Bild
Nästa artikel
Ny lista avslöjar mest och minst driftsäkra bilarna

Ny lista avslöjar mest och minst driftsäkra bilarna

Nyheter

Att köpa en dyr premiumbil är definitivt ingen garanti för ett problemfritt bilägande. Det avslöjar ägarna själva i en brittisk undersökning.

Japanska biltillverkare brukar generellt sett lyckas riktigt bra i olika undersökningar som har med driftsäkerhet att göra. Och så blir det även i årets upplaga av brittiska What Cars stora granskning.

Med hjälp av betyg från 18 000 bilägare har What Car listat de mest och minst pålitliga bilmodellerna. Totalt har nästan en tredjedel av alla bilägare haft någon form av fel på bilen och elfel är den vanligaste feltypen. Kanske inte så konstigt med tanke på hur avancerade moderna bilar är.

I den här undersökningen får ägarna sätta betyg på hur driftsäker bilen bilen varit under det senaste året, vilka problem som uppstått och vad de kostat att reparera.

Sju av tio bilar på topplistan är japanska (eller åtta om vi räknar in Peugeot 107, som ju också säljs som Toyota Aygo). Mest driftsäker är Lexus CT med ett driftsäkerhetsbetyg på hela 99,5 procent. Även Suzuki Swift och Toyota Auris Hybrid lyckas riktigt bra. Men Mazda 6 hamnar på bottenlistan trots att den är japansk.

På tio-i-topp-listan finns även Fiat Panda och Skoda Yeti med dieselmotor.

En annan VW-produkt med dieselmotor är däremot den allra minst driftsäkra, nämligen Audi A3 (årsmodell 2003–2013). Den får ett driftsäkerhetsbetyg på bara 40 procent. Även Ford Focus med dieselmotor och Vauxhall Zafira får dåliga betyg.

Att dyra bilar kan vara struliga bevisas definitivt i den här undersökningen, där Audi A6, BMW X5 och BMW 3-serie Coupé och Cabriolet alla hamnar på bottenlistan. Hälften av alla bilar längst ned i undersökningen är tyska. 

Mest driftsäkra bilarna enligt What Car-undersökningen
  1. Lexus CT (2011–): 99,5% 
  2. Suzuki Swift (2010–2017): 99% 
  3. Toyota Auris Hybrid (2013–): 99% 
  4. Honda Civic (2012–2017): 98% 
  5. Peugeot 107  (2005–2014): 98% 
  6. Lexus RX (2009–2016): 98% 
  7. Toyota RAV4 (2013–2019): 98% 
  8. Fiat Panda (2012–): 96% 
  9. Skoda Yeti diesel (2009–2017): 96% 
  10. Honda CR-V (2012–2018): 96% 
Minst driftsäkra bilarna enligt What Car-undersökningen
  1. Audi A3 diesel (2003–2013): 40%
  2. Ford Focus diesel (2004–2011): 47%
  3. Vauxhall Zafira (2005–2016): 52%
  4. Audi A6 (2004–2011): 52%
  5. BMW X5 (2007–2013): 55%
  6. Peugeot 3008 (2009–2017): 56%
  7. BMW 3-serie Coupé/Cabriolet (2006–2013): 57%
  8. Renault Grand Scénic (2009–2012): 58%
  9. Volkswagen Golf diesel (2003–2009): 59%
  10. Mazda 6 (2007–2012): 60%
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-18 22:02

Allt är som vanligt. Ingen kinesisk Volvo med nu heller....;o)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#2
2020-03-18 19:57

Hahaha...kinesisk Volvo...mest förvånad över Yeti diesel och Fiat Panda...de andra tycker jag är ganska självklara, även om 107 sticker ut lite (franskt).

#4
2020-03-18 20:08

Undersökningen visar ej heller vilken typ av fel på bilen som räknas. Är det bara antal fel som räknas och inte vilken typ av fel som bedöms är undersökningen fullständigt värdelös.

