Bild
Nästa artikel

Nya Audi S8 officiell

Nyheter

Fjärde generationens S8 kommer med 571 hästkrafter.


 

Audis uppdaterade lyxåk är nu officiell. Den nya S8:an får likt flera andra av Audis prestandamodeller en 4,0-liters bensin-V8-motor med dubbla turbo. Den kommer med 536 hästkrafter och 800 Nm. Ett lätthybridssystem med 48 volt ska hålla förbrukningen nere.

Fyrhjulsdriftssystemet Quattro ska ge en mer kraft till bakhjulen än i de vanliga modellerna. Bilen har också adaptiv luftfjädring som innebär att hjulen kan justeras individuellt. Bilen höjer sig fem centimeter när dörrhandtagen aktiveras.

S8 är 5 179 mm lång och 1 945 mm bred, med en höjd på 1474 mm. Mellan hjulaxlarna är det 2 998 mm.

Än finns inget pris på den nya S8:an. Lanseringen sker senare i år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi S8?

Kommentarer

#1
2019-07-05 14:42

Undra hur bra luftfjädringen fungerar efter 3 år...

#2
2019-07-05 15:34

Enligt egen erfarenhet alldeles utmärkt. Är det bara det som hindrar dig så kan du beställa nu.

#3
2019-07-05 16:21

En grymt bred bil och inte så lång! ;-)

#4
2019-07-05 16:55

Vet inte vad jag har emot Audi, men de berör mig inte alls. Könlös och tråkigt design. För de som vill ha men inte synas?

#5
2019-07-05 17:08

Är avgasrören inkopplade...?
Synd bara med Pixar-grillen (chick hicks) men en i övrigt snygg bil.

#6
2019-07-05 17:15

Säkert ett härligt fordon. Min egen Audi har "bara" en V6:a så det här blir man ju lite sugen på. Men skippa lätthybridssystemet och sådant där. Sedan håller jag med McTar om att det är grymt att bilen är så mycket bredare än lång: Framkommer inte riktigt på bilderna men en bild är sällan helt rättvis.

.

#7
2019-07-05 17:46

Grillen är ju förskräckligt dominerande, men ett sundhetstecken är ju att bilen försetts med en rund ratt!

#8
2019-07-05 19:20

troligen en fantastisk komfortkryssare

#9
2019-07-05 19:25

Som ett glasvatten, inget nytt, precis som det brukar vara, totalt intetsägande design....tråkigt Audi

#10
2019-07-05 19:25

Pris för årets fulaste ratt!

#11
2019-07-05 19:31

Sannolikt min bil när jag går i pension. Men det kräver att man kan få en annan ratt (junkers har rätt) och att den är platt i underkant (saabnisse har fel).

#12
2019-07-05 21:06

Ja den ratten var fasiken inte snygg....hur tänkte de där? Men Audi har haft väldigt ont om snygga rattar enligt mig. Min A6 biturbo redan för 17 år sen hade otroligt hemsk inredning i en för övrigt väldigt lyckad design utvändigt.

Det man dock ska ge Audi är att de brukar ha riktigt härliga ljudanläggningar som tillval i sina bättre modeller.

#13
2019-07-05 21:33

Ständiga 3an i tyska elitligan;)
Sklass är ohotad; )

#14
2019-07-05 21:42

Mb600: Sen handlar ju inte allt om vad som är bäst i ren fakta.....finns nåt som heter känsla med, och den har ju olika personer för olika märken. Jag är absolut inte Audifantast, men att bara skriva att S-klass är ohotad är ju lite sådär...beror ju helt på vem som väljer...och vilken egenskap man prioriterar......
Jag personligen är medveten om att Tyskarna säkert i ren fakta är bättre bilar, men skulle jag köpt fossilbil i denna klassen hade jag valt en Jaguar XJ.....för den ger det där man inte kan sätta fingret på...och det kan inte köpas för pengar....

#15
2019-07-05 22:06

Jag gillar ratten.
Den här klassen är inget jag har råd med men jag hade nog valt BMW 7-serie där jag tycker interiören är snyggare och jag tror man får något bättre kvalitet. Annars är S8 snyggare utvändigt.

#16
2019-07-06 05:52

Kan hålla med om att ratten inte passar in men själva bilen är superläcker. De som verkligen vill o har råd med en bil av yppersta kvalitet vet om att Audi ligger där o krigar med Mercedes och BMW. Att säga att Audi är som ett glas vatten o samtidigt tycker att Toyota e nått att sträva efter måste va långt ”bakom flötet”... Mazda, Subaru men framförallt Toyota e verkligen inget annat än blaha blaha i jämförelse med Audis bilar.

