Bild
Nästa artikel
Ny rapport: Gamla parkeringsregler hindrar nya bostäder

Ny rapport: Gamla parkeringsregler hindrar nya bostäder

Nyheter

Om parkeringsreglerna görs om kan 50 procent fler nya bostäder byggas i vissa kommuner, enligt en ny rapport.

Dagens regler för parkeringsplatser vid nybyggen hindrar byggandet av nya bostäder. Det framgår av en ny rapport som Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen tagit fram.

De parkeringskrav som finns ökar kostnaden för nybyggda bostäder med 15 procent samtidigt som de bara ger marginellt högre värde på fastigheten, enligt rapporten. Särskilt parkeringsgarage pekas ut som en ”bov” som hindrar byggandet av nya bostäder.

Om det så kallade parkeringstalet (p-talet) halveras skulle nyproduktionen av bostäder i Stockholm och Göteborg öka med 20 respektive 8 procent, enligt rapporten. I vissa av Stockholms kranskommuner skulle byggandet kunna öka med hela 50 procent.

Kostnaden för parkeringen tas ut på alla boende oavsett om de har bil eller inte.

”Den som inte har råd med en bil ska inte behöva betala grannens parkeringskostnad”, skriver företrädare för organisationerna i en debattartikel.

Rapporten hävdar också att antalet parkeringsplatser som behövs förmodligen kommer minska framöver i takt med att fler går med i en bilpool.

– Det vi ser i dag är att parkering är förknippat med väldigt stora kostnader och att det redan finns mycket outnyttjad parkering, samtidigt som man tillför nya parkeringsplatser vid nyproduktion, säger Helena Olsson, chef för avdelningen stadsutveckling samhälle på Fastighetsägarna Stockholm till Fastighetstidningen.

Läs också: Test av 9 parkeringsappar – den här ska du undvika

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-07 17:10

Om de som jag uppfattar det vill minska antalet parkeringsplatser per lägenhet, kanske från 0,5 till 0,2 så är det väl också rimligt att de som bosätter sig i ett sådant område förbinder sig att inte skaffa mer än just 0,2 bilar i snitt! Dvs var 5'e lgh får en parkeringplats och de övriga 4 får binda sig till att ej skaffa bil. Dvs kö till både p-plats och rätt att inneha ett fordon! Bilpooler verkar ju för övrigt mest vara en politikerdröm.

#2
2020-10-09 10:08

Halveras? Det är köer på flera år för en parkering på de flesta nybyggen i Gbg oavsett vart de ligger, i vilken värld skulle det gå att halvera p-talet? Möjligtvis i en värld där alla bor, jobbar och vistas mitt i stan med gångavstånd till allt.

I den verkligheten de flesta av oss lever i så borde p-talet snarare fördubblas. Minst.

#3
2020-10-07 17:17

Jag säger bara lägg av. Rapporten är en beställning från den giriga byggbranchen utan den minsta tvekan. Viken människa har råd med 5-7 miljoner och uppåt men inte har råd med bil? Under mindre än 7-8 år har priset på nybyggda lägenheter har stigit från ca 27000kr/m2 till ca 70000 i mitt område och det finns inte det minsta möjligheten att rättfärdiga dessa priser. Varken lönen eller byggvaror har stigit så mycket. Samt är föreningen skuldsatt upp till öronen vilket innebär ett par miljoner till i skuld per varje köpt lägenhet. Jag vet att precis det motsatta är problemet. Folk köper lägenhet på flera miljoner men har inte plats att parkera bilen. Man skall inte tillåta parkering utan det skall vara 1-2 garage per lägenhet (beroende på storleken på lägenheten) obligatoriskt. Det handlar bara om att höja byggherrarnas vinstmarginaler som är redan skyhöga. Fenomen är inte okänt utan det finns i alla branscher. Företag som är specialiserad på beställnings rapport/forskning från branschen för att vilseleda odugliga, korkade och naiva poletiker/organisationer (lobbyister) eller från korrupta poletiker/organisationer för att vilseleda folk på mattens räkning.

