Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ny prisrusning på begagnade bilar: "Köparna står på kö"

Publicerad 7 februari 2020 (uppdaterad 7 februari 2020)
Den högre straffskatten på nya bilar gör att priserna på begagnat skjuter i höjden.

Just nu är köptrycket på begagnade bilar högt – bra för dig som ska sälja, men mindre bra för dig som ska köpa. Nya siffror från bilförmedlaren Kvdbil visar att det råder prisrusch på bilar som inte omfattas av straffskatt i bouns/malus-systemet.

När bonus/malus infördes ökade priserna på begagnade bilar med den ”gamla” och lägre fordonsskatten. Vid årsskiftet höjdes straffskatten igen för de flesta nya bensin- och dieselbilar, och nu har priserna på begagnade bilar stigit med elva procent.

– Bilar utan straffskatt blir bara mer och mer eftertraktade, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Enligt henne står kunderna bokstavligen på kö i jakten på en begagnad bil med lägre skatt.

Prishöjningen är något högre för bensinbilar än för dieselbilar. Tidigare påverkades begagnatpriserna både av bonus/malus-skatten och av att utbudet av begagnade bilar var så litet, på grund av den stora exporten till andra länder. Men enligt Kvdbil sjönk exporten med hela 28 procent under fjärde kvartalet 2019, och företaget drar därmed slutsatsen att prisökningen i januari är ett direkt resultat av skärpningen av fordonsskatten.

Är du på jakt efter begagnad bil? Kolla in våra begagnatanalyser här.

Kommentarer

#1 • 7 februari 2020
bejje
Nåja, de som kan tänka sig en 3 år gammal bil drabbas ju inte än då, då den höjda skatten bara straffar de som har den första 3 åren. Sen släpper bilen tydligen ut mycket mindre.
#2 • 7 februari 2020
Saabium
Tror inte många står i kö för att köpa min 18 år gamla Saab... Även fast fordonsskatten "bara" är 2500 per år.
#3 • 7 februari 2020
johnkommentar
Saabium, till rätt pris så...
#4 • 7 februari 2020
saabnisse
Saabium, säg inte det, vissa modeller börjar bli sällsynta. En tvåtakts 93a kan man få upp till 500000:- för! Men den är förstås äldre än 18 år!
#5 • 7 februari 2020
Styggavargen
Galet, nu verkar det också vara rätt många SUV modeller som begagnade är svårsålda. Snart finns det mer SUV än kombi som begagnade, bara en tidsfråga. Så här blir det när bilar köptes helt irrationellt, fel bilar som begagnade blir de inte intressanta.
#6 • 7 februari 2020
Prestigelös
Resultatet av ett feltänk... Regeringen vill få bort bilar med fossila bränslen, så vad gör man? Jo, en skattehöjning på nya ovannämnda bilar med effektiv avgasrening som resulterar i, inte en rusning efter elbilar, utan en rusning på äldre bilar med sämre avgasrening. Så går det när man placerar folk utan rätt kompetens på viktiga poster, eller som resten av Sverige säger, goddag yxskaft...
#7 • 7 februari 2020
mso 1000
Ja jag undrar jag. Den som har råd köper en ny bil och 2-4000:- extra i skatt och är nöjd. Tre år med extra skatt är ändå småpengar. Den som är smart köper en begangnad bil med lägre skatt. Ett jäkla gnäll är vad det är.
#8 • 7 februari 2020
Svenne60
mso 1000; du har helt fel som gnäller på de som är kritiska mot höjda bilskatter, de är redan tidigare helt vansinnigt för höga och tål inte höjning men en endaste krona, och höjning med tusentals kronor är skogstokigt
#9 • 7 februari 2020
Klarsynt
Håll hårt i era pärlor. Äldre bilar är dessutom mindre komplexa (t ex inga dubbla drivlinor och av lagar framtvingade galna tekniker) och är mer värda bara av den anledningen. .
#a • 7 februari 2020
Maisch
Är ju relativt enkelt, höjs det faktiska nypriset för en bil så följer begagnatpriserna efter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.