Bild
Nästa artikel

Ny bil går hem hos pensionärer

Nyheter

Begagnatspecialisten Kamux har genomfört en konsumentundersökning som svarar på hur svenska bilägare tänker kring sitt nästa bilköp. Undersökningen visar att pensionärer hellre köper ny bil än begagnad.

Undersökningen ”Sverige köper bil” ger en intressant översikt av den svenska bilhandeln med fokus på begagnade bilar. Tusen personer med körkort fick svara på undersökningen som gjordes på uppdrag av bilhandelskedjan Kamux. Urvalet motsvarade svenska folket vad gäller kön, ålder och bostadsområde.  

I ålderssegmentet mellan 25 och 34 år är svenskarna mest positiva till att välja begagnat (86 %). Samtidigt som hela fyrtio procent i åldern 65 plus uppgav det som osannolikt. Kamux vd Robin Toss tror att orsaken till äldre personers skeptiska hållning till begagnat är att köpet förväntas bli både krångligt och otryggt.

– Tyvärr har äldre personer ofta den uppfattningen och av samma anledning ser vi till att kunden får möjlighet att genomföra en trygg begagnataffär, säger han.

Även om landets pensionärer helst köper nytt uppger övriga svenskar att deras nästa bil sannolikt kommer att vara begagnad. Plånboken är det som får styra då främsta orsaken som anges är lämplig prisnivå. På andra plats kommer det faktum att värdet på en ny bil sjunker orimligt snabbt. 

När man köper sin begagnade bil vänder man sig i första hand till ett visst bilmärkes bilhall, alternativt en specialist på begagnade bilar. Man upplever då en bättre konsumenttrygghet än vid köp från privatperson.

– Senaste året har medierna föredömligt lyft upp problemet med bedrägerier i handeln med begagnade bilar. Det har gjort att många fått upp ögonen för problemet och i stället börjat vända sig till specialister som kan ge både garanti och en avbetalningsplan, samt ta hand om inbytesbilen, säger Kamux vd Robin Toss. 

Diskutera: Hur tänker du sälja din nuvarande privatbil?
 

Kommentarer

#1
2019-06-18 19:09

Har inget med otrygghet att göra.
Äldre har ofta bättre ekonomi, mindre tid och mindre ork med fippel.
Yngre har ofta sämre ekonomi, mer tid och mer ork med fippel.

Vanliga tradeoff-skålen.

#2
2019-06-18 19:10

Många pensionärer verkar helt strunta i miljön, det blir oftast en ny större bil än de behöver... och i många fall en SUV.

#3
2019-06-18 19:57

Ja, pensionärer är inte dumma när de väljer bil. Man väljer en bil med bekvämt i och ursteg, ofta en crossover/suv, kanske en hybrid som drar mindre än den bil man hade före crossovern/suven. Så är det för mig. En hybrid crossover/suv behöver inte dra mer bränsle än en bil som man sitter på backen i tex en vanlig kombi, och har ofta billigare skatt och milkostnad.

#4
2019-06-18 20:16

Ähum, brukar inte pensionärerna gnälla om att de har dåliga pensioner och ekonomi?

#5
2019-06-18 20:35

Axa: Finns nog de med riktigt bra ekonomi också även om många har det knapert. Sen vad har man för utgifter? Inga ungar, huset avbetalt. Säkerligen inga lån. Flyttat ett par gånger och gjort pengar på husbyten.

#6
2019-06-18 20:48

När man kommit långt upp i åren, så inser man att livet inte är oändligt. Man kan t.o.m ibland skymta mannen i svart med lien borta i vägkröken... Vad då gäller bilval, så kommer tanken om att nästa bil blir kanske den sista. Då är det lika bra att satsa på en ny bil. Pengarna finns, och värdeminskningen får arvingarna ta hand om.

#7
2019-06-18 20:54

Shogun min nya "sitta på backenbensinbil" drar 0.4L/mil på landsväg, kostar 380:- i skatt. Hyfsat billigt tycker jag.

#8
2019-06-18 21:00

Hacken - men din lilla bil har relativt hög sittställning så den är nog tänkbar som pensionärsbil.

#9
2019-06-18 21:01

Flera gånger de senaste veckorna har jag mött en gammal man som går helt emot trenden. Tidigt på morgonen åker han i sin folkvagnsbubbla från 50-talet (med liten oval bakruta). Han håller god fart och följer trafikrytmen. Jag vet inte vem han är och har aldrig talat med honom men jag gillar honom. En grå rebell.

