Bild
Nästa artikel
Konceptbilen Engelberg Tourer som visades upp av Mitsubishi 2019 är en försmak på hur nya Outlander kan komma att se ut.
Konceptbilen Engelberg Tourer som visades upp av Mitsubishi 2019 är en försmak på hur nya Outlander kan komma att se ut.

Ny generation av Mitsubishi Outlander på ingång

Nyheter

En fjärde generation av den populära Mitsubishi Outlander kommer till USA i början av 2021. Den nya bilen beskrivs som större, tuffare och bättre än någonsin.

Mitsubishi Outlander PHEV har länge varit en av Sveriges mest populära laddhybrider. Tredje generationens Outlander presenterades 2013 och under 2019 fick bilen ett facelift. Nu bekräftar Mitsubishi USA i ett pressmeddelande att en fjärde generations Outlander kommer lanseras under andra kvartalet 2021.

Mitsubishi beskriver nya Outlander som ”större, tuffare och bättre än någonsin”. Den nya bilen ska också ha en distinkt och aggressiv design samt vara packad med tekniska finesser, skriver amerikanska Mitsubishi i pressmeddelandet.

Nya Outlander har med andra ord en hel del att leva upp till. När vi får se nya bilen på svenska marknaden återstår att se.

Fotnot: Bilen på bilden är en konceptbil.

Diskutera: Vad tycker du om  Mitsubishi Outlander?


 

Kommentarer

#1
2020-07-24 08:28

Har Mitsubishi någonsin tillverkat en snygg bil? Eller ens acceptabel?

#2
2020-07-24 08:59

Oja, visst har de det Jarl! Jag ägde första generationens Eclipse, innan facelift var det en riktigt snygg bil för sin tid. Personligen tycker jag även att Sigman var snygg, och Galant HB Från runt 90 var med en ovanligt elegant bil för sin tid. Jag hade en Gti -91 med en även ovanligt varvvillig fin motor.

#3
2020-07-24 08:58

Den där takboxen ser väldigt låg ut.. kan de inte göra den 1 meter hög istället...jag menar, det skulle knappast märkas...

#4
2020-07-24 09:05

Dagens Outlander är redan stor.
Mitsubishi hade en plats på 80-talet där de stod för egen design och körkänsla med små turbomotorer och växellåda med hi/low läge.
De var även populära på 90-talet där de var mjuka och smidiga att köra med fina inredningar och stora mätare.
Men sedan 00-talet så har de bara gjort flopp efter flopp. De är inte relevanta längre. Tråkig design, ointressanta att köra, ålderdomliga inredningar. Osv.

#5
2020-07-24 09:33

Snygga modeller kommer och går det verkar vara så lite hos alla fabrikat.

Denna outlander ser väl ganska bra ut på den bilden tycker jag när man pratar designen.

Jag kan förstå att många över medellängd över 185-195 kan gilla biltypen men många Kortare får riktigt anstränga sig att häva upp röven i sätet med dyngiga byxben och än mindre kan dom använda en takbox eller skidor på taket eller ens tvätta taket.
Och den designade takboxen är väl låg och fullbredd och lär väl rymma familjens skidor om dom inte ställer sig på kant men pjäxväskan lär väl inte rymmas.

Måste slå ett slag för Skodas riktigt stora skidlucka i armstödet och Skodas egna orginal skidväska som är anpassad för deras skidlucka.
Att slippa jävlas med takbox och rappel på taket. Så jäkla skönt.

#6
2020-07-24 09:30

Bättre är bra men varför större?

#7
2020-07-24 09:33

En välbehövlig ny generation, den gamla var alldeles för daterad designmässigt. Denna nya är säkert bättre på de flesta områden.

#8
2020-07-24 10:39

Stulen design baktill: Volvo XC40. Framtill: Range/Land Rover. Jänkarna lär inte märka det dock.

#9
2020-07-24 10:40

-

#10
2020-07-24 10:40

Håller med Shogun, även om inte heller jag förstår varför "större" skall behövas. Men den säljs på många marknader förstås. I Sverige står och faller Mitsubishis försäljning med den här modellen. Länge var den ensam i segmentet SUV PHEV, och frågan är om den klarar konkurrensen mot kommande Tiguan, RAV4, Kuga m fl i PHEV-versioner. "Tvek på det", som de yngre medlemmarna i familjen skulle säga! :-)

#11
2020-07-24 11:14

Ytterligare en bil i "nästan" miljonklassen -inte helt säker på att marknaden enbart består av folk som lägger 600-999 tkr på en bil... det går ju 13 på dussinet av alternativen redan innan denna.

Vore mer intressant om Mitsubishi avvek och släpper en modern uppföljare till i-miev. Typ en eldriven citybil, ett nr större/säkrare än i-Miev, 20 mil "säker" räckvidd (dvs även vintertid), för 149.999 före subventionerna... Ingen infotainment, ingen uppkoppling, inga appar, utan vanliga knappar gör jobbet.

