Bild
Nästa artikel

Nya Audi A3 går ner i vikt

Nyheter

Bilsalongen i Genève innebär att en hel del nyheter på modellfronten presenteras just nu. Bland annat visar Audi nya A3.

Det är tredje generationens Audi A3 som nu visas när bilsalongen i Genève slår upp portarna. Modellen kommer att släppas på marknaden under våren och finns med tre i stort sett nyutvecklade fyrcylindriga TFSI- och TDI-motorer.

De båda TFSI-motorerna är på 1,4 och 1,8 liter medan TDI-motorn är på 2,0 liter. De ger 122, 180 respektive 150 hästkrafter och bränsletörsten har kapats med 12 procent i genomsnitt jämfört med förra A3. En version med en 1,6-lites TDI, som gör åt 3,8 liter diesel/100 kilometer och därmed släpper ut 99 gram koldioxid, kommer att släppas senare under 2012.

Fyrhjulsdrift kommer senare
Modellen kommer med två olika växellådor beroende på vilken motor man väljer. 1,8-liters TFSI kommer med en sjuväxlad S tronic, medan de båda andra motorerna får en sexväxlad manuell låda. Alla varianter är framhjuldrivna, men fyrhjulsdrivna versioner kommer att presenteras under året.

Nya Audi A3 har byggts med en lättviktsteknologi som gör den 80 kg lättare än sin föregångare. Bilen är lika lång som förra A3, men har fått hjulbasen förlängd till 2,60 meter och C-stolpar som påminner om en coupé.

Moderna säkerhetssystem
Nya Audi A3 är även utrustad med ett infotainmentsystem som bland annat inkluderar ett lokalt nätverk som gör det möjligt för passagerarna att surfa under färd. Förarens informationsskärm visar grafik i 3D.


Säkerhetsmässigt är nya A3 utrustad med flera moderna system, bland annat farthållare med radarassistans, körfältsvarnare och parkeringsassistans. Dessutom finns ett system som upptäcker trafikmärken.

Nya Audi A3 kommer att kosta 21 600 euro, motsvarande ungefär 191 000 kronor, i Tyskland. Prissättning i Sverige är dock inte klar än.

Missa inte bildspelet, klicka på bilden ovan!

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A3?

Taggar: Nyheter, , Audi A3

Kommentarer

#2
2012-03-06 09:34

Fantasilös och feg design. Är den ny kan man fråga sig?

#1
Juppe
2012-03-06 09:45

Snyggt, sobert och elegant. Vad annars? ;-)
Ska bli spännande att se sedanversionen.

#3
2012-03-06 09:59

Om 2 år ska de komma med hybrid, då kanske den ser modern och lite nytänkande ut...:)

#4
2012-03-06 10:44

Fegt designad, ser lite ut som en burk. Det ser inte så premium ut, men den är säkert fin i finishen som vanligt.

#5
2012-03-06 10:49

Fegt designad eller inte, men konceptet går hem.

#6
2012-03-06 10:57

Men det är denna "fega" design som iallafall jag vill ha.
Vill se att det är en utveckling av föregående modell.

Samma gällde för A6. En del tycker den nya ser likadan ut som gamla.
Dessa bilder på nya vs gamla A6 visar tydligt skillnaderna:
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/side1.jpg
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/headlight-1.jpg

Som Juppe skrev, sobert och elegant.

Gör man samma med A3 så blir det tydligt. Men för dem som inte känner till modellerna så blir det så klart svårare att se skillnaderna.

Men å andra sidan ser inte jag om det är en V70 eller V50 jag får i backspegeln. Eller om det är en BMW 1 eller 3 serie. Eller en Hyundai eller Honda eller Toyota. ;) Eller om det är gamla eller nya modellen av dessa.

#7
2012-03-06 11:13

Lite kul att läsarna på Auto Motorsport som gillar tyska bilar röstar mot designen, varför vågar de inte mer...? Kul att lägga massa pengar på senaste modellen och knappast nån kommer att märka det....