#5
2020-03-18 20:16

Reliability for executive cars aged up to five years old
Rank Make and model Score
1. Hyundai i40 2012-on 97.9%
2. Kia Optima 2016-on 97.3%
3. Volvo S60 and V60 2010-2018 96.8%
=4. Volvo S90 and V90 96.3%
=4. Jaguar XE petrol 2015-on 96.3%
6. Mercedes CLA 2013-on 95.9%
7. Ford Mondeo 2014-on 95.7%
8. BMW 3 Series petrol 2012-2019 94.3%
9. Audi A3 Saloon 2013-on 93.4%
10. Skoda Superb 2008-2015 93.2%
=11. Audi A5 2016-on 92.8%
=11. Skoda Superb 2015-on 92.8%
13. Audi A4 2015-on 92.6%
14. BMW 3 Series diesel 2012-2019 92.5%
15. Mazda 6 2013-on 91.3%
16. Toyota Avensis 2015-2018 91.2%
17. Alfa Romeo Giulia 2016-on 91.0%
18. Audi A4 2008-2015 90.9%
19. Volkswagen Passat 2015-on 89.7%
20. Mercedes C-Class 2014-on 87.6%
21. Vauxhall Insignia 2008-2017 85.4%
22. Jaguar XE diesel 2015-on 82.6%

Källa: https://www.whatcar.com/news/2019-what-car-reliability-survey-executive-...

#6
2020-03-18 20:19

Reliability for family SUVs aged up to five years old
Rank Make and model Score
1. Kia Sportage 2016-on 98.6%
2. Volvo XC40 2018-on 98.4%
3. Audi Q3 petrol 2011-2018 98.0%
4. Peugeot 3008 diesel 2017-on 97.8%
5. Peugeot 3008 petrol 2017-on 97.0%
6. Hyundai Tucson 2015-on 96.6%
7. Volkswagen Tiguan 2016-on 96.0%
8. Volkswagen Tiguan 2007-2016 95.7%
9. Kia Sportage 2010-2016 95.3%
10. Toyota C-HR 2016-on 95.0%
11. Seat Ateca 2016-on 94.7%
12. BMW X1 2015-on 93.8%
13. Mercedes GLA 2014-on 92.7%
= 14. Jaguar E-Pace 2017-on 91.8%
=14. Skoda Karoq 2017-on 91.8%
15. Audi Q3 diesel 2011-2018 90.4%
17. Dacia Duster 2013-2018 90.1%
18. Nissan Qashqai diesel 2014-on 83.3%
19. Nissan Qashqai petrol 2014-on 82.1%
20. Renault Kadjar 2015-on 81.3%
21. Range Rover Evoque 2011-on 78.4%

#7
2020-03-18 21:03

Det är som vanligt. De som köper en Toyota tror att alla andra bilar går sönder så de ser det som unikt att de kommer dit de ska. Därför behöver de inget speciellt för att bli nöjda och rapportera att bilarna är bäst.

#8
2020-03-18 22:01

Mäkinen.

Källa på din studie om Toyotaägare? Tänk om de ägt andra märken tidigare och har att jämföra med, kan det vara så enkelt. Eller är det ytterligare ett halmstrå för att du väljer sämre märken och du inte tål resultaten som oftast ser ut såhär från liknande undersökningar år efter år. Köp nu ett bra märke nästa gång.....så behöver du inte reta dig på resultaten.

#9
2020-03-18 22:35

Shogun:
OM man läser listan över bilar som är upp till fem år gamla bilar rasar Toyota till plats nummer 16 dvs nästan jumbo - sämsta plats samtidigt som Toyota Rav finns inte ens med bland de 21 st dvs sämsta bilarna / riktigt bus usel placering...

- Varför då? Kanske dags att hitta på en bortförklaring eller trolla lite grann?

#10
2020-03-18 23:13

Det är ju helt olika ålder på bilarna? Man jämför bilar från 2003 med bilar från 2018 och finner att de från 2018 är mer driftsäkra... Vad är det för pantad undersökning?