#12
2020-07-24 11:20

LeifV: Vem har påstått den ska kosta nästan en miljon? Och om du ser vad som kommit sista året är det utan tvekan mer bilar under halvmiljonen än över.
Och att påstå att det borde komma en elbil för 90.000 efter bonus, hyfsat verklighetsfrånvänt. Får du ens någon fossilbil där idag?

#13
2020-07-24 11:21

Att som Raphael påstå att de bara gjort floppar sen -00 är väl ett bevis på hur liten koll man har. Outlander PHEV är väl tvärtom att se som en väldigt stor succé.

#14
2020-07-24 11:47

Henrik M: Det går uppenbarligen att tillverka elbilar som i slutänden hamnar på USD 8.700, typ ungefär 90.000... Renault K-ZE och kommande Dacia elbil (som bygger på föregående) sägs vara i närheten om än en smula dyrare.

Tänker man ordet "massproduktion" så är en elbil billigare (exkl batteriet) än en fossil i konstruktion/produktion. Batteripriserna sjunker stadigt, så elbilar runt 100-150 tkr är inte alls någon omöjlighet. Dock måste man kapa återförsäljarledet och sälja direkt till kund via nätet, kanske låta någon kedja typ "Mekonomen" hantera service och garantier för att vara maximalt kostnadseffektiv -enkla problem som man lätt kan lösa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_City_K-ZE

#15
2020-07-24 11:46

Såklart det GÅR att tillverka en simpel elbil som inte kostar mer, men priserna på produkter styrs som du vet sällan, (eller aldrig), av produktionskostnaden utan av vad marknaden är villig att betala under tesen om tillgång/efterfrågan. Så nej, det kommer inte än på ett väldigt bra tag komma någon elbil här i Sverige eller västra Europa som landar till slutkund under 100 kkr. Skulle säga att det som kommer ske inom 2 år är att det kommer ett par enklare elbilar som landar på runt 140-150 kkr till slutkund. Inte lägre än så.

#16
2020-07-24 12:04

Henrik M... så länge den här billiga elbilen inte finns så vet vi inte hur den kommer sälja. Den vänder sig helt klart till ett annat kundsegment än det som finns nu. Helt annorlunda... tänk dig den polo/golf-klassägare har hållit sig till bilar i runt 150-tkr klassen och nu skall kika på nytt, hamnar uppåt en 400 tkr istället. Då blir helt plötsligt andra fordon konkurrerande alternativ som övervägs, elmoped/elscooter/cykeln/kollektivtrafiken/bildelning... -omvärderar folk så kan det mycket väl krävas att vi även här har alternativet "Renault K-ZE" dvs en elbil under 100k. Visst är det skoj, men inte direkt alla behöver prestanda runt 3 sek till 100, eller snabbladdning på 3 minuter... -det är därför vi i gamla fossila världen hade ett rätt stort spann bilar att välja på.

#17
2020-07-24 12:02

LeifV: Vet inte om du trollar nu eller inte kan läsa och förstå vad jag skriver. Jag skrev inget om att en sån bil inte skulle sälja, jag skrev att det inte kommer hända än inom överskådlig framtid, just av den anledningen att det går att sälja allt man tillverkar nu till en högre prislapp. Och nej, de som köpt ny bil för 150 kkr behöver inte lägga 400 kkr idag för att få en elbil. Det där är bara bullshit.

#18
2020-07-24 12:10

Snygg

#19
2020-07-24 12:18

Henrik M: Risken att vi kommer få se en helt annan, betydligt mindre bilmarknad är tämligen överhängande om inte bilbranschen agerar snabbt. Coronan har ju gjort sitt av hemarbeten och näthandel (= mindre bilbehov)... biltullar, parkeringstrassel osv samt nya transportmöjligheter. Möter inte bilbranschen snabbt upp med en större flora eldrivet så bli det inte direkt lättare för branschen.

#20
2020-07-24 12:37

0-100 på 3-4 sekunder är väl helt sjukt för 99,9% av folket och kul en gång eller två.
Men många betalar nog gärna extra bara för att.

Producenterna passar nog på att ta betalt så länge det går för att få maximal vinst.
Kostnaden för producenten är väldigt liten för att kunna erbjuda dom låga sekunderna jämfört med dom vi vanliga behöver.

Tror nog att när utbudet blir mer och fler aktörer så kommer det ge sig skälv i prislistan om några år till.
Man kan åka billig bensin trea än så länge.

#21
2020-07-24 12:35

Leif, K-ZE tillverkas i Kina och den har lägre materialkvalitet och är inte anpassad för de betydligt tuffare europeiska säkerhetskraven. Enligt den snällare kinesiska körcykeln klarar den knappt 20 mil, vi får vara glada om den klarar 10 mil i Europa. Och så saknar den snabbladdning men batteriet är så litet så det gör kanske inte så mycket.