#10
2019-06-18 21:06

Ja Pi, speciellt som man kan höja eller sänka hela förarstolen och några år till så är jag pensionär. Då skall jag höja stolen ännu mer :-)

#11
2019-06-18 21:35

En släkting som blivit pensionär,och föraktat alla höga bilar,provsatt en SUV hos bilhandlar'n "på skoj".Han föll pladask,och beställde en ny samma dag.Det går tydligen att lära gamla hundar sitta.Enda problemet han har är att förklara varför han köpt en bil som han tidigare gjort sig lustig över.

#12
2019-06-18 21:52

Shoguns RAV4 drar 0,3 liter/mil... det är lugnt!?

#13
2019-06-18 22:38

Nej, den drar ca 0,60l/mil, det anser jag vara en rätt bra förbrukning, lägre än både en Avensis/Mazda 6 kombi.....häpp....

#14
2019-06-18 22:57

Milky
Det finns säkert pensionärer med god ekonomi. Med hänsyn till undersökningen ifråga som påstår att många pensionärer köper nya bilar då blir jag lite förundrad över gapandet om skatten på pension eller det usla pensionssystemet. Kanske inte är så uselt trots allt?
Å andra sidan kanske det är som 40-talisten skriver, har man döden runt hörnet spelar kanske kulorna mindre roll...

#15
2019-06-18 23:03

Min vw golf 7 dsg tsi 125 har rullat 4449,7mil på 2618,75 liter = 0,59 liter milen, sommar och vinter inräknat.

#16
2019-06-18 23:30

Dra inte alltför omfattande slutsatser av denna undersökning som omfattar 1000 personer - och där man drar rätt mycket slutsatser om bl a olika åldersgruppers köpbeteenden och förhållandet nybilsköp kontra begagnat. Företaget bakom undersökningen vill ju helt klart sälja mera av sitt sortiment nämligen begagnade bilar. A.L borde som vanligt när det gäller undersökningar ha en hel del att berätta och ifrågasätta...:)

#17
2019-06-18 23:49

VW Polo 2012, är det något fel på din bil? 0,59 liter/mil diesel?? Kan det stämma?... min Octavia har dragit i snitt 0,63 liter/mil (bensin) räknat och mätt vid pump på 10350 körda mil (bilen rullar nästan varje dag minst 3 mil). Snittpriset på bensinen har under dessa 5 år varit 13.89 kr/litern.

#18
2019-06-19 02:35

Att äldre väljer nya bilar i högre utsträckning kan jag förstå, för har man varit med ett tag har man insett att det kan finnas en hel del problem och risker med köp av begagnade bilar. Bilhandlare brukar ju inte direkt rosas för sitt handlande, utan jämförs inte sällan med dåtidens hästhandlare, vilket tyvärr ibland kan vara på goda grunder.

På frågan "Hur tänker du sälja din nuvarande privatbil?", så skulle jag starkt överväga att sälja till någon medlem på ett forum ägnat för den aktuella modellen. Att bilen blir bra omhändertagen är viktigare än att tjäna maximalt med pengar.

#19
2019-06-19 06:31

ViB publicerar denna undersökning utan reflektion!
Fakenews!

#20
2019-06-19 07:11

Vargen #17
Sen när har VW Golf TSI 125 blivit dieseldriven?
Är ju bara att konstatera att din gamla Skoda är en riktig miljöbov...... inse fakta, du har en förbrukning på din Skoda som är högre än de flesta moderna bilar.

#21
2019-06-19 08:26

Det talas oerhört mycket om fordons förbrukning. Men det talas förvånande lite om hur långt de kör per år. En hummer som åker ~200 mil om året förbrukar mindre än en Clio som åker ~500 mil om året.

Så om någon t ex bor nära sitt arbete och har en Hummer så är han mer "miljövänlig" än en som bor långt ifrån sitt arbete och har en Clio.

Kanske dags att lägga in hur långt vi kör i debatten..?

Även livslängd på fordonet är något som helt har försvunnit. Samt åtgång av energi för tillverkning av fordonet. Det enda som det fokuseras blint på är själva förbrukningen.

Visste ni förresten att klädindustrin genererar mer växthusgaser än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans..

Kanske dags att begränsa svenskens handel av kläder och textilier. Max en handväska och två par byxor per år och svensk?

.

#22
2019-06-19 08:35

Det är konstaterat tidigare att genomsnittet är en halvtimmes körning till jobbet. Där rullar de flesta bilar ungefär lika långt. Kör man bara 200 mil om året är det inte speciellt ekonomiskt att köpa en Hummer. Den står ju mest still hela tiden då.