#8
2012-03-06 11:23

En av flera orsaker till att jag avskyr allt från VAG är att jag ägnat mig åt konst och design större delen av livet och tecknar och fotograferar och för mig är meningen med livet att utveckla och ständigt sträva mot nya briljanta och fantastiska resultat, nya oerhörda insikter, äventyr och stora upplevelser.

Som det så väl sägs i Laura Croft Tomb Raider:

To see the world in a grain of sand…

Att se världen i ett sandkorn…
När man ser på en bil från VAG ser man tyvärr bara ett sandkorn och det ger noll mening med livet.

Att jag är unik, det är ju min sak.
Och ganska tråkigt för mänskligheten

#9
2012-03-06 12:06

Konstig motivering där N-iklas. "Jag har ägnat mig åt konst och design. Därför avskyr jag allt från VAG".
Med den ganska preteniösa inställningen var det lite lustigt att du citerade Lara Croft. ;-)

Det är ju så här det är med smak.
Vet många "konstnärer" som föredrar det minimaliska och enkla. Likväl de som vill konst som exploderar i färg och form.
Vad man är innebär inte nödvändigtvis att man har mer rätt än någon annan.

Jag gillar inte storbröstade tjejer som rullat fejjan i smink. De syns, men de tilltalar inte mig.
Kanske detta gör mig tråkig i andras ögon. Men vad har jag för nytta av att vara rolig i andras ögon när jag själv vantrivs med det?

Så när det kommer till smak så kan man inte ha rätt eller fel. Oavsett om man anser sig vara begåvad eller inte.
Med erfarenheter utvecklas ofta smaken. Men den utveckling är inte alltid samma som förbättring.

#10
2012-03-06 12:14

Jag tycker den är snygg, inte överdesignad som är så vanligt nu.
Det orange i inredningen piggar ju upp, men personligen får jag nässelfeber av svart inredning.
Jag vill ha den ljus, men det kommer kanske att gå att få?

#11
mcregor
2012-03-06 12:39

Tycker också personligen att den är snygg och sober. Sen är det nog så att bilar som räknas som lite mera åt premium-hållet inte gärna gör större förändringar av designen vid modellbyten - och det är säkert en medveten filosofi som jag personligen tycker är helt OK. Man har en viss kontinuitet i formgivningen kanske man kan säga. Tror också att detta generellt håller uppe andrahandsvärdena på dessa bilar - snabba ändringar i design främjar nog inte bl a andrahandsvärden och detta är väl också en del i en s k premiumbil.

#12
2012-03-06 13:02

Jag lägger största vikt vid ergonomi och säkerhet och då är bilen säkert mycket bra.
Men dyra bilar får ju gärna ha lite stil och sticka ut. Det kan man ju inte säga att den här gör. Hela Audigruppen verkar ha kört fast när det gäller utsidan.
Visst är det svårt att göra små bilar snygga när man inte kan dra ut harmoniska linjer, men här har man inte ens försökt.
Det verkar som bakskärmen övergår i tröskellåda, och då av plåt. Ser ingen plastinklädnad där, vilket inte funkar i sand och salt hos oss.

#13
2012-03-06 14:39

Motorhuv och skärmar är gjorda i aluminium.

#14
2012-03-06 17:28

Audi fortsätter att presentera själlösa bilar men så är det ju också ett bilmärke utan identitet.

#15
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#16
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#17
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#18
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#19
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#20
2012-03-07 11:44

Håller med flera andra för framändan är snygg medan baken ser ut som en medelasiat. Och var sitter växelspaken? Den syns inte på bilderna i bildspelet.j
Vet inte om man sitter liga högt som i den gamla A-klassbilen för den är suverän i det avseendet.

#21
2012-03-07 13:53

A_q

Tyvärr älskar jag sådana här djupa diskussioner, vilket dock är störande för många och därför måste mycket jag - borde - ha skrivit här utelämnas, och för störningen ber jag om ursäkt.

”Smak”? det ordet har inte nämnts i samanhanget.
Det är komplicerat nog att tala design, ska smak med också får vi boka ett tre veckors seminarie på en konferens anläggning…

Vissa ord och formuleringar i kommentaren är felaktigt använda ”Med erfarenheter utvecklas ofta smaken. Men den utvecklingen är inte alltid samma som förbättring.”

