Bild
Nästa artikel
Förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack har gått fort, nu delas de första uppsägningarna ut.

Nu sägs personalen hos Nevs upp

Nyheter

Knappt en en vecka efter varslet delas uppsägningarna ut hos biltillverkaren Nevs.

Det är Svenska Dagbladet som rapporterar att de första uppsägningarna nu delats ut hos Nevs. Förhandlingarna mellan arbetsgivaren och facket har gått fort och bara en vecka efter att 200 personer varslats om uppsägning meddelas nu de första anställda om att de får gå.
 
Hur många av de 200 varslade som kommer sägas upp vill varken facket eller Nevs själva berätta. Uppsägningarna är en del i de åtstramningar som krävs av den rekonstruktion som Nevs beviljats för att undvika konkurs.
 
Diskutera: Tror du att Nevs kommer klara krisen?

Kommentarer

#2
2014-09-30 10:19

Klarar de denna krisen som är omedelbart förestående så kommer det att komma nya kriser. Först ska de ha en himla massa pengar till skulder till leverantörer och betala tillbaka pengarna personalen fått ut av lönegarantin till staten. Sen ska det göras nya bilar det kräver en himla massa pengar. Sen ska man utveckla nya bilar. Få färdigt elbilen för produktion. etcetra etcetra

#3
2014-09-30 10:42

Leifer - det var alltså provkörning av en mycket tidig prototyp som inte ens hade drivlinan och batteriet gemensam med det dom trodde skulle bli produktionsvarianten men som nu troligen inom kort kommer att förpassas till avdelning "misslyckade projekt". F ö kändes det väl rätt misslyckat redan från början när man utgick ifrån en mycket gammal (och tung) bilkonstruktion som man sen tänkte konvertera till eldrift vilket för mig känns som fel plattform att utgå ifrån när man skall göra ett elfordon.

#4
2014-09-30 10:59

Slutet är mycket nära åter igen tror jag. Den här gången är det nog ¨finito¨ för gott. Tycker synd om Trollhätteborna som mister en arbetsgivare.

#5
2014-09-30 11:30

Det enkla svaret är : Nej!

#6
2014-09-30 11:37

En tröst (om än ganska liten) är att det numera finns bra väg och tågtransport till Göteborg där det säkerligen finns arbete för dessa människor.
Och med den kompetensen om bilbyggande som finns i Trollhättan så kommer nog Volvo snappa upp en hel del av dessa människor.

#7
2014-09-30 12:02

"Tror du att Nevs kommer klara krisen?"

Nej nu är det kört. Allt handlade om att den regionen i Kina som skulle skjuta till pengar har backat ur. Utan dem klarar inte ägaren att finansiera verksamheten.

#9
2014-09-30 15:34

Tycker riktigt synd om personalen som har det riktigt jobbigt i den här farsen. För det är inget annat. Kan inte bara Saabs personbilar få vila i frid :(

#10
2014-09-30 17:24

Klart som fan leifer .. att du gör!
Enfald och slutenhet i ett hårt nötskal ..
.
Saab och Nevs får nog ge upp ..
Låt oss nu få begrava Saab-epoken och få sörja klart ..

#11
2014-09-30 17:30

Jag har hört att saabarbetarna ska sambeskattas med Volvoarbetarna så att dom nu kan gå hemma och städa och ta hand om barnen! Jag kan ha hört fel! =)

#15
2014-09-30 18:36

Helt ärligt leifer .. Ditt uppträdande förtjänar ett bemötande!

#16
2014-09-30 19:10

Nej, jag tror inte att NEVS klarar krisen:
-dom har visat sig vara ett gäng glada amatörer - kan inte bilindustrin.
-ägaren gick in med SEK 2 miljarder - hade behövt SEK 20 miljarder
-kinesiska delägaren backade ur pga interna problem
-Saab AB har tröttnat - avslutar leasing av varumärket SAAB.
-även om förhandlingarna med de påstådda intressenterna går i lås, betyder det inte bilproduktion i THN inom de närmaste åren.

Jag förutsätter dock att den rödgröna regeringen gör det man krävde av den förra regeringen - köper företaget och driver det vidare i statlig regi, gärna med en miljöpartist som VD och Metall som tung delägare.

#17
2014-09-30 19:21

Staten skulle ha gått in när det fanns något kvar, före Muller! Nu är det inte mycket kvar av Saab.

leifer: Väldigt vad du vet vad jag tycker!

#19
2014-09-30 20:03

trasten, du var emot senaste jobbskatteavdraget .. därför är du för högre skatt .. logiskt (?)
Således vet exempelvis leifer exakt vad du tycker.
.
När det gäller jobbskatteavdragen är det nog så att man får skörda vad man sår .. Precis som det är med Saab ..

#20
2014-09-30 20:08

Det gäller ju att komma ihåg att uppsägningarna är ett krav till följd av rekonstruktionen som ju också står i artikeln.
Men nog verkar det som om Nevs fungerat som ett gäng uppskruvade amatörer. Jag gav dom inte stor chans från början, men med tiden så ändrades det.
Nu tror jag den är ännu mycket mindre.
Men....., i motsats till många andra tror jag inte det är kört. Kan det komma in nya delägare med rejält med friskt kapital, en hård styrning och en ny produktionsplan, kanske av redan existerande modeller som inte har ett dugg med Saab att göra (det är ju inget nytt när det gäller Saab, förstås), kan det så småningom finnas möjlighet till produktion av en modern Saab, fossileldad, hybrid alt helt elektrisk.
Men jag hoppas trots allt, jag är en obotlig optimist, det är bl.a. därför jag fortfarande helst kör Saab! ;o )

#22
2014-09-30 20:25

Att inte Tesla tar och köper hela kalaset och gör Saab till en "Svensson Tesla" med deras teknik :-)
Behålla Saabs quirkiness och lite mystiska själ som högutbildade människor helst kör (om man ska tro vad folk säger utomlands om Saab).

"New e-Saab by Tesla"

#23
2014-09-30 20:27

Företagen lär väl inte fått jobbskatteavdrag leifer?
Nåväl .. Jo, du fick några hundringar mer i fickan leifer .. de arbetslösa, sjuka och pensionärerna däremot fick ingenting. För dej och mej gick det hela ut på ett .. lite högre avgifter hit o dit är ju inget problem .. vi är ju status quo .. lika bra som det brukade vara.

#24
2014-09-30 20:38

R Benny: Jag kör Saab och jag är enligt leifer lågutbildad!
Nej leifer jag förstår att du inte förstår grejen med att staten hade kunnat rädda Saab, när man röstar på folk som hellre lägger pengarna på billigare lunchmat och svindyra energibolag!

Jag hade gärna sluppit det sista jobbskatteavdraget för att få en bättre vård av gamla och sjuka, men alla är vi olika!

#26
2014-09-30 23:58

"NEVS will rise again!"

#27
2014-10-01 13:09

Tågtillverkningen i Trollhättan lades ned på 1980-talet. Staden kommer att överleva utan biltillverkning också.

#28
2014-10-01 17:07

leifer. Jag har förklarat tidigare hur staten hade kunnat gå in via Vattenfall så jag ska inte ta det nu. Men slutklämmen är att vi måste våga att tänka utanför boxen annars har vi bara RUT o ROT kvar att leva på. Alliansen var en samling förvaltare som inte hade några nya ideer. Vi får se hur de nya herrarna sköter sig men eftersom det parlamentariska läget är som det är kan det bli svårt att få gehör för nya fräcka ideer.

Jobbskatteavdragen kommer med en prislapp och det är inte de som tjänar mest på avdragen som står med räkningen i slutändan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.