#23
2019-06-19 08:44

@Hackenbush

Ekonomi styr sällan folks val av bilar. Här har vi en kille som älskar Hummer, det är hans hobby. Stolt kör han den på landsvägen fram och åter till jobbet. 200 mil om året.

Men sedan har vi Greta.. hon bor längre från jobbet och kör sin Clio.

Vem släpper ut mest? Jo .. Greta.

Greta köper också fem handväskor, tio knutblusar och tio par byxor om året. Hon kör väldigt mycket fram och åter till den stora gallerian utanför staden. Hennes ekologisk fotavtryck blir enormt. Detta är det dock väldigt tyst om.

.

#24
2019-06-19 09:02

Om man älskar sin bil låter man väl inte den stå i garaget den mesta tiden?

#25
2019-06-19 09:30

@Hackenbush

Vad har det att göra med arbetspendling/körsträcka och utsläpp/förbrukning såsom ytterligare parameter på miljövänlighet att göra, istället för att bara stirra sig blind på ett fordons utsläpp/förbrukning? Vad jag argumenterar här är att det är dags att lyfta blicken och se till helheten, snarare än på en viss särskild parameter.

Jag läste att om man köper en matvarukasse i ekologisk bomull så behöver man använda den minst tusen gånger innan energin som åtgick för att tillverka den motsvarar de plastkassar man sparat in (de har säkert heller inte räknat med att vadi tusen slänger jag mina hushållssopor i om jag inte har plastkassarna - då får jag ju köpa separata sådana). Och om det inte var ekologisk bomull så är det etter värre.

Det är en oerhört dåligt balanserad debatt som pågår och den verkar vara väldigt vinklad mot just sådant som går enkelt går att beskatta utan för ljudliga protester.

För övrigt känner jag flera, och du säkert med, som har sina ögonstenar stående i garage mest hela året, bara för att köra dem ett par gånger på sommaren när det är soligt och varmt.

.

.

#26
2019-06-19 09:30

För en gångs skull så har faktiskt Klarsynt en poäng! (trodde jag aldrig jag skulle skriva...)
Jag är fortfarande inte så mycket inne på att tvinga folk välja annan bil än de själva anser sig ha råd med och vill ha. Däremot tycker jag det borde lobbas mer för mindre "onödigt" farande till och i jobb.
På mitt förra jobb var det väldigt mycket onödiga möten som kunde tagits över Skype eller Lync istället men de envisades med att samla alla från olika håll istället med både massa resande som konsvekvens samt tid nedlagd som kunde använts mer effektivt. Visst, det personliga mötet är viktigt med, men inte varje gång.
Och jag är övertygad om att väldigt många fler som arbetar på kontor iaf, skulle kunna utföra sitt jobb iaf till halvtid hemifrån med dagens uppkopplade samhälle. Tänk vad resor, trängsel och utsläpp det skulle minska om alla kontorsarbetande 2 dagar i veckan arbetade hemifrån istället....

#27
2019-06-19 09:36

Nej Klarsynt, jag känner ingen sådan människa.
För övrigt så är utsläpp och förbrukning direkt kopplad till storlek på motor och hästkrafter.
Som väl är så får de de nya bilar idag som har höga utsläpp dyr skatt, vill man betala den dyra skatten så är det väl ok men det förbättrar inte direkt miljön.

#28
2019-06-19 09:39

Klarsynt, ditt resonemang med en Hummer stämmer inte, du ser precis som många andra på saken... kör jag mindre kompenserar jag, men du jämför aldrig ditt scenario med att du kör mindre med en Clio istället. Du pratar i absoluta tal... men det som gör skillnad i utsläpp är relativa tal. Men en Hummer håller du uppe förbrukningen och utsläppen. Jag tror mer på att inte tillåta tillverkning av bilar med höga utsläpp, för människan kommer alltid välja den större bilen med mer utsläpp även om det finns en mindre med samma lastförmåga. Idag verkar många vant sig vid en nivå på förbrukning (0,6 - 0,9 liter/mil), och sedan kan du säkert köra en större bil på samma volym som innan, men utsläppen minskar inte förrän den dagen förbrukningen är lägre än 0,6 liter/mil.

#29
2019-06-19 09:43

@Hackenbush

Usläpp/förbrukning är direkt kopplad till körsträcka och mängd körning. Återigen kan en större bil förbruka mindre än en mindre bil, utifall att den mindre bilen ligger och kör mycket längre.