#4
2020-10-07 17:23

Det saknas ju parkeringsplatser idag. I Stockholm får man köra runt i 20-30 minuter för att hitta en parkeringsplats om man skall hälsa på någon. Så har det varit i tiotals år redan.

#6
2020-10-07 17:38

Skönt att bo på vischan och slippa såna här problem i myrstacken!

#7
2020-10-07 17:45

@Hannnah har helt rätt.

Journalister får faktiskt sluta copypasta färdigskrivna artiklar, komma in i matchen och börja tänka själva. Sanningen är att det är skrämmande illa redan, gäster har redan svårt att hitta parkeringsplats i nybyggda områden etc etc. Och detta med priser på över 70000 kr/kvm även utanför storstäderna. Den här så kallade artikeln är så sponsrad av byggnadsbranschen att det inte går att missa det.

#8
2020-10-07 19:40

Ni som gnäller på artikeln, är ni läskunniga?
Det framgår med all önskvärd tydlighet att åsikterna kommer från branschföreträdare. Det vore snarast tjänstefel av ViB att inte skriva om att vissa vill minska möjligheterna för stadsbor att ha bil.

#9
2020-10-07 19:52

Ha, bostäder och parkeringsplatser, det är skadligt för såväl mental som fysisk hälsa att bo i en sådan torftig miljö.
Ointelligent samhälle skapat av ointelligenta politiker.

#10
2020-10-07 21:35

Parkeringstalen måste anpassas efter områden. Mitt i centrum kan parkeringstalen vara mycket låga och parkeringar mycket dyra. Sannolikt mycket dyrare än idag. Den som flyttar till ett sådant område får leva utan bil. Längre ut från centrum behöver parkeringstalen vara mycket högre, sannolikt högre än idag. Ju längre ut från stadskärnan desto större behov av parkeringsplatser.

#11
2020-10-07 22:18

Självklart ska normen moderniseras/sänkas och ersättas med tydligare regler tex för yta på dagis och skolgårdar.

#12
2020-10-07 22:35

Kan bara tal för Kalmar där jag bor då det blivit ett fiasko för nybyggen.
De byggde i början av året (eller slutet av förra året) klart ett nytt område, men räknade bara att antalet parkeringsplatser skulle räcka till alla 5, 4 och 3 rums lägenheter om jag minns rätt. 2or och 1or räknades inte in.

Detta trots att området ligger i utkanten av staden. Direkt blev det parkeringsplats brist och folk började parkera längs garan på båda sidor och räddningstjänsten rapporterade in att det blev svårt att ta sig fram.

Men var ska då de som blir utan parkering, men har bil ställa sig? Det slutade med att de fick göra om någon gräsmatta till grusparkering för att lösa problemet. De hade helt enkelt inte räknat rätt.

#14
2020-10-08 08:49

"att det redan finns mycket outnyttjad parkering"...?

Det brukar väl precis tvärtom? Brukar vara hopplöst att hitta p-plats.

#15
2020-10-08 10:01

I riktig stadsbebyggelse behövs kanske inte så mycket parkering, där klarar man sig säkert med färre p-platser. Men det mesta som byggs är ju mer av typen förortskaraktär, där behövs garanterat minst så mycket parkering som i dagens norm. Men en av anledningarna till att bo i lägenhet är väl att slippa åka bil varje dag för att det möjliggör tillräckligt centralt boende?

Hur mycket betalar alla andra boende egentligen för parkeringsplatserna? Nog för att det kostar att bygga garage, men det är ju knappast gratis att parkera där heller för de som kör bil. Brukar väl kosta minst 1000:-/månad med en parkeringsplats i garage i hyfsat nybyggda förortslägen.

