Nästa artikel
Nya bromsen: En vakuumplatta
Nyheter

Nya bromsen: En vakuumplatta

Publicerad 11 juni 2015
Autoliv utvecklar en ny sorts vakuumbroms som ska reducera stoppsträckan med 40 procent.
Tekniken ska kunna kopplas till fordonets existerande autobromssystem. En platta under bilen aktiveras samtidigt som autobromsen och trycks mot marken genom så kallad downforce – dragningskraft ner i körbanan med 15 000 Newton.

Systemet ska inte påverkas av hur väl däcken fäster vid underlaget vid tillfället, vilket gör att det fungerar lika bra på torra vägbanor som vått eller isigt underlag. I hastigheter upp till 70 kilometer i timmen reducerar Toricellibromsen stoppsträckan med 40 procent.

Största hindret just nu är att inbromsningen blir så kraftfull att bilen behöver extrautrustas så att förare och passagerare klarar av det plötsliga stoppet.
– Även om det ännu är flera steg kvar innan vi kan se Torricelli-bromsen i fullskalig produktion, så är detta ett tveklöst och tydligt exempel på hur innovationer radikalt kan förbättra trafiksäkerheten och rädda liv, framförallt i urbana miljöer, säger Ola Boström, forskningschef hos Autoliv Research i Vårgårda.

Namnet Toricelli kommer från vetenskapsmannen Evangelista Torricelli som verkade under 1600-talet och forskade om vakuum.

Diskutera: Är vakuumbromsplattan en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-11 13:53
Hackenbush

Låter som en bra idé men först måste man lösa det med vilka bromskrafter människokroppen klarar av.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-11 14:34
bgl

Menas verkligen stoppsträckan? Dvs reaktionssträcka+bromssträcka? Enkelt räkneexempel från nätet:
från 90 km/h är reaktionssträckan 27 meter och bromssträckan 32 i ett optimalt fall, dvs summa 59 meter. Reduktion med 40% ger en stoppsträcka på ca 35 m. Reaktionssträckan är den samma. då blir bromssträckan 35-27= 8 meter! *Dessutom har apparaten i sig en viss reaktionstid så det närmar sig i så fall ett krocktest.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-11 21:50
VW Polo 2012

Dom är försent ute. Tidskriften MAD hade på nittonhundrasextiotalet redan uppfunnit däck som var så bra att så fort man tvärnitade så stannade bilen på noll meter. Det var dock inte så bra för att föraren av bilen for ut som en projektil rakt igenom framrutan och hamnade på den människan han, hon bromsat för, med påföljd att bägge dog. ;(

#4 • Uppdaterat: 2015-06-11 22:16
Havsfidran

Låter som ett skämt

#5 • Uppdaterat: 2015-06-11 22:19
Havsfidran

Låter som ett skämt. Vad händer om man har en Sån bil framför sig med en sån effektiv broms och de tvärbromsar? Nu har man ju chansen att se att de saktar ner snabbt visserligen, men med en Sån broms känns det som att risken är stor att man kör in i den

#6 • Uppdaterat: 2015-06-11 23:20
duccedriver

Skulle varit infört 1/4...

#7 • Uppdaterat: 2015-06-12 08:00
Janerikbengtsson

Det här lär ju aldrig hända, vad händer om man kör på grusväg?

#8 • Uppdaterat: 2015-06-12 09:25
saabnisse

bgl, "Tekniken ska kunna kopplas till fordonets existerande autobromssystem.", alltså kan man inte jämföra med den reaktionssträcka som blir när en människa sitter och funderar på om hon ska bromsa innan hon gör det.
Systemet påminner lite om det gamla nödbromssystemet på spårvagnar med plattor som trycks mot rälsen, men där finns inget vacuum förstås.
Att det kan finnas problem med vilka bromskrafter människan klarar är ju naturligt, men tvärstoppet som blir utan denna broms är nog värre ändå, där finns ju tyvärr många svar på vilka bromskrafter människan inte tål.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-12 09:58
saabnisse

janerikbengtsson, på grusväg är det dragg som gäller :o).

#a • Uppdaterat: 2015-06-12 12:00
bgl

Saabnisse: begreppet reaktionssträcka innehåller inte någon tankeverksamhet, det är den kortaste tid som är rent kroppsligt möjlig för en förare. Volvo anger 0,2 sek för sitt autobromssystem att börja bromsa, därtill ska den nya apparaten hinna ner till marken och bygga upp undertrycket. Om den hinner komma igång på 0,5 sek har vi i alla fall en reaktionssträcka för apparaten vid 90km/h på 20 m. I så fall blir bromssträckan ca 15 m.
Jag blev häromdagen anvisad av en trafikvakt vid asfalteringsarbete att köra i precis nysprutat asfaltklister. Det gick att lösa hjälpligt med 2 liter kallavfettningsmedel men vad händer om denna nyuppfunna sugpropp aktiveras i sånt klister? Suger den i sig lite asfalt blir nog tvättning/ renovering snabbt ett 5siffrigt belopp!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.