Dacian kommer tillverkas i Europa och den kommer vara omkonstruerad på ett flertal punkter för att möta europeiska säkerhetskrav plus att batteriet blir större. Detta kommer fördyra produktionen rejält jämfört med Kina-versionen. Jag skulle inte räkna med ett pris under 230 - 250 000 kr för den.

#22
2020-07-24 12:40

LeifV: Det är uppenbart att du inte har någon större koll, så jag släpper denna diskussionen här.

#23
2020-07-24 17:50

Outlander PHEV är Mitsubishis enda relevanta modell för närvarande. som i nuvarande version är daterad.
I dagens Renault/Nissan/Mitsubishi/Lada/Dacia-allians känns det tyvärr som att både Nissan och Mitsubishi inte har någon plats på den europeiska bilmarknaden, och att de båda märkena möjligen lämnar Europa är ingen omöjlighet.
(T.ex. så har Lada lämnat EU, då koncernen istället prioriterat Dacia här).

#24
2020-07-24 18:15

Tobo
Men har inte Nissan sålt bra av Qashqai och Leaf i Europa?

#25
2020-07-24 18:51

Axa:
Rykten liknande dessa har förkommit ett tag:

Citat:
"Nissan reportedly wants to withdraw from Europe and instead focus more on its main markets: the USA, China and Japan."

Källa:
https://www.electrive.com/2020/05/04/nissan-could-withdraw-from-europe/

#26
2020-07-24 21:24

Mitsubishi Outlander behöver förnyas.

#27
2020-07-24 21:29

Kommer att kosta skjortan. Ge oss en folkbil.

#28
2020-07-25 10:34

Tobo
Lite längre ner i samma artikel
The manufacturer has now reacted to this report about the alleged withdrawal from Europe. Guillaume Pelletreau, Managing Director of Nissan Center Europe has said in response that Nissan is “fully committed to strengthening its European product portfolio.”

Det verkar som Nissan fortfarande satsar på Europa.

#29
2020-07-25 14:45

Axa
De kan ha kommit till den slutsatsen, men samtidigt kan de inte ge något annat svar, då detta skulle "döda" Nissans nuvarande försäljning i Europa ganska omgående.

#30
2020-07-25 17:11

Tobo
Läs artikeln igen så förstår man att det är ett rykte...

#31
2020-07-27 20:55

Automotive News skriver att Mitsubishi ska sluta sälja bilar i Europa och nya Outlander kommer därför inte till Sverige.

#32
2020-07-27 23:20

Aerolid: Den kommer! Dock kanske under annat namn. Glöm inte att Outlander sålts under andra namn förr med och lätt kan göras igen.

#33
2020-07-28 09:38

Kanske det blir en Renault Koleos eller Nissan X-Trail då.

#34
2020-07-28 11:08

Innebär detta att man inte bör köpa en Leaf nu då? Jag provkörde en och jag gillade bilen ganska mycket trots designen är lite annorlunda. Leaf är också en aningen högre än vanliga bilar, så någon som tvunget måste köra typ "SUV" hade nog kunnat kompromissa med en Leaf? Men i övrigt hittar jag inget intressanta modeller i Nissans utbud. Qashqui och X-trail är inte intressanta (SUV)...för klumpiga och drar mycket energi, Micra och Juke är för små och opraktiska. Den kommande Ariya verkar också vara en modell med mer design än praktikalitet.

#35
2020-07-28 11:16

Ingen mer än mig som tycker bilindustri tappat spåret, det är mer design än förnuft just nu. Man kluddar för mycket och experimenterar med diverse karossformer...jag menar SUV-coupé, eller sedan på styltor (typ X6). Varför göra det så invecklat, kan man inte göra nya modeller helt eldrivna som enbart behåller fördelarna som man kommit fram med de senaste 40 åren, samt förbättra ytterligare!? SUV karosser vet man slukar energi, varför ens göra elbilar med höga karosser som slukar energi så fort man kör fortare än 70 km/h? Ytterligare en sak jag märkt på många SUV eller högre bilar, förarna missbedömer avstånden och får ofta skador på tröskellådan mellan hjulaxlarna. Men också mer skador längs sidan på bilarna...
Om man nu skall bygga högre bilar för att alla vill ha det av en outgrundlig anledning (sitta och luta huvudet bakåt pga bilen är för hög).. kan man inte kompromissa och bygga cross-over modeller? Luftmotstånd och vikt är de viktigaste parametrarna man måste ta hänsyn till när man skall bygga ett effektiv bilmodell.

#36
2020-07-28 11:39

Äääntligen! ytterligare en ny låtsasterrängbil för storstadsdjungeln.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.