Nästa artikel
Nya Citroën C1 – bilder och fakta
Nyheter+9 bilder

Nya Citroën C1 – bilder och fakta

Publicerad 24 februari 2014 (uppdaterad 25 februari 2014)
Strålkastarna på nya Citroën C1 kommer att väcka reaktioner. Avlösaren till stadsbilen börjar säljas i Sverige senare i år.

Syskontrion Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 sjunger på sista versen. Efter nio år har det blivit dags att ersätta småbilarna, som byggs i samma fabrik i Tjeckien, med nya modeller. Peugeot 108 har redan visats och nu presenteras nya Citroën C1.

Nya C1:an mäter 3,46 meter på längden och väger 840 kilo, det är två centimeter längre men 60 kilo lättare än tidigare. Precis som tidigare finns utföranden med tre eller fem dörrar, men en nyhet är att plåttaket kan ersättas av ett fällbart tygtak.

När det gäller designen vågar vi gissa att strålkastarna med det annorlunda tvådelade arrangemanget kommer att vålla en del diskussioner – snygga eller fula?

Motorutbudet består av två trecylindriga bensinalternativ, den ena på 1,0 liter med 68 hästkrafter och den andra på 1,2 liter med 82 hästkrafter. Femväxlad manuell växellåda är standard medan en femstegad automatlåda är tillval.

Nya generationen av C1 kommer till Sverige efter sommaren.

Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën C1?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:40
Raphael

Söt! :) Jag bortser från rött tak och röda sidospeglar, det var inte snyggt till den övriga lacken. Som tur är finns flera andra färger och kombinationer av dessa... :)

#2 • Uppdaterat: 2014-02-24 18:33
Raphael

Eller det är mer orange än rött, men ändå fult... Jag har gärna orange eller brunorange invändigt, (70-tals vibbar) men inte utanpå. :)

#3 • Uppdaterat: 2014-02-24 18:42
trasten

Nja! Jag vet inte....

#4 • Uppdaterat: 2014-02-24 19:09
Swemba

Så märkliga var väl inte strålkastarna? Ser betydligt bättre ut än på Nissan Juke som ju har ett liknande arrangemang.
Tycker annars det är kul att Citroen verkar börja hitta tillbaka till sitt ursprung med lite mer udda design.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-24 20:18
Mistro

Vi får vänta och se hur prisbilden ser ut för de här bilarna.Man förväntar sig bra mycket mer idag än för 9 år sedan utav en så här liten bil. Samtidigt får inte priset trots alla förbättringar ha gått upp markant mycket ( om ens något alls )

#6 • Uppdaterat: 2014-02-24 20:38
Paddan 21

Gillar utseendet och tyg taket. Om det blir lite mer drag i motorn på 82 hästkrafter och bättre rostskydd än på föregångaren så skulle jag kunna tänka mig att köpa den om priset inte blir så mycket högre än på den nuvarande.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-24 20:47
saabnisse

Det är då för väl att jag slipper köra såna här leksaksbilar.
Jag skulle hellre köpa en beg. riktig bil för hälften av pengarna den här nödbilen kostar och lägga resten av mynten på bränslet.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-24 20:53
MickeAn

Är det någon som vet om det är någon teknisk fördel/tanke med det delade lamparrangemanget eller om det enbart är en designfråga? Peugeot 108 har t.ex. vanliga arrangemanget med allt i en insats.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-24 22:44
Raphael

Hel och halvljus sitter på samma ställe på C1 och 108. så troligen knappast någon skillnad där. Det är blinkers och positionsljus som det är skillnad på, kanske blinkersen på C1 syns tydligare då den sitter ovanpå rundeln med hel- och halvljus, men den behöver inte vara tydligare för det. Vet ej.

#a • Uppdaterat: 2014-02-24 23:39
snabb95

Gissar att det är sugmotorer av litereffekten att döma.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.