#11
2020-03-19 04:53

Stoor.

Alla vet att du läser alla listor upp o ned......sedan tidigare....kinesiska bilar klarar sig inte så bra...japanska bilar är bäst som vanligt står det i artikeln, när får vi läsa detsamma om kinesiska bilar som Volvo XC60?

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#12
2020-03-19 05:40

Ingen skräll precis :)
Fattar vilken som helst.

#13
2020-03-19 07:32

Shogun:
Listan med Toyota usla resultat är inte min utan är Pinjongs. Läs den rätt upp och ned och försök förstå vad som beskrivs.

Orsaken, tror jag, att dieselbilar generellt får ett sämre resultat än bensinarna ligger i att dieslarna har ett betydligt högre genomsnittligt miltal. Det är ett allmänt känt faktum. Vidare körs stora europeiska bilar tex Volvo, Mercedes, BMW, Audi etc betydligt fler mil än japanska bilar. Det finns mängder av bias i dessa undersökningar som den gode och kloke ”AL” har försökt och försöker lära ut men somliga är tyvärr inte intellektuellt mottagliga för den hjärngymnastiken.

Utöver detta är avundsjukans tryne inte vacker ;o )

#14
2020-03-19 07:55

Kan förstå att somliga människor tycker det är skönt att få sitt bilval bekräftat av oberoende källor, måste stärka självkänslan ganska mycket.

Att sedan snudd på förlöjliga dem som inte gjort samma "intelligenta" val tyder också på att det var en välbehövlig höjning...

#15
2020-03-19 09:13

Tänk att Peugeot är driftsäkrare än Toyota, grattis!

Nu måste många sluta kasta skit på fransmännens bilar! Världens bilkarta är under ständig förändring!

#16
2020-03-19 09:24

Låg, antar att du syftar på Peugeot 3008, he, he, och eftersom Toyota Auris ligger på 3e plats, vilken Peugeot ligger bättre till menar du ;)

#17
2020-03-19 09:56

Frugans alla år med Toyota har definitivt inte varit problemfria, nej!

Och vad exakt menas med "driftsäker"? Räknas minsta lilla gnissel i en mugghållare - som föranleder ett verkstadsbesök - som driftstörning eller vad?

#18
2020-03-19 09:59

Simon:
Ser du inte att Peugeot 107 är mycket bättre än både nya Toyota RAV4 och Lexus RX! Det är väl jättebra att fransmännens bilar utklassar många andra. Hög kvalitet gynnar väl alla, eller? Jag kör högkvalitativa bilar, bara Audi sedan 16 år tillbaka och är otroligt nöjd med dem.

#19
2020-03-19 09:59

Frugans alla år med Toyota har definitivt inte varit problemfria, nej!

Och vad exakt menas med "driftsäker"? Räknas minsta lilla gnissel i en mugghållare med tillhörande verkstadsbesök som driftstörning eller vad?

#20
2020-03-19 10:01

Gällande Peugeot så är ju Peugeot 107 en Toyota till motor och teknik.... Samma bil som Toyota Aygo. Läste i något begtest av dem att personer som hade ägt Toyota innan tyckte att Aygon höll dålig kvalitet medan vana Peugeotägare tyckte 107 hade fantastiskt bra kvalitet...

#21
2020-03-19 11:29

Jag åkte en RAV4 av 2010 års modell, trodde bakdörrar var öppna av allt oljud inne bilen. Den var inte skön att åka i... och drog typ 1 liter/mil...undra om det blivit bättre på 10 år???

