för föraren och en film för de andra passagerarna.

Under huven har en ny fyrcylindrig bensintorbo på 1,5 liter monterats och den lär finnas med bland motoralternativen när nya S-Max får premiär under 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Ford S-Max Concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-28 14:40
johafor

Skulle inte förvåna mig om även denna får titeln årets bil när den så småningom kommer i produktionsfärdig version. Snygg och till synes praktisk!

#2 • Uppdaterat: 2013-08-28 18:41
Havsfidran

Är det inte bättre att man ser till att få ut Nya Mondeon istället på marknaden? Den skulle lanserats förra hösten. Men kommer väl inte lanseras förrän nästa år istället. En "Ny" bil som är gammal sen när den släpps. Helkonstigt

#3 • Uppdaterat: 2013-08-28 20:45
Raphael

Framrutan är tydligt inspirerad av Citroëns som de har i förra och nya generationens C4 Picasso och även i C3:an. Och det är en bra idé. Återstår att se om de har kopierat de skjutbana solskydden också. :)

S-Max är en modell som jag inte riktigt förstår mig på. Den är som ett mellanting mellan minibuss och högbyggd kombi, eller så kan man kalla den för en lågbyggd minibuss - en lägre och mer slimmad version av Galaxy.

Johafor förutspår att den kan bli nästa årets bil, alltså då i nästa års omröstning. Jag är tveksam till det då jag inte tror att bilen är lika praktisk som andra minibussar som inte är lika slimmade. Plus att dessa bussar inte brukar vara så populära hos juryn. Nu blev visserligen Renault Scenic i sin första generation Årets bil, men sedan dess så har ju minibussar inte rönt några större framgångar i denna omröstning. Vi får se om nya S-Max lyckas ändra på det.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-28 20:48
Hackenbush

Det enda som stör mig på denna bilen är den triangelformade C-stolpen. Den ser oharmonisk ut och stör hela intrycket.

#5 • Uppdaterat: 2013-08-28 23:10
Roy J

Mer sobert sparsmakad i linjerna, även interiört. Skönt att slippa de repkänsliga "aluminium"-blafforna.
Men hur kommer man in i bilen? Fredrik skriver om gömda dörrhandtag. Det är väl det minsta man kan säga.

I tidningen har man flera gånger uttryckt sin förtjusning över gömda handtag till bakdörrarna som ju kom först på Alfa Romeo. Fler har nu handtagen uppe vid bakersta sidorutan, varför den kvarvarande sikten blivit ännu sämre än normalt - varför ovana passagerare måste fråga hur man tar sig in i bilen.
Tanken har väl varit att bilen ska se tvådörrars ut och på något sett då förknippas med sportigare modeller eller coupéer, men i praktiken inte så mycket hänt. B-stolpen sitter ju ändå där den sitter eftersom bakdörrarna ju faktiskt finns.

Det finns ett antal detaljer som är bra att se - ratt, pedaler, yttre och inre dörrhandtag, instrumenten och diverse reglage. Varför dölja viktiga funktioner?

#6 • Uppdaterat: 2013-08-29 09:27
Swemba

Hade S-MAX gått att få med en sexcylindrig modern diesel, en automatlåda som växlar snabbt och mjukt, samt fyrhjulsdrit, så hade den varit mycket intressant för mig.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-29 09:59
Peugo

Gömda handtag kanske blir normalt i framtiden då man försöker få ner CO2 mer och mer? Själv gillar jag C-stolpen! :)

#8 • Uppdaterat: 2013-08-29 15:49
hultarn

Funderar på de där gömda handtagen, nu är detta ju en konceptbil, men... nånstans borde det finnas handtag, inte minst med tanke på räddningspersonal.
För övrigt har den en ren och sober design.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-29 17:42
Peugo

Peugeots koncept har också gömda handtag (samt kameror som speglar): http://www.teknikensvarld.se/2013/08/28/42500/peugeot-208-hybrid-fe-officiell--020-lmil/

#a • Uppdaterat: 2013-08-29 23:20
Raphael

Handtaget på Peugeots koncept är utfällbart. Påminner om en annan konstruktion... var det 60-talet eller tidigt 70-tal? Vilken är det jag tänker på hmm... Ferrari? Jag minns inte... en pininfarina design tror jag. Tror det var en italienare. Man låste upp med nyckeln och sen tryckte man in knappen och då åkte dörrhandtaget ut och så drog man i det så öppnades dörren. Kan ju ha varit en Fiat också, någon av cabrioleterna. Nu var detta handtag inte osynligt då det var i krom, men det var slimmat. Om det var samma färg som karossen hade man nog inte sett det på håll. Kan tänka mig att dessa koncept kör liknande, fast man öppnar med fjärr och så åker handtaget ut och så öppnar man bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.