#17
2019-07-06 08:41

Jag hissar att man inte finner någon rost i den här från fabriken.

#18
2019-07-06 09:41

Är väl lite onödigt att visa bilder på en ny Audi, text är väl det enda som är relevant, känns som man såg det här för flera år sedan.

#19
2019-07-06 13:39

Kan hålla med om att ratten inte gjorde sig på bild, möjligt att den funkar estetiskt i verkligheten. Resten av inredningen var top notch.

Exteriört var den rörig, som om en 18-åring ska "fixa till" en gammal tråkig kaross. Han börjar med att köpa 20" fälgar (naturligtvis kromade) och sedan lite Biltema-trim i form av fyra fejkade avgasblås och några RS-dekaler. Slutligen inhandlas en kromad grill från Ebay som är alldeles för stor, men tuff !

Karossen andas tråkig statstjänsteman som en dag vaknar upp med åldersnoja och en dröm om att ta igen sin förlorade ungdom.

:) S8 är 5 179 mm bred och 1 945 mm lång !

#20
2019-07-06 14:23

Låg: Nu var ju kanske uttrycket som ett glas vatten menad vad gäller designen och utstrålningen, inte bilens kvaliteer i sig. Och design är ju subjektivt så där kan du ju inte säga emot den personens smak och kalla den bakom "flötet" för att smaken hos den personen skiljer sig från din.

En fråga då, du som anser Audi är i toppklass på allt. Vad är din förklaring till att de nu när de presenterat sin e-tron inte är mer med i effektivitet? Utan tvärtom presterar nästan undermåliga resultat.

#21
2019-07-06 15:38

Henrik.
Som ren lyxbil med absolut högsta komfort är Sklass att föredra och säljer överlägset bäst i klassen.
Sen brukar A8 vara horribelt dyra att hålla igång när de får ett par år på nacken i rep men det är ju såklart inget nybilsköparen bryr sig om :)

#22
2019-07-06 16:02

Som jag skrev Mb så hade jag inte valt nån av dem, men att säga att den ena är bättre än den andre är svårt i denna klass utan det handlar mer om känsla, tycke och smak och vilken egenskap som prioriteras mest av den enskilde köparen. Många i denna klassen ser ju gärna diskretion som viktigt och då är ju A8 anonymare än S-klass och 7-serien eller XJ. Sen är jag medveten om att S-klass säljer bättre. Men det är dock inget som ger fakta om att den är bättre.

#23
2019-07-06 19:16

Mb: fast nu jämför du A8 med S-klass. Bilen i fråga är en S8 och de som vill ha den lär kanske inte ens överväga en S-klass då S8 är en bil där fokus flyttats lite mer åt köregenskaper/förare, än att maximera komforten. Lite olika prio. (Kan iof fundera på om en sådan bjässe ska ha de egenskaperna).
Säger som Henrik: skulle inte valt någon av dem.
Gillar däremot ”diskretionen” i designen. Hyfsat tidlös, något jag gillar.

#24
2019-07-07 11:40

Spännande att designteamet kikat på det marina djurlivet med detta nylle. Den ser ju ut som en bardval på land...
Vet inte vad det är med biltillverkare nuförtiden men tävlar de i att göra den mest groteska grillen?

#25
2019-07-08 20:05

...Dom har sett "Sagan om Ringen - Konungens återkomst" i extended version och inspirerats av "Mouth of Sauron".
Det är säkert en fantastisk bil - jag kan nästan känna lukten av fräscht läder! (om man är försteägare och slipper strulet som fattigt folk som äntligt haft möjlighet att köpa en begagnad) men just Audis grillar ... nej.

#26
2019-07-09 17:26

Jag håller med Saabium. Jag kan inte förneka att det är välbyggt med hög finish och numera inte någon utpräglad understyrning, men de känns halt könlösa på något sätt. Det började redan med 100-modellen. (Körde i och för sig runt med 80-modellen som var behändig med pigg motorkaraktär.) De är lite som Cher när hon uppträder halvnaken på scen – kompetent men osexigt.

#27
2019-07-09 17:44

Roy: Härlig liknelse! ;) Håller helt med vad gäller Audin....dock skumt dragen till halvnakna Cher trots hennes ålder....

#28
2019-07-18 07:31

Steril och helt ointressant

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.