Jag känner flera. Veteranbilsägare som åker på ett eller två meet om året, och däremellan bara har bilen i garaget och putsar på den.. :)

.

#30
2019-06-19 09:44

Artikeln upplevs som betald annonsplats av Kamux.

#31
2019-06-19 09:45

@Styggavargen

Huh? Förstod inte mycket där, är jag rädd. Men svara bara Ja/Nej på det här:

Stämmer det att en Hummer som körs 200 mil på landsväg förbrukar mindre än en Clio som kör 500 mil?

.

#32
2019-06-19 09:45

Om vi kunde minska ner antalet "tjänstebilar" i vårt bilnät så är jag övertygad om att både bilstorleken och antalet körda mil skulle gå ner - just eftersom dessa bilar väldigt ofta är mycket förmånliga för den som har den förmånen. Alltså om alla fick betala sin bil med egna, beskattade pengar.

#33
2019-06-19 10:01

Jag har alltid både köpt och sålt mina bilar privat. Och sköta service och reparationer själv. Det blir klart bäst och billigast så, även när man blir pensionär. Min senaste bil är en Saab 95 årsmodell-99, köpt 2012 för 33-tusen vid 5700 mil. Nu har den gått 13-tusen mil, allt fungerar, den går som ny och jag kan ha den 10 år till och sälja vid 20-25 tusen mil. Har ännu inte behövt byta bromsbelägg ens...Mycket handlar om god skötsel och service, vilket jag gör noga själv, t.ex. oljebyte med 7-800 mils mellanrum.

#34
2019-06-19 10:04

Pi: Detta har vi med vart inne på innan, förmånsbilar är inte så otroligt förmånliga för de som har den som många tycks tro....främst de som står vid sidan lite avis...
Sen vet jag inte varför du vill ha ner antalet tjänstebilar, menar du att de som har dem inte behöver ta sig nånstans? Eller att de ska köra flera tusen mil i jobbet varje år med sina privata bilar?

#35
2019-06-19 10:50

Klarsynt, nä en Hummer drar antagligen mindre. Men en Clio som körs 200 mil istället för 500 mil kommer antagligen sänka utsläppen ytterligare! Ditt resonemang att behålla höga utsläpp med "tradeoff" att man kör mindre haltar...vi tjänar inget på detta.

#36
2019-06-19 10:55

Henrik - vissa behöver helt klart sina tjänstebilar beroende på behovet att i jobbet köra väldigt mycket men det tror jag faktiskt inte gäller den större delen av dessa förmånsbilar - om man får tro nåt sånt baserat på ett helt arbetslivs erfarenheter ifrån de multinationella företag jag jobbat i.
Och om de nu inte är så förmånliga som du antyder - varför då inte köra privatbil istället ? Bara att säga till arbetsgivaren att du vill åka privatbil istället - enkelt.
Just nu har en av våra svenska motortidningar skrivit rätt mycket om hur väldigt förmånligt det är att köra Tesla 3 som tjänstebil jämfört med konkurrenterna och detta antydde dom också skulle gälla andra Tesla-modeller. Orsaken är att det är Tesla själva som föreslår vilka konkurrentmodeller som de skall jämföras med kostnadsmässigt till våra skattemyndigheter och att de därmed får jämförelsemässigt väldigt låga förmånsvärden...

#37
2019-06-19 10:58

Klarsynt, tyvärr gick du bet på Hummern... den släpper ut 696 kg på 200 mil, en clio med 500 mil släpper ut 565 kg.... och vid 200 körda mil med en Clio får vi 226 kg..
Så kör mindre med en Clio (200 mil) ger mycket lägre utsläpp.
Låg förbrukning OCH låga utsläpp ger betydligt större miljövinster. Resonemanget att man kan köra en SUV för att köra 100 mil om året istället för en vanlig bil med mindre utsläpp håller inte.

#38
2019-06-19 11:00

Klarsynt
Det har du rätt i, att helheten behöver synas.
Men om Hummerkillen konsumerar ungefär i samma mängd som kvinnan med Clio och även gör någon utlandsresa så jämnar det ut sig.
Problemet är konsumtion överhuvudtaget. Så fort man konsumerar något så gör man ett miljöavtryck. Även så veteranbilsägaren som måste ha produkter och reservdelar för att få sin bil fin. Att den står i garaget är en annan sak.
De direkta utsläppen genom bilkörande kan ju skilja väldigt mellan person och vilket fordon man har. Det indirekta som sker genom konsumtion är nog ganska lika mellan person, och för högt.

