Nästa artikel
Nya BMW M3 CS är här – så mycket kostar den
Nyheter

Nya BMW M3 CS är här – så mycket kostar den

Publicerad 2023-01-25 11:01 (uppdaterad 2023-01-25 13:20)
Lättvikt, 550 hästkrafter, 650 Nm vridmoment och en toppfart på hela 302 km/h. Nya BMW M3 CS lovar mycket. Så mycket kostar den i Sverige.

Mycket effekt och blixtsnabb prestanda i all ära. Men det är lättvikt som är den centrala posten för BMW:s särskilda CS och CSL-program. Lättvikt är något BMW fokuserat på för sina prestandamodeller allt sedan slutet av 1960-talet. CS-begreppet myntades redan 1968, i form av 2800 CS. År 1971 följde CSL-begreppet, genom den legendariska homologieringsmodellen 3,0 CSL.

Nu är det hög tid för dagens befintliga M3 att bära CS-arvet vidare. Det sker genom användning av kolfiberförstärkt plast, ren kolfiber och titan. Genom detta ska vikten vara 20 kg lägre jämfört med M3 Sedan Competition med M xDrive.

Tak, motorhuv, främre splitters, luftintag, backspeglar, bakre diffusor och bakspoiler har alltsammans tillverkats i kolfiber. Även skalstolarnas stommar har tillverkats i det ädla lättviktsmaterialet, samtidigt som stolarna ändå har bekvämligheter som elstyrning och eluppvärmning.

Bakre ljuddämpare är tillverkad i titan och ger systemet en lägre vikt än för övriga M3-versioner.

Nya BMW M3 CS ärver samma motor som annars hittas i fjolårets stora BMW-nyhet: M4 CSL. Motorn är förstås en rak sexcylindrig pjäs på tre liters volym. Den levererar 550 hästkrafter och 650 Nm, har dubbelturbo, är kopplad mot 8-stegad M Steptroniclåda och kraften skickas tack vare M xDrive-system till samtliga fyra hjul.

Som förare kan du välja mellan standardinställningen 4WD till 4WD Sport eller ett rent bakhjulsdrivet läge.
Det finns också möjlighet att stänga av stabilitetskontrollen.

Precis som enklare M3-modeller har även M3 CS elektroniskt justerbara dämpare och adaptiv fjädring, men allt är modellspecifikt injusterat för att gynna väghållningen ytterligare i just CS-versionen.

Utan att i detalj ange vad som är gjort uppger tillverkaren att både hjulinställningar, dämpare och krängningshämmare har anpassats för att skapa en så optimal och CS-anpassad körupplevelse som möjligt.

I standardutförande får M3 CS särskilda M-lättmetallfälgar i V-ekrad design, med 19 tum fram och 20 tum bak. Nybilsköpare får också särskilt framtagna banoptimerade gatdäck. Som ett kostnadsfritt tillval kan dessa väljas bort, till förmån för normala högprestandadäck.

BMW försäkrar att 0-100 km/h ska avverkas på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 302 km/h, vilket är högre toppfart än för den ordinarie M3-modellen.

Produktionen kommer att starta under mars i år. Den svenska prislappen börjar vid 1 550 000 kronor och bilen går att beställa redan nu. Som jämförelse så är grundpriset för en M3 Competition Sedan 988 000 kronor, alternativt 1 007 000 kronor för en M4 Competition Coupé.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2023-01-25 19:10 Lätt? Räcker 1600 kg?
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.