#16
2020-10-08 10:08

Problemet med P-tal är att det knappt är uttalat vid försäljning eller inflytt. Om minskade P-tal ens skall går att genomföra så är det helt beroende på vart. Innerstad kontra närförort/ytterförort. Ponera att du har 1000 nya lägenheter i en ytterförort till någon större stad. P-talet är 0,2 (vilket är vanligt i Stockholm bland annat), så innebär det 200 parkeringsplatser totalt för dessa 1000 lägenheter. I innerstaden är detta säkerligen gångbart där du har nära till flera olika kollektivtrafikslag, nära till butiker, service och vårdinrättningar. Det kan även vara gångbart i en närförort förutsatt att olika kollektivtrafikslag finns tillgängligt och med god turtäthet.

Dock är vi alla medvetna om, och även beslutsfattarna att det här är en PK-grej, och inget som kommer fungera i verkligheten. Bygger du 1000 (minst 2000 boende) nya lägenheter i närförort så kommer mer än 200 boenden ha bil. Barnfamiljer, pensionärer eller dem som behöver bilen i sitt arbete.

Vill man se ett skräckexempel på detta så är det Slakthusområdet i Stockholm och den planerade utbyggnaden kring Nacka Forum i Stockholm. Slakthusområdet är tänkt att bli närmast bilfritt (p-tal på 0.05 och 5000 planerade bostäder), man skall cykla är det tänkt, och i Nacka planerar man över 14000 bostäder och 10000 arbetsplatser inom 10 år, P-talet, ja 0,4. Good Luck.

Skall väl tilläggas att byggherrarna är dem som är vinnare, man slipper bygga dyra garage under mark och får oftast köpa marken billigare (eller gå före andra byggherrar med högre p-tal), man behöver kanske ordna med cykelgarage, betala för en bilpool i 5 år, Nacka kräver tex att byggherren skall betala för ett 6 månaders kollektivtrafikkort per lägenhet vid inflytt (första boenden).

Tacka vet jag småhus med garage. Kommer bli hårdvaluta.

#17
2020-10-08 10:23

Mäkinen: Ja, det står vilka som har beställt rapporten/skrivit artikeln, men inte ett kritiskt ord i övrigt, texten är tagen direkt från partsinlagan/lögnen och sprids vidare utan något annat filter än det som läsarna själva har.

"Tur" att det är ett sånt uppenbart skitsnack att alla som läser ser igenom det direkt.

#18
2020-10-08 11:34

Tittar vi på Uppsala så är nuvarande p-tal ett hinder vid byggande av hyreslägenheter i innerstaden då de blir sittandes med outhyrda platser medan i bostadsrätter är det fullt I princip på det som byggs.
Här har man istället börjat bygga separata p-hus i nya områden som helt ligger på Uppsala parkering AB och den som behöver en plats hyr den utifrån relevant kostnad och därmed behöver inte bostaden belastas med en kostnad som alla får betala men bara 60% kan nyttja.

#19
2020-10-08 15:03

Bus enkelt, sälj P-Platserna. Och se till at det går att bygga ladstolpe enkelt vid de sålda P-Platserna. Och till sist håller jag med lsoderlund, småhus med egen parkering och garage är bäst.

#20
2020-10-08 15:31

Denna märkliga artikel sprids även genom dagspressen. Ingenstans är det någon som ifrågasätter vad som påstås.
Är det inte journalisternas roll att granska och ställa frågor?
Idag verkar de istället bara citera, och det gäller även public serive.

#21
2020-10-08 19:10

Som jag skrev Hultarn så behöver p-talet bli mer flexibelt. Det är inte rimligt att kväva 0,6 i p-tal när byggherren vet att platserna inte kommer att hyras ut, det är bortkastade pengar och kostnader som alla som bor där kommer få betala för.
Platser på mark finns inte plats för i städer och garage gör bygger väldigt mycket fördyrat.
Åter igen låt parkeringar ligga separat för den som behöver det, inte något som alla som bor skall betala för.

#22
2020-10-09 10:26

Det roliga i det hela är att den "nya rapporten" säger precis samma sak som denna, från 2014...
https://www.svd.se/krav-pa-p-platser-hejdar-byggande

#23
2020-10-09 12:53

Det tråkiga är att inget har hänt med frågan sedan 2014, Hultarn...
Är det inte rimligare att bostad är bostad och parkering är parkering?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.