#22
2020-03-19 11:45

Jag har åkt Toyota tidigare men åker andra märken nu. Så kan det också gå för de som ägt Toyota...:)

#23
2020-03-19 13:13

Låg, precis som mrbackoffice skriver så är det ju en Toyotaprodukt annars hade den aldrig hamnat så högt :) Så om du bortser från den, vilken mer Peugot ser du bland topp 10 :)

#24
2020-03-19 13:19

Styggavargen, märkligt eftersom jag ägt både en 2007 och en 2010 Rav4, snittförbrukning 0,78 och långresor 0,63 som bäst, så den drar inte ca litern, möjligtvis med husvagn efter :)

Hade en 1800 kg boggievagn och då drog den 1,28 på 30 mils körning

#25
2020-03-19 13:26

Som flera här som bytt bort sina toyotor har jag gjort precis samma sak. Har kört två st Toyota avensis 2011 och 2016 års modell. Köpte dem spritt nya och körde på den tiden ca 1000 mil per år eller mellan 3000 till knappt 4500 mil innan jag bytte bil. Bilarna gick bra under några tusen mil som jag körde dem. Snygga, bekväma, körglada? Nähe, inte på något vis men det var bara dessa simpla bilar som ekonomin tålde då jag / vi amorterade maximalt på villalånen. När de i stort sett var betalda för ett knappt år sedan satsade vi på en ny fin, bekväm, krocksäker bil med suverän framkomlighet på snö, is och leriga vägar. Så numera är vi glada åt att ha fått råd att köpa varsin fin Volvo XC60 B5 AWD samt en Volvo V60 D6 laddhybrid. Har man råd tror jag att de flesta, handen på hjärtat, skulle välja bort japanska bilar mot något bättre tex Mercedes, BMW, Volvo, Audi, Tesla, VW etc.

#26
2020-03-19 14:02

Pi.

Och vad bevisar det om du åkt Toyota tidigare? Läs undersökningen här och vad många andra undersökningar säger år efter år vad som står där, den säger mer än din egna lilla hemsnickrade insinuationsteori....mer än att du valt sämre märken nu om man ser till undersökningar vad de säger och vad ägare till dessa säger år efter år. Man ser en rödtråd om japanska bilar och Toyota i massa olika undersökningar år efter år, om man inte väljer att blunda för vad som där står förstås. Man kan ju undra vad det beror på att vissa märken alltid är med i toppen....kan man dra en slutsats?

#27
2020-03-19 14:03

Stoor.

Har man råd så köper man en riktig premiumbil av märket Lexus, har ägt 5st efter att ha kört andra såkallade premiumbilar.

Detta är inte en svensk premiumbil om du frågar mig nedan.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#28
2020-03-19 14:30

På tal om hemsnickrade insunationsteorier...

Varför skulle inte Volvo XC60 vara en svensk premiumbil?

Är det för att den är tillverkad i Asien och inte i premiumeuropa, eller ägt av ett asiatiskt bolag och inte ett premiumeuropeiskt?

På dom premisserna faller tex Lexus bort som premium, eller Rolls-Royce och Bentley som engelska premiummärken.... :-)

Volvo anses premium i övriga Europa även om vi här i svedala tycker att en gång folkhemskombi, alltid folkhemskombi...

#29
2020-03-19 14:35

Visst är driftsäkerhet viktigt, men för mig är det inte allt. Min nuvarande X3:a har haft fler oplanerade verkstadsbesök än Skodan den ersatte. Men jag skulle inte byta tillbaka till Skodan för allt smör i Småland. För mig är det viktigare att trivas med bilen än att den aldrig någonsin går sönder. En bil kan ju hålla ihop jättebra, men ha obekväma säten, vara jättebullrig och ha oroliga vägegenskaper.

#30
2020-03-19 15:18

Prestigelös?

Enkelt! Fraktas den från Kina så är den inte en svensk tillverkad premiumbil. Så nu löste jag det åt dig också...

Många i Europa som tror sig köpt en svensk tillverkad premiumbil blir besvikna när de får veta att de får en Kina tillverkad bil, om de får veta det. När den har ditsydda svenska flaggor här och där på karossen....

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#31
2020-03-19 15:50

Mja...

Vem påstår att en Volvo måste vara tillverkad i Sverige?