I formuleringen ”utvecklingen är inte alltid samma som förbättring.” Bör ordet ”utveckling” bytas till ”förändring” annars blir innebörden tokig.

Men jag begriper ändå vad som menas, och även om det borde vara ett mycket utförligt svar som förklarar vad konst är osv. så får jag av utrymmesskäl bara ta kärnan tyvärr.

Enkelt handlar det om att väldigt många inte är speciellt intresserad av frågan.

Man lägger sällan någon längre tid på tänkande och begrundande i största allmänhet vad det än gäller i tillvaron.

Man gillar enkla och snabba tankar, lösningar, resultat.

Tydliga kontraster, svart-vit, höger- vänster, mycket-lite.
Och allt däremellan väljer man att blunda för eftersom det bara rör till tänkandet och gör åsikten och ståndpunkten osäker, och osäkerhet, det är ingen känsla man gillar.

Man nöjer sig med första tydliga intrycket, första tydliga åsikten, första tydliga tanken som verkar bra och ifrågasätter eller undersöker sedan inte dessa ståndpunkter kritiskt någon gång – någonsin.
För tänk om man skulle upptäcka att man haft fel…
Många människor klarar inte att hantera insikten att de haft fel, de får panik av den tanken och därför ifrågasätter de aldrig sig själva.

Det handlar om att inte klara av att hantera för mycket information, för många synintryck och bearbeta detta på ett snabbt och enkelt sätt.
Ser man 10 rejält designade bilar blir resultatet trafikstockning i tankeverksamheten och man känner sig som överkörd av en ångvält, då är det skönt att se på bilar som inte har något alls, då hinner tankarna med och intrycken kan bearbetas.

Sedan om man tänker på varför man gillar den nakna bilen så svänger man ihop en förklaring som man gillar och som känns bra, för den verkliga orsaken är det ingen som är medveten om.

Genom att man låter sig överväldigas av intryck, inte klarar att analysera dessa och flyr undan så missar man väldigt mycket som livet har att ge.

De allra flesta av dessa överdesignade bilar ÄR FAKTISKT DÅLIGA!!!

MEN bland dessa finns det designade bilar som ytligt kan tyckas vara av samma sort, MEN som inte alls är det, och INTE är dåliga… och det är dessa man missar och därmed också en intressant upplevelse i livet.

OM man upptäckte att en designad bil faktiskt kan vara bra då skulle det samtidigt ge en helt ny bild och upplevelse av den ”odesignade” bilen.

Allt detta går man miste om och det är tråkigt.

#22
2012-03-07 18:28

N-iklas; här kommer mer som är OT, sorry ni alla andra som inte är intresserade.

Som älskare av design, speciellt då det som kan kallas skandinavisk och avskalad, så måste jag nog tillstå att bl.a. Audi ger mig vibbar som är helt OK. Igenkännande. Och avskalat.

Hemma har jag bl.a. fåtöljer av Arne Jacobsen och Bruno Mathsson samt lampor av Louis Poulsen m.fl. Samma sak där; bra vibbar och avskalat. Tidlös design funkar bra på mig, sämre på andra. Vad är du att säga att detta inte är bra design?

Vill du ha en extremt designad bil, köp en Hyundai eller likande och var nöjd. Det kommer inte att störa mig. Men att påstå att Audi "kört fast" i sitt designspråk är bara ett bevis för att man tycker annorlunda än vad jag gör (och möjligen en miljon nybilsköpare varje år). Tråkigt? OK, jag har inga problem med det. Jag är nöjd.

