
Regeringen har fått kritik för att utsläppen från vägtrafiken ökar. Det beror bland annat på att nivån i reduktionsplikten sänkts, samtidigt som den tidigare elbilspremien togs bort.
Den ska dock ersättas av en ny variant där betydligt färre får ekonomiskt stöd vid elbilsköp.
I höstens budget vill regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna öka stödet för att installera nya elbilsladdare med 1,5 miljarder kronor under 2026 till totalt 4,5 miljarder, och med ytterligare 1,5 miljarder 2027–2028.
– För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Permanent skattefrihet
Sedan sommaren 2023 har det också varit skattefritt för den som laddar sin eldrivna förmånsbil på jobbet. Skattefriheten upphör den 1 juli 2026, men regeringen vill göra den permanent.
Dessutom föreslås att den som har en laddhybrid som förmånsbil får en utökad rätt att dra av drivmedelskostnaderna vid tjänsteresor.
Det är enbart den som har förmånsbil som gynnas av de två sistnämnda förslagen. Skattefriheten gäller alltså inte den som laddar sin elbil hemma.