Nästa artikel
Ny forskning: Elbilar med dubbdäck ger sämre luft
Nyheter

Ny forskning: Elbilar med dubbdäck ger sämre luft

Publicerad 7 september 2022 (uppdaterad 7 september 2022)
Elbilar ger bättre luftkvalitet i städer – men bara om de inte rullar på dubbdäck. Det visar ny forskning från Umeå Universitet.

Om Stockholms bilister fortsätter köra på dubbdäck i samma utsträckning som i dag, samtidigt som fler byter till elbil, kommer halten skadliga partiklar i luften att öka. Det är bara om dubbdäck inte används som elbilar har en positiv effekt på luftkvaliteten. Det har doktoranden Hedi Kriit kommit fram till i en avhandling vid Umeå Universitet, där hon bland annat räknat på de hälsoekonomiska effekterna av att elektrifiera bilparken.

Elbilar producerar inga avgaser, men är generellt sett tyngre än motsvarande fossildrivna bilar. Därmed river de upp mer material från vägbanan under körning – särskilt om de är skodda med dubbdäck. Detta leder till större utsläpp av så kallade PM 2.5-partiklar, vilka orsakar en mängd olika hälsoproblem hos människor.

I Stockholm är partiklar från vägbaneslitage den största lokala källan till hälsofarliga partiklar i luften. Enligt Hedi Kriits beräkningar innebär sjukfrånvaro orsakad av PM 2.5-exponering ett produktionstapp värt mer än 20 miljoner kronor varje år i kommunen.

Det mest kostnadseffektiva sättet att förbättra människors hälsa är att investera i cykelinfrastruktur, menar Hedi Kriit.

– Att bygga cykelvägar är något av en vinn-vinn-situation för såväl klimat och hälsa som för samhällsekonomin. En elektrifiering av bilparken är förmodligen också nödvändig av klimatskäl, men då bör man försöka hålla nere fordonsvikten och se över var dubbdäck ska användas, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (14)

  • 12 september 2022 Kör man tung elbil bör man…
  • 8 september 2022 Ungefär som en P1800 Cyan då…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.