#23
2012-03-07 18:56

Jag lägger största vikt vid ergonomi och säkerhet och då är bilen säkert mycket bra.
Men dyra bilar får ju gärna ha lite stil och sticka ut. Det kan man ju inte säga att den här gör. Hela Audigruppen verkar ha kört fast när det gäller utsidan.
Visst är det svårt att göra små bilar snygga när man inte kan dra ut harmoniska linjer, men här har man inte ens försökt.
Det verkar som bakskärmen övergår i tröskellåda, och då av plåt. Ser ingen plastinklädnad där, vilket inte funkar i sand och salt hos oss.
Skrivet av
Jordnära
2012-03-06, 13:02

Kan bara hålla med om detta att Audi kört fast vad gäller designen av sina bilar. Finns ju inget som sticker ut eller eggande vad gäller design. Man är alltså inte ensam att tycka detta ;o)

#24
2012-03-07 19:50

Design kan man ju alltid diskutera men formspråket skapar en identitet, precis som hos BMW, Mercedes, VW mfl. Även Opel verkar ha tagit ny form i Ampera och nya Zafira. Snyggt eller inte, man ser i alla fall vad det är för bil. Detta står ju i skär kontrast mot den gråa bunke av asiatiska bilar, som utan märkesemblem är svåra att identifiera utom för den inbitne. Jag kör många mil varje år i Audi och är ganska nöjd med den lite konservativa design, till skillnad från de nya kombibilarna som blir mer och mer instängda, t.ex. V60 och I40. Glasytorna blir mindre och mindre så man får be en bön att backvarnare och kameror bakåt fungerar om man ska kunna fickparkera. Nya A3 kommer säkert att bli en alldeles utmärkt bil för den som inte behöver en massa utrymme, oavsett designen.

#25
2012-03-07 20:15

En förändring hos sig själv, som man anser vara positiv, anser man vara en förbättring. Därmed anser man att man har utvecklats. Sällan man tycker att sin smak försämrats. Möjligtvis att andras smak gjort det.

Som vi ser i denna tråd så tycker en del att Audis utveckling inte inneburit några förbättringar. Ska vi då säga att Audi har förändrat en bil, inte utvecklat den?

Så även begreppet utveckla är relativt. Ofta när det gäller smak så utgår man från sig själv.

#26
2012-03-08 11:20

Hyundai är just nog den bil jag avskyr mer än alla andra, världens fulaste bil.

Det var just vad jag menade, en för svart-vit bild, allt ligger i HUR man gör något inte i OM man gör eller inte gör.
Om 100 bilar gör en sak dåligt, är det lätt att missa att nr 101 är ett mästerverk för man tror att alla som liknar det där är dåliga och stänger dörren.
DET är tråkigt.

#27
2012-03-08 11:45

Har just återväckt minnen från A3 2004, har en del personliga erfarenhet av den och den i 3-d utförande med första lilla grillen är helt klart mycket renare och elegantare än denna rätt spretiga och dissharmoniska version.
Linjernas brist på harmoni stör mig, troligen är de inte så bra.

Den där linjen på sidan som är ditslängd lite på måfå utan koppling till resten av bilen är inget vidare.

Gillar man Bruno Mathsson då är det en 2004, mörkblå metallic man ska skaffa helt klart.

Så eftersom Audi enligt mig då gjort en sämre bil än en gammal så är det en förändring och inte en förbättring.
Är det så?
Jag skulle nog kunna bevisa att det är så, men det får bli i något annat sammanhang.

#28
2012-03-08 16:17

Ha,ha. Ja, det är inte lätt att definiera saker ibland. Så vissa tycker nog att bilen har förändrats negativt.

Det är när man lyssnar på en bildesigner som det kanske klarnar. Så vi kanske skulle ha gjort det?

Jag tyckte först att nya A6 inte hade samma tyngd i dörrar etc. som min gamla. När jag fått hem den och gjorde en direkt jämförelse så undrade jag om de antingen hade ändrat något eller om jag hade upplevt det så fel.

Hursom så kändes gamla plötsligt tunn i jämförelse. Dörrtjoffet i nya är helt underbart. Det är dessutom tätt och fint och blir aldrig skitigt vid trösklarna.
I övrigt känns bilen betydligt bättre på alla punkter.

Men det har iofs inget med A3 att göra. Men förmodligen kommer många gamla A3-ägare som byter upp sig att uppleva samma sak.

