Bild
Nästa artikel
Ny prisrusning på begagnade bilar: "Köparna står på kö"

Ny prisrusning på begagnade bilar: "Köparna står på kö"

Nyheter

Den högre straffskatten på nya bilar gör att priserna på begagnat skjuter i höjden.

Just nu är köptrycket på begagnade bilar högt – bra för dig som ska sälja, men mindre bra för dig som ska köpa. Nya siffror från bilförmedlaren Kvdbil visar att det råder prisrusch på bilar som inte omfattas av straffskatt i bouns/malus-systemet.

När bonus/malus infördes ökade priserna på begagnade bilar med den ”gamla” och lägre fordonsskatten. Vid årsskiftet höjdes straffskatten igen för de flesta nya bensin- och dieselbilar, och nu har priserna på begagnade bilar stigit med elva procent.

– Bilar utan straffskatt blir bara mer och mer eftertraktade, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Enligt henne står kunderna bokstavligen på kö i jakten på en begagnad bil med lägre skatt.

Prishöjningen är något högre för bensinbilar än för dieselbilar. Tidigare påverkades begagnatpriserna både av bonus/malus-skatten och av att utbudet av begagnade bilar var så litet, på grund av den stora exporten till andra länder. Men enligt Kvdbil sjönk exporten med hela 28 procent under fjärde kvartalet 2019, och företaget drar därmed slutsatsen att prisökningen i januari är ett direkt resultat av skärpningen av fordonsskatten.

Är du på jakt efter begagnad bil? Kolla in våra begagnatanalyser här.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-07 08:31

Nåja, de som kan tänka sig en 3 år gammal bil drabbas ju inte än då, då den höjda skatten bara straffar de som har den första 3 åren. Sen släpper bilen tydligen ut mycket mindre.

#2
2020-02-07 08:37

Tror inte många står i kö för att köpa min 18 år gamla Saab... Även fast fordonsskatten "bara" är 2500 per år.

#3
2020-02-07 09:00

Saabium, till rätt pris så...

#4
2020-02-07 09:20

Saabium, säg inte det, vissa modeller börjar bli sällsynta.
En tvåtakts 93a kan man få upp till 500000:- för!
Men den är förstås äldre än 18 år!

#5
2020-02-07 11:55

Galet, nu verkar det också vara rätt många SUV modeller som begagnade är svårsålda. Snart finns det mer SUV än kombi som begagnade, bara en tidsfråga. Så här blir det när bilar köptes helt irrationellt, fel bilar som begagnade blir de inte intressanta.

#6
2020-02-07 12:43

Resultatet av ett feltänk...

Regeringen vill få bort bilar med fossila bränslen, så vad gör man?

Jo, en skattehöjning på nya ovannämnda bilar med effektiv avgasrening som resulterar i, inte en rusning efter elbilar, utan en rusning på äldre bilar med sämre avgasrening.

Så går det när man placerar folk utan rätt kompetens på viktiga poster, eller som resten av Sverige säger, goddag yxskaft...

#7
2020-02-07 13:22

Ja jag undrar jag.
Den som har råd köper en ny bil och 2-4000:- extra i skatt och är nöjd.
Tre år med extra skatt är ändå småpengar.

Den som är smart köper en begangnad bil med lägre skatt.

Ett jäkla gnäll är vad det är.

#8
2020-02-07 13:29

mso 1000; du har helt fel som gnäller på de som är kritiska mot höjda bilskatter, de är redan tidigare helt vansinnigt för höga och tål inte höjning men en endaste krona, och höjning med tusentals kronor är skogstokigt

#9
2020-02-07 15:30

Håll hårt i era pärlor. Äldre bilar är dessutom mindre komplexa (t ex inga dubbla drivlinor och av lagar framtvingade galna tekniker) och är mer värda bara av den anledningen.

.

#10
2020-02-07 16:15

Är ju relativt enkelt, höjs det faktiska nypriset för en bil så följer begagnatpriserna efter.

#11
2020-02-07 17:24

Det är ju i praktiken ett förhöjt nybilsprs 3-15000 bland volymbilarna Ett antal % enheter är väl inget att tveka på om man går i nybilstankar och ska ha bilen ett antal år ett loppspott i Mississipi
Journalister som underblåser hysteri för att ha nåt att skriva om. kallar jag det -om några månader har folk glömt det

#12
2020-02-07 18:23

Glömde
Läste att KVD bakom uppgifterna- de har alldeles felaktiga värderingar på nyare Volvodieslar just kan jag vidimera
Det verkar som KVD har ett egenintresse - ovanligt få bilar på auktion på KVD just nu tycker jag De vill nog att man ska sälja sin begagnade bil via KVD då de har för lite att göra
Kollade min bil en nyare volvodiesel med kVD som jag regelbundet gör och bilen var betydligt högre värderad än vad marknaden just nu erbjuder
Nåt skumt pågår!