#39
2019-06-19 11:21

Pi: Som sagt denna diskussionen har varit uppe förr, och därför tänker jag inte ge mig in i den igen, både jag och andra har sakligt förklarat hur det ligger till, i de flesta fall. Sen ja, i vissa fall beroende på anställningsavtal m.m. kan det vara väldigt lönande med tjänstebil. Men för den stora massan är det inte så. Oftast har den som har tjänstebil en lägre lön än motsvarande som åker privatbil på annat företag där allt annat lika. Då ska du väga in detta med vad det ger i form av även mindre pensionsavsättningar m.m.
Som sagt, detta har diskuterats, det har retts ut sakligt och med väl underbyggda argument och exempel. Därför lämnar jag den diskussionen här för denna gång.
Sen blir det ju inte mindre mil som du verkar tro bara för att folk kör privatbil istället för tjänstebil. Det som behöver kommas åt där är ju det jag var inne på i mitt inlägg, att det är milen som behöver minskas i tjänsten, inte med vilken ägandeform det är på bilen. Men det var ju sakligt skrivet så det läste du väl inte.....som de flesta andra som mest är här för att va oseriösa..

#40
2019-06-19 12:08

Varför var diskussionsämnet "Hur tänker du sälja din nuvarande privatbil?", som f.ö. ingen diskuterat i tråden, när rubriken var "Ny bil går hem hos pensionärer" och den anledningen svarades korrekt på av milkylainen redan i #1

#41
2019-06-21 14:48

" Hur tänker du sälja din nuvarande privatbil?" Lämna hos återförsäljaren som byte mot ny. Aldrig sälja privat. Det ringer en massa som inte kommer köpa och det är många som ska provköra utan att köpa också. Sedan kanske det är något gnällig personer som köper och ringer för att diskutera olika saker om bilen långt efter köpet.

#42
2019-06-21 16:02

Vi återgår till den ursprungliga frågan.
Garantiärenden på en ny bil handläggs nästan alltid snabbare och rättare av säljaren än vad som är fallet för begbilar.
Den som är lite äldre har ofta svårare att hävda sig mot säljföretag, Gör det samma om pensionären har haft ett kvalificerat arbete i sin krafts dagar. Pensionärer dras över en kam och när säljaren vid problem blir varse att gamlingen fortfarande har kraft i argumenten och lagstiftningen i ryggen finns bara två reaktioner. Antingen låser sig allt eller också går det snabbt som tusan att få problemen lösta. Det senare alternativet infinner sig oftast vid nybilsköp.

#43
2019-06-23 17:31

Lite förvånande att pensionärer köper nya bilar som annars klagar över att de har så lite pengar. En ny bil är ju oftast ganska dyr. Sen tillkommer ju dyr bilskatt och bilförsäkring.

http://www.vibilagare.se/test/produkt/sa-hog-blir-din-nya-bilskatt
https://hittaforsakring.nu/bilforsakring/jamfor-bilforsakring/

#44
2019-06-23 17:46

Har man en bil i inbyte behöver inte den nya bilen bli så dyr och skatten på min nya bil ligger på 1300 :- under 3 år sedan sjunker den till 380:- och försäkringen kostar ju typ halva priset eftersom vagnskadan ingår i den nya bilen.

#45
2019-06-25 07:58

Axa; om pensionärers ekonomi: det finns ett extremt stort spann på pensionärernas ekonomi. Väldigt många har löjligt dåligt ställt. Samtidigt finns också ganska många som har hyfsat bra ställt. Pensionärer som haft relativt välbetalda yrken, en bra pensionsförsäkring och som sålt den där villan i något storstadsområde som de ägt i 30 års tid. Grejen är att de som tillhör denna kategori ofta kunde betala av sitt hus under sitt yrkesliv. När de sedan blir äldre och säljer kåken för X antal miljoner har de plötsligt mycket pengar på banken samtidigt som de saknar skulder och har väldigt låga fasta utgifter. De har också allt från ett långt liv - det finns inget behov för dem att investera massor av pengar för att bygga upp ett hem. Att de då köper sig sinnesfrid (inbillad, men i alla fall...) med en ny bil är vettigt.
Samtidigt är det minst 50% av pensionärerna i vårt land som INTE har det så bra. Många har en pension som i praktiken är omöjlig att leva på. Jag känner pensionärspar som tillsammans får ut runt 12 000 kronor, pengar som ska räcka till sjukvård, boende, mat, kläder, transporter och så vidare. Och den kategorin är vanligare än många tror.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.