#29
2012-03-08 18:03

N-iklas, eftersom du ändå är på linan vill jag bara säga att efter en av dig mycket poetisk tidigare utläggning om Insignian så väcktes min nyfikenhet lite grann. Jag har kollat den ganska noga, dock utan att provköra, och jag får nog hålla med om att det är en, på många sätt, trevlig bil med många fina detaljer. Du har nog rätt i att den är ganska undervärderad i jämförelse med många andra bilar i klassen vilket ju är synd för nu behöver Opel all försäljning de kan få när de fått jänkarna på halsen. Skulle jag av någon anledning byta märke nästa gång skulle definitivt Opeln vara ett av mina alternativ. Tänkte bara nämna det....

#30
2012-03-09 15:44

Ja det är sant förståss, ny bil är alltid ny bil.

Eller kanske inte förresten, beror nog på vilken bil det är.
Kan nog stämma på en Audi, men det finns nog andra nya där den är sämre än de gamla, ett sådant exempel är Renault Megane, den nya åker jag i kanske en gång i veckan och har studerat den noga, så vitt jag sett är det den billigaste och simplaste nya bil jag känner till.
Men gamla Megane, det var en jättebra bil, förutom växelspaken som var en katastrof.
Hur tänker man? Renault måste ha slut på pengarna när man inte har råd att lägga en krona på bilarna längre.

Ändå säljer denna totala naturkatastrof ensam mer än samtliga Opels modeller i Sverige.
Chockerande.

Vi bilägare nämnde när man först körde Megane 2010 ”Hyfsade utrymmen, bra rostskydd, hög säkerhet och personligt utseende som lockar”.
Visst så långt är det begripligt, men bryr man sig då faktiskt inte alls om hur resten av bilen ser ut, fungerar eller är konstruerad?
Tydligen inte… gissa om Renaults ekonomer dansar ringdans av förtjusning…

Själv har jag en från 1991, alltid gillat begagnade bilar bättre än nya, förmodligen för att de är mer personliga och udda.
Hade den inne för liten renovering med byte av bussningar och krängningshämmare och nytt avgasrör, nya bromsskivor runt om osv. och efter det är också den klart bättre att åka i än många nya bilar.

#31
2012-03-09 15:53

quattron

Tack!
Det är mycket glädjande och trevligt att jag inte varit bara tröttsam.

Jag vet ju att väldigt mycket rörande Opels problem handlar om kommunikation och att man inte lyckas väcka tillräckligt intresse för att omgivningen ska vilja se efter vad Opel har att erbjuda.
Och man lyckas inte heller förklara vad man sysslar med, alltså konkurrenterna har det här och det där, med vad har då Opel istället?
Vilket är konceptet Opel erbjuder som alternativ till de andras?
Här säger man ingenting och förklarar inget, reklam och marknadsföring är innehållslös och ber närmast om ursäkt… och följden blir att man lämnar fältet fritt för allt möjligt tokigt prat.

Har annars igen läst igenom allt om Insignia, inte gjort det sedan 2009, och jag upptäckte att jag faktiskt missat några finstilta detaljer utöver att 2012 är ett snäpp ännu mer förfinad och elegantare än tidigare så såg jag att man själv kan programmera fyrhjulsdriften att överföra mer kraft än normalt till bakhjulen när man trycker på sportknappen, liksom att den utöver stötdämpare, styrning, gaspedal, instrumentbelysning, e.v. automatlåda, och ESP, också ställer om strålkastarna för snabbare reaktion i kurvor, det hade jag missat.
Och allt detta kan man själv ställa in som man vill.
Har också noterat att parkeringshjälpen är exakt samma som i E-klass 2009 liksom det var med front kameran som först bara fanns i nya BMW 7-serien och Insignia.
Och finesserna i Astra Sport Tourer, de måste man gå till nya BMW 5-serien och nya A6 för att hitta och inte ens de har allt som Astran har.

Det är något av en Opeltradition att erbjuda några detaljer som normalt bara en eller två av de dyraste bilarna annars har.
Den här multifunktionsratten mellan stolarna som heter olika i olika bilar, den fanns redan som princip 1983 i Senator och som nuvarande i Signum 1997, långt före BMW.

#32
2012-03-09 18:33

Man kan ju vänta ett år på skoda octavia som byggs på samma bottenplatta , Så sparar man många kronor....
Audi =Skoda samma kvalite både upplevd och verklig .........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.