Bild
Nästa artikel
Familjen Hain ska utvärdera Volvos självkörande bilar, liksom…
Familjen Hain ska utvärdera Volvos självkörande bilar, liksom…
…familjen Simonovski. Båda familjerna är utvalda av Volvo Cars för att delta i testprojektet.
…familjen Simonovski. Båda familjerna är utvalda av Volvo Cars för att delta i testprojektet.

Nu rullar självkörande Volvobilar i Göteborg

Nyheter

Från och med tisdag den 12 december delar Göteborgstrafikanter vägen med specialbyggda, autonoma XC90 som testas av vanliga familjer.

Volvo Cars har inlett projektet Drive Me i Göteborg. Två familjer från Göteborgsområdet har fått en varsin självkörande XC90 som de ska använda i sin vardagliga pendling. Nästa år tillkommer tre familjer ytterligare och sammanlagt planerar Volvo att involvera ett hundratal personer som ska hjälpa till att utvärdera försöken med självkörande bilar.

– Vi räknar med att lära oss mycket genom att engagera de här familjerna, och vi kommer att använda oss av deras erfarenheter för att forma utvecklingen av vår teknik för autonom körning så att vi år 2021 kan erbjuda våra kunder en helt autonom bil, säger Henrik Green, chef för Volvo Cars forsknings- och utvecklingsavdelning.

De första som ska testa självkörande XC90 är familjen Hain och familjen Simonovski. Deras bilar har förutom förarassistansteknik också en uppsättning kameror och sensorer som övervakar beteendet och ger bilen information om omgivningen. Till en början är det händerna på ratten som gäller för förarna. För att kunna testa de mer avancerade självkörande funktionerna kommer Volvo att ge dem specialutbildning.  

Diskutera: Vad tycker du om Volvos självkörande projekt Drive Me?
 
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2017-12-12 11:57

Alla dessa försök med " självkörande" bilar anser jag är vansinne, vi har redan problem med okoncentrerade förare.
Det behövs tvärtom bättre förarutbildningar och krav och ansvarstagande av föraren.

#2
2017-12-12 12:03

Eftersom många förare inte kan låta bli att göra allt möjligt annat än att hålla koll på sin körning så är det ett behov att införa självkörande bilar. Vinsten är att de självkörande bilarna inte kan köra för fort utan håller alltid laglig hastighet eller lägre.

#3
2017-12-12 12:23

Spot on Hacken.

#4
2017-12-12 12:28

Fast skapar detta inte köer? Jag kör lagligt (enligt GPS), fast då ca 5 km/h för fort enligt hastighetsmätaren. Många stressade ligger bakom och bankar på bakluckan nästan varje gång man kör. Då går idag knappt att hålla laglig hastigheter på våra vägar. Jag tycker det är bra med självkörande bilar, men mixen med vanliga bilar kan ställa till det är jag lite rädd för.

#5
2017-12-12 12:41

Nej Vargen, lägre fart ger kortare avstånd mellan fordonen ger mindre köer. Jämn fart och förutsägbart beteende ger också ett bättre trafikflöde.

#6
2017-12-12 12:43

Du är fortfarande människa och måste hålla avståndet, såvida du inte har rejält mycket bättre reaktionsförmåga än oss andra. I en värld med endast autonoma fordon kan avstånd kortas ned.

#7
2017-12-12 14:12

Jag börjar tro att jag är ensam om att sätta mig i bilen, sätta på lite bra musik, köra iväg och bara njuta av att köra min bil. Njuta av perfekta växlingar och få ratta på kurviga vägar utan att göra annat än att bara njuta av körningen, känna kontrollen. Att bara åka bil är inte lika kul. Jag trivs även med bilpendlingen till och från jobbet. Känner inget som helst behov av att fippla med telefonen eller med skärmen i bilen eller att äta hamburgare eller att läsa en bok medan jag kör. Jag är nog lite unik.

#8
2017-12-12 15:14

Hackenbush, bor du i Norrlands inland eller? DIn bilkörning låter lite väl "romantisk" enligt mig. Köra på motorvägen Mån-Fre vid rusningstid är uteslutet, där kö-krockas det varje dag och det håller inte min lilla Skoda till när motståndarna är 2 tons SUV's. Däremot är min mobil ansluten via BT, så den behöver man inte ens kolla på då man styr samtalen via ratten. Enda bekymret är andra trafiken som hela tiden utgörs av en hel del "galningar" som inte kan sluta stressa och hålla fart och avstånd. Många olyckor idag beror på rent slarv ifrån föraren, man brister i uppmärksamhet och har inte marginalerna på sin sida för att de vägrar inse hur lite marginaler det finns (man tror man är odödlig).

#9
2017-12-12 17:31

hackenbush, du är inte ensam, jag älskar också att KÖRA min bil, höra sången i motorn, och känna att man är ett med bilen
som väl är får jag säkert ha den känslan ett bra tag till.

#10
2017-12-12 17:43

#7 -så ska det vara att köra bil!
Tyvärr tror jag inte att självkörande o laglydiga (trista) bilar funkar bra med dagens egoistiska trafikanter (inkl. cyklister). Möjligen kommer de autonoma att komma fram sist, då de kanske undviker problem genom att köra långsamt o säkert...
Skippa självkörande och fokusera på utbildning tills år 2030 (typ) då alla bilar måste bli autonoma över en natt i landet. Ungefär som när Sverige bytte vänster- till högertrafik..
Då KANSKE det kan fungera.

#11
2017-12-12 19:07

Nej för fan, nu börjar det bli för överdrivet att försöka trycka igenom självkörande bilar. Gissa om politikerna snart kommer att tvinga fram det. För att de kan. Och den dagen slutar jag äga bil, om jag måste ha den där skiten. Jag köper fan ingen bil för hundratusentals kronor och sen inte får köra den själv.

#12
2017-12-12 19:25

Hackenbush, här är en till som njuter av bilkörning och vill köra själv när jag sitter bakom ratten.

#13
2017-12-12 21:47

Ett steg i rätt riktning. Har två ungdomar med nytagna körkort och kan definitivt inte klaga på dålig utbildning för nya förare. De som har dåliga beteenden är just de som lämnat rockienivån och blivit självsäkra "massbilister" som minsann ska visa med sin SUV sin körskicklighet och kör aggressivt. Just denna grupp av "bilkörarnjutare" skulle de självkörande bilarna vara som penicillinkur mot sitt infekterade beteende. Dock kanske Volvo inte är den mest förtroendeingivande systemleverantören av autonoma system, då de har uppenbara problem med infotainmentsystem och mjukvaror som inte är redundanta.

#14
2017-12-13 07:48

Roligt att se att det finns fler som ännu gillar att ratta sin bil själv och faktiskt njuter av bilkörning. Dessutom blir uppmärksamheten bättre när man enbart bryr sig om bilkörandet och inte pysslar med allt annat under körning.

#15
2017-12-13 07:53

vargen, jag bor i skåne och på min jobbpendling kör jag mest 80-väg och på den sträckan har jag 1 trafikljus. Kör ca 3.3 mil enkel resa till jobbet. Det är mycket sällan köer förutom de gånger man hamnar bakom ett arbetsfordon som ligger i 50.

#17
2017-12-13 11:17

Håller helt med Stefan Eriksson och "Hacken". Det är tur att man bor på landet och inte i de överbefolkade storstäderna. Vi som bor mer "naturligt" i en långt mer mänsklig miljö kan helt enkelt köra till närmaste parkeringsplats och ringa upp den som ringt. Jag kör som pensionär, efter att ha kört ca 500.000 mil i yrkestrafik plus privat, ca 1700 mil om året nu och får max 3-4 samtal i månaden medan jag kör. Jag är glad att vara 40-talist och därigenom slippa tänka på att behöva äga något autonomt fordon. Kör man framsynt, lugnt och harmoniskt så är risken för olycka försvinnande liten. Jag har på alla dessa mil råkat ut för en olycka där jag varit vållande med mindre plåtskador som följd (1968) och dessutom blivit påkörd 2 ggr. också då med mindre plåtskador som enda följdeffekt.

#18
2017-12-13 19:34

Nej, här är bilkörning inget njutningsmedel och det delar jag med den tysta majoriteten. Vi kör för att vardagen ska fungera och lämnar gärna över ratten till någon annan.

#19
2017-12-13 20:22

Jag bilpendling varje dag och håller med Hacken och övriga om bilkörningen. Bra musik, inget telefonfipplande och full koncentration körningen. Det var därför jag valde en lite roligare bil och utan en massa onödiga förarhjälpmedel.

#20
2017-12-13 21:29

"Testas av vanliga familjer".
Helt meningslöst, då bilens prislapp inte är för vanliga familjer.

Varför betala dyrt för en självkörande bil, det är ju körningen som är det roliga.
Vill man inte köra själv är ett månadskort på kollektivtrafiken alltid billigare.

#21
2017-12-13 22:39

Det är annorlunda idag med allt. En vanlig familj heter inte längre Svensson ( medelsvensson ) och Volvo är inte Svenskt utan ägs av ett annat land där sociala normer är annorlunda. Kina kan inte använda sig av självkörande bilar annat än i storstäderna där miljonärerna bor. Samma här i Sverige där kan de självkörande fordonen trafikera en vacker sommar och en bit på hösten när nattfrosten inte ännu slagit till men sen då ?. Resten av Sverige består av snöslask och modd som stänker efter långtradare och övrig tung trafik. Jag har med en dåres envishet skrivit om detta i åratal men Volvo ( med mutade regerings medlemmar ) vill leka med Miljarderna från Kina och skapa något himmelskt i fordonsväg. Jag har ju själv kört Volvos olika modeller ( volvo pv 1957 fram till volvo v 70 som bilmekaniker ) och jag tycker fortfarande att en Bil skall framföras av sin Förare, alltså inte av en maskin i form av en liten portfölj gömd i skuffen. Den i skuffen föraren ser inte att nyss i kurvan var det +3 grader och nere i svackan är det 0 och det alla i byn vet. När det då smäller vem fan var det som styrde, maskinen, föraren eller portföljen i skuffen. Men OK jag köper tekniken om Regeringen står för mellanskillnaden i varje skada men om Miljöpartiet skall vara mellanhand skall väl alla skador ske mellan Tall och Fur. Stop där. Det räcker för nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.