Mig veterligen säger ju Volvo själva att den är "Made by Sweden" vilket inte är samma sak som "Made in"...

Och av de Volvoägare jag känner så är alla mycket väl medvetna om att Volvo är ägt av ett kinesiskt bolag och var själva bilen är tillverkad, Sverige, Belgien eller Kina var för dem irrelevant då det var själva bilen som var intressant, inte ideologin.

Om man nu är ute efter att stödja svensk bilindustri så är faktiskt även en Kina-Volvo det enda alternativet, Koenigsegg också givetvis, att t.ex. köpa en fransos eller en asiat gagnar inte Sverige ett dyft.

#32
2020-03-19 16:35

Prestigelös.

Ditt svar nu var mest en undanglidning, för att du missade ett så enkelt svar på frågan.

De Volvoägare jag känner de flesta av dom anser att en Volvo är tillverkad i Sverige, allt annat är ju otänkbart. Skulle den vara tillverkad i Kina så går den fetbort. Vad tror du Volvo insinuerar med Made by Sweden? Att den är "Made in China" eller vad menar du? Klart de menar att den är svensktillverkad, och det tror nog många. När de får en kinatillverkad bil blir nog många besvikna när de köpt en "bredaxlad" svensk som de tror ute i Europa med Made by Volvo.

Det är väl prestige att vara tillverkad i Sverige kan jag tänka ;o)

Men köper du en asiat så gynnar du dig själv och din egen plånbok är min erfarenhet och tydligen diverse undersökningar. Detta med svenskkvalitet är nog något gammalt som sitter kvar sen fornstora dagar.

#33
2020-03-19 18:18

Detta är precis som bl a Vib Autoindex ägarnas betyg på sina bilar och inte en undersökning baserad på riktig fakta från t ex bilprovningen eller försäkringsbolag. Den här undersökning är en undersökning om bilägarnas tycke och känslor och lojalitet kring sin bil.

#34
2020-03-19 18:59

Det är ju det jag säger, folk bryr sig inte om en produkt är tillverkad i Sverige eller inte i dagens samhälle med öppna gränser.

Tror det är en kvarleva hos den lite äldre generationen.

Jag hade en -79:ans Saab 900 som var tillverkad av Valmet i Finland, och de Saabarna höll ihop bättre än de svensktillverkade.

Vilket säkert stack i ögonen hos somliga...

Men inte idag, då hade väl inte "billigt skräp" från Japan sålt så bra som det ändå gör.

Sen att företagen försöker spela på våra nationalistiska känslor är nog mest ett spel för galleriet.

När Volvos formspråk nämns i utländska tidningar så sägs väldigt sällan "svensk design", uttrycket som används är oftast "Scandinavian".

#35
2020-03-19 19:02

Sen att vissa svenskar tror att alla Volvo är tillverkade i Sverige är ju bara korkat...

Belgien har tillverkat Volvo i många år vilket jag faktiskt tror de flesta med lite bilintresse vet.

#36
2020-03-19 19:38

volvo är klumpiga, bmw sterila som sjukhussalar, Mercedes är för trötta gubbar, franska bilar opolitliga å suvar från Korea får en att må illa.. japaner är trista, skoda ger träsmak och volkswagen får mej att gråta av sorg...det går att hitta fel på alla bilar men varför? räcker det inte med var och en är nöjd med sin. varför bry sig vad andra kör

#37
2020-03-19 22:12

De är väl prestigelösa av sig de som inte vet att Volvo tillverkas i andra länder än Sverige och bryr sig inte om det helt enkelt, Volvo är ju ändå bästa bil enligt dom som inte vet något annat....

#38
2020-03-21 06:55

Shogun.
Så tänkte jag också med bara nya Volvos fram till 1988 sen blev jag upplyst när jag provade en Mercedes och nu blivit frälst :

#39
2020-03-21 11:47

Ola12 så kan det bli om man bara vågar prova...

#40
2020-03-21 17:48

Japaner, Japaner, Japaner, Japaner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.