#13
2020-02-07 19:09

Mja, jag håller med Bengt. Vad har KVD för egenintresse av att rapportera detta? Fler som ser chans att tjäna pengar på att förmedla bil genom KVD?
Tycker förövrigt att KVD nästan alltid har högre pris än lokala bilhandlaren.

#16
2020-02-08 06:20

Toyotan har 360:-/år.

#17
2020-02-08 12:27

@Axa
Alla, till och med Dagens Industri, skriver varenda ord som KVD hasplar ur sig och tar det som sanningen. KVD är duktiga på att spinna media men mindre duktiga på att sälja bilar som är vad deras s k "KVD-test" utlovar.

.

#18
2020-02-08 13:12

Klarsynt
Fast vad DI eller annan press skriver är av mindre betydelse.
Ska man sälja bilen väljer man KVD i tron att man kommer göra en kanonaffär.
Ska man köpa en bil så kan man enkelt kolla upp priser/slutpriser på KVD och snabbt konstatera att bättre bil har lägre pris på annat håll.
Både säljare och köpare har skäl att vara kritiska till vad KVD hasplar ur sig. Men det ligger väl lite i människans natur att vara lite naiv, särskilt när det kommer till att tjäna/spara pengar.

#19
2020-02-08 14:08

Klarsynt har helt rätt i #9. Volvo har aldrig gjort så bra och i underhåll billiga bilar som V70N från 2000 till 2007 (bortsett från 940 som också har obegränsad livslängd). Att sälja en av dessa pärlor är inte vettigt! Priset kommer fr.o.m. nu bara att stiga om bilen används och sköts på ett normalt sätt.

#20
2020-02-08 16:05

Snabb
Nej, priset kommer inte att stiga.
Kollade på blocket. Pris på V70 00-07 ligger mellan 10 och 50000 kr. Det finns inga incitament för att priserna skulle stiga.

#21
2020-02-08 17:46

Axa @ Jo om 10 år eller mer, men det kan Du så klar inte se genom att titta på dagens priser. Se #4

#22
2020-02-08 18:57

Saabnisse, ja faktum är att killen som servar min bil sa att den "bottnat i pris nu". Fast det handlar väl inte om några större summor ändå. I alla fall inte än så länge.

#23
2020-02-08 21:47

Snabb
Ja, om man tror att V70 kan komma bli en eftertraktad veteran.
Jag är högst tveksam och det är för mig en skrattretande tanke.
Men visst, något enstaka exemplar i utomordentligt skick kan säkert öka i värde.
Kika på den äldre 240 eller för den delen Saab 99. De på Blocket säljs INTE för 500 000 kr. Inte ens i närheten.

Jag vet en enda massproducerad produkt som man med säkerhet kan säga kommer öka i värde, och det är inte en bil.

#25
2020-02-09 00:42

Axa @ WV 1200 är en vanlig och massproducerad produkt som har stigit i värde varje år under 2000 talet, minst 10 gånger garagekostnaden. Även rostfria bilar som Du nämner stiger i värde. Omnämnda 940 har redan börjat stiga i värde.

#26
2020-02-09 07:21

Axa, jag skrev 93 inte 99!
Men även en 99 har ökat i pris under 2000-talet även om den inte når samma nivåer som 93 Sport!

#27
2020-02-09 12:12

Det är nog främst bilar som är 1--3 år gamla som eventuellt ökat i pris säkert beroende på "malus-chocken" som slog igenom fullt ut vid årsskiftet samt att nya bilar i många fall prishöjts ordentligt baserat på att tillverkarna kommer att få betala rejält med böter till EU baserat på bilarnas medelutsläpps-nivåer. Kostnader som givetvis vältras över på köparna.

#28
2020-02-09 23:53

Snabb och saabnisse
Som jag skrev. Det finns alltid enstaka fina exemplar av olika bilmodeller, även folkbilar, som kan säljas för bra pengar.
Men nu nämndes V70. Jag tror inte den kommer generellt öka stadigt i pris. Jag kan ha fel, men jag kan inte se varför den skulle bli eftertraktad om 20 år.

#30
2020-02-10 00:53

Axa @ Redan om 10 år har dieselbilar tappat i värde och verkligheten har hunnit ifatt ladd hybrider och elhybrider som därför ingen vill ha, då blir en välskött V70 bensinbil utan turbo efterfrågad och som därför ökar i pris. De misskötta bilarna är redan skrotade medan de välskötta har obegränsad livslängd med ljud- sitt- och fjädringskomfort i toppklass överträffad endast av bilar med luftfjädring. Dessutom skattefria.

#31
2020-02-10 12:35

Nu tror jag inte att artikeln främst handlade om samlarbilar utan om mera allmänt köpta bilar av relativt ny årsmodell. Så jag håller helt klart med Axa.

#32
2020-02-10 17:19

Folk köper begagnat för att skatten är mycket lägre skatt. Främst nyare begagnat !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.