Bild
Nästa artikel
Ny motorväg ska gå mellan Kina och Europa

Ny motorväg ska gå mellan Kina och Europa

Nyheter

För att underlätta handeln mellan Kina och Europa ska man bygga en 2 000 kilometer lång motorväg. Projektet väntas ta 14 år att färdigställa och kommer kosta omkring 90 miljarder kronor.

I dag sker de flesta transporter mellan Kina och Europa via sjötransport, men detta kan det snart bli ändring på. Projektet som fått smeknamnet ”The Meridian Highway” ska binda en 2000 kilometer lång väg mellan Kina och Europa och kan på så sätt skapa nya möjligheter när det kommer till transport.

Vägen kommer att vara avgiftsbelagd och gå från gränsen mellan Ryssland och Vitryssland till motsvarande gräns mot Kazakstan. Tillsammans med ny eller befintlig infrastruktur i Kina och Kazakstan kommer vägen bli 800 mil lång.

Bygget förväntas ta mellan 12 och 14 år att färdigställa och kommer kosta omkring 90 miljarder kronor.

Diskutera: Tycker du att "The Meridian Highway" är en bra idé?
 

Kommentarer

#1
2019-07-29 10:23

90-miljarder låter extremt billigt. Ska inte de som bygger få någon lön?

#2
2019-07-29 10:25

Utan tvekan ska jag köra den om/när den blir verklighet och klar! Många år vart nyfiken på att köra landvägen till Asien men det är som sagt inget väl ihopknutet vägnät som man kan transportera sig på ett vettigt sätt i vettigt tempo och tid....

Sen förstår jag inte varför ViB nästan alltid är flera dagar efter andra med sina nyheter.....detta har man läst om på TV i ett par dagar nu.....de andra sajterna är snabbare med nyheter men läser man kommentatorsfältet där blir man ju ofta riktigt mörkrädd.....här är det ett bättre klimat frånsett vissa, men som sagt lite trist att nyheterna inte alltid är de färskaste.

#3
2019-07-29 10:31

K-Klabbe: Är det så otroligt billigt? Beror väl på lite vad du jämför med.......en snabb googling gav mig svar att för några år sen räknade man i Sverige att det kostade 30.0000 kr per meter att bygga en motorväg på landsbygden......applicerar du det på 200 mil motorväg som det är här blir det 60 miljarder.....
Jämför det inte med nån förbifart i storstad som vissa andra skumma kommentatorer gjort på andra håll......du har inte alls så mycket avfarter och trafikplatser som i stadsmiljö.....du behöver troligtvis inte betala massa för markupplåtelse eller flytt av befintliga byggnader m.m......

#4
2019-07-29 10:40

"Bygget förväntas ta mellan 12 och 14 år att färdigställa och kommer kosta omkring 90 miljarder kronor. Stora delar av pengarna kommer från Kinas stadskassa."

Stadskassa? Vilken stad i Kina är det som ställer upp med sådana summor?

Eller menar ni måhända statskassan och därmed den kinesiska staten?

MVH AL

#5
2019-07-29 10:40

Tramsigt, satsa på järnväg istället!

#6
2019-07-29 10:47

Tramsigt, satsa på lokalt producerade varor i stället!

#7
2019-07-29 10:51

Järnväg är bättre. Men om jag inte minns fel så är det olika spårbredd mellan kinesisk och europeisk järnväg.

Med en motorväg kommer en massa utmaningar och möjliga framtida problem.
Ett problem är väl att sådan sträckning går genom krigshärjade områden och instabila stater. Ett annat problem är väl att smugglare får lättare till att transportera sitt.

#8
2019-07-29 11:13

Meanwhile i Sverige:
Förbifart Stockholm, 21 kilometer, 40 år och 61 miljarder
https://www.fokus.se/2013/06/21-kilometer-40-ar-och-61-miljarder/

#9
2019-07-29 13:55

Ja kanske det inte är så orimligt, vet ju egentligen ingenting om terrängen där den ska dras. En jämförelse med tunnelförlagd storstadsmotorväg känns inte alls relevant.

#10
2019-07-29 16:51

Axa
Vi har inte ens samma spårbredd på järnväg inom EU. Finns ett fåtal som ska vara annorlunda från normalspår

#11
2019-07-29 19:32

@puttis

Ja, det där är tokigt. Konstigt att EU inte har tagit tag i det och säkerställt att det finns i vart fall spår som går norr till söder och öst till väst (med knutpunkt i mitten) inom EU för transporter på järnväg, då det är det i särklass mest energieffektiva sättet att transportera gods.

Men coolt att kunna åka motorväg till Kina, fast man måste ta sig igenom Vitryssland för att komma dit.

.
.

#12
2019-07-29 19:43

K_Klabbe #1
Det är en fullt rimlig kostnad
25km ny väg i oländig Norsk terräng och höga löner kostar ca 4 mdr.
Kineserna är ju runt i hela världen och bygger vägar och broar så dom kan bygga både billigt och effektivt.

#13
2019-07-29 21:00

Fördelen med vägar gentemot järnväg är att man kan byta riktning när man själv vill. Att då bygga motorväg för att knyta ihop två punkter låter som hål i huvet.

#14
2019-07-29 21:44

Hade Sverige fått vara med och bestämma hade man krävt en parallell cykelväg för det ska minsann ställas miljökrav på ett sådant här förslag.

#15
2019-07-29 21:48

Saabnisse
Glöm inte fartguppen...

#16
2019-07-29 21:53

Om kineserna bygger den blir det väl fartkameror längs hela sträckan?

#17
2019-07-29 22:49

´Grosser, kineserna behöver väl inga fartkameror, de ser alla likadana ut, det läste jag i en gammal bok så det stämmer nog.

#18
2019-07-29 23:03

Saabnisse: Ska vi gissa att där är det bilens nummer som fotas och ägaren åker på det....som USA har/hade det.....
haha, kan se framför mig hur de sitter där annars med foton som alla ser likadana ut! :) Liiiite fördom bara.......
Ännu mer OT så smidigt i USA där fordonet fotas bakifrån att de även tar MC...

#19
2019-07-30 00:56

@saabnisse

Dessutom skulle motorvägen både genus- och HBTQ certifieras (naturligtvis via någon firma där ansvarig politiker får kickbacks). Bygget skulle då ta mellan 112 och 142 år att färdigställa och skulle kosta omkring 690 miljarder kronor.

.

#20
2019-07-30 08:07

Vem finansierar? Om kineserna blir det fina hållhakar på länderna vägen kommer att gå igenom, VARNING för kommunisterna!

#21
2019-07-30 15:54

Och här gråter miljövännerna över förbifart Stockholm. Haha fyfan vad roligt det är att man tittar på Sverige när världen utanför på riktigt påverkar vår planet.

#22
2019-07-30 21:08

JL
Kommunisterna? Vilka skulle vara kommunister? Ryssarna? Knappast. Kineserna? Knappast. Det väl bara Nordkorea som i någon mening är gammelkommunistiskt.

#23
2019-08-01 12:51

Tänker att jag borde skaffa mig en MC och resa till Kina från Sverige snarast innan vägen är byggd för att få uppleva något unikt.
Hoppas dom ser till att även bygga lite räls vid sidan om vägen så tåg blir ett alternativ.

Bussbolagen i Sverige kan sedan öppna shoppingresor till Kina likt de som görs till Ullared idag. Då kan alla Wishpundare gå bananas och fynda rejält med skit och för att känna att